handdator

Visa fullständig version : Är du en snåldjåp?


Emil_Larsson
2008-01-30, 19:56
Hur är ni när det gäller kanske att vara lite omtänksam och dela med sig av saker, ge bort saker?
Jag kan ta ett exempel, rättså billigt exempel på dock.

Du har gått till affären och köpt godis under skoltid som du skall ha till lektionen inför en lektion. Du tar upp påsen börjar prassla med den och hela klassen brister ut:

- JAG FÅR SMAKA, GE MIG EN, KOM IGEN DÅ EN BARA, SNÄLLA! osv..
Delar du med dig till alla? delar du med dig till enstaka personer? delar du inte med dig alls?

Förr, då jag var mellan 8-13 år så hade jag inget begrepp på ekonomi och sånt så ibland så kunde jag skänka bort pengar till kompisar bara för gemenskapen skull att dom också skulle köpa något godis, nu inser jag att så kan man inte hålla på. Nu är jag inte lika godtrogen längre. Speciellt inte när man har kasst ställdt.
Jag ser godis som någonting mycket värdefullt, typ att nu skall jag unna mig lite godis så nu tänker jag inte bjuda någon för jag har inte råd att dela med mig, jag menar när man väl köper godis då är väl tanken att man vill äta upp det själv och inte dela med sig 75 % av hela påsen till övrigt bekantskap?

Eller hur gör ni?

Ryska_raketen
2008-01-30, 19:59
Snåljåp? Nej.

Emil_Larsson
2008-01-30, 19:59
Rubriken sket sig, skit också, alltid är det något.

Edit: Eller har jag rätt? snåldjåp? snåljåp? ehh..

Piranha
2008-01-30, 20:00
Lite beroende på ekonomin, har jag pengar bjussar jag gärna.

nr16
2008-01-30, 20:00
Hade hela klassen velat ha så skulle ingen fått men hade bara ett par st velat ha så skulle alla dom fått...

Annars e jag nog rätt generös av mig..

Daniiiel
2008-01-30, 20:00
Om jag har en godispåse så får mina polare ta så mycket dom vill, och jag tar så mycket jag vill av dom. Om det är någon annan än folk man känner som frågar så kan de ju glömma att de får mitt godis!!!!11

Rex
2008-01-30, 20:02
Hatar och fråga folk om godis osv. Fast ifall jag har varit ute och käkat pizza eller något och jag har inte Läkerol / Tugg. så brukar jag fråga om någon har det. Hellre fråga än o lukta hela dan :P

Sen bjuder jag alltid på tugg. läkerol / chokolad / ostbågar o sånt. Klarar inte av o käka helt själv.

Torwald
2008-01-30, 20:02
Eh, jag har nog vuxit ifrån snälla-får-jag-smaka-på-dit-godis-problemen. I min bekantskapskrets, såväl den nära som den mer perifera, delas det på moget maner. Jag antar att de jag träffar om dagarna har vuxit ifrån tiggaråldern också, kanske.

Bland mina närmsta vänner är det ingen som håller räkningen på en bira här eller där. Det jämnar ut sig.

Ganymedes
2008-01-30, 20:02
Bjuder på det jag har, mer än gärna. Men bara till personer som jag räknar som vänner.

Emil_Larsson
2008-01-30, 20:03
Jag anser att jag haft min generösa tid nu så nu skall jag leva ego ett tag xD liksom tänk ändå, kanske skänkte bort 20kr varann dag, 20 x 3 säger vi, 60kr i veckan, över 240 kr i månaden ju, omg.

Torwald
2008-01-30, 20:04
Det är väl inte vidare mycket? Blir du aldrig bjuden på något?

Emil_Larsson
2008-01-30, 20:06
Det är väl inte vidare mycket? Blir du aldrig bjuden på något?

Om vi tar då, för nu är det betydligt mer sällan jag handlar sånt, men då så blev jag sällan bjuden för det var inte ofta mina polare handlade godis, dom handlade oftast annat istället, typ lånade pengar till en macka och juice i skolan eller nåt, förutom 2 av mina polare, men då brukar jag få av dom, men skall man dra en slutsats över alltihop så gick jag nog rejält minus totalt sett.

Yankeee
2008-01-30, 20:07
Om någon sa "- JAG FÅR SMAKA, GE MIG EN, KOM IGEN DÅ EN BARA, SNÄLLA! osv.." skulle jag nita personen. Och inte dela med mig.

Emil_Larsson
2008-01-30, 20:08
Om någon sa "- JAG FÅR SMAKA, GE MIG EN, KOM IGEN DÅ EN BARA, SNÄLLA! osv.." skulle jag nita personen. Och inte dela med mig.

Skön inställning ;)

Yankeee
2008-01-30, 20:13
Skön inställning ;)

Du kommer att ha samma inställning när du slutar umgås med barn till soussar.

gnagaren
2008-01-30, 20:13
Eh, jag har nog vuxit ifrån snälla-får-jag-smaka-på-dit-godis-problemen. I min bekantskapskrets, såväl den nära som den mer perifera, delas det på moget maner. Jag antar att de jag träffar om dagarna har vuxit ifrån tiggaråldern också, kanske.

Bland mina närmsta vänner är det ingen som håller räkningen på en bira här eller där. Det jämnar ut sig.

+1. särskilt vad det gäller biran

joriice
2008-01-30, 20:16
Jag är nog rätt generös, Men jag stör mig på personer som är "dryga" på så sätt att de blir sura om man INTE bjuder efter att de typ sagt "kom igen jag får smaka", som om jag skulle gjort något fel. men jag bjuder nästan alltid hursomhelst.

(Fan på tal om det får någon bekant komma och äta mina skumtomtar som ligger här hemma i en burk, har flera hundra gram)

regus
2008-01-30, 20:19
Jag kan bjuda om dom inte tjatar. Folk som tjatar/barn till soussar är jobbiga.

tobbo
2008-01-30, 20:20
Jag kan bjuda om dom inte tjatar. Folk som tjatar/barn till soussar är jobbiga.

Precis. Jag bjudar oftast.

egge
2008-01-30, 23:20
(Fan på tal om det får någon bekant komma och äta mina skumtomtar som ligger här hemma i en burk, har flera hundra gram)

Hej jag heter Erik. När kan jag komma? *whistle*


Har inte du tagit upp denna problematiken innan emil?

Emil_Larsson
2008-01-30, 23:26
Hej jag heter Erik. När kan jag komma? *whistle*


Har inte du tagit upp denna problematiken innan emil?

Precis när jag såg din sista mening så slog det mig.. Det kanske jag har gjort :smash: :Virro

Lama
2008-01-31, 01:37
Jag är nog en riktig snyltare. Men när jag delar med mig gör jag det stort! :)

Rabia
2008-01-31, 02:28
Hur är ni när det gäller kanske att vara lite omtänksam och dela med sig av saker, ge bort saker?
Jag kan ta ett exempel, rättså billigt exempel på dock.

Du har gått till affären och köpt godis under skoltid som du skall ha till lektionen inför en lektion. Du tar upp påsen börjar prassla med den och hela klassen brister ut:

- JAG FÅR SMAKA, GE MIG EN, KOM IGEN DÅ EN BARA, SNÄLLA! osv..
Delar du med dig till alla? delar du med dig till enstaka personer? delar du inte med dig alls?

Förr, då jag var mellan 8-13 år så hade jag inget begrepp på ekonomi och sånt så ibland så kunde jag skänka bort pengar till kompisar bara för gemenskapen skull att dom också skulle köpa något godis, nu inser jag att så kan man inte hålla på. Nu är jag inte lika godtrogen längre. Speciellt inte när man har kasst ställdt.
Jag ser godis som någonting mycket värdefullt, typ att nu skall jag unna mig lite godis så nu tänker jag inte bjuda någon för jag har inte råd att dela med mig, jag menar när man väl köper godis då är väl tanken att man vill äta upp det själv och inte dela med sig 75 % av hela påsen till övrigt bekantskap?

Eller hur gör ni?

Har väl inga större problem med ekonomi i familjen, så att det blir ofta att jag delar med mig på småsaker eller bjuder. Men saker som är lite mer befintliga än godis kan jag dela med mig till fullo men endast till nära personer.

Men jag var också som du när jag var mindre, alldeles för benägen att ge bort saker :D.

Troll
2008-01-31, 04:15
Jag är givmild men inte till totala främlingar.

n1tro
2008-01-31, 08:18
varför lär ni er aldrig för? du häller ut innehållet i en godisficka i din jacka. då prasslar det inte mer, funkar i förorten

coxie
2008-01-31, 09:47
Jo jag är rätt givmild till familj och mina närmsta vänner.

JJ
2008-01-31, 09:55
Vafan Äter Ni Godis I Klassrummet!!!?!?

Motorbreath
2008-01-31, 10:03
Nej, och jag umgås inte med snåljåpar heller.

Emil_Larsson
2008-01-31, 12:36
Vafan Äter Ni Godis I Klassrummet!!!?!?

Där kom det jag väntade på. Har som sagt för mig att denna tråden är Deja vu, och då sa någon likadant.

Godis=socker=energi till hjärnan, bra för att piggna till lite (dock blir man trött och somnar sen framåt eftermiddagen men ändå) :D
Fast du kanske inte tänkte på det? äter du godis utanför skolan eller?

Torwald
2008-01-31, 13:12
Testa käka nyttigt och motionera så slipper du extrema blodsockerfall på eftermiddagarna, kanske?

EDIT: I all välmening.

Löjtnant Blank
2008-01-31, 15:21
Hur kan man ens komma på tanken att inte dela med sig av godis? Det är GODIS, satana perkele, inte ädelstenar. Sluta snåla.

shut teh face
2008-01-31, 15:23
Jag brukar inte äta godis bland folk.. Det gör man väl hemma på kvällen till en film eller något.

Det känns inte bra om man springer och köper godis på eftermiddagen för man inte ätit tillräckligt med mat.

Tricklev
2008-01-31, 15:27
Denna problematiken har inte varit aktuellt på ett par år, men jag snålade väl sådär, beroende på vem som frågade.

Kwon
2008-01-31, 15:30
Jag minns en episod under högstadiet (7:an tror jag).

Jag har alltid älskat Piggelin och Igloo (isglassar), så en gång så köpte jag en igloo-glass (som är uppdelad av två delar med varsin pinne och länkas samman i mitten).

Hursom, jag står på skolgården eller om det var vid discot/cafét och knaprar på min Igloo.

Då kommer det en turkisk bekant (som är ökänd för att alltid brukar ta ungarnas glass utan att fråga) fram till mig och säger "Få jag smaka!"

Då svarar jag med ett bestämt "NEJ!" vilket får honom att svara "Din SNÅLA Chilenare!".

Jag har blivit kallad mycket, men aldrig chilenare sådär rakt av. Skulle det vara ett skällsord?

Hursom, när det gäller Igloo och Piggelin kan jag kännas snål/glupsk/envis, men annars är jag mkt frikostig.

MEDiAHORAN
2008-01-31, 15:48
Jag minns en episod under högstadiet (7:an tror jag).

Jag har alltid älskat Piggelin och Igloo (isglassar), så en gång så köpte jag en igloo-glass (som är uppdelad av två delar med varsin pinne och länkas samman i mitten).

Hursom, jag står på skolgården eller om det var vid discot/cafét och knaprar på min Igloo.

Då kommer det en turkisk bekant (som är ökänd för att alltid brukar ta ungarnas glass utan att fråga) fram till mig och säger "Få jag smaka!"

Då svarar jag med ett bestämt "NEJ!" vilket får honom att svara "Din SNÅLA Chilenare!".

Jag har blivit kallad mycket, men aldrig chilenare sådär rakt av. Skulle det vara ett skällsord?

Hursom, när det gäller Igloo och Piggelin kan jag kännas snål/glupsk/envis, men annars är jag mkt frikostig.HAHAHA! "Din SNÅLA Chilenare!" Lite aegd du blev där? Vad var din spontana respons?

Själv är jag inte särskilt förtjust i godis, och äter inte utemat, men när jag gjorde det var jag oftast den som åt upp kompisarnas rester efter min pizza förstås ;)

Så ja lite snål är jag nog till naturen. Men det är klart om jag nu skulle köpa godis eller något så är det klart närmaste vännerna får ;)

Kurash
2008-01-31, 16:17
Det jämnar ut sig.

Allt som behöver sägas. Tycker man inte det är det dags att byta umgänge.