handdator

Visa fullständig version : Stretcha insida knä? Har ont


Johan86
2008-01-30, 18:08
Finns det stretchövning för insidan på knät? Det känns ytters lite smärta ibland när jag går. Men om jag sitter i tex skärddarställning framför allt när jag ska lägga upp ena benet så gör det ont vid insidan på knät. Vad kan det vara för fel?

King Grub
2008-01-30, 18:11
Du bör nog ta reda på vad det är som gör ont innan du börjar stretcha helt random.

ramagoen
2008-01-30, 18:13
gå till naprapat/läkare.

Johan86
2008-01-30, 18:41
Eftersom smärtan är så liten och inte regelbundet så brukar inte läkare eller sjukgymnaster kunna få grepp om skadan. Så har det varit vid tidigare mindre skador.

Whistler
2008-01-30, 18:54
Testa att massera vaden på stället närmast där det gör ont. Massera ordentligt i några minuter, därefter sätter du dig i skräddarställning och ser om du får samma smärta som innan massagen.

nyrjoh
2008-01-30, 19:03
Låter som att det skulle kunna vara en irritation vid pes anserinus eller gåsfoten som den kallas. Det är ett muskelfäste för gracilis, sartorius och semitendinosus. Googla och se om smärtlokalisationen stämmer med var fästet är. Men när du sitter i skräddarställning så sträcker du ut sartorius och då kan det kännas i fästet på den. Kan hjälpa med stretching av sartorius i just skräddarställning men även höftböjarstretch i stående eller knästående. Även stretch av insida och baksida lår kan hjälpa.

Arne Persson
2008-02-03, 17:33
Låter som att det skulle kunna vara en irritation vid pes anserinus eller gåsfoten som den kallas. Det är ett muskelfäste för gracilis, sartorius och semitendinosus. Googla och se om smärtlokalisationen stämmer med var fästet är. Men när du sitter i skräddarställning så sträcker du ut sartorius och då kan det kännas i fästet på den. Kan hjälpa med stretching av sartorius i just skräddarställning men även höftböjarstretch i stående eller knästående. Även stretch av insida och baksida lår kan hjälpa.

Här en bild jag tagit på Pes anserinus på insidan under vänser knä medialt om patelarsenans fäste. Längs fram ligger senan till M. sartorius, i mitten M. gracilis och längst bak (närmast måttpinnen) ligger M. semitendinosus.