handdator

Visa fullständig version : Dålig på chins?


psyko_bob
2003-05-13, 08:36
Kolla då in denna utmärkta artikeln:
http://www.t-mag.com/nation_articles/260chin.jsp

MIGGE
2003-05-13, 09:46
När han sa att han menade chins där handflatorna är vända mot dej så ville jag inte läsa mer. Det är ju inte "riktiga" chins enligt mej.

Spud
2003-05-13, 09:48
märkte det nu jag med.

men det var ändå lite bra tips och sånt på handstyrka och uthållighet.

rolig övning den där med att knyckla papper med en hand :)

Grahn
2003-05-13, 09:49
ännu en övning med namnförvirring....

z_bumbi
2003-05-13, 10:04
Finns ju båda varianterna av chins med i programet och vill man inte köra pronerat grepp så är ju resten av råden bra i alla fall. Finns däremot en bättre om chins på den siten så är man intresserad så är det ju bara att söka.

Nils
2003-05-13, 10:14
Originally posted by MIGGE
När han sa att han menade chins där handflatorna är vända mot dej så ville jag inte läsa mer. Det är ju inte "riktiga" chins enligt mej.
Det måste väl vara det som är orginal chins? Det är i vilket fall den chin som gäller när man skall göra enarms chins vilket väl måste vara målet när man tränar? (tja kanske inte slutmålet då jag det målet kan uppnås på mindre än ett halvår av en del som kommer till gymmet). Men i vilket fall så är det den chin som normalt man blir starkast i om man tränar bägge lika mycket och den allmänna principen om övningar är ju att ju mer man lyfter över så lång sträcka som möjligt ju mer basal är övningen då den involverar mest muskelinsats.
Nils

psyko_bob
2003-05-13, 10:59
Chins=handflata mot dig och pull-ups=handflata från kroppen, så har det alltid varit.

Niclaaas
2003-05-13, 11:38
Originally posted by psyko_bob
Chins=handflata mot dig och pull-ups=handflata från kroppen, så har det alltid varit.


jag har lärt mig precis tvärtom :MrT:

som grahn sa....."ännu en övning med namnförvirring"

spas
2003-05-13, 12:10
Originally posted by psyko_bob
Chins=handflata mot dig och pull-ups=handflata från kroppen, så har det alltid varit.

Fast tvärtom då ja.

MIGGE
2003-05-13, 12:33
chins(asså, handflata IFRÅN kroppen) e ju klart bäst! Tänk om man står på ett högt berg tex. o så slinter man o rammlar! O lyckas ta tag i kanten på berget! Då måste man kunna häva upp sig! :)

Bamse
2003-05-13, 12:50
"Chins typically use a supinated grip" (Sidan 133 i The insider's tell-all handbook on weight-training technique)

Pretender
2003-05-13, 13:26
Inga dragremmar här inte ;) :bow:

Rader
2003-05-13, 16:27
psyko_bob har rätt

fredthehead
2003-05-13, 16:50
är och förblir handflatorna från kroppen tycker iaf jag. det är ju en ryggövning och ingen bicepsövning

nunchaku
2003-05-13, 18:21
Lite off topic men Christian Thibaudeau, alltså författaren till artikeln, var det inte han som skrev en massa i Ironmag tidningen som fanns på nätet förut? o vad hände med den förresten?

z_bumbi
2003-05-13, 18:53
nunchaku: Jo han skrev där förut bla en artikel om ishockeyträning om jag inte minns helt fel :)
Tidningen finns väl kvar men uppdateras inte så mycket, rätt person att fråga är ju Herr Bartoll som var den drivande kraften.

Pretender
2003-05-13, 19:08
z_bumbi: lyckades inte hitta den andra artikeln, som du skrev om. Du råkar inte ha en länk?

Vänl,
Pretender

psyko_bob
2003-05-13, 19:11
Så här skrev Bartoll när jag efterlyste Chris utmärkta artiklar:

"Jag har god kontakt med Chris och eventuellt kommer han till Sverige i sommar. Orkar vi kanske vi kör ett seminarium i samband med någon happening. =)
Artiklarna du efterfrågar får tyvärr inte ligga på nätet längre, det var en av klasulerna i Chris nya kontrakt. =("

Får hoppas han dyker upp och håller en seminarium om hur man utför korrekta chins och pull-ups. Just nu är det ca 85% som behöver få lite utbildning...

Vill ni läsa mer av Chris får ni kolla in http://www.t-mag.com

Bamse
2003-05-13, 19:34
psyko, kan du inte plocka ut och länka T-mags typ 20 bästa artiklar genom tiderna? :kickass:

Jobbigt att läsa igenom allt ju! :notme:

rymdrattan
2003-05-13, 21:07
Originally posted by MIGGE
chins(asså, handflata IFRÅN kroppen) e ju klart bäst! Tänk om man står på ett högt berg tex. o så slinter man o rammlar! O lyckas ta tag i kanten på berget! Då måste man kunna häva upp sig! :)

Åh.. kom genast att tänka på Mission impossible 2 när Tom Cruise demonstrerar sin massiva styrka! :angel:

z_bumbi
2003-05-15, 14:13
Pretender: http://t-mag.com/html/body_100back.html

Bamse: Läs allt från de två första åren så klarar du dig bra :)
Eller så läser du bara allt av Charles Poliquin och Ian King så får du reda på det viktigaste.
Trevlig läsning nu.

Dagens tips: Det gick att söka om man gick in på de aktuella artiklarna men inte från första sidan.

Nitrometan
2003-05-15, 17:23
Som z_bumbi säger så var Testo bäst de två första åren. :thumbup:

Sen har det bara gått utför. :cryout:

psyko_bob
2003-05-16, 07:34
Visst, det var ju nyhetens behag i början, men bortser man från all Biotest reklam så är det forfarande en hysat bra sida speciellt när dom har artikelförfattare som Christian Thibaudeau och John Davies.

Joachim B
2003-05-16, 08:28
Ironmag.com tog över efter Bigboys som var störst under 95-96. Nu ligger dock Ironmag helt på is eftersom det inte finns tid till att driva den längre - och alla av oss som jobbade hårt och ideelt med den under åren 96-01 har sedan länge kommit in i branschen och har jobb upp över öronen. :angel:

Chris "Yogi Bear" Thibaudeau kommer ni dock att få se mer av här i lilla Sverige inom kort. Dessutom kommer han med sin första bok i juni. Återkommer med mer om det senare.