handdator

Visa fullständig version : Kryddor som piffar upp maten under deff


Jaeric
2008-01-30, 23:43
Hej!

Jag undrar hur det är att käka kryddor under deff? Då tänkte jag typ på Taco-krydda som är en sjukt go krydda. Känns som den kan piffa upp det mesta.

Så vad säger ni? Är det nått att äta? Om inte, tipsa gärna om något som är gott att piffa upp maten med som annars är rätt tråkig och ganska smaklös!

Som sagt, är det bra att krydda?

Tack på förhand!

Koloftw
2008-01-30, 23:59
Chilligrillkrydda.

Ger typ endast smak om man steker i fett dock.

Icefire
2008-01-31, 17:23
Hej!

Jag undrar hur det är att käka kryddor under deff? Då tänkte jag typ på Taco-krydda som är en sjukt go krydda. Känns som den kan piffa upp det mesta.

Så vad säger ni? Är det nått att äta? Om inte, tipsa gärna om något som är gott att piffa upp maten med som annars är rätt tråkig och ganska smaklös!

Som sagt, är det bra att krydda?

Tack på förhand!

Deff eller ej, men goda kryddor som jag själv använder mycket är rosmarin (främst till fläskkött, kyckling och lax) spiskummin, paprikakrydda, oregano (till köttfärs/kött/kyckling) citronpeppar (till fisk) 5 sorters peppar (till det mesta). Färska örtkryddor också, tex basilika o timjan är goda till mycket!
Smaksatta oljor piffar också upp den mesta maten. Lägg några klyftor vitlök i olivolja och låt dra. Det behövs inte många droppar för att sätta ordentlig smak på sallader mm sen!

L-Sami
2008-01-31, 19:01
Cayennepeppar, grillkrydda och red hot chili pepper är en het kombination.

Animalistic
2008-01-31, 19:18
Vitlökspulver, Curry + grillkrydda skapar en jäävligt god kycklingfilé

Frassee
2008-02-01, 23:55
Cayennepeppar :cool:

Kung TexMex
2008-02-02, 13:09
Som sagt.. släng i en matsked cayennepeppar så blir det fart på grejerna.

Sambal Oelek kanske inte riktigt kvalar in som en krydda men det sätter också ganska bra sprutt på maten. En gnutta Sambal Oelek i pastasalladen är ett het tips...

vesterberg
2008-02-02, 14:30
cayennepeppar, svart peppar (grov, inte finmalen), grillkrydda, vitlökspulver, paprikapulver (gärna stark), curry. får vad som helst att smaka bra.

Tabbe
2008-02-03, 09:05
Kanel *drool*
användes gärna med keso,kesella,gröt, diverse frukter, på glass mm..

Koloftw
2008-02-03, 11:21
Kanel ja *drool*

Fungerar endast i frukostmat/sötsaker tycker jag dock, hade det i köttfärs en gång :(

Eddie Vedder
2008-02-03, 11:53
hade det i köttfärs en gång :(

Det där kanske kan förefalla konstigt här i Sverige, här är kanel bara något som använts i gröt och olika sorters kakor typ.

Skulle du nämna att du hällt kanel i "vanlig mat" för en människa från Sri Lanka hade nog reaktionen varit ungefär likadan som om du berättade för en svensk att du testat tubkaviar på mackan.;)

Ondskapelsen
2008-02-03, 14:01
Det där kanske kan förefalla konstigt här i Sverige, här är kanel bara något som använts i gröt och olika sorters kakor typ.

Skulle du nämna att du hällt kanel i "vanlig mat" för en människa från Sri Lanka hade nog reaktionen varit ungefär likadan som om du berättade för en svensk att du testat tubkaviar på mackan.;)

Ska man ha tubkaviar på mackan? :S

regus
2008-02-03, 14:07
Ska man ha tubkaviar på mackan? :S

Nej, inte någon annan stans heller för den delen.:D




Blandningen chili och cayennepulver är gott till det mesta.
Garam masala är gott till kycklingrätter
Spiskummin funkar skitbra i köttfärssås

machine gun
2008-02-03, 14:09
Det där kanske kan förefalla konstigt här i Sverige, här är kanel bara något som använts i gröt och olika sorters kakor typ.

Skulle du nämna att du hällt kanel i "vanlig mat" för en människa från Sri Lanka hade nog reaktionen varit ungefär likadan som om du berättade för en svensk att du testat tubkaviar på mackan.;)

Precis. Det är för övrigt kombinationerna som gör det. Kanel är en yperlig krydda i kombination med chili och vitlök t.ex. I delar av Centralamerika/Sydamerika är det även vanligt att använda kakao i köttfärs.

Här i Sverige använder vi vanligtvis kanel i kombination med socker (kanelbullar, äppelpaj, kanel och socker på gröten), vilket gör att vi förknippar kanelsmak med söt smak. Det är rätt intressant, för det innebär även att man kan skippa sockret på gröten och bara ha kanel och ändå uppfatta smaken som söt :thumbup:

machine gun
2008-02-03, 14:11
För att lära sig att använda kryddor på ett bra sätt, kan ett tips vara att laga mat efter recept emellanåt. Det är ett bra sätt att få nya smakinfluenser om man börjat snöa in på vissa smakkombinationer.

regus
2008-02-03, 14:15
Kommer några till
Honung+vitlök+soya-marinader på fläskkött.
Farinsocker + ketchup+lite starka kryddor till kyckling
Timjan, basilika, oregano o vitlök till pasta o tomatsåsbaserade rätter

Yankeee
2008-02-03, 15:30
Vad som helst + smör.