handdator

Visa fullständig version : Ont i baksida/ytter axel, R-cuff?


cliclock
2008-01-30, 19:04
Igår tränade jag rygg och med andra ord:
Chins
Rodd
Sittande rodd
Facepulls
Bicep

All träning förutom chins var högintensiv (3*15) då jag är inne in den träningsperioden nu.

Allt kändes bra men det kändes tungt på facepullsen i sista settet. En övning jag förövrigt kör för att träna baksida axel (även om jag har hört att den ska vara hyffsad för cuffarna).

Var ett riktigt bra träningspass, men när jag kom hem hade jag lite stelhet/smärta i yttre deltat på axeln när jag förde armarna över huvudet. Det var först på båda armarna, men gick senare under kvällen över till smärta i yttre deltat och baksida axel och pågått sen dess.

Det gör INTE ont när jag tar armen till sidan och roterar armen utåt (r-cuff öviingen) MEN den motsatta övningen (innåtdraget) gör ont bakpå axeln precis innan slutläget, när armen är framför kroppen.

Gör inte ont vid berörning utan bara vid rörelse. Är det illa?

Powerexpress
2008-01-31, 16:55
Igår tränade jag rygg och med andra ord:
Chins
Rodd
Sittande rodd
Facepulls
Bicep

All träning förutom chins var högintensiv (3*15) då jag är inne in den träningsperioden nu.

Allt kändes bra men det kändes tungt på facepullsen i sista settet. En övning jag förövrigt kör för att träna baksida axel (även om jag har hört att den ska vara hyffsad för cuffarna).

Var ett riktigt bra träningspass, men när jag kom hem hade jag lite stelhet/smärta i yttre deltat på axeln när jag förde armarna över huvudet. Det var först på båda armarna, men gick senare under kvällen över till smärta i yttre deltat och baksida axel och pågått sen dess.

Det gör INTE ont när jag tar armen till sidan och roterar armen utåt (r-cuff öviingen) MEN den motsatta övningen (innåtdraget) gör ont bakpå axeln precis innan slutläget, när armen är framför kroppen.

Gör inte ont vid berörning utan bara vid rörelse. Är det illa?


Har liknande problem.

Prova denna självtöjning:
1. Sätt dig ner på arslet dra upp benen så knäna pekar uppåt och fötterna även dom uppåt.
2. Ta tag på utsidan av din ena fot med ena handen och gasa (om du gör rätt kommer det att dra bak i axel och skulderpartiet.)
3. Håll kvar så länge tills du känner att smärtan börjar avta.

Så gör du likadant med andra foten om du inte känner så mycket gasa lite mer jag nuddar med handen i golvet. Prova att gasa i i olika lägen med foten så känner du i vilket läge det stramar mest.

Lycka till!

Åse Columbus
2008-02-01, 16:10
Igår tränade jag rygg och med andra ord:
Chins
Rodd
Sittande rodd
Facepulls
Bicep

All träning förutom chins var högintensiv (3*15) då jag är inne in den träningsperioden nu.

Allt kändes bra men det kändes tungt på facepullsen i sista settet. En övning jag förövrigt kör för att träna baksida axel (även om jag har hört att den ska vara hyffsad för cuffarna).

Var ett riktigt bra träningspass, men när jag kom hem hade jag lite stelhet/smärta i yttre deltat på axeln när jag förde armarna över huvudet. Det var först på båda armarna, men gick senare under kvällen över till smärta i yttre deltat och baksida axel och pågått sen dess.

Det gör INTE ont när jag tar armen till sidan och roterar armen utåt (r-cuff öviingen) MEN den motsatta övningen (innåtdraget) gör ont bakpå axeln precis innan slutläget, när armen är framför kroppen.

Gör inte ont vid berörning utan bara vid rörelse. Är det illa?

illa o illa

troligtvis så höll du inte upp bröstet i draget som axelcuffen kom i brytläge....brösta upp dig ordentligt o möt med bröstet i rörelsen (fast du kör mot ansiktet)

got it?

cliclock
2008-02-01, 17:00
Kan hälsa att smärtan gradvis avtagit.

Körde ett kombinerat överkroppspass idag (dåligt med tid i helgen) och det gick bra. Fick lite ont i den sittande rodden så ag hoppade den, men resten fungerade.

Kunde träna cuffarna i slutet av passet utan att det gorde ont. (tränade 3x15 strikt förståss).

Ska sänka vikterna i facepullsen och försöka brösta upp mig mer. Dock har ag svårt att tro att ag bröstar mig för lite. Ska kolla nästa gång och sänka vikterna lite.

EDIT: I slutläget av chinsen gör det ont på det här stället kan ag erinra mig om. Körde inte dem i dag, men när ag gör rörelsen känner ag att det stramar lite där, i slutläget, alltså ögonen-vid-stången-läget. Samma muskel/sena?