handdator

Visa fullständig version : angående aktivitets mätaren (1.2-2.0) i deffguiden


8diplomaten8
2008-01-31, 21:53
Nu är det snart dags att dra igång min deff period och jag håller på att komma till nästa steg. Jag har införskaffat en matvåg och har fixat excellmallen som finns här någonstans i forumet (tack för den btw). Jag har inget matschema färdiglagd än men det kommer väl röra sig om havregrynsgröt/fisk-fågel-kött/ägg osv.

Min fråga är angående aktivitetsmätaren som finns i deffguiden (1.2-2.0).

Om man har planerat ett träningsschema på 5dagar i veckan med blandning av löpning/spinning/cykling samt en vandringssträcka till skolan på 25min x 2 (fram och tillbaka i normal gå tempo), vad tycker ni då är en lämplig siffra när det gäller aktivitetsmätaren i fråga? OBS! Jag planerar att varje pass skall bränna ca 350-500 kalorier

Mitt BEE värde ligger på 2201kcal/dag, (20 år, 190 cm, 97 kg)

Eddie Vedder
2008-02-01, 06:04
Såhär skrev jag i en tråd för någon sad sedan angående ett alternativt sätt att uppskata sin aktivitetsfaktor om man tränar och utöver det är ganska inaktiv:

Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

Den tråden ligger t.o.m. på förstasidan i den här forumdelen fortfarande.

8diplomaten8
2008-02-01, 17:08
Jo min vardag set ut i stort sett som du förklarar där uppe. Alltså ingen vidare aktivitet förutom själva träningen då. Tack för svaret.

Sorry, skall försöka vara mer uppmärksam och ögna igenom forumet innan jag skapar en ny tråd. Kan förstå att det kan vara jobbigt att redan besvarade frågor dyker upp om och om igen i nya trådar :)

Eddie Vedder
2008-02-01, 17:09
Sorry, skall försöka vara mer uppmärksam och ögna igenom forumet innan jag skapar en ny tråd. Kan förstå att det kan vara jobbigt att redan besvarade frågor dyker upp om och om igen i nya trådar :)

Ingen fara alls.:)

Välkommen till kolozzeum och lycka till med deffen!:thumbup: