handdator

Visa fullständig version : Fria vikter VS Maskiner...Newbie!


dawgfather
2008-01-31, 18:41
Hej, jag har tranat pa gym i ca 5 veckor nu. Kor kondition och styrka. I borjan korde jag bara pa maskinerna.

Nu har jag precis fatt ett nytt schema som innebar att jag skall trana styrka 4 ggr i veckan. Det ingar en hel del fra vikter i det nya schemat.

Nu till kruxet...Korde ett pass idag med hyffsad belastning for mig. Men jag kanner typ inte alls lika mkt som nar jag anvander maskinerna...

Skall jag fortsatta med fria vikter trots att det inte "kanns"...Hoja vikterna? Aterga till maskinerna?

Jag vet att det ar en evig diskussion angaende vikter vs maskiner...Men jag ber er att fokusera pa mitt dilemma gallandes era svar...

Kan tillagga att jag har minskat midjemattet och samtidigt gatt upp i vikt...Ar mkt nojd med mina resultat...Jag vill ju fortsatta gora framsteg...

Mkt tacksam for svar!

L-Sami
2008-01-31, 18:56
Det är vanligt att man inte uppfattar samma känsla när man kör med fria vikter, fler muskelfibrer aktiveras och hjärnan kan inte uppfatta det i samma utsträckning. Det gäller framför allt i basövningar, fler muskelgrupper som aktiveras i en övning desto svårare är det att hitta känslan i musklerna som arbetar. Bara för att du inte får samma känsla betyder inte att musklerna arbetar, fria vikter ger bättre resultat om du är ute efter muskelmassa och styrka.

chaffisen
2008-01-31, 19:00
Det är svårare som nybörjare att utveckla kraft och ta i med fria vikter vs maskiner. Kan göra att det känns mindre. Men ger du det några månader kommer styrkan även där.

dawgfather
2008-01-31, 19:11
Ok...Tack for de snabba svaren. Fria vikter ar mao att foredra trots att det inte "kanns lika mkt"

En foljdfraga. Skall jag lassa pa rejalt med tyngd sa att det kanns mer? Jag blev mkt forvanad over att jag hade kraft kvar till mer vikter.*flex* :cool:

Skall jag lassa pa med sa mkt vikter sa att det kanns rejalt nu i borjan?

Tacksam for svar!

delta_mats
2008-01-31, 19:14
Se först och främst till att du har bra teknik. När du har det kan du sakta höja vikterna men inte till den grad att du tummar på utförandet.
Sen kan du faktiskt kombinera fria vikter och maskiner.

dawgfather
2008-01-31, 19:17
Precis! Jag forsoker fa in tekniken forst. MEN jag upptackte att det var lattare att utfora ovningarna ratt med hogre belastning...

Fler tips och forslag ar mkt valkommna!

engdahl_86
2008-01-31, 22:01
annan fördel med fria vikter är ju att du blir mycke starkare i "runt om musklerna" medans maskin bara "träffar" den muskel du tränar ge fria vikter mycke bättre runtom muskler.. jag körde nästan bara maskiner i början och känne mig skitstark.
Sen testa jag fria... orkade ingenting.. eller snarare min runtom muskler. Skakade som en gris på bara 50kg i bänk. Fick kramp överallt förutom den muskeln jag försökte köra :P
Hoppas du förstår min poäng :P

Mr. Athletic
2008-01-31, 22:19
Som nybörjare ska man med fördel kombinera maskiner med fria vikter – fria vikter i teknik och koordinationssyfte, maskiner för att öka råstyrkan inför tyngre träning med fria vikter längre fram. Till skillnad mot fria vikter kan man som nybörjare köra på väldigt tung belastning utan större risker med maskiner.

Anders The Peak
2008-01-31, 23:04
Som nybörjare ska man med fördel kombinera maskiner med fria vikter – fria vikter i teknik och koordinationssyfte, maskiner för att öka råstyrkan inför tyngre träning med fria vikter längre fram. Till skillnad mot fria vikter kan man som nybörjare köra på väldigt tung belastning utan större risker med maskiner.
Är det någon skillnad när man är erfaren?
Kombinera maskiner med fria vikter det är inget konstigt med det och det ger troligen bästa resultatet när det handlar om muskelvolym.

dawgfather
2008-01-31, 23:17
Ok, en foljdraga...

Skall jag pressa pa rejalt med de fria vikterna. Dvs sa tungt sa att jag klarar av att gora precis 10 reps x 3?

Nu vill jag inte att ha en evighetsdiskussion angaende antal reps.

Fragan ar alltsa om jag skall pressa pa rejalt med de fria vikterna?

Jag kor varvat med maskiner. Men min instruktor har gjort schemat sa I trust him...

MKT tacksam for svar!

kalajset
2008-02-01, 01:33
Ok, en foljdraga...

Skall jag pressa pa rejalt med de fria vikterna. Dvs sa tungt sa att jag klarar av att gora precis 10 reps x 3?



Finns inget enkelt ja eller nej svar på denna fråga heller, det handlar helt enkelt om vilken åsikt man har. (Sällan saker är svart eller vitt i gymvärlden). Men visst, det är ganska långt ifrån en särskilt bra idé att alltid köra till absolut max i varenda set, iaf inte för nybörjare. Skaderisken känns då genast väsentligt mycket större än ifall man kör tätt inpå gränsen istället, säg "till 90%", samtidigt som leder/muskler/whatever inte riktigt hinner anpassa sig till vikterna, särskilt inte med tanke på den halvtaskiga teknik man oftast har som nybörjare. Min personliga rekommendation blir således: Ligg väldigt nära gränsen, men inte på den, iaf inte i början. Lite senare i gymmandet när du troligen går ner i antal reps, så visst, "vågar" du så kör i princip på gränsen, för att nå resultat får man absolut inte vara rädd för att ta i !

Sunesha
2008-02-01, 14:05
Jag varit nybörjare i styrketräning två gånger. I tonåren och som vuxen.

Ett allmänt tips som gjort jag lyckas bättre med min träning att inrikta mig de övningar jag tycker roliga. Detta gjorde första halvåret och lärde mig mest. Särskilt när jag ny tar det lite tid o lära mig vikterna jag orkar, rätt teknik.

Misstaget jag gjorde som tonåring var jag köttade på med värsta schemat och följde det som det var lagen. Så jag skadade mig ett par gånger pga av min dumhet.

Jag tror ta det lugnt och lär dig i lagom hastighet. Jag ser idag styrketräning som vilken sport som helst. Övning för att bli bättre. Förr såg jag mest bara på resultat. Nu kan jag bli glad om jag bra lyft istället för ha lite ångest över jag inte ökar tillräckligt snabbt.

Jag säger inte att du är som jag men jag delar mina erfarenheter.

En sak som har hjälpt mig enormt är att faktiskt lära mig övningar med instruktör. Det har hjälpt mig jätte mycket. Det är kul o lära sig själv. Men att ha lärare gör processen roligare och jag blivit bättre än var jag innan på många övningar.

Fast jag tränade i 4-5 år förra gången jag gick på styrketräning.

Jag är ingen expert. Jag anser mig fortfarande som nybörjare.

Nu har jag tränat 1.5 år och jag lär mig fortfarande en massa.