handdator

Visa fullständig version : Till den som kan (Volvos) Flexifuelmotor


i_casey
2008-02-01, 13:42
Fråga, varför stängs inte bränsleinsprutningen av när man motorbromsar? Förbrukningen går ner, men jag tror aldrig den varit nere på noll.

Vi har en helt ny (manuellt växlad) V50 Flexifuel o kör på endast E85. Frågade på gronabilister.se men de visste inte, iaf inte han som svarade.

Chaan
2008-02-01, 14:00
Tyvärr så e det väl en filosofisk fråga i stil med 'varför har inte alla ESP som standard' och varför har inte alla bilar krockkuddar som standard.

Vet att det har diskuterats här någonstans---->
http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=30

Men hittade inte tråden nu.

jakke
2008-02-01, 14:03
tomgång?

PowPow
2008-02-01, 14:04
tomgång?

Inte när man motorbromsar väl?
Jag har fått för mig att bränsleåtgången då ska vara 0.

i_casey
2008-02-01, 14:13
Filosofiskt, ja så kan man kanske se på det, men jag vill alltså veta om det är en medveten teknisk inbyggnad (eller om det är fel på vår bil...), och om det faktiskt har en praktisk teknisk betydelse för etanolmotorn. Typ blir det problem om insprutningen stängs av så det är därför de byggs så.

Man kan ju tycka att även sk miljöbilar ska köras så bränslesnålt som möjligt.

På vår förra "gamla" bensinAstra blev det 0 direkt när man motorbromsade.

bluelight
2008-02-01, 14:15
tomgång?

Om man kopplar ja, testa och motorbromsa (lägga i en lägre växel och släppa gasen) så drar modernare bilar ungefär 0 liter/mil. Modernare = typ alla med insprut = dom flesta bilar från slutet av 80-talet och början på 90-talet.

vxcv
2008-02-01, 14:20
Kommer motorn från ford? Jag vill minnas att ford motorerna inte slår av insprutningen helt under motorbroms.

i_casey
2008-02-01, 14:26
Kommer motorn från ford? Jag vill minnas att ford motorerna inte slår av insprutningen helt under motorbroms.

Hm ja, det är en Fordmotor. Amerikanerna har inget sinne för begränsningar... (Bränslet är väl billigare därborta också)

Då borde det ju vara så med alla Volvos bilar? Fast det vet vi ju att Volvo inte hängt med riktigt i miljötänkandet.

jakke
2008-02-01, 14:29
Om man kopplar ja, testa och motorbromsa (lägga i en lägre växel och släppa gasen) så drar modernare bilar ungefär 0 liter/mil. Modernare = typ alla med insprut = dom flesta bilar från slutet av 80-talet och början på 90-talet.

Sist jag hade en bil så var det en golf med förgasare. Ahh, den choken krävde en känsla i klass med dirigenten i Swedish Radio Symphony Orchestra *minnen*

Chaan
2008-02-01, 15:12
jag vill alltså veta om det är fel på vår bil

www.eniro.se -> gula sidorna -> Volvo?