handdator

Visa fullständig version : kcal?


bettan!
2003-05-12, 22:09
Undrar bara en sak, hur mkt kcal ska en kille på 17 år få i sig? jag är 1.84 lång, väger 65-67 kilo och tränar inte regelbundet, går dock minst 30 min/dag. Vill bara veta hur mkt jag kan stoppa i mig utan att jag ska gå upp.

Wilson
2003-05-13, 00:30
Testa dig fram... finns ingen som kan säga exakt hur många lcal du eller någon annan ska ha.

Mattep
2003-05-13, 00:36
Hur mycket du kcal du behöver är en frågan om hur hög förbräning, hur din kropps sammansättning är. Det finns flera sätt att få reda på hur mycket man förbränner. Vissa är mer tillförlitliga än andra. Man kan till exempel räkna ut sin basala energiförbränning (BMR). BMR är den energin du behöver för att överleva vid total vila. Denna energi går till exempel till cellernas funktion. Man räknar ut BMR med följande ekvation. Men det måste även tillföras tre andra saker din fysiska aktivitet, termogenes (värmeproduktion) och tillväxt.

BMR
Män: BMR =0,28+2,093H+0,058BM-0,028A

H = längden i meter

BM= vikt i kilo

A= ålder i år

Jag har räknat ut i hälsovakten vad du förmodligen behöver men denna siffran är inte exakt. Hälsovakten siffra blir 1930kcal men jag skulle nog inte tänka mig att det räcker för dig...Det bästa sättet är att ta 2 veckor och skriva ner allt du äter. Om du inte ökar eller minskar i vikt så har du hittat din förbränning

King Grub
2003-05-13, 10:46
I din ålder brukar man kunna äta ganska så rejält mycket utan att behöva bekymra sig om att bli fet, och med tanke på din längd och nuvarande vikt skulle nog ett par klädsamma kilon inte skada alls. Minst 2500 kcal per dag tycker jag, och det är om du inte tränar.