handdator

Visa fullständig version : Matschema, hjälp och tips


HalwaN
2008-01-30, 20:35
Tjena!

Jag ska nu börja träna igen efter några månaders stillastittande.

Jag är:

-18år
-175cm
-72kg

Jag kommer att träna 3-4 gånger i veckan.

Jag vill vill nu ha tips på mat ja ska äta under måltiderna: frukost, lunch, mellanmål, middag samt kvällsmål. Jag tar även 2-3kapslar omega 3 varje dag.

Tack för svar!

loztdignity
2008-01-30, 20:40
Du kan äta precis vad du vill men bra och nyttig träningsmat är kött, fisk, ägg, tonfisk, pasta/ris/potatis och en massa mer.

Lycka till

Rex
2008-01-30, 21:36
Du ska få in tillräckligt med protein, så som jag har läst är att man ska käka 2gram protein per kilo muskel per dag. Satt du behöver käka 144gram med protein varje dag. Ungefär..

Läs gärna den här tråden! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Jag brukar käka godis, chokolad, pizza och hamburgare osv ibland.. Istället för att skippa sånt så lägger jag till en promenad eller tränar hårdare just den dagen. Fast käka bara inte för mycket skräpmat!

Eddie Vedder
2008-01-31, 05:46
Du ska få in tillräckligt med protein, så som jag har läst är att man ska käka 2gram protein per kilo muskel per dag.

Per kg kroppsvikt.:)

Att bara äta protein i förhållande till muskelvikten skulle inte bli så mycket för dom flesta.;)

Vad vill du uppnå HalwaN? Stööre och starkare, d.v.s. viktuppgång, bli smalare eller vill du bara äta bra och träna för hälsans, prestationsförmågans och välmåendets skull?
Oavsett vilket mål du har av den typen är bra mat alltid bra mat men det skiljer ju på hur energiintaget bör se ut.

HalwaN
2008-01-31, 06:46
Eddie Vedder, som du säger så vill jag äta och träna bra för hälsan och välmåendets skull. Men självklart vill jag ju även öka prestations förmågan och bli starkare. :) Just nu äter jag mkt mikromat, och vill gärna ha tips på vad som är bra att äta till det olika måltiderna alltså olika tips på rätter, så jag kan göra inköps listor för varje vecka / månad.

Eddie Vedder
2008-01-31, 06:55
Eddie Vedder, som du säger så vill jag äta och träna bra för hälsan och välmåendets skull. Men självklart vill jag ju även öka prestations förmågan och bli starkare. :)

Ja det ena utesluter verkligen inte det andra där, snarare går de hand i hand.:thumbup:

Vilken mat man "bör" äta är inte så komplicerat som vissa vill få det till. Kycklinggryta med ris, köttbullar med potatismos, fil och müsli, raggmunk och fläsk, pannbiffar och potatis, fiskbullar med ris, spaghetti och köttfärssås o.s.v.

Inte utesluta grönsaker och frukt och låta maten baseras på oraffinerade produkter är en bra start. Mitt tips är att du försöker skaffa dig en rutin att göra matlådor, både ett billigare och bättre alternativ till micromat. Micromat går hem även det ibland men sträva efter egenlagad mat så ofta som möjligt är mitt förslag. Det är som sagt billigare och inte alls särskilt mycket krångligare.:)

HalwaN
2008-01-31, 06:58
Mitt schema kmr ser ut så här:

Bodypump

Måndag 17:30-18:30
Fredag 11:30-12:30

Badminton

Tisdag 07:00-08:00

Gym

Onsdag 09:00-10:00

HalwaN
2008-01-31, 07:04
Tack för er hjälp speciellt Eddie Vedder;)