handdator

Visa fullständig version : Hacksquat tips efterlyses


bryggarn
2003-05-12, 19:18
Jag har bytt ut knäböj mot hacksquat (jag borde skämmas jag vet) för jag vill inte ha en förväxt röv, jag har sett flera skräckexempel på det på gymmet.. riktiga ankskärtar. Nåväl jag är inte helt säker på hur korrect utförda böj ska se ut. Den hackliften vi har på gymmet är av märket Nordic Gym och har en "upphöjning längst ner" på fotplattan, ska man använda den eller?.. gör jag kör squats så blir det ofta att man trycker med främre delen av foten när man börjar bli lite trött, kanske skulle motverkas av att köra med hälarna på "upphöjningen"?. Och kan man använda den där "upphöjningen" till att köra vadpress? jag provade det idag men det känndes inte rätt..

Många frågor men nån borde ha svaret, kanske mr Arne "nordic gym" Persson? men andra squatare är såklart välkomma att svara. Vore även kul att höra eventuella synpunkter mitt val :cool:

Arne Persson
2003-05-12, 21:23
"Upphöjningen" är en vadpall. Hacklift ersätter självklart inte djupa knäböj. "Ankstjärt" avhjälpes mkt effektivt med större hamstrings. Hacklift utföres självklart djupt, vid knäproblem placeras fötterna längre ut på fotplattan.

bryggarn
2003-05-12, 21:41
tackar så mkt för tipsen!.. men om man går djupt kan jag inte behålla en rak ryggrad utan måste svanka?.. det är inte skadligt eller så?

jwzrd
2003-05-12, 22:03
Motstå frestelsen att svanka. Det behöver du inte göra. Det blir dock mycket mycket jobbigt i låren att inte svanka.

zuluh
2003-05-13, 00:17
Måste bara berätta att jag har haft problem med vaderna ett tag, men sen jag började köra vadpress i nordics hack-squat så har det börja hända grejer! :thumbup: Så man kan definitivt köra vader i den ifall nån undrade :)

Det blir bäst om man är vänd mot själva maskinen när man kör..

Nils
2003-05-13, 10:30
Originally posted by Arne Persson
"Upphöjningen" är en vadpall. Hacklift ersätter självklart inte djupa knäböj. "Ankstjärt" avhjälpes mkt effektivt med större hamstrings.
Har inte det mycket med teknik vid knäböj att göra också? jag har i alla fall inga större problem att göra djupa (eller så djupa som mitt knä kan) böj och koncentrera på benen och få extrem träningsvärk över hela låret och jag kan focusera på höften och knappt kunna sitta på baken dagen efter medan jag då inte alls får farlig träningvärk i låren.
Trots den skenbart mycket liknande rörelserna så är det som helt olika övningar beroende på vilken led jag satsar på att räta ut först.
Nils

Arne Persson
2003-05-13, 10:40
Nils: Jag vet inte om jag missförstår dig nu. :confused: Med "ankstjärt" menar jag att M. gluteus maximus är "överutvecklad" sett från sidan. Ofta beror detta fenomen på att just hamstrings är underutvecklad och inte kan kompensera.

jwzrd
2003-05-13, 12:01
Arne: han menade två olika utföranden av knäböj som ser nästan lika ut för någon som ser på men som känns och aktiverar hela olika. Vi vet alla att det är arslet som är arslet!

Nils: perfekt att du kan få till ett bra utförande i böjen!

Patrik

Doktor V
2003-05-13, 12:03
Originally posted by bryggarn
tackar så mkt för tipsen!.. men om man går djupt kan jag inte behålla en rak ryggrad utan måste svanka?.. det är inte skadligt eller så?

För att köraq vader i Hacksquaten ska du vända dig om,annars känns det konstigt:D

det är skadligt att "tappa" svanken,och tyvärr omöjligt att "låta bli" som vissa säger,då det i 99% av fallen beror på för korta hamstrings och gluteus muskler.

Stretcha till det blir bättre,tar inte många veckor om du anstränger dig.

jwzrd
2003-05-13, 12:07
Det är inte omöjligt att låta bli. Du säger själv att det beror på att man har korta hamstring och gluteus. Jag kan välja att inte svanka mig ur rörelsen.

Doktor V
2003-05-13, 12:14
Originally posted by jwzrd
Det är inte omöjligt att låta bli. Du säger själv att det beror på att man har korta hamstring och gluteus. Jag kan välja att inte svanka mig ur rörelsen.

Då tillhör du dom 1% som fuskar utan att vara kort i musklerna.

jwzrd
2003-05-13, 12:31
Men vänta nu, jag fuskar mig inte ur rörelsen genom att svanka.

Doktor V
2003-05-13, 12:36
Originally posted by jwzrd
Men vänta nu, jag fuskar mig inte ur rörelsen genom att svanka.


Precis.
Då tillhör du ju inte heller den grupp jag talar om när jag använder ordet omöjligt.

Dom som känner sig tvungna att svanka är dom jag talar om,max 1% av dom har någon "ide" i huvudet som får dom att svanka,resten gör det pga korta muskler.

Nils
2003-05-13, 20:45
Originally posted by Arne Persson
Nils: Jag vet inte om jag missförstår dig nu. :confused: Med "ankstjärt" menar jag att M. gluteus maximus är "överutvecklad" sett från sidan. Ofta beror detta fenomen på att just hamstrings är underutvecklad och inte kan kompensera.
Ja, och för mig verkar det som knäböjs förmåga att bygga ankstjärt är mycket teknik beroende. Som eventuellt är ofrånkomlig med muskel obalans. Det kan jag inte kommentera.
Nils