handdator

Visa fullständig version : Gör bristande rutiner mig fetare?


McNewbie
2008-01-31, 16:27
Hej Bullen,
jag är en pojke på 21 år med en väldigt oregelbunden vardag.
Jobbar mycket olika tider, men det största problemet är nog min brist på diciplin. Jag kan helt enkelt inte gå och lägga mig i tid och gå upp i tid när jag är ledig. Detta gör att jag ibland går upp kl 5.00 och ibland kl 15.00 samma vecka. Detta medför ju också ett oregelbundet kostintag.

När jag jobbade mån-fre 7-16 mådde jag mycket bättre och åt mycket utan att bli speciellt fet. Men sen jag började det här jobbet och mina rutiner är fucked up så tycks jag ha ökat ganska mycket i vikt. Äter förvisso lite mer nu.

Men kan detta ha en direkt koppling?

regus
2008-01-31, 16:30
Hej Bullen,
jag är en pojke på 21 år med en väldigt oregelbunden vardag.
Jobbar mycket olika tider, men det största problemet är nog min brist på diciplin. Jag kan helt enkelt inte gå och lägga mig i tid och gå upp i tid när jag är ledig. Detta gör att jag ibland går upp kl 5.00 och ibland kl 15.00 samma vecka. Detta medför ju också ett oregelbundet kostintag.

När jag jobbade mån-fre 7-16 mådde jag mycket bättre och åt mycket utan att bli speciellt fet. Men sen jag började det här jobbet och mina rutiner är fucked up så tycks jag ha ökat ganska mycket i vikt. Äter förvisso lite mer nu.

Men kan detta ha en direkt koppling?

"så tycks jag ha ökat ganska mycket i vikt. Äter förvisso lite mer nu. " Det där har en direkt koppling.
Att äta oregelbundet gör en inte fetare.

CoolHandLuke
2008-01-31, 16:50
Att skiftarbetande leder till sämre hälsa verkar vara en allmänt vedertagen sanning. Men det är på lång sikt.

Brist på struktur i livet är en lurig fråga: Är det 'diciplinen' i sig som är problemet eller är det något specifikt syssla som motverkar diciplinen?

När det gäller din vikt är det faktiskt bara materia in minus materia ut som har konkret betydelse.

King Grub
2008-01-31, 16:59
Ja, skiftarbete och oregelbundet ätande innebär större risk för övervikt, diabetes , metabolt syndrom och diverse hormonella störningar, särskilt om det är nattskift.

Rhino
2008-02-01, 08:53
Ja, skiftarbete och oregelbundet ätande innebär större risk för övervikt, diabetes , metabolt syndrom och diverse hormonella störningar, särskilt om det är nattskift.

Vet man om det kommer sig av mat- och motionsvanor som kommer med en oregelbunden dygnsrytm eller om det så att säga är negativt för kroppen att bara i sig vara uppe på nätterna?

Tolkia
2008-02-01, 08:58
Vet man om det kommer sig av mat- och motionsvanor som kommer med en oregelbunden dygnsrytm eller om det så att säga är negativt för kroppen att bara i sig vara uppe på nätterna?
Jag har för mig att man anser att det är både och. Att oregelbundna vanor ofta också blir sämre vanor (typ struligare mathållning), trötthet p.g.a. oregelbunden och otillräcklig sömn som leder till minskad aktivitet osv. är nog en stor faktor bakom just viktuppgång, men sedan finns effekter på "finliret" (hormoner, nervsystemets aktivitet osv.) som inte helt förklaras av detta.

King Grub
2008-02-01, 09:19
Ja, både och. Kroppen kan definitivt klockan och har en cirkadisk rytm (vi skall sova på natten, vara vakna på dagen), där störningar av denna även stör hormonbalans och genexpression.

syrén
2008-02-01, 18:35
Ja, både och. Kroppen kan definitivt klockan och har en cirkadisk rytm (vi skall sova på natten, vara vakna på dagen), där störningar av denna även stör hormonbalans och genexpression.

Men innebär det då att kalori in-kalori ut inte gäller i alla lägen? *gah!*

Koloftw
2008-02-01, 18:49
Jo, självklart.

Kalori in - kalori ut berättar om du gör av med mer eller mindre energin än vad du tar in ... inte om du får försämrad/förbättrad kroppsammansättning.

King Grub
2008-02-01, 19:14
Kalori in - kalori ut gäller aldrig, om vi talar påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.

Här handlar det dessutom om hormonell påverkan från andra saker än kosten i sig, och då kan både energiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status förändras.

vesterberg
2008-02-01, 20:22
Ja, både och. Kroppen kan definitivt klockan och har en cirkadisk rytm (vi skall sova på natten, vara vakna på dagen), där störningar av denna även stör hormonbalans och genexpression.Kroppen kan inte klockan*slap*

King Grub
2008-02-01, 20:23
Handlar inte om samma sak. *slap* *slap*