handdator

Visa fullständig version : Nybörjarprogram utfärdade av PT


Junior
2008-01-31, 12:32
Igår när jag stod och slet som bäst med mina marklyft så kunde jag inte undgå att höra när en PT instruerade (eller kanske vi ska säga introducerade) en förstagångsbesökare på gymet.
Han visade än den ena och än den andra maskinen som skulle träna i stort sett hela kroppen.
Spontant undrade jag varför PTs inte undervisar i mark, böj, hantelpress och rotator t.ex., som borde både bygga och förebygga bättre än alla dessa maskiner för små, och i sammanhanget obetydliga, muskelgrupper.
Efter det kanske introducera övning för övning tills man kommer upp i ett fullständigt program (ala Bumbis t.ex.).
Besökaren var en man i 50-års-åldern som såg ut som folk gör mest.

Jag har fått för mig att väldigt många, framför allt de som har ett stillasittande arbete, har problem med axlar, nacke och rygg och att det delvis kommer sig av avsaknad av träning för bål och en hållning som kunde vara bättre.
Det tillsammans med monotona rörelser i samband med sitt arbete kan väl ta död på den bästa av kroppar.

Är jag helt ute och cyklar här?

Jag ska också säga att jag inte har någon egen erfarenhet av PT eller att få program utfärdade av dem, så jag kan ha missat ett helt kapitel av värdefull information om hur det fungerar...

pragmatist
2008-01-31, 12:50
Grejen är väl den att många instruktörer och PT:s inte har särskilt mycket tid till sitt förfogande, och de kanske tycker det är bättre att ge en nybörjare ett relativt enkelt helkroppsprogram och köra på så den personen får några resultat, istället för att nöta teknik i knäböj och marklyft (med tänkbar konsekvens att nybörjaren ledsnar och aldrig syns till mer). Även helt maskinbaserad styrketräning är ju tusen gånger bättre än ingenting.

Börje H
2008-01-31, 14:34
Även helt maskinbaserad styrketräning är ju tusen gånger bättre än ingenting.

Helt korrekt.
Att lära en "50-åring man som ser ut som folk gör mest" knäböj är dömt att misslyckas om man inte har väldigt mycket tid. Det gäller att få igång folk att träna överhuvudtaget. Då räcker det mycket väl med 1-2 helkroppspass i maskiner kompletterat med några lätta friviktsövningar/kroppsövningar. Om de sedan får träna ett par månader är det lättare att slussa över dem till andra typer av övningar. Om de vill det!

För att belysa det hela kan jag delge en liten anektot:
Jag ansvarar för en del gruppträning för olika patientkategorier, och i en av dessa använder vi dipsmaskinen. Jag började terminen med att mycket nogsamt förklara hur den fungerar, dess syfte samt inställning. En kvinna, vi kan kalla henne Greta 55 år nyss fyllda, såg lite fundersam ut när hon provade men med lite tips och justering så fungerade det hela riktigt fint. Jag träffade sedan Greta varje vecka i 15-16 veckor och hon tränade i bla denna maskin. Ofta med en liten översyn av tekniken. Sista veckan tänkte jag för migsjälv att nu skall jag inte tillrättavisa ett dugg utan bara se vad de lärt sig på denna tid. På många håll såg det riktigt bra ut! När sedan Greta lite trevande sätter sig ner i dipsmaskinen, fattar handtagen underifrån och pressar dem mot taket inser jag att jag är besegrad.....

Undrar hur Greta skulle utfört en knäböj med stång?

daks
2008-01-31, 15:21
Skulle appropå det vara intressant att veta hur många som fullföljer sitt träningsprogram och sen utvecklar det.

I mitt fall drevs jag av att jag hade ont, så det var lättare att fortsätta.
Jag förstod nog inte riktigt att mina statiska övningar var förstadium till styrkelyftsövningar. Jag höll på med statiska marklyft säkert 6 månader innan jag började med "riktiga" marklyft. Okunnig som jag var/är såg jag inte sambandet dessa övningar emellan, eller snarare så kände jag inte ens till marklyft.

Att jag inte la av beror väl delvis på att jag lärde mig god teknik under ganska lång tid, men också på att min sjukgymnast korrigerade mig och mitt program var tredje vecka ungefär, vilket var och är sporrande och minskar risken att nöta in fel. Men framför allt så klart att jag tycker det är kul!

Tror att de flesta skulle tröttna på att sakta lära grunderna i mark, knä och bänk. De flesta vill väl ha snabba resultat...

ugly_kid
2008-01-31, 16:15
Igår när jag stod och slet som bäst med mina marklyft så kunde jag inte undgå att höra när en PT instruerade (eller kanske vi ska säga introducerade) en förstagångsbesökare på gymet.
Han visade än den ena och än den andra maskinen som skulle träna i stort sett hela kroppen.
.


Är du säker på att han var PT och inte vanlig instruktör. då deras jobb skiljer sig rätt mycket på dom flesta gym.

Junior
2008-02-01, 10:35
Även helt maskinbaserad styrketräning är ju tusen gånger bättre än ingenting.

Absolut, det var inte så att jag förkastade maskinbaserad styrketräning, och framför allt inte i jämförelse med att låta bli att träna alls.

Det gäller att få igång folk att träna överhuvudtaget. Då räcker det mycket väl med 1-2 helkroppspass i maskiner kompletterat med några lätta friviktsövningar/kroppsövningar.
Undrar hur Greta skulle utfört en knäböj med stång?

Tror att de flesta skulle tröttna på att sakta lära grunderna i mark, knä och bänk. De flesta vill väl ha snabba resultat...

Jag håller med, jag jämför med mig själv och det kanske inte alltid är det bästa man kan göra.
När jag fick lära mig knäböj efter att ha tränat ett tag så tyckte jag att det var kul och att det var tråkigt att jag inte hade lärt mig det från början.

Är du säker på att han var PT och inte vanlig instruktör. då deras jobb skiljer sig rätt mycket på dom flesta gym.

Nej, han kan mycket väl vara instruktör, jag visste inte att det var skillnad på dem.

ugly_kid
2008-02-01, 20:25
Nej, han kan mycket väl vara instruktör, jag visste inte att det var skillnad på dem.


Det är säkert olika från gym till gym, men på dom gymmet jag har jobbat på så har det funnits instruktörer som har haft i jobb att visa maskinerna och att göra nybörjarprogram samt hjälpa till med lite uppföljningar av nybörjarprogram osv oftast gratis. PT:n har väl oftast i uppgift att visa lite mer avancerade övningar som instruktrörerna inte hinner med att visa och att göra mer specialinriktade träningsprogram, kanske hjälpa till med konditionsträning och viktnedgång också.

tobbo
2008-02-01, 20:54
Det är säkert olika från gym till gym, men på dom gymmet jag har jobbat på så har det funnits instruktörer som har haft i jobb att visa maskinerna och att göra nybörjarprogram samt hjälpa till med lite uppföljningar av nybörjarprogram osv oftast gratis. PT:n har väl oftast i uppgift att visa lite mer avancerade övningar som instruktrörerna inte hinner med att visa och att göra mer specialinriktade träningsprogram, kanske hjälpa till med konditionsträning och viktnedgång också.

På mitt gym är det samma personer som är PT och instruktörer.

Junior
2008-02-02, 19:40
Jag vet inte om det gör någon skillnad om han var intstruktör eller PT, det var mera en spontan tanke. :)