handdator

Visa fullständig version : Deffen är igång!


Rahf
2008-02-01, 21:15
Jajamen, idag satte deffen igång efter ett år och en månads konstant träning. Ökningarna har varit bra enligt mig själv, benen sackade efter p.g.a. diverse komplikationer, men jag har ett helt liv på mig så de kommer ikapp tids nog.

Dagsvikten ligger på 89 fläskiga kilon och planerar att försöka ta ner det till 72-75. Beräknad tidsåtgång blir fram till Juni, preliminärt.

Matupplägget blir ganska simpelt, skräpet har försvunnit, lite mer fullkornsprodukter och lite mindre onödiga tillägg till maten/mellanmålen. Jag anser mig ha tillräckligt bra koll för att få detta att flyta någorlunda bra, räknar ingenting utan kör på "känsla" så att säga.

Rent måltidsmässigt så hade jag tänkt köra en liten egen variant för att se om jag kan vara lite mer optimal när det kommer till träningsprestationer:

Upplägget är enkelt, intaget före träning blir sparsamt och jag försöker hålla mig till en väldigt lätt frukost på havregryn och lite mjölk, lunchen blir även den lätt för att hålla hungern borta. Före träning trycker jag i mig ett stycke drink bestående av RAGE(!!!) och en 25-30g dextros. Efter träningen klämmer jag i mig en egenkomponerad gainer, kolhydraterna justeras efter vilken typ av träning det är (kampsport eller styrka). Efter träning så äter jag en mastig middag för att hålla återhämtningen igång. Ifall det känns stabilt så tar jag ett lättare kvällsmål innan sängdags.

Upplägget för träningen är nytt och testas just nu, känner mig aningen mör men känner att det är mer sömn som behövs, skärpning på den punkten alltså. Repsantalet kommer att ligga på 6 och nedåt på styrketräningen.

Träning:

Dag 1: Ben och vader. Marklyft är även med här
Dag 2: 1½h Sanshou
Dag 3: Överkroppsträning, bröst, rygg, armar.
Dag 4: Vila
Dag 5: 1½h Sanshou
Dag 6: Vila
Dag 7: Sanshou (flexibelt, känner jag mig sliten så blir det inget).

Styrketräningen utgår ifrån fria vikter och fokus ligger på de stora tre (knäböj, marklyft, bänkpress). Efter en annan tråd jag skapade så bestämde jag mig för att cirkulera intensiteten på marklyft och knäböj. Varannan vecka ligger fokus på tunga böj och varannan så är det tunga mark som gäller.

Då har ni sett upplägget. Kommentarer? Tips? Synpunkter?

Det här kommer gå så jävla bra så ni förstår inte!!

Hades
2008-02-01, 21:57
Ett stort LYCKA TILL!

Jag tror det är vettigt att dag 7 är flexibel, man ska passa sig för att träna för mycket med för lite energi i omsättning. Jag tycker ditt upplägg verkar lagom strukturerat och lämnar utrymme för improvisation, vilket är bra.

Jag har också dragit igång dietandet i dagarna, men kommer att köra helt på känsla, både vad gäller träning och mat. Mitt mål är att gå ner till en bekväm fettnivå och samtidigt försöka inkorporera mer konditionsträning i mitt schema. Efter det får vi se om det finns motivation till mer kroppsbygge (just nu har jag otroligt liten lust att bygga mer muskler); om inte ska jag försöka hitta någon stabil nivå där jag kan träna, äta och må bra utan att känna mig som en julgris två tredjedelar av året.

vaquin
2008-02-01, 22:13
Önskar dig lycka till! ska följas för att se hur du gör osv då jag börjar min deff 1 april :)

tigerofsweden
2008-02-01, 23:01
Lycka till

Jag vill se bilder ;)

Rahf
2008-02-01, 23:07
Lycka till

Jag vill se bilder ;)

Du får nånting bättre i slutet. Just nu har jag en "inga-bilder"-policy.

Ett fåtal medlemmar har fått se bilder, ni andra får snällt vänta till jag är klar.

pony
2008-02-02, 00:07
Och var ligger trickingpassen? VA?!

Nicole
2008-02-02, 01:11
Lycka till, ska bli intressant att följa! :) Min egen "deff" börjar på måndag, då j......ans! *flex*

Anonym112
2008-02-02, 01:29
Hur lång är du?

Styrkestats?

Lycka till :thumbup:

Rahf
2008-02-02, 09:14
Och var ligger trickingpassen? VA?!

Somewhere inbetween? :Em: Har blivit ganska mycket mindre av det sen ett par viktklasser tillbaka, plus det faktum att jag inte haft tillgång till lokal. Sticker på träff i Augusti (England) så vi får se hur det urartar sig.

Hur lång är du?

Styrkestats?

Lycka till :thumbup:

Jag är ~175cm. Styrkestats är oviktiga.

LadyInsane
2008-02-02, 10:57
Lycka till Mr J. Detta kan knappast gå annat än bra:)

Johan_P
2008-02-02, 11:33
Om två veckor är det tid för mig med. Lycka till Rahf!

Motivation och dedikation! :thumbup:

von huff
2008-02-02, 12:01
Lycka till:hoppas det går bra

Rahf
2008-02-02, 18:55
Av någon anledning fick jag för mig att använda Hälsovakten, mest för att se hur mycket jag får i mig varje dag. Det kommer nog att hjälpa till med lite mer balans i intaget också.

Någon som har erfarenheter av detta eminenta program?

Tabbe
2008-02-03, 09:22
Av någon anledning fick jag för mig att använda Hälsovakten, mest för att se hur mycket jag får i mig varje dag. Det kommer nog att hjälpa till med lite mer balans i intaget också.

Någon som har erfarenheter av detta eminenta program?

Hälsovaktens värden tycker jag är för låga, men för att höfta med funkar den utmärkt.

Jag är 176-77 och jag vet hur jag såg ut på 88 kg :D
lycka till!

Rahf
2008-02-03, 09:59
Hälsovaktens värden tycker jag är för låga, men för att höfta med funkar den utmärkt.

Jag är 176-77 och jag vet hur jag såg ut på 88 kg :D
lycka till!

Klart man höftar. Det enda jag egentligen är lite intresserad av är att kolla den generella fördelningen jag har av makronutrienter. Det som jag blir lite fundersam över är att den bara visar procent och inte hur många gram man har fått i sig.

Johan_P
2008-02-03, 14:55
Av någon anledning fick jag för mig att använda Hälsovakten, mest för att se hur mycket jag får i mig varje dag. Det kommer nog att hjälpa till med lite mer balans i intaget också.

Någon som har erfarenheter av detta eminenta program?

Jadå, jag tänker lägga lite "bas" för min deff i det programmet. Gjorde det förra gången och det funkade bra. Det känns ju lite B men skitsamma.

Rahf
2008-02-03, 21:24
Märker att det är nästan så man blir nojig över proteinintaget när man kollar hälsovakten :D. Lite mjölk fixar biffen! YAY!

Scratch89
2008-02-03, 22:03
Märker att det är nästan så man blir nojig över proteinintaget när man kollar hälsovakten :D. Lite mjölk fixar biffen! YAY!

Va? Man hamnar ju långt över gränsen för RDI.

Rahf
2008-02-03, 22:06
Va? Man hamnar ju långt över gränsen för RDI.

Jojo i slutet av dagen. Mitt lilla upplägg gör dock att jag går i cirka 8 timmar med ett sparsmakat proteinintag. Sen dricker jag inget protein annat än runt träning heller.

Det är bara jag som inte är van vid Hälsovakten förmodligen. Tänker ju inte på att jag har ett eller två mål mat kvar. Intressant är dock hur mycket proteinnivån stiger av kolhydratrik föda, just för att man äter lite större mängder av det.

Scratch89
2008-02-04, 09:04
Menar du att du nojar dig över de olika måltidernas fördelning, och att du ska hålla det rekommenderade proteinintaget varje måltid? Det är onödigt.

Rahf
2008-02-04, 09:57
Menar du att du nojar dig över de olika måltidernas fördelning, och att du ska hålla det rekommenderade proteinintaget varje måltid? Det är onödigt.

Som sagt, jag är medveten om det.