handdator

Visa fullständig version : Kallpressad olivolja?


Lilla_skogen
2008-01-31, 20:36
Hello!

Har läst ngnstans att det är bättre med kallpressade oljor, och tänker då främst på olivolja. Vet att ICA sålde en förut som hette just "kallpressad". Men nu tycks inte den finnas längre?

För att röra till det hela så stod det (idag) inne i ICA en informationstavla från "Zeta" där det stod att om det står "Extra Vergin" så är det alltid kallpressat. Att det var rättsligt skyddat? Stämmer det? Och hur är det då med "Extra V i rgin" Det står ju i stort sett på varenda flaska olivolja. T.o.m. de allra billigaste och det känns som om att det borde vara dyrare att kallpressa. Men vad vet jag? Någon som vet hur det ligger till????

Torwald
2008-01-31, 21:28
Det du kallar kallpressad brukar heta extra virgin på flaskan!

Bara köpa en sådan istället ;)

Lilla_skogen
2008-02-01, 00:28
Men det står ju i stort sett på varenda olivolja flaska? T.o.m. riktigt billiga?

Men det är så alltså, så fort det står extra virgin så ska det vara lika med kallpressat? Tycker det är lite skumt, men men, är det så, så är det väl bra*rolleyes*

CoolHandLuke
2008-02-01, 15:17
'Virgin' står för mekaniskt pressad vid max 30C.

'Extra Virgin' är en virgin olja som har tillräckligt hög kvalitetsgrad när det gäller bland annat smak och syrahalt.

Alla andra typer av benämningar verkar vara varmpressad, extraherad på annat sätt och ibland blandad med en viss andel 'virgin'. Ett exempel är 'Pure Olive Oil'.

Vet inte om benämningarna är skyddade, men troligtvis är det så. Dvs oljan får inte kallas 'virgin' om den inte uppfyller kraven. Precis som fetaost inte får kallas 'Feta' längre om den inte är gjord på får och getmjölk.

Sverker
2008-02-01, 18:30
'Extra Virgin' , extra betyder att det är den första oljan som kommer ur oliverna vid pressning ( om jag inte är helt fel ute ). Den första och smakrikaste delen.

Vill man ha oljan som krydda är det nog 'Extra Virgin' som gäller. Är det som energikälla skulle jag ta en mindre smakrik olivolja.

CoolHandLuke
2008-02-03, 00:03
'Extra Virgin' , extra betyder att det är den första oljan som kommer ur oliverna vid pressning ( om jag inte är helt fel ute ). Den första och smakrikaste delen.
Läste i alla fall att man ofta varmpressar samma oliver efter att man kallpressat ut 'virgin' oljan.

Torwald
2008-02-03, 03:50
Det stämmer. Andra oljor som kommer efter extra virgin i kvalitétsrang är ofta baserad på helt eller delvis samma oliver som man redan kallpressat. Den oljan smakar mindre och kan passa bättre för vissa ändamål. I Sverige har vi nästan ingen sådan olivolja, vi är väl för snobbiga eller något...

Sverker
2008-02-03, 07:59
Helt rätt. Det är ekonomiskt vansinne att bara nöja sig med den lilla delen olja som man kan få ut vid kallpressning.
Varför elda upp olivrester i värmeverket när det fortfarande finns utmärkt matolja kvar i massan*gah!*
Oljan som är kvar är inte sämre, bara lite mindre smakrik.

machine gun
2008-02-03, 11:47
ICA har en varmpressad olivolja. Ska man steka i olivolja är det lämpligare med en varmpressad variant, då dessa inte är lika känsliga för oxidation.