handdator

Visa fullständig version : Ont i skenbenen


phillimon
2003-05-12, 18:53
Efter mitt styrkepass brukar jag gå i rask takt på löpband i ca 40 min... Om jag går lite för fort eller joggar får jag sjukt ont i framsidan på smalbenet :insane:

Undar om ni har en anning om vad det kan bero på?

Åse Columbus
2003-05-12, 19:04
kallas för benhinneinflammation.......kan bli riktigt styggt....

skaffa bättre skor......det enda som hjälper är vila,

Åse

phillimon
2003-05-12, 19:21
men vad jobbigt det blev nu :smash:
Jag har skor med speciella fotinlägg har det nåt med saken att göra?

Annars är det väll bara till att köpa löpardojor eller nåt sånt... :cool:

King Grub
2003-05-12, 19:44
Du behöver skor som är avsedda för dina fötter: om du pronerar behöver du skor för pronerare, om du supinerar behöver du supinerarskor. Och ignorera inte smärtan och hoppas att den går över av sig själv: benhinneinflammation kan bli kronisk. Som Åse sade: vila bort den är det enda som gäller.

norpx
2003-05-13, 10:44
jag har blivigt bästa kompis med cykeln :). eller trappmaskinen som inte belastar mina stackars behinnor. Dock klarar jag av morgon promenader och någon jogging i veckan resten är cykel.

phillimon
2003-05-13, 12:16
att gå är väll egentligen bättre för att bränna fett än att cykla och trampa trampmaskin?

ugly_kid
2003-05-13, 12:23
spelar inte så stor roll vad man gör, det är pulsen som är det viktiga

norpx
2003-05-13, 13:06
pulsklocka :hbang:

Giza
2003-05-13, 13:08
Kroniskt??? :(
kan det bli kroniskt???

Jag får alltid ont i mina skenben vad jag än gör och hur bra skor jag än köper (löp & sko kliniken, springa på band och stå på spegel = supinerarskor)

Jag får ont i skenbenen när jag åker inlines, slalom, när jag tar raska promenader på asfalt och ibland även på grus. Att gå på Ikeas betonggolv är rena tortyren efter bara 20min. Konstigt nog verkar det som om raska promenader är värre än joggning.

När jag joggar så går det alltid över efter en liten stund men när jag promenerar snabbt så blir det bara värre. Cykling är iof bättre för skenbenen men då får jag ont i knäna istället.

Men jag trodde att det bara handlade om dålig uppvärming och hårt underlag och jag trodde det bara var typ mjölksyra och träningsvärk. Det brukar ju gå över ganska snabbt ändå med lite stretch och vila (sitta ner en liten stund).

Kan det verkligen bli inflammerat??? & kroniskt??? Har man ont HELA tiden då eller bara när man anstränger sig? Har jag redan kroniska problem???

Nu blev jag lite orolig :(

Giza...

Grahn
2003-05-13, 13:10
blanda inte ihopa att ha ont i skenbenen med att ha ont vid skenbenen. Finns ett knippe muskler där som kan kännas av med.

King Grub
2003-05-13, 13:11
http://www.lindroth.nu/bullis/benhinna.htm