handdator

Visa fullständig version : Fråga kring hantelpressar


Turbonisse
2008-01-31, 09:32
Hejsan!

Har känt på senaste tiden att jag blivit betydligt starkare i bröstet, och har således ökat vikterna på hantlarna. Nu till min fråga :)

Vinner jag något på att köra säg 4 strikta och 3-4 halva reps med en hög vikt, eller bör jag skynda långsamt och ligga kvar på den lägre vikten tills jag klarar 6-8 strikta reps med den högre. Jag brukar göra som följande;
Inleda med den högre vikten relativt(de första repsen är strikta) ostrikt(2 set) för att sedan köra 3-4 strikta set med en lägre vikt. Bör jag ändra något

H/

Rahf
2008-01-31, 09:34
Om strikt betyder fullt ROM (rörelseomfång) i det här fallet så ska du göra det. Gör inga halvdana pressar, fullt djup och fullt sträck är det som gäller.

Tjoho86
2008-01-31, 09:37
Hmm vet inte riktigt hur du menar..

Men ett exempel. Vi säger att du tar 10kg i hantelpressen. Du tar 8 reps. Vänta och se om du kan göra en till rep. Sen ökar du vikten till 12.5 kg. Då kanske du bara kan klara 6-7 reps, kör på så ändå tills du ökar till 9 reps. Sen lassar du på mer vikt och så vidare.

Har du fastnat på en vikt och inte klarar mer än 8 reps på den vikten hur mycket du än försöker. Testa att öka vikten ändå och kör så många reps du orkar.. behövs lite variation ibland

Ganymedes
2008-01-31, 10:33
Om strikt betyder fullt ROM (rörelseomfång) i det här fallet så ska du göra det. Gör inga halvdana pressar, fullt djup och fullt sträck är det som gäller.

Håller med här. Men å anda sidan fick jag en näsbränna då tydligen styrkelyftare kör halvreps ibland när de nosar på riktigt (för dem) tunga vikter. Det kanske även kan ha sina fördelar här, tänker jag... Men givetvis ska merparten bestå av full ROM!

Jag skulle köra tungt och se hur många jag klarar, sedan sänka lite. Dropset mao. Det är nyttigt att prova lite andra vikter ibland.

Rahf
2008-01-31, 10:44
Hmm vet inte riktigt hur du menar..

Men ett exempel. Vi säger att du tar 10kg i hantelpressen. Du tar 8 reps. Vänta och se om du kan göra en till rep. Sen ökar du vikten till 12.5 kg. Då kanske du bara kan klara 6-7 reps, kör på så ändå tills du ökar till 9 reps. Sen lassar du på mer vikt och så vidare.

Har du fastnat på en vikt och inte klarar mer än 8 reps på den vikten hur mycket du än försöker. Testa att öka vikten ändå och kör så många reps du orkar.. behövs lite variation ibland

Variation är nyckeln. Jag kör aldrig samma vikt vecka efter vecka, det blir tråkigt för mig. Då gör jag hellre så att jag kör kanske sexor en vecka, nästa vecka så höjer jag vikten och kör treor, fortfarande så djupt jag kan och så strikt som möjligt.

Det är då min personliga preferens, mitt psyke pallar inte med devisen "åtta stycken! Nu höjer jag och kör tills jag klarar åtta på nya vikten."

Håller med här. Men å anda sidan fick jag en näsbränna då tydligen styrkelyftare kör halvreps ibland när de nosar på riktigt (för dem) tunga vikter. Det kanske även kan ha sina fördelar här, tänker jag... Men givetvis ska merparten bestå av full ROM!

Jag skulle köra tungt och se hur många jag klarar, sedan sänka lite. Dropset mao. Det är nyttigt att prova lite andra vikter ibland.

Vad är det som säger att styrkelyftare alltid har rätt? För mig är rörligheten viktig och jag har fobier mot t.ex. EZ-bar bara för att den inte ger fullt ROM i handlederna.

SL-arna tränar för just styrka och då kan halvor kanske vara bra för att ta sig förbi en "kulle", men för mig personligen så är det fullt djup och fullt sträck som gäller. Hantelpress ger ju större omfång än bänkpress så varför inte utnyttja det?

Alltidxx
2008-01-31, 10:48
Om strikt betyder fullt ROM (rörelseomfång) i det här fallet så ska du göra det. Gör inga halvdana pressar, fullt djup och fullt sträck är det som gäller.Kolla hur Coleman tränar. Halva reps är mer regel än undantag. Särskilt på hantelpressar.

Sniggel
2008-01-31, 10:49
Jag hade kört vidare på det som funkat hittills och bytat upplägg när det slutar fungera.
Jag tycker att uttrycket "variation är nyckeln" inte ska överdrivas, det är viktigt att följa ett och samma upplägg en längre tid också. Personligen tycker jag det faktiskt är viktigare än själva variationen.

Ganymedes
2008-01-31, 10:54
Vad är det som säger att styrkelyftare alltid har rätt? För mig är rörligheten viktig och jag har fobier mot t.ex. EZ-bar bara för att den inte ger fullt ROM i handlederna.

SL-arna tränar för just styrka och då kan halvor kanske vara bra för att ta sig förbi en "kulle", men för mig personligen så är det fullt djup och fullt sträck som gäller. Hantelpress ger ju större omfång än bänkpress så varför inte utnyttja det?

Ingen säger att de alltid har rätt. Men de har förmodligen bra coachning, tillskillnad från de flesta av oss på kollo, som ju går till gymmet och gör som de sett på nätet alternativt som någon sagt "någon gång". :) Att vi inte har samma mål som SL alltid, är en annan sak. Men styrka är ju inte fel oavsett vilket läger man tillhör. Själv provar jag halvor ibland, fast nästan bara i knäböj. För mig är det nyttigt att få känna på nästa tunga vikt, som hägrar men som jag egentligen inte bemästrar än.

Rahf
2008-01-31, 10:59
Ingen säger att de alltid har rätt. Men de har förmodligen bra coachning, tillskillnad från de flesta av oss på kollo, som ju går till gymmet och gör som de sett på nätet alternativt som någon sagt "någon gång". :) Att vi inte har samma mål som SL alltid, är en annan sak. Men styrka är ju inte fel oavsett vilket läger man tillhör. Själv provar jag halvor ibland, fast nästan bara i knäböj. För mig är det nyttigt att få känna på nästa tunga vikt, som hägrar men som jag egentligen inte bemästrar än.

Sist jag testade halvböj så försvann knäna i en månad. Tycker inte om halvor efter det ;).

Ganymedes
2008-01-31, 11:10
Sist jag testade halvböj så försvann knäna i en månad. Tycker inte om halvor efter det ;).

Men du hittade dem tillslut? :Virro Tror nog inte det är såå vanligt att paja knäna på halvböj. Varenda nisse på gymmet springer ju runt och kör halva böj. Och SL-nissarna då.

Rahf
2008-01-31, 11:12
Men du hittade dem tillslut? :Virro Tror nog inte det är såå vanligt att paja knäna på halvböj. Varenda nisse på gymmet springer ju runt och kör halva böj. Och SL-nissarna då.

Jo, men frågar du dem hur knäna känns? Nog kunde jag böja vidare men inte kändes det bra. SL-nissarna kör väl just SL-djup.

Snorlös
2008-01-31, 12:32
Kolla hur Coleman tränar. Halva reps är mer regel än undantag. Särskilt på hantelpressar.

Ja, har också dett det. Det verkar gälla hela proffseliten, dvs att de bara kör i den tyngsta delen av repetitionerna och avslutar med en eller 2 "hela" repetitioner med på pressövningarna.

Har provat något pass att köra så i bänkpress och benböj tex och jag fick sänka vikterna rejält för att orka samma antal repetitioner.

Vad anser expertisen? är det effektivare att köra 3/4 repetioner dvs från botten och upp sett än att köra "hela repetitioner"?

tjabon
2008-01-31, 12:39
Ja, har också dett det. Det verkar gälla hela proffseliten, dvs att de bara kör i den tyngsta delen av repetitionerna och avslutar med en eller 2 "hela" repetitioner med på pressövningarna.

Har provat något pass att köra så i bänkpress och benböj tex och jag fick sänka vikterna rejält för att orka samma antal repetitioner.

Vad anser expertisen? är det effektivare att köra 3/4 repetioner dvs från botten och upp sett än att köra "hela repetitioner"?

Jag tror de flesta av oss som tränat länge, tycker att man ska köra fullt
ROM, men man behöver inte låsa ut efter varje rep.

Per B
2008-01-31, 13:59
Jag blandar ofta hantelpress på vikter där jag kan "göra rätt" med högre vikter där jag inte riktigt klarar övningen som den är tänkt. Jag tycker att det är först djupt ner med hög vikt jag känner att det verkligen "tar" i bröstet.

Nu är jag ingen expert: jag har iofs haft gymkort i 2,5 år, men jag känner mig fortfarande som en nybörjare. Men detta är då vad som känns bra för mig. Men det viktigaste är att man värmt upp ordentligt på lägre vikter.