handdator

Visa fullständig version : Syndikalisterna @ Lilla Karachi


Yankeee
2008-01-31, 17:14
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_825523.svd

Jag vet att SAC är av idioter för idioter, men ändå blir jag förbannad.

Mer

GK9qI2AQZbw

åt folket.

Miiix
2008-01-31, 17:19
Vad får egentligen fackröreningar (???) göra med företag som inte skriver kollektivavtal, eller "sparkar medlemmar" som i detta fallet? Skulle gärna vilja läsa mer om det.

Palm
2008-01-31, 17:37
Varför fick dom sparken?

Edit: Video och artikel har inte så mycket med varandra att göra :)
Edit2: Och varför utesluter dom inte syndikalistmedlemmen som jobbat svart?

mystic[-_-]
2008-01-31, 18:05
Mer våld efterlyses

Laan
2008-01-31, 18:18
Snutsvin! Jag kan inte på något sätt se det i videon som försvarbart bara för att de står ivägen..

hade det varit ingången till ett sjukhus så.. men för fan jag är förbannad

ps: Jag hoppas verkligen att facket hade rätt, och att de fick poliserna fällda.

Mago
2008-01-31, 18:20
Snutsvin! Jag kan inte på något sätt se det i videon som försvarbart bara för att de står ivägen..

hade det varit ingången till ett sjukhus så.. men för fan jag är förbannad

ps: Jag hoppas verkligen att facket hade rätt, och att de fick poliserna fällda.

Eh? Försvarbart? De bär bort folk. Bu-fucking-hu.

Yankeee
2008-01-31, 18:21
Snutsvin! Jag kan inte på något sätt se det i videon som försvarbart bara för att de står ivägen..

hade det varit ingången till ett sjukhus så.. men för fan jag är förbannad

ps: Jag hoppas verkligen att facket hade rätt, och att de fick poliserna fällda.

Öh? Uppenbarligen hade polisen lagen på sin sida.

Laan
2008-01-31, 18:23
Öh? Uppenbarligen hade polisen lagen på sin sida.

öh? Nej.. det beror på vad som föregått händelserna och hurvida det var en laglig blockad eller ej.. det vet du väl inte?

Och att poliserna säger det betyder inte att de har rätt..

Laan
2008-01-31, 18:24
Eh? Försvarbart? De bär bort folk. Bu-fucking-hu.

jag antar att du hade varit glad om du behandlats så för ngt du gjort som du anser vara helt korrekt?

mystic[-_-]
2008-01-31, 18:25
Ska blockera ingången till pressbyrån imorgon. Inget kaffe för er kapitalistsvin!!!!!!

tobbo
2008-01-31, 18:27
Tragiskt hur folk alltid ska klaga på poliserna. Vad fan ska de göra i den situation, de gör bara deras jobb, de får skylla sig själva om de inte vill ligga på marken.

Yankeee
2008-01-31, 18:27
öh? Nej.. det beror på vad som föregått händelserna och hurvida det var en laglig blockad eller ej.. det vet du väl inte?

Och att poliserna säger det betyder inte att de har rätt..

Som jag förstår det får man inte hindra andra människor från att gå till sina jobb. Det gör personerna i filmen.

Yankeee
2008-01-31, 18:29
jag antar att du hade varit glad om du behandlats så för ngt du gjort som du anser vara helt korrekt?

Men vem fan bryr sig om vad folk anser vara helt korrekt? Om jag anser att det är helt korrekt att nita människor jag inte gillar: ska andra gilla läget, ska jag skrika som en stucken gris när polisen för bort mig?

Mago
2008-01-31, 18:30
jag antar att du hade varit glad om du behandlats så för ngt du gjort som du anser vara helt korrekt?

Om jag skulle blivit glad för att bli bortburen om jag gjorde något jag tyckte var korrekt? Nej.

De gjorde vad de tyckte var rätt och polisen gjorde vad de tyckte var rätt. Ingen kom till skada, domstolen får avgöra vem som hade fel. Inte mycket att gnälla om.

Laan
2008-01-31, 18:36
1. vid närmare eftertanke så vet vi inte från videon vad det egentligen handlar om.

2.komma till skada håller jag inte med om

3. jag bryr mig inte

Tricklev
2008-01-31, 18:37
Ja, dessa maffia attityder som facken har använt sig ibland är minst sagt tveksamma, mer polisvåld emot dessa tack.

Trance
2008-01-31, 18:39
Oftast så har syndikalisterna inte ens skrivna fack-avtal så de har inte ens samma sätt som vanliga fackföreningar när det gäller sådana "förhandlingar".

Problemet är att de är i många fall jäkla pack. Jag vet ett tillfälle där en större fabrik hade sagt upp avtalet med en anställd hos ett bemanningsföreta på grund av att personen misskötte sig grovt. Detta ledde till att bemanningsföretaget inte förlängde personens kontrakt. Allt gick enligt lagen och enligt de avtal som fanns skrivna mellan personen och företagen.

Syndikalisterna, som inte har något fackavtal skrivet med företaget, valde att försvara denna personen och blockerade ingången till fabriken (inte bemanningsföretaget ens) i en halv dag innan polisen fick bort dem.

Vad tror ni det kostar för en fabrik med hundratals anställda att stå still en halv dag? Hur tror ni det skulle fungera om det hände flera dagar i följd? Det är ju inte direkt så att det är en ond "någonting" som inte tar skada utan det är kostnader som går ut över verkliga personer.

Jag blir bara sugen att ställa mig utanför deras hem och blockera så de inte kan komma in.

Yes
2008-01-31, 18:39
Som jag förstår det får man inte hindra andra människor från att gå till sina jobb. Det gör personerna i filmen.
I vilket fall som helst borde det inte vara lagligt. Jag anser också att man som privatperson borde få tillgripa nödvärn i sådana situationer.

Honken
2008-01-31, 18:40
Synd att de inte bara kunde slänga in några tårgasbomber och gasa ut alla. Vet som sagt inte vad det handlar om, men tänk er själva om ni är påväg till jobbet och så står det en bunte personer som inte släpper in dig. Hur glad hade du blivit?

Du ska inte behöva lida för att de fått sparken.

Visst är det surt för dem, jag står på deras sida om det nu är så att de fått sparken utan någon anledning men vad fan det är ju deras problem inte resten av de anställda.

Yankeee
2008-01-31, 18:41
I vilket fall som helst borde det inte vara lagligt. Jag anser också att man som privatperson borde få tillgripa nödvärn i sådana situationer.

Kan inte tänka mig att det är lagligt. De kan omöjligt få bestämma om jag ska få gå till min arbetsplats eller inte. Har försökt hitta information om det, men har inte lyckats.

Yes
2008-01-31, 18:49
Kan inte tänka mig att det är lagligt. De kan omöjligt få bestämma om jag ska få gå till min arbetsplats eller inte. Har försökt hitta information om det, men har inte lyckats.
Enligt Wikipedia styrs reglerna för strejkt genom avtal mellan fackföreningen och arbetsgivaren. Bryter man mot reglerna är det ett avtalsbrott och har man inte ens upprättat något avtal lär det vara ännu värre.

jontahontas
2008-01-31, 18:50
Oftast så har syndikalisterna inte ens skrivna fack-avtal så de har inte ens samma sätt som vanliga fackföreningar när det gäller sådana "förhandlingar".

Problemet är att de är i många fall jäkla pack. Jag vet ett tillfälle där en större fabrik hade sagt upp avtalet med en anställd hos ett bemanningsföreta på grund av att personen misskötte sig grovt. Detta ledde till att bemanningsföretaget inte förlängde personens kontrakt. Allt gick enligt lagen och enligt de avtal som fanns skrivna mellan personen och företagen.

Syndikalisterna, som inte har något fackavtal skrivet med företaget, valde att försvara denna personen och blockerade ingången till fabriken (inte bemanningsföretaget ens) i en halv dag innan polisen fick bort dem.

Vad tror ni det kostar för en fabrik med hundratals anställda att stå still en halv dag? Hur tror ni det skulle fungera om det hände flera dagar i följd? Det är ju inte direkt så att det är en ond "någonting" som inte tar skada utan det är kostnader som går ut över verkliga personer.

Jag blir bara sugen att ställa mig utanför deras hem och blockera så de inte kan komma in.


Väl talat!

Och helt ärligt Trance, PMa datum och plats - I´ll be there!

Edit/Ps: Om vi får tråkigt eller så kan jag alltid skriva "bajs" på väggen så kan vi diskutera mitt konstverk. Jag skulle behöva lite feedback på mina installationer. :)

bertbert
2008-01-31, 18:50
Jag har konfronterat dessa syndikalister vid ett tillfälle. De hade synpunkter på var jag skulle dricka kaffe. Jag förklarade med bister uppsyn att "det ska ni skita i". Nithanden hängde i luften.

mystic[-_-]
2008-01-31, 18:54
Jag har konfronterat dessa syndikalister vid ett tillfälle. De hade synpunkter på var jag skulle dricka kaffe. Jag förklarade med bister uppsyn att "det ska ni skita i". Nithanden hängde i luften.

Du skulle nitat! Jag är med Tricklev, mer polisvåld!

Mago
2008-01-31, 18:54
Jag har konfronterat dessa syndikalister vid ett tillfälle. De hade synpunkter på var jag skulle dricka kaffe. Jag förklarade med bister uppsyn att "det ska ni skita i". Nithanden hängde i luften.

Hur slutade det hela då?

bertbert
2008-01-31, 18:56
;2793096']Du skulle nitat! Jag är med Tricklev, mer polisvåld!

Hur slutade det hela då?

Jag fick mitt kaffe, syndikalisten fick flytta på sig.

Nog för att det var en massa spetor men över tio smådrägg kan bli lite jobbigt att rå på. :D

Granatgiraffen
2008-01-31, 19:04
Vilka idioter. Fyfan för att vara polis när man måste möta sådant folk. Köp ett par vattenkanoner och sätt in direkt?

Osten80
2008-01-31, 19:07
Hundjävel är det första jag tänker.

Yes
2008-01-31, 19:08
Jag fick mitt kaffe, syndikalisten fick flytta på sig.

Helt rätt. Står man i vägen för kaffet har man fan gjort det personligt. Där går gränsen!

Jag skämtar inte, där går gränsen tamefan!

Honken
2008-01-31, 19:49
Köp ett par vattenkanoner och sätt in direkt?

Och folk frågar mig varför jag drömmer om att vara brandman :D.

Grisen
2008-01-31, 19:52
Kan inte tänka mig att det är lagligt. De kan omöjligt få bestämma om jag ska få gå till min arbetsplats eller inte. Har försökt hitta information om det, men har inte lyckats.

Har för mig att det finns nåt rättsfall som säger att man inte får blockera ingången till en arbetsplats.

Nitrometan
2008-01-31, 21:38
öh? Nej.. det beror på vad som föregått händelserna och hurvida det var en laglig blockad eller ej.. det vet du väl inte?

Laglig blockad?

Du menar att de får ställa sig ivägen var de vill och hindra folk och bara säga "vi har en blockad här"?

Nitrometan
2008-01-31, 21:39
Har för mig att det finns nåt rättsfall som säger att man inte får blockera ingången till en arbetsplats.
Självklart får man inte det. Hur skulle det se ut?

Det är egenmäktigt förfarande. Klart att folk får gå till jobbet.

BillochBull
2008-01-31, 22:26
Var det bara jag som vart sugen på att leka polis och demonstrant som man gjorde på grundskolan.

Fast minus hunden, den lät som en brunstig älg.

Nilsjohan
2008-01-31, 22:57
Hundjävel är det första jag tänker.
Samma här, lumpen och militärpolisens hundar som ylar i skogen :krampus

Avesta
2008-01-31, 23:08
hundjävel, låters om någon blir styckad levande.

För övrigt, bra med pepparsprej.

jakke
2008-01-31, 23:59
Det finns en del2 på filmen också.

Tricklev
2008-02-01, 00:00
Det finns en del2 på filmen också.

Noterade det, är den värd att se?

jakke
2008-02-01, 00:09
Noterade det, är den värd att se?

tyvärr inte lika mkt spray. En intervju med tjejjen som var uphov till blokaden i slutet.

mij82
2008-02-01, 06:24
Har någon här ens en jävla aning om vad SACs blockad handlar om?
Eller tycker ni att det är konstigt att en person som inte fått lön på 80.000:- får hjälp att kräva den när arbetsköparen vägrar betala den? Fast det är klart, skit i personen som inte fått sin lön, han kan väl leva på luft och vatten, det brukar funka bra.

http://www.sac.se/

Yankeee
2008-02-01, 06:51
Har någon här ens en jävla aning om vad SACs blockad handlar om?
Eller tycker ni att det är konstigt att en person som inte fått lön på 80.000:- får hjälp att kräva den när arbetsköparen vägrar betala den? Fast det är klart, skit i personen som inte fått sin lön, han kan väl leva på luft och vatten, det brukar funka bra.

http://www.sac.se/

En syndikalistmedlem med tidigare anställning på krogen ska enligt uppgifter som ingen aktivist kunde belägga i går

Kanske kan man börja med att lasta fram lite fakta och belägg för sina påståenden?

Sheogorath
2008-02-01, 07:36
Jag tycker att det är synd att poliserna öppnade munnen, eftersom de talande polisernas IQ verkar ha varit väldigt låg. Medlemmar i politiska förbund brukar vara engagerade och retoriska och slänga sig med årtal och namn, och polisernas försök till konversation vara bara patetiska.

In med öronskydd så att de inte behöver bli frestade att ge sig in i en diskussion där de bara blir förnedrade. Pepparspray gör jobbet galant.

130kg finsk sisu
2008-02-01, 09:15
Bra ingripande av polisen. Inget onödigt våld utan man tog bort demonstrant efter demonstrant. Lungt oh sakligt och använde endast pepparspray då det behövdes.
Mer skrämmande är att extremvänstern har så där pass många medlemmar som hela 10-tal. Det är skrämmande.

Men polishunden verkar vara lite jobbig...

Nitrometan
2008-02-01, 10:40
Men polishunden verkar vara lite jobbig...
Hunden var upprörd för att han inte fick bitas. Här kom han och trodde att han skulle få jobba. Men så fick han bara lukta på de svettiga demonstranterna, de blev rädda och luktade ännu bättre. Men han fick inte bita dem. Fatta att han blev frustrerad och började skrika. En vältränad och motiverad yrkeshund som inte får göra det han är tränad för (iaf en av arbetsuppgifterna).

I övrigt håller jag med dig.

Johan O
2008-02-01, 10:50
Ibland har man ju sett fackförbund som Metall, handels etc. som har såkallade blockader mot vissa företag där några efterblivna medlemmar står med fula västar utanför arbetsplatsen och ser ännu mer efterblivna ut.

Ponera att jag jobbar på en arbetsplats som blir utsatt för detta, men inte alls tycker att en blockad eller strejk är rätt väg att gå. Har jag som strejkbrytare rätt att handgripligen ta mig in och börja jobba om jag stöter på motstånd?
Ett scenario jag ofta drömmer om förövrigt. Hade varit rena drömmen att komma en morgon och ett gäng taniga idioter försöka hindra mig ifrån att jobba...

Mescreant
2008-02-01, 12:19
Blir både ledsen och äcklad när de kallar Sveriges poliser för fascister och arbetarhatare. Vi verkar ha en relativt bra och okorrumperad poliskår. Att kalla poliser som sköter sitt jobb i enlighet med lagen för fascister underminerar de fall där riktig korruption och polisbrutalitet används. :(

plus en premie på 10000 kronor i skadestånd till SAC

Någon som vet mer om detta? Låter ju väldigt skumt. Hur förvaltas ett sådant skadestånd? Borgarfasoner.

Nitrometan
2008-02-01, 12:39
Ibland har man ju sett fackförbund som Metall, handels etc. som har såkallade blockader mot vissa företag där några efterblivna medlemmar står med fula västar utanför arbetsplatsen och ser ännu mer efterblivna ut.

Ponera att jag jobbar på en arbetsplats som blir utsatt för detta, men inte alls tycker att en blockad eller strejk är rätt väg att gå. Har jag som strejkbrytare rätt att handgripligen ta mig in och börja jobba om jag stöter på motstånd?
De har inte rätt att hindra dig. De får stå där. De får tala om varför de står där. Men de får inte hindra nån att komma in på företaget.
Skulle de hindra dig får du (som alltid i liknande fall) ta dig förbi, men inte använda onödigt mycket våld.

mij82
2008-02-01, 14:41
Kanske kan man börja med att lasta fram lite fakta och belägg för sina påståenden?

Så du tror de står där bara för att de tycker det är kul eller? Antar att du med nöje hade blivit blåst på 80 lakan. Men som tur är så finns det folk som ställer upp för varandra så att vi slipper bli ännu mer blåsta av arbetsköparna än vad vi redan blir.

För övrigt så vad jag har förstått så har den s.k. blockaden efter första timmen eller så första dagen inte hindrat någon från att gå in eller ut, bara upplyst om den vidriga situationen som den arbetande blivit satt i.

shut teh face
2008-02-01, 14:48
Här sitter vi i Sverige och bölar för dessa individer fick lite ont i armen.

Finns nog ett dussintals länder där polisen hade skjutit dem på fläcken.

mij82
2008-02-01, 15:29
Så du tror de står där bara för att de tycker det är kul eller? Antar att du med nöje hade blivit blåst på 80 lakan. Men som tur är så finns det folk som ställer upp för varandra så att vi slipper bli ännu mer blåsta av arbetsköparna än vad vi redan blir.

För övrigt så vad jag har förstått så har den s.k. blockaden efter första timmen eller så första dagen inte hindrat någon från att gå in eller ut, bara upplyst om den vidriga situationen som den arbetande blivit satt i.

http://antigon.wordpress.com/2008/01/31/nar-maffian-blir-riktigt-farlig/

Lite mer om det hela...

mij82
2008-02-01, 15:35
En länk till
http://www.mattias.st/blogg.asp?ID=1915

JJ
2008-02-01, 15:38
Varför försvarar facket svartarbete?

Muskelbyggaren
2008-02-01, 16:38
Bra film att titta på inför träningen om inte annat, ladda upp med lite vänsterpacksaggressioner! *flex*

mij82
2008-02-01, 17:18
Varför försvarar facket svartarbete?

Handlar väl inte om att försvara svartarbete, det handlar väl snarare om att försvara rätten till att få betalt för det du jobbat, svart eller vitt.

Bara en stilla undran, till vissa personer här, vad skulle ni gjort om eran boss vägrade betala ut säg... 80.000:- av eran lön? Förstår att de flesta här bara säkerligen skulle flexa sina muskler så skulle bossen skita på sig av rädsla...men tyvärr så ser inte verkligheten ut så för alla. ;)

Muskelbyggaren
2008-02-01, 17:21
Då hade jag säkert förbannat mig själv i flera veckor och sedan aldrig jobbat svart nånsin igen.

Ställer SAC upp för andra ändamål också? Jag hjälpte en kompis flytta för några veckor sen och känner att jag skulle velat haft betalt, fixa blockad utanför hans port kanske?

dice
2008-02-01, 17:29
Handlar väl inte om att försvara svartarbete, det handlar väl snarare om att försvara rätten till att få betalt för det du jobbat, svart eller vitt.

Bara en stilla undran, till vissa personer här, vad skulle ni gjort om eran boss vägrade betala ut säg... 80.000:- av eran lön? Förstår att de flesta här bara säkerligen skulle flexa sina muskler så skulle bossen skita på sig av rädsla...men tyvärr så ser inte verkligheten ut så för alla. ;)

Min verklighet är att jag inte jobbar svart.

Trance
2008-02-01, 17:32
Så du tror de står där bara för att de tycker det är kul eller? Antar att du med nöje hade blivit blåst på 80 lakan. Men som tur är så finns det folk som ställer upp för varandra så att vi slipper bli ännu mer blåsta av arbetsköparna än vad vi redan blir.

För övrigt så vad jag har förstått så har den s.k. blockaden efter första timmen eller så första dagen inte hindrat någon från att gå in eller ut, bara upplyst om den vidriga situationen som den arbetande blivit satt i.

80 000kr. Om nu de kan visa upp att de betalat ut en vit lön så kan ju inte den svarta delen varit så jättestor, speciellt inte i den branchen? Det måste varit ett antal månader personen jobbat där utan att få ut den svarta delen.

harald_hårfager
2008-02-01, 17:42
Handlar väl inte om att försvara svartarbete, det handlar väl snarare om att försvara rätten till att få betalt för det du jobbat, svart eller vitt.

Bara en stilla undran, till vissa personer här, vad skulle ni gjort om eran boss vägrade betala ut säg... 80.000:- av eran lön? Förstår att de flesta här bara säkerligen skulle flexa sina muskler så skulle bossen skita på sig av rädsla...men tyvärr så ser inte verkligheten ut så för alla. ;)

Ja, ägaren är ju inte skyldig förrän han dömts i DOMSTOL, så fungerar det i ett demokratiskt samhälle. Ord står mot ord i detta fallet. Det räcker inte med att ett fackförbund anser att någon handlat felaktigt mot en av dess medlemmar, jmf maffiametoder - bråkar någon med din klan, familj, fackpolare osv anser du dig ha rätten att sätta dig över demokratiska principer, och utdela straff. Därav maffia metoder.

Därför kan detta inte handla om något "försvar av rätten att få betalt" förrän det är bevisat i domstol att ägaren inte betalt ut någon lön.

Tricklev
2008-02-01, 18:19
Bäst i Bicepscurl :laugh:

mij82
2008-02-01, 19:11
Då hade jag säkert förbannat mig själv i flera veckor och sedan aldrig jobbat svart nånsin igen.

Ställer SAC upp för andra ändamål också? Jag hjälpte en kompis flytta för några veckor sen och känner att jag skulle velat haft betalt, fixa blockad utanför hans port kanske?

Tyvärr så är inte verkligheten så rosaskimmrande för alla så att man utan problem kan välja bort svartarbete om man vill överleva.

Min verklighet är att jag inte jobbar svart.

^

80 000kr. Om nu de kan visa upp att de betalat ut en vit lön så kan ju inte den svarta delen varit så jättestor, speciellt inte i den branchen? Det måste varit ett antal månader personen jobbat där utan att få ut den svarta delen.

Info finns på länkarna jag har lagt ut, kommer inte ihåg exakt vad det står men det handlar om lång tid, lååånga dagar 12-14timmar (vittnen om detta finns) varav den vita delen endast handlat om ett fåtal av dessa timmar.

Ja, ägaren är ju inte skyldig förrän han dömts i DOMSTOL, så fungerar det i ett demokratiskt samhälle. Ord står mot ord i detta fallet. Det räcker inte med att ett fackförbund anser att någon handlat felaktigt mot en av dess medlemmar, jmf maffiametoder - bråkar någon med din klan, familj, fackpolare osv anser du dig ha rätten att sätta dig över demokratiska principer, och utdela straff. Därav maffia metoder.

Därför kan detta inte handla om något "försvar av rätten att få betalt" förrän det är bevisat i domstol att ägaren inte betalt ut någon lön.

Du borde verkligen kolla upp vad som gäller vid fackliga konflikter, läs gärna speciellt antigons blogg som jag länkade till.

Nej, jag tänker inte leta massa lagar och regler själv för att bevisa, jag har hyffsad koll på vad som gäller, och det finns ganska lättillgängligt om du kikar lite, och nej, en blockad som i detta fallet är inte odemokratisk då den är lagstadgad. Så i detta fall är det snarare du som är odemokratisk som anser att fack inte bör ha rätt att använda sig av demokratiskt framtagna lagar, som t.ex. en lagligt varslad blockad, som i detta fallet.

För övrigt så tycker jag inte ens att det borde kallas blockad då de inte hindrar någon att ta sig in eller ut, utan tydligen enbart delar information om vad som pågår.

mij82
2008-02-01, 19:20
http://www.yelah.net/news/20080130105414

Nilsjohan
2008-02-01, 19:23
Man blir lite förvirrad här. Posten handlar om två olika (liknande?) händelser där SAC gjort blockader.

I filmen som visas där polisen använder spray för att bryta blockaden så menade många från SAC att polisen använde oförsvarligt kraftigt våld. Vad åklagaren ansåg:

SvD Publicerat 28 mars 2007 10:20 (http://wwwc.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14916377.asp)

Inget åtal mot sprejande poliser
Tre poliser som tog till pepparsprej för att skingra en facklig blockad i Malmö slipper åtal. Åklagaren anser inte att de använt oförsvarligt kraftigt våld.

För två av poliserna finns inte längre anledning att anta att de begått något brott, enligt chefsåklagare Monica Mimer vid riksenheten för polismål. "Brott kan ej styrkas" blir slutsatsen när det gäller den tredje.

Mimer lägger därför ned den förundersökning om misstänkt tjänstefel som inleddes i augusti förra året.

Polisingripandet mot Syndikalisternas blockad av Fosie stadsdelsförvaltning i Malmö skedde den 21 juni 2006. I flera dagar hade blockadvakterna hindrat människor att ta sig ut och in genom entrén.

Poliserna bedömde att blockaden var olaglig och befallde vakterna att skingras. När de inte blev åtlydda började poliserna dra och slita i de fackliga vakterna. Stämningen blev hätsk och till sist använde poliserna pepparsprej mot sex personer.

Monica Mimer, som bland annat sett Syndikalisternas egen film från händelsen, påpekar att polislagen ger rätt att använda våld för att fullgöra ett uppdrag. Pepparsprej är visserligen förhållandevis kraftigt våld, men kan enligt Mimer tas till när polisernas egna kroppskrafter inte räcker till.

Peter Palmkvist/TT Malmö TT

Backe
2008-02-01, 19:40
För övrigt så tycker jag inte ens att det borde kallas blockad då de inte hindrar någon att ta sig in eller ut, utan tydligen enbart delar information om vad som pågår.
Krävs det att människor fysiskt hindras från att ta sig in på ett ställe för att du ska vilja se det som en blockad? Det är oftast en brottslig gärning att hindra personer från att använda sin egendom. En brottslig gärning blir inte tillåten bara för att den utförs i fackligt syfte. Sådana blockader är alltså inte tillåtna oavsett hur "dålig" arbetsgivaren är..

En blockad sker väl snarare normalt genom att på tillåtna sätt försvåra för arbetsgivaren. Tex genom att strypa tillförsel av material eller strypa utleverans av produkter mm.

Nilsjohan
2008-02-01, 19:50
Info finns på länkarna jag har lagt ut, kommer inte ihåg exakt vad det står men det handlar om lång tid, lååånga dagar 12-14timmar (vittnen om detta finns) varav den vita delen endast handlat om ett fåtal av dessa timmar.Så det hade inte varit konstigt eller något problem om han fick pengarna svart?

mij82
2008-02-02, 09:08
Krävs det att människor fysiskt hindras från att ta sig in på ett ställe för att du ska vilja se det som en blockad? Det är oftast en brottslig gärning att hindra personer från att använda sin egendom. En brottslig gärning blir inte tillåten bara för att den utförs i fackligt syfte. Sådana blockader är alltså inte tillåtna oavsett hur "dålig" arbetsgivaren är..

En blockad sker väl snarare normalt genom att på tillåtna sätt försvåra för arbetsgivaren. Tex genom att strypa tillförsel av material eller strypa utleverans av produkter mm.

Jo, du har rätt, det finns flera betydelser av blockad, dock i detta fallet så verkar det ju mest handla om att folk står utanför och informerar samt delar lappar med information.

Dock så ska ju denna vara lagligt varslad, 10 dagar i förväg samt godkänd av Medlingsinstitutet.

Så det hade inte varit konstigt eller något problem om han fick pengarna svart?

Personligen hade jag självklart helst sett att alla jobb alltid sköttes vitt och snyggt.
Tyvärr ser inte verkligheten ut så, människor som sitter illa till blir erbjudna ett svartjobb och är mer eller mndre tvingade att tacka ja för att kunna försörja sig och sin familj.
Men då och då händer det att folk även blir blåsta på svartlöner och då är det alldeles ypperligt att det finns hjälp att få så att man ska kunna överleva.

Jag hoppas att folk här är medvetna om att det är personen som betalar ut svarta pengar som begår lagbrott, inte den som tar emot dem.

Yankeee
2008-02-02, 09:17
Jag hoppas att folk här är medvetna om att det är personen som betalar ut svarta pengar som begår lagbrott, inte den som tar emot dem.

Den som tar emot en svart betalning accepterar att en annan begår ett brott. Då kan man gott skylla sig själv om man någon gång inte får sina pengar.

Nilsjohan
2008-02-02, 09:50
Jag hoppas att folk här är medvetna om att det är personen som betalar ut svarta pengar som begår lagbrott, inte den som tar emot dem.Skall man inte skatta för alla sina inkomster? Att sedan arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgifter är en annan sak.

mij82
2008-02-02, 11:29
Den som tar emot en svart betalning accepterar att en annan begår ett brott. Då kan man gott skylla sig själv om man någon gång inte får sina pengar.

Eller så håller man samman med folk som ställer upp för varandra och kräver betalt för det man jobbat.
Som jag skrev tidigare så skulle jag självklart helst slippa se att folk blir utnyttjade, men verkligheten är ganska ful. Och vill man överleva så ja...

Skall man inte skatta för alla sina inkomster? Att sedan arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgifter är en annan sak.

Det är arbetsköparens uppgift att se till att skatten blir ordnad på en lön.

Yankeee
2008-02-02, 11:33
Eller så håller man samman med folk som ställer upp för varandra och kräver betalt för det man jobbat.
Som jag skrev tidigare så skulle jag självklart helst slippa se att folk blir utnyttjade, men verkligheten är ganska ful. Och vill man överleva så ja...


Verkar väl rätt dumt att gå med på en olaglig handling för att sedan hämta sina polare när arbetsgivaren inte begår den olagliga handlingen.

mij82
2008-02-02, 11:49
Verkar väl rätt dumt att gå med på en olaglig handling för att sedan hämta sina polare när arbetsgivaren inte begår den olagliga handlingen.

Ja, jag önskar att alla satt i den situationen att man blankt kunde tacka nej till de pengar som erbjuds, men människor badar inte i pengar. Massvis med människor är tvingade till att ta det som erbjuds, det står mellan inget alls eller iallafall pengar till överlevnad, såvida man inte blir blåst på dem vill säga.

Personligen så bör man sätta jävligt mer press på arbetsgivare att inte syssla med svarta pengar, stenhårda kontroller och dryga straff för den som sätter folk i situationer där de tvingas välja mellan pest eller kolera. Men när asen inte ens kan betala ut pengar för utfört arbete så ska skit skit ha.

Som sagt, handlar det om överlevnad så kan du inte ge dem fingret, tyvärr.
Eller du kanske tycker det är helt okej att människor sliter arslet av sig 12 timmar per dag och sen blir blåsta på sina pengar? Är det ett sådant samhälle du vill ha?

skaparn
2008-02-02, 11:57
Ja, jag önskar att alla satt i den situationen att man blankt kunde tacka nej till de pengar som erbjuds, men människor badar inte i pengar. Massvis med människor är tvingade till att ta det som erbjuds, det står mellan inget alls eller iallafall pengar till överlevnad, såvida man inte blir blåst på dem vill säga.

Personligen så bör man sätta jävligt mer press på arbetsgivare att inte syssla med svarta pengar, stenhårda kontroller och dryga straff för den som sätter folk i situationer där de tvingas välja mellan pest eller kolera. Men när asen inte ens kan betala ut pengar för utfört arbete så ska skit skit ha.

Som sagt, handlar det om överlevnad så kan du inte ge dem fingret, tyvärr.
Eller du kanske tycker det är helt okej att människor sliter arslet av sig 12 timmar per dag och sen blir blåsta på sina pengar? Är det ett sådant samhälle du vill ha?

Ja, vi kan avsätta resurser till att säkra skatteintäkter från alla typer av branscher, vilket berörda myndigheter jobbar ganska hårt med redan idag. Däremot har du inget för att söka sympati för militanta aktioner som de syndikalisterna genomför. Vill de verkligen göra en insats hjälper de utsatta att söka sig till en annan arbetsgivare, och låter andra själva avgöra var de vill jobba och med vilka villkor. Jag ogillar det martyrskap som alla till vänster om centern tenderar att tillskriva arbetstagaren (eller -säljaren egentligen) som vore det det 1920 och vi hade ett smutsigt och förtryckt proletariat i kolgruvorna.

Coldsmith
2008-02-02, 13:52
För mig slutar videon efter en kort stund. Ska det vara så eller?

Trance
2008-02-02, 14:18
Personligen så bör man sätta jävligt mer press på arbetsgivare att inte syssla med svarta pengar, stenhårda kontroller och dryga straff för den som sätter folk i situationer där de tvingas välja mellan pest eller kolera. Men när asen inte ens kan betala ut pengar för utfört arbete så ska skit skit ha.

Som sagt, handlar det om överlevnad så kan du inte ge dem fingret, tyvärr.
Eller du kanske tycker det är helt okej att människor sliter arslet av sig 12 timmar per dag och sen blir blåsta på sina pengar? Är det ett sådant samhälle du vill ha?

Arbetsgivaren kanske behövde göra så för att överleva.

Coldsmith
2008-02-02, 14:20
NU funkar filmen för mig. Bättre än sex ju! Gud så härligt att se :D.....

Önskar att domkom och gjorde så på vår arbetsplats :P

jwzrd
2008-02-02, 14:30
Ja, jag önskar att alla satt i den situationen att man blankt kunde tacka nej till de pengar som erbjuds, men människor badar inte i pengar. Massvis med människor är tvingade till att ta det som erbjuds, det står mellan inget alls eller iallafall pengar till överlevnad, såvida man inte blir blåst på dem vill säga.

Personligen så bör man sätta jävligt mer press på arbetsgivare att inte syssla med svarta pengar, stenhårda kontroller och dryga straff för den som sätter folk i situationer där de tvingas välja mellan pest eller kolera. Men när asen inte ens kan betala ut pengar för utfört arbete så ska skit skit ha.

Som sagt, handlar det om överlevnad så kan du inte ge dem fingret, tyvärr.
Eller du kanske tycker det är helt okej att människor sliter arslet av sig 12 timmar per dag och sen blir blåsta på sina pengar? Är det ett sådant samhälle du vill ha?

Ja, då ska de ha skit, men inte av dig eller några av några andra horungar till syndikalister. Fattar du inte hur mycket just den typen av verksamhet förstör för normala och vettiga fackförbund? "Jag ska ringa mitt fack och fråga" betyder plötsligt: "Jag hotar dig med stryk gubbjävel, det är bäst du passar dig för annars kommer mina horungepolare hit och spöar dig, din mamma, bil och har sönder dina lokaler!11". Den typen av klimat hör hemma utanför Olympia i helsingborg när det varit derby och fotbollsskitungar känner att de behöver göra upp för att ta reda på vilket lag det är som gissningsvis pissar längst.

Syndikalisterna är ett jävla skitpack som inte kämpar för någon sak öht, de kämpar. Punkt.

Nilsjohan
2008-02-02, 21:52
Det är arbetsköparens uppgift att se till att skatten blir ordnad på en lön.
Men hans uppgift att deklarera sin inkomst.

mij82
2008-02-03, 09:59
Ja, vi kan avsätta resurser till att säkra skatteintäkter från alla typer av branscher, vilket berörda myndigheter jobbar ganska hårt med redan idag. Däremot har du inget för att söka sympati för militanta aktioner som de syndikalisterna genomför. Vill de verkligen göra en insats hjälper de utsatta att söka sig till en annan arbetsgivare, och låter andra själva avgöra var de vill jobba och med vilka villkor. Jag ogillar det martyrskap som alla till vänster om centern tenderar att tillskriva arbetstagaren (eller -säljaren egentligen) som vore det det 1920 och vi hade ett smutsigt och förtryckt proletariat i kolgruvorna.

Jodå, snubben det handlar om är nog inte så intresserad av att jobba på samma ställe igen nej. Däremot så är han jävligt intresserad av att få pengarna han har jobbat för.
Vad spelar det för roll om det skulle vart 1920 och kolgruvor eller dagens i detta fall restaurangmiljö? Har du jobbat ska du ha dina pengar, så enkelt ska det vara, men vissa ser hellre att folk jobbar gratis åt dem, rätt? Nej knappast, oavsett tid och område.

Arbetsgivaren kanske behövde göra så för att överleva.

Så då har han rätt att blåsa folk på deras pengar?

Ja, då ska de ha skit, men inte av dig eller några av några andra horungar till syndikalister. Fattar du inte hur mycket just den typen av verksamhet förstör för normala och vettiga fackförbund? "Jag ska ringa mitt fack och fråga" betyder plötsligt: "Jag hotar dig med stryk gubbjävel, det är bäst du passar dig för annars kommer mina horungepolare hit och spöar dig, din mamma, bil och har sönder dina lokaler!11". Den typen av klimat hör hemma utanför Olympia i helsingborg när det varit derby och fotbollsskitungar känner att de behöver göra upp för att ta reda på vilket lag det är som gissningsvis pissar längst.

Syndikalisterna är ett jävla skitpack som inte kämpar för någon sak öht, de kämpar. Punkt.

Jo, du verkar ju fullkomligt frisk.
Som tidigare sagts är detta fullkomligt lagliga stridsåtgärder varslade minst 10 dagar i förväg och godkända av medlingsinstitutet. Så ta dina odemokratiska åsikter och tryck upp dem på nåt mörkt ställe.
Sen att du verkar ha personliga problem är väl en annan sak. :hbang:

mij82
2008-02-03, 10:00
Men hans uppgift att deklarera sin inkomst.

Ja, varken du eller jag vet om han tänkte göra det med pengarna han inte fått än.

Coldsmith
2008-02-03, 11:41
Jodå, snubben det handlar om är nog inte så intresserad av att jobba på samma ställe igen nej. Däremot så är han jävligt intresserad av att få pengarna han har jobbat för.
Vad spelar det för roll om det skulle vart 1920 och kolgruvor eller dagens i detta fall restaurangmiljö? Har du jobbat ska du ha dina pengar, så enkelt ska det vara, men vissa ser hellre att folk jobbar gratis åt dem, rätt? Nej knappast, oavsett tid och område.



Så då har han rätt att blåsa folk på deras pengar?



Jo, du verkar ju fullkomligt frisk.
Som tidigare sagts är detta fullkomligt lagliga stridsåtgärder varslade minst 10 dagar i förväg och godkända av medlingsinstitutet. Så ta dina odemokratiska åsikter och tryck upp dem på nåt mörkt ställe.
Sen att du verkar ha personliga problem är väl en annan sak. :hbang:

fullkomligt lagliga åtgärder? därför dom blir ihopbuntade av polisen då?
Skärp dig.

Är det några som är odemokratiska så är det ju syndikalisterna!

Förresten var det inte stollen från svt som stod där och låtsades som han inte fanns? Jeppen som vann den där politikertävlingen?

Backe
2008-02-03, 12:22
Som tidigare sagts är detta fullkomligt lagliga stridsåtgärder varslade minst 10 dagar i förväg och godkända av medlingsinstitutet. :

Vilka åtgärder menar du är fullkomligt lagliga? Jag får en känsla av att både du och de som deltar i "blockaderna" borde fundera över vad en blockad är och vad man får göra..

Att procedurreglerna rörande varsel till motpart och medlingsinstituetet är följda innebär i princip enbart att facket slipper betala varselavgift och ev. skadastånd. En stridsåtgärd kan vara tillåten även utan varsel till medlingsinstitutet, fast då kan det bli dyrare för facket!

Ett godkännande från medlingsinstitutet kan inte användas som något slags frikort för det man gör. Vad som är tillåtet följer istället av alla andra "vanliga" regler i samhället. Ett otillåtet handlande blir inte tillåtet bara för att det har ett fackligt syfte. I filmen från Fosie är det väl ingen tvekan om att det är otillåtet. Om jag har fattat det rätt så har syndikalisterna även i detta fall blockerat ingången till restaurangen under en tid. Det är alltså inte fullkomligt lagligt som du säger..

Vill ni verkligen hjälpa killen att få sina pengar är väl det säkraste sättet att hjälpa honom rättsligt? Har han rätt kommer det ju inte ens att kosta er något..