handdator

Visa fullständig version : Har skadat armbågen!


erik_strid
2008-01-31, 22:06
När jag började träna så körde jag tungt och ostritkt. T.e.x. när jag körde triceps extention liggande så tänkte jag inte på att hålla ihop armbågarna alls. Nu kan jag inte köra Den övningen överhuvudtaget+endel andra tricepsövningar. Har varit så här 4-5 månader, och det verkar som att det har blivit värre än det var från början. Känner att när jag rör på en grej i armbågen så gör det ont. Vad ska jag göra? Finns det nån rehabliteringsträning eller något som skulle kunna lösa problemet?

grimfish
2008-01-31, 22:17
Det är ingen jättetydlig beskrivning du ger av exakt var du har ont och hur det yttrar sig. Av den beskrivning du har gett kan det till exempel röra sig om att leden eller ledkapseln krånglar, ledmus och en del andra saker. Om jag förstår det rätt så har du ändå fortsatt att träna en del under tiden du har haft ont. Se till att inte träna så att det gör ont i fortsättningen. Om det inte blir bättre trots att du inte tränar så att det gör ont så bör du uppsöka en idrottskademottagning.

Otto GROV
2008-01-31, 22:59
Sök ffs,
De finns mycket om armbågsskador på kollo,
De som hjälper mig är strechning av framföralt Biceps, Underarmar och Triceps.
Testa av strecha dessa musklegrupper ett tag, 1-2gånger om dagen.
Sen kan du skaffa ett bra armbågsskydd, Ja tycker de hjälper lite faktist (men de kan också va inblining).
Se också till att va uppvärmd ordentligt innan du börjar träna.
Å ta de lugnt i övningar som skadan käns av eller skit i dom helt.
Kom också ihåg att övningar som inte skadan känns av kan påverka,
tex press-övningar.

Med alla dessa råd skulle ja ändå uppsöka nån som ä kunnig inom området, idrotsläkare naprapat tex.

Kan också säga att jag genom regelbunden stechning nästintill blivit av med mina armbågsproblem.

grimfish
2008-01-31, 23:52
Stretchning lär inte hjälpa i det här fallet (på beskrivningen låter det inte som tennisarmbåge). Armbågsskydd lär ju inte heller hjälpa, men man kan ju alltid testa det...

Åse Columbus
2008-02-01, 16:28
sök på epikondylit......på webben...det kan ta upp till 2 år för sådant att läka....och det låter som om de e de du har...sorry!!!!

been there--done that!!!!

grimfish
2008-02-01, 16:41
Som jag skrev i mitt förra inlägg är det ingenting av beskrivningen som talar för att det skulle vara tennisarmbåge. Vid tennisarmbåge brukar det inte vara extension av triceps som orsakar mest ont utan snarare vid abduktion och elevation (t.ex. när man vrider nyckeln i ett lås). En tydligare beskrivning behövs hur som helst, men viktigast av allt är att vila och söka hjälp om det inte blir bra inom en vecka vid vila.

erik_strid
2008-02-03, 14:50
Jag har vilat en vecka nu och det känns mycket bättre! känner dock fortfarande av det, ska jag vila en vecka till?

grimfish
2008-02-03, 15:28
Härligt att det blir bättre av att vila! Då är det bara att fortsätta med det så blir det säkert ännu bättre snart.

Durre
2008-02-03, 15:30
Vila på, om det blir bättre kan den nog efter ett tag bli helt återställd, men du får nog tare lugnt med övningen i all framtid.

der_rickard
2008-02-03, 21:10
Mitt råd är inte att fortsätta vila. Visst att smärtan släpper och det känns bättre, men det beror ju bara på att du inte retar området med träning. Mitt råd är att söka någon kunnig sjukgymnast eller dylikt och ta reda på vad det är. När du väl vet vad det är kan du göra något vettigt åt det. Vila är inte vettigt, i alla fall inte om du vill fortsätta med din träning.

grimfish
2008-02-03, 21:52
Det låter väldigt hektiskt att söka vård efter en veckas vila när armbågen under den tiden dessutom har blivit mycket bättre. Armbågen måste inte ha träning varje dag - den klarar sig utan det ett tag. Det är dessutom troligt att man på t.ex. en idrottsskademottagning säger att armbågen ska vilas ett tag till.

Food_rulez
2008-02-04, 15:35
värme+ vila + zon + voltaren

erik_strid
2008-02-04, 20:53
Jag får inte ont i armbågen av alla övningar. endast av extention. går det bra om jag kör övriga övningar som inte gör ont?

Caboose
2008-02-04, 21:25
värme+ vila + zon + voltaren

Är du läkare på den lokala Vårdcentralen eller? :cryout:

Gå till en idrottsläkare, det är det bästa.

erik_strid
2008-02-04, 21:29
Är du läkare på den lokala Vårdcentralen eller? :cryout:

Gå till en idrottsläkare, det är det bästa.

Kostar inte det en massa?