handdator

Visa fullständig version : Klättring + styrketräning = aj


Lars Brinkhoff
2008-01-30, 21:22
Om jag både tränar klättring och vanlig styrketräning på gym, får jag lätt ont i armbågarna. Det känns som en konstant värk inuti leden. Om jag bara tränar ena, har jag inga problem. Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Vad kan jag göra åt det?

Buken
2008-01-31, 00:05
Överträning? tennisarmbåge som typ gör ont om det blir för mycket?

machine gun
2008-01-31, 00:07
Jag får ont i underarmarna om jag tränar mkt styrka och klättring samtidigt. Gissar mig till att man helt enkelt inte är van vid belastningen. Du kanske ska testa att dra ner på övningar som belastar armbågarna mkt ett tag, som bicepscurl, diverse tricepsövningar osv.

Lars Brinkhoff
2008-01-31, 09:27
Jag kan tillägga att värken går över ganska snabbt. En timme efter passet känns det bra igen.

Och så har jag en usel klätterteknik, så jag belastar säkert armbågarna onödigt mycket.

machine gun
2008-01-31, 10:37
Tumregel i klättring: Raka armar, böjda ben. Kör du på det så belastar du armbågarna mindre (och klättrar bättre). Försök undvika att forcera förbi kruxen, lös dem istället tekniskt.

AFanatic
2008-01-31, 10:49
Jag fick likadant i armbågarna/biceps när jag klättrade. Det blev så illa att jag starkt funderade på att ta smärtstillande för värken var nästintill olidlig. Fick sluta med klättringen...Eller snarare jag tyckte inte det var värt att sabba styrketräningen och jag hade inte tålamod att göra något åt min teknik då. Annars är ju klättring förbannat kul.

Lars Brinkhoff
2008-01-31, 12:53
Forcering är ju enda sättet jag har att ta mig förbi kruxen! Ja ja, det blir väl till att slipa på tekniken då.