handdator

Visa fullständig version : Säger du till när okända gör saker du stör dig på?


Angel
2008-01-30, 11:03
Inte bara rökare i busskurer, det är ju inte tillåtet. Men andra saker som folk gör som du irriterar dig på. Pratar högt i mobilen eller sådant.

En gång så satt jag på centralstationen i Jönköping vid deras datorer och surfade lite,och åt en minipåse sourcream&onion chips jag köpt i pressbyrån. Då säger gubben två datorer bort..."Kan du sluta äta chips, det prasslar i påsen och det stör" Hjälp vad rädd jag blev, försökte peta ut ett chips utan att prassla men det gick inte så ja fick sitta och sukta efter chipsen.

En annangång var det en man som försökte preja mig när jag cyklade över ett långt övergångsställe. Det var tidig morgon och jag hade bråttom till jobbet och det var bara han och jag där, han gick rakt emot mig så ja höll på att ramla. Sedan skrek han "Man får inte cykla på övergångsställen"...


Själv har ja nog aldrig sagt till någon vad ja kan minnas.

Piranha
2008-01-30, 11:07
Jag är extremt tolerant, men en av de få tillfällen jag lackar är när folk snackar mobil på gymmet.

Ett tillfälle jag faskiskt bett någon fara åt h***e är när killens mobil ringde 1 meter bakom mig när jag körde böj.

(det finns ett 10 tal uppsatta skyltar i lokalen om at mobiler lämnas utanför)

The_RobRoy
2008-01-30, 11:10
Jag är extremt tolerant, men en av de få tillfällen jag lackar är när folk snackar mobil på gymmet.

Ett tillfälle jag faskiskt bett någon fara åt h***e är när killens mobil ringde 1 meter bakom mig när jag körde böj.

(det finns ett 10 tal uppsatta skyltar i lokalen om at mobiler lämnas utanför)

För att signalen kan skrämma dig?

Herr Oberst
2008-01-30, 11:11
Hatar alla människor som spelar musik på sin mobil.
Hatar alla mobilblottare på bussen som inte förstår att vi andra skiter fullständigt i deras telefonsamtal.
Hatar ungdomar ute i samhället.

Hatar nog rätt många, men som den goda och snälla människa jag är så får dem väl hålla på. Eller så är jag bara konflikträdd.

Laijza
2008-01-30, 11:12
Jag kan lätt störa mig på småsaker men biter ihop. Brukar inte ens säga till mina vänner när de gör något som jag stör mig på.

Krampus
2008-01-30, 11:12
För att signalen kan skrämma dig?

Vill inte tappa koncentrationen om jag tex knäböjer.

The_RobRoy
2008-01-30, 11:12
Själv har ja nog aldrig sagt till någon vad ja kan minnas.

Vid sånna saker som du beskriver blir jag så paff att när jag väl samlat mig, har tillfället att säga något gått förbi, då knyter jag oftast näven i fickan och drömmer om alla smarta grejer jag borde sagt.

Angel
2008-01-30, 11:13
Vid sånna saker som du beskriver blir jag så paff att när jag väl samlat mig, har tillfället att säga något gått förbi, då knyter jag oftast näven i fickan och drömmer om alla smarta grejer jag borde sagt.


Ungefär som jag då

Muskelbyggaren
2008-01-30, 11:14
Nja, brukar försöka hålla mig till mitt eget och låta andra sköta sitt. Men är det någon som gör något som många andra säkert också irriterar sig på, och det känns berättigat, brukar jag försöka säga till. Nu senast hade jag en lite förevisning i hur man vrider ur disktrasan efter man använt den så den inte blir sur. Bor i studentkorridor och det blir jobbigt att ständigt koka disktrasorna istället för att alla gör en enkel grej, och nästan ingen tog illa upp tror jag.

The_RobRoy
2008-01-30, 11:15
Vill inte tappa koncentrationen om jag tex knäböjer.

Det gör man väl knappast för att någon pratar. Tycker inte det är någon skillnad om två personer pratar med varann bakom mig eller om någon pratar i telefon. Så länge person inte står och skriker i telefonluren. Men det gäller ju även om man pratar med varann.

petersson
2008-01-30, 11:16
Vill inte tappa koncentrationen om jag tex knäböjer.

Bor krampus och piranha ihop? :)

Piranha
2008-01-30, 11:17
Det gör man väl knappast för att någon pratar. Tycker inte det är någon skillnad om två personer pratar med varann bakom mig eller om någon pratar i telefon. Så länge person inte står och skriker i telefonluren. Men det gäller ju även om man pratar med varann.

Nej men vi snackade ringsignal nu (det står i posten), det är bra många fler än jag som får total rage på mobilsnackare på gymmet.

Wilhelm
2008-01-30, 11:17
jag önskar jag kunde säga till mer... men det gör jag inte.
Ibland har jag sagt till när folk inte ställt brädan efter markeringarna i golvet på brädpass eller skivstångspass på friskis och svettis.

Ganymedes
2008-01-30, 11:18
Jag brukar istället säga saker vid helt fel läge. Som den där gången när jag stod i kö näst på tur att ta ut pengar ur en Bankomat. Då kommer det en gubbe och säger till mig att jag kan ta automaten runt hörnet i stället. Jag sa till honom att han skulle ge fan i vart jag tar ut mina pengar. Fast det visade sig att han inte pratade med mig, utan med sin fru som stod precis bakom mig... Ehhrrr... :(

Är ganska tolerant normalt sett, men beroende på vad det är så säger jag ifrån. Det är för mycket mjäk i samhället.

The_RobRoy
2008-01-30, 11:18
Nej men vi snackade ringsignal nu (det står i posten), det är bra många fler än jag som får total rage på mobilsnackare på gymmet.

Ja och jag frågade om det va ringsignalen du blev rädd av, eller blev störd helt enkelt..

Men din vapendragare Krampus tog den..

ArcTiC
2008-01-30, 11:18
Vid sånna saker som du beskriver blir jag så paff att när jag väl samlat mig, har tillfället att säga något gått förbi, då knyter jag oftast näven i fickan och drömmer om alla smarta grejer jag borde sagt.

+ 1/2 Oftast har inte min hjärna en beredskapsplan för akuta händelser. Fast det beror på, enklare frågor/svar, ofta inkl. ohyffsat språk, kan ibland slinka ur en om stubinen tvärbrinner.

Krampus
2008-01-30, 11:19
Det gör man väl knappast för att någon pratar. Tycker inte det är någon skillnad om två personer pratar med varann bakom mig eller om någon pratar i telefon. Så länge person inte står och skriker i telefonluren. Men det gäller ju även om man pratar med varann.

Det är säkerligen olika. Jag är väldigt koncentrerad när jag kör. Men mobilregeln har nog mest uppkommit för att lokalen inte ska bli någon fritidsgård. Gymlokaler är avsedda för träning.

PowPow
2008-01-30, 11:58
Nej, väldigt sällan. Det är å andra sidan väldigt sällan jag stör mig på saker andra gör.

Sen är jag övertygad om respekt och hänsynsfullhet inte bara handlar om att inte störa andra, utan även om att låta andra störa en själv ibland. Att klaga på allt och alla så fort de är högljudda/stör en lite tycker jag tyder på bristande hänsyn.

jontahontas
2008-01-30, 12:09
Jag brukar heller inte bry mig ett dugg vad andra gör såvida det inte rör mig personligen. För några veckor sedan ramlade en full jävel in i mig och mina grejor (jag höll på att flytta) med en halvfull flaska vin när jag satt på tunnelbanan.

shut teh face
2008-01-30, 12:11
När det gäller vänner så får de störa mej, men hämnd blir det.

Angel
2008-01-30, 12:22
Det enda som kan irritera mig så jag börjar vibrera är föräldrar som låter sina ungar löpa amok överallt.

Scratch89
2008-01-30, 12:27
För att dra upp saker som redan sagt i tråden (jag är alldeles för lat för att komma på egna saker)

Folk som spelar musik ur sina mobiler. Dels för det skräniga ljudet, dels för att det oftast är urdålig musik, och dels för att mobilinnehavaren måste prata/vråla dubbelt så högt för att han och hans coola polare ska kunna höra varandra.
Folk som inte har koll på sina ungar. Detta är dock bara i kombination med otrevliga och elaka familjer, där ungen är en liten bortskämd snoris, och föräldrarna typiska uruk-hais.

lectris
2008-01-30, 12:38
Då kommer det en gubbe och säger till mig att jag kan ta automaten runt hörnet i stället. Jag sa till honom att han skulle ge fan i vart jag tar ut mina pengar. Fast det visade sig att han inte pratade med mig, utan med sin fru som stod precis bakom mig... Ehhrrr... :(

:laugh: :laugh:

jag bryr mig väldigt lite/inte alls om vad folk håller på med, enda jag blir riktigt sur på är snorungar som vandaliserar tex busskurer, klottrar på stolsryggar eller inte visar hänsyn till gamla människor eller liknande. brukar dock hålla mitt missnöje för mig själv eftersom jag inte direkt ser särskilt respektingivande ut på mina små 160cm. *rolleyes*

mini
2008-01-30, 12:40
Om det är saker som direkt påverkar mig ja. Annars försöker jag låta det vara.

Angående mobiler på gymmet ser jag inte varför man inte kan tillåta det. Det är ungefär som på andra offentliga utrymmen, används med förnuft.

jontahontas
2008-01-30, 12:43
Igår satt jag i en väntesal på Folkhögskolan i området där jag bor. Jag skulle registrera mig på en kurs "tyska för invandrare". Jag bor i tyskland då. Där fanns många moment. Någon rökte inomhus, massvis med skrikande barn. Vilda diskussioner på arabiska, ryska och turkiska. Ett familjebråk. Irriterade och stressade människor från olika delar i världen som inte kan tala med varandra eftersom dom inte pratar det gemensamma språket - tyska. Stressade inskrivare som tilltalade alla utlänningarna på snabb och arrogant tyska vilket inte gav en trevlig grund.

Upplagt för upplopp.

LadyG
2008-01-30, 14:20
Det enda som kan irritera mig så jag börjar vibrera är föräldrar som låter sina ungar löpa amok överallt.

+1

Har själv två tonåringar, så jag vet att man faktiskt kan hålla glinen i schack.

Fast då måste man ju hålla på med sånt som "barnuppfostran" och "tydliga regler", och det verkar ju vara helt ute nu för tiden.

Piranha
2008-01-30, 14:26
+1

Har själv två tonåringar, så jag vet att man faktiskt kan hålla glinen i schack.

Fast då måste man ju hålla på med sånt som "barnuppfostran" och "tydliga regler", och det verkar ju vara helt ute nu för tiden.

Ni menar såklart det är i första hand föräldrar man skall irritera sig på, ja då "släpphänta" föräldrar, med risk för fel ordval.

Få saker som kan störa mig så som vissa småbarnsföräldrar, men jag skall inte lusa ner tråden med det, men i många fall känns det som de anser sig själva och sitt barn vara centrum i universum och har företräde och större rätt till allt.

The_RobRoy
2008-01-30, 14:40
Få saker som kan störa mig så som vissa småbarnsföräldrar, men jag skall inte lusa ner tråden med det, men i många fall känns det som de anser sig själva och sitt barn vara centrum i universum och har företräde och större rätt till allt.

Det börjar mer och mer sippra igenom att detta uttalande i början av tråden var en lögn: "Jag är extremt tolerant"

Tål inte mobiler på gymmet..
Småbarn är grymt irriterande..

;)

Piranha
2008-01-30, 14:41
Det börjar mer och mer sippra igenom att detta uttalande i början av tråden var en lögn: "Jag är extremt tolerant"

Tål inte mobiler på gymmet..
Småbarn är grymt irriterande..

;)

Med tolerant betyder att jag inte vidtar åtgärder, att jag sen tänker mindre snälla saker om dem är en annan femma. ds. dåliga föräldrar är grymt irriterande skall det vara, jag beskyller inte "glinen".

Maharadja
2008-01-30, 14:44
Inte ska man väl behöva hetsa upp sg för ingenting egentligen..UNDANTAGET är väl Ica-köer...heligt. Då blir jag upprörd om folk diskret smyger sig före med jättelass varuvagn när man själv har brådis!

tobbo
2008-01-30, 14:44
Folk som spelar musik ur sina mobiler. Dels för det skräniga ljudet, dels för att det oftast är urdålig musik, och dels för att mobilinnehavaren måste prata/vråla dubbelt så högt för att han och hans coola polare ska kunna höra varandra.


Stör jag mig på som fan, av någon anledning så måste alla 12-14 åringar göra det och samtidigt hoppa runt och skrika, på t. ex tunnelbanorna. :smash:

Stoltz
2008-01-30, 14:46
Jag är extremt tolerant, men en av de få tillfällen jag lackar är när folk snackar mobil på gymmet.

Ett tillfälle jag faskiskt bett någon fara åt h***e är när killens mobil ringde 1 meter bakom mig när jag körde böj.

(det finns ett 10 tal uppsatta skyltar i lokalen om at mobiler lämnas utanför)

Tål inte det heller. Har tvärr hänt några gånger då jag väntat viktiga samtal men har alltid haft den på ljudlös och sprungit ut ur själva gymlokalen innan jag svarat.

Körde incline hantelpress och höll på att dö av tyngden på näst sista reppet då killen bredvid mig tar upp sin mobil och fullkomligt skriker:

"JA TJENA GÖRAN! JA FÖR FAN, JAG GYMMAR NU, SÅ DET ÄR JÄVLA BRA, MAN FÅR JU TRIMMA HULLET, HAHAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA!"

Fick också lite roid och slängde ner vikterna och tog tag i killens arm och vände honom mot en av de många skyltarna där mobiltelefonreglerna stod. Killen fattade inte ett dyft förrän och drog med fingret över just den regeln om att inte prata i mobiltelefon på gymmet. Då började han gorma på mig istället. Idiot.

LadyG
2008-01-30, 14:49
Ni menar såklart det är i första hand föräldrar man skall irritera sig på, ja då "släpphänta" föräldrar, med risk för fel ordval.

Få saker som kan störa mig så som vissa småbarnsföräldrar, men jag skall inte lusa ner tråden med det, men i många fall känns det som de anser sig själva och sitt barn vara centrum i universum och har företräde och större rätt till allt.

Jo, det är släpphänta föräldrar jag stör mig på, bra att förtydliga det kanske.

Alla är ju faktiskt inte så nonchalanta att de låter ungarna rusa runt i restaurangen och skrika, kasta mat eller vad de nu håller på med. (Jodå, det har jag upplevt också. Jag förstår att en del vill ha "Barnförbud" på en del ställen.)

Kan ju passa på att reta mig på kvinnor med barnvagnar som kör på hälarna eller smalbenen och bara tokvägrar att väja för nått eller någon, de bara ska fram till varje rpis och kan inte ens tänka sig att bromsa in lite så man hinner hoppa undan. *mini*

Samma sak gäller f ö kundvagnsmaffian som kör in i hälarna på en i kön, som om kön rör sig fortare på nått vis då. Propp skulle de ha, tyvärr är jag väldigt non-violant av mig.

bertbert
2008-01-30, 14:49
Jag är extremt tolerant, ...


Jag försöker vara tolerant och lyckas numera för det mesta. Jag har lite ADHD-tendenser ibland. Saker som kan irritera mig är andras telefonsamtal, folk som spelar musik i sina hörlurar så högt att de själva får hörselskador och jag får dåligmusikskador, vissa ljud kan också störa mig, föräldrar som inte har koll på sina ungar kan jag också reta mig på.

Men i det offentliga rummet får man stå ut med att alla inte alltid kan ha samma uppfattning om hur saker ska gå till. I de flesta fall är det inga problem att gå undan, och oftast är irritationsmomentet inget direkt regelbrott.

Fast visst fan kan jag börjar tjafsa med folk. T ex om det är fullt på gymmet och någon vilar i maskiner etc. En dam som sprang framför mig för att ta kölapp på posten (!) fick sig en åthutning en gång. :D

The_RobRoy
2008-01-30, 14:50
Inte ska man väl behöva hetsa upp sg för ingenting egentligen..UNDANTAGET är väl Ica-köer...heligt. Då blir jag upprörd om folk diskret smyger sig före med jättelass varuvagn när man själv har brådis!

Händer sånt på riktigt? Dödsstraff?

Piranha
2008-01-30, 14:51
Tål inte det heller. Har tvärr hänt några gånger då jag väntat viktiga samtal men har alltid haft den på ljudlös och sprungit ut ur själva gymlokalen innan jag svarat.

Körde incline hantelpress och höll på att dö av tyngden på näst sista reppet då killen bredvid mig tar upp sin mobil och fullkomligt skriker:

"JA TJENA GÖRAN! JA FÖR FAN, JAG GYMMAR NU, SÅ DET ÄR JÄVLA BRA, MAN FÅR JU TRIMMA HULLET, HAHAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA!"

Fick också lite roid och slängde ner vikterna och tog tag i killens arm och vände honom mot en av de många skyltarna där mobiltelefonreglerna stod. Killen fattade inte ett dyft förrän och drog med fingret över just den regeln om att inte prata i mobiltelefon på gymmet. Då började han gorma på mig istället. Idiot.

LOL, piledriver igen va?

bertbert
2008-01-30, 14:51
Samma sak gäller f ö kundvagnsmaffian som kör in i hälarna på en i kön, som om kön rör sig fortare på nått vis då. Propp skulle de ha, tyvärr är jag väldigt non-violant av mig.

Jag blev medsläpat till ett känt svenskt varuhus med många billiga varor en gång. Där var det tydligen legio att köra på folk med kundvagn. Jag uppfattade snabbt detta och istället för att irritera mig roade jag mig med att byta riktning på vagnen "som hjälp" till de som hade så förbannat bråttom. Oerhört roligt. :D

LadyG
2008-01-30, 14:54
Jag blev medsläpat till ett känt svenskt varuhus med många billiga varor en gång. Där var det tydligen legio att köra på folk med kundvagn. Jag uppfattade snabbt detta och istället för att irritera mig roade jag mig med att byta riktning på vagnen "som hjälp" till de som hade så förbannat bråttom. Oerhört roligt. :D

Din approach låter mycket roligare :D

...fast jag är nog lite för feg för att våga... :em:

Nitrometan
2008-01-30, 14:59
Nej men vi snackade ringsignal nu (det står i posten), det är bra många fler än jag som får total rage på mobilsnackare på gymmet.
Japp. Här är en till.

Gym = träning, ej snacka i mobil! *mini*

Fredrik S
2008-01-30, 15:19
Säger aldrig ifrån när det är något som stör mig i det "offentliga rummet", knyter näven i byxfickan så hårt att knogarna vitnar istället.

Favoritkällan till irritation är småbarnsföräldrar som har utvecklat förmågan att filtrera bort ljudet av sitt barns röst. Härom kvällen var det ca fem minuter kö i kassan på ICA och bakom mig står ett par i 35årsåldern och samtalar, allt medan deras lilla trollunge står och rycker sin morsa i jackan och skriker "mamma, får jag dom här chipsen" var 10:e sekund i fem minuter.

När jag passerat 100kg skall jag dock ta tag i problemet. ;)

Stoltz
2008-01-30, 15:24
LOL, piledriver igen va?

Omväxling förnöjer:

http://i120.photobucket.com/albums/o187/Stoltz123/thinsanemove.gif

joriice
2008-01-30, 15:33
Stör mig på fjortisar eller bara ungdomar som har på sina mobiler, eller skriker med sina skräniga stämmor bak på bussarna, tror de är kungar eller något.

Gpajpen
2008-01-30, 15:40
Mest stör jag mig på en del människor som glor så förbannat. Tjejer är ok, ja menar är hon snygg är det bara kul, men om en gubbe cyklar förbi mig och inte släpper mig med blicken då jävlar är det nära att det smäller.

Stoltz
2008-01-30, 15:43
Mest stör jag mig på en del människor som glor så förbannat. Tjejer är ok, ja menar är hon snygg är det bara kul, men om en gubbe cyklar förbi mig och inte släpper mig med blicken då jävlar är det nära att det smäller.

Sådant är i och för sig rätt skrämmande då de flesta som blir aggressiva av att någon tittar mot dem på det sättet, stirrar på exakt samma sätt tillbaka utan att märka det.

Personligen så gillar jag människors ögon och tittar gärna dem rakt i ögonen när jag ser någon som tittar på mig.

Gpajpen
2008-01-30, 15:50
Sådant är i och för sig rätt skrämmande då de flesta som blir aggressiva av att någon tittar mot dem på det sättet, stirrar på exakt samma sätt tillbaka utan att märka det.

Personligen så gillar jag människors ögon och tittar gärna dem rakt i ögonen när jag ser någon som tittar på mig.

Men alltså går man förbi en person på cykelbanan, så kanske blickarna möts en liten stund. Några sekunder, eller inte alls. Normalt gör människor så. Men det är när någon, typ 1 av 20, verkligen stirrar och nästan får lov att vrida huvudet för att kunna fortsätta stirra, som jag blir jävligt förbannad. Vill bara skrika typ "Har du inget bättre för dig gubbjävel än att stirra på folk hela dagarna?!!"

Snafu
2008-01-30, 15:55
Personligen så gillar jag människors ögon och tittar gärna dem rakt i ögonen när jag ser någon som tittar på mig.

Det får man bara göra på snygga tjejer.

Edit: men då viker dom ju i 9 fall av 10 såklart bort blicken, jag tror det betyder att jag är ful.

Gpajpen
2008-01-30, 15:56
Lol snafu

stargate
2008-01-30, 16:07
Ibland nr jag står och packar upp varor i butiken tittar jag upp så står det nån äcklig gubbe och stirrar på en. Sånt är skrämmande faktiskt

Cilia
2008-01-30, 16:25
Angående mobiler på gymmet ser jag inte varför man inte kan tillåta det. Det är ungefär som på andra offentliga utrymmen, används med förnuft.
Jag håller inte med. Jag tror snarare att vi är på väg åt andra hållet att det kommer att bli mobilfritt på fler och fler ställen.

Jag vill ha mobilfritt på gymmet.
Gillar dom inte det kan man ta ett gym som tillåter mobiltelefoner.

Men det Stoltz skriver är väldigt vanligt.
Att man bryter mot regler och om ngn sedan kommenterar att man gör fel så är man en idiot och vän av ordning.




Jag retar mig på lite för mycket men jag säger sällan till.
Ibland kan jag släppa kommentarer i förbigående.
Ofta för subtilt för att alla ska plocka upp dom.
Jag borde vara mer direkt och rak.

Scratch89
2008-01-30, 16:27
Men alltså går man förbi en person på cykelbanan, så kanske blickarna möts en liten stund. Några sekunder, eller inte alls. Normalt gör människor så. Men det är när någon, typ 1 av 20, verkligen stirrar och nästan får lov att vrida huvudet för att kunna fortsätta stirra, som jag blir jävligt förbannad. Vill bara skrika typ "Har du inget bättre för dig gubbjävel än att stirra på folk hela dagarna?!!"

Men om du märker att personen tittar måste du ju titta lika mycket tillbaka?

JustinCredible
2008-01-30, 16:29
Jag höll fan på att bli galen idag i biblioteket när en gubbe sitter och mumlar högt för sig själv. Jag blir tokig på sånt. Jag kontrade med att sucka högt. Han la ändå inte av så jag tittade på honom och himlade med ögonen. Iofs satt han med ryggen mot mig men ändå. Jag blir galen på folk som gör saker som dom inte fattar stör andra. Typ som trummar med fingrarna under ett matteprov. Jag vill bara slita av dom fingrarna, köra upp dom i näsan, sparka av skallen och bränna ner skolan. Ännu värre är när man åker tåg i sittvagnen. Jävla horor som sitter och spelar poker och pratar hela natten. FATTAR dom inte att alla andra försöker sova?Ijhvufrvurjkbjk

Jompan
2008-01-30, 16:32
Kan inte minnas nått tillfälle jag gjort det. Normalt sitter jag mest o irriterar mig på personen ifråga i tystnad, alternativt går jag därifrån.

Haha, minns senaste tillfället jag blev irriterad. Var på tunnelbanan när två föräldrar med en unge på kanske 5 år sätter sig brevid mig. De pratar nått helt annat språk som jag inte alls ens kan gissa vilket, hursom så börjar de sjunga och pratar högljutt om vartannat samtidigt som ungen klänger på mig för att kolla ut genom fönstret. Hade huvudvärk redan innan de steg på men den blev värre kan jag säga. Vad gjorde jag, satt tyst kvar och längtade tills de blev min station.

Piranha
2008-01-30, 16:34
Kan inte minnas nått tillfälle jag gjort det. Normalt sitter jag mest o irriterar mig på personen ifråga i tystnad, alternativt går jag därifrån.

Haha, minns senaste tillfället jag blev irriterad. Var på tunnelbanan när två föräldrar med en unge på kanske 5 år sätter sig brevid mig. De pratar nått helt annat språk som jag inte alls ens kan gissa vilket, hursom så börjar de sjunga och pratar högljutt om vartannat samtidigt som ungen klänger på mig för att kolla ut genom fönstret. Hade huvudvärk redan innan de steg på men den blev värre kan jag säga. Vad gjorde jag, satt tyst kvar och längtade tills de blev min station.

Kategori 56.b, släpphänta föräldrar ånyo.

Avesta
2008-01-30, 17:44
Killar med uttöjda rövhål som släpper sig när man själv befinner sig ett par meter bort och försöker träna. Har sagt till några gånger.
Ungdomar i kollektivtrafiken som spelar musik på sina jävla telefoner.

Det finns en kategori människor som jag av hövlighet inte säger till, och det är dessa idioter som gäspar/rapar/hostar/ och sprider en stank av ruttet lik (också kollektivtrafiken), oftast på morgonkvisten.

regus
2008-01-30, 17:53
Men om du märker att personen tittar måste du ju titta lika mycket tillbaka?

Nej, det behöver man inte.

Alexlindgren
2008-01-30, 17:55
Satt efter en lång och jobbig skoldag på tunnelbanan påväg hem. Klockar var väl runt 4 och jag var rent ut sagt skittrött.
Några säten ifrån mig sitter två fjortisar och lyssnar svinhögt på musik, orkar inte säga till då utan försöker strunta i det. Men efter att tag så ringer det på en av de otroligt blonderade människornas telefon.

Hon Hallåh? HALLÅHH? HALLÅÅÅÅÅÅÅÅH? ASSÅHH JAH HÖR DIG INTEEEE!!!!
Jag: Kan du dämpa dig lite och inte skrika?
Hennes tjejkompis: Meh vi får ju låta hur mycket vi vill!!!!!
Jag: Kan du ta och hålla käften din lilla fjortis?!
Hon: Assåh! Assååhh! Asså.... Kolla på dig själv, du är ju bög?!?!

Jag började garva som fan åt henne, reste mig upp och gick av tunnelbanan för att jag skulle byta.

Gpajpen
2008-01-30, 17:59
Men om du märker att personen tittar måste du ju titta lika mycket tillbaka?
Nej? Man ser om någon inte släpper blicken, alltså det är skillnad på stirra och kolla. Exempelvis kan jag se någon normalt, ser att personen stirrar. Kollar då bort kanske och kollar kanske igen 3sek senare och ser att personen fortfarande stirrar. Kollar rakt fram och ser i ögonvrån hur personen vrider huvet och fortsätter stirra.
En dryg jävel med andra ord.

Scratch89
2008-01-30, 18:19
Satt efter en lång och jobbig skoldag på tunnelbanan påväg hem. Klockar var väl runt 4 och jag var rent ut sagt skittrött.
Några säten ifrån mig sitter två fjortisar och lyssnar svinhögt på musik, orkar inte säga till då utan försöker strunta i det. Men efter att tag så ringer det på en av de otroligt blonderade människornas telefon.

Hon Hallåh? HALLÅHH? HALLÅÅÅÅÅÅÅÅH? ASSÅHH JAH HÖR DIG INTEEEE!!!!
Jag: Kan du dämpa dig lite och inte skrika?
Hennes tjejkompis: Meh vi får ju låta hur mycket vi vill!!!!!
Jag: Kan du ta och hålla käften din lilla fjortis?!
Hon: Assåh! Assååhh! Asså.... Kolla på dig själv, du är ju bög?!?!

Jag började garva som fan åt henne, reste mig upp och gick av tunnelbanan för att jag skulle byta.
Ägd blev hon.

Stoltz
2008-01-30, 18:24
*uppdate*


Jag stör mig på människor som snor varor från andras matkorgar och lägger i sina egna! Såg en som gjorde det nyss när jag var och handlade, snodde åt sig en purjolök och tre burkar bönor ifrån någon annans korg och strosade sedan lugnt vidare.

Satte ditt henne dock, för jag frågade hon som ägde korgen som stod med ryggen vänd och plockade tomater om de kände varandra. Först tittade hon på mig som om jag var lite konstig, sen förklarade jag vad som hänt och varför jag frågade - Då blev det fart och damen satte efter mattjuven :D

redbrigade
2008-01-30, 18:31
Inte mycket som är roligare än fjortisar

Hades
2008-01-30, 18:45
Det är sällan jag stör mig särskilt mycket på vad andra gör, men om det är något jag verkligen blir irriterat över så försöker jag göra något åt det. Men det beror lite på vad det är för situation.

Kwon
2008-01-30, 18:59
Killar med uttöjda rövhål

+1! :thumbup:

Spene
2008-01-30, 19:01
Säger nästan aldrig till tyvärr. Igår sa jag dock faktiskt till en tjej som skrek på tåget. Ett gäng kompisar som tjoar påvägen hem efter skolan, hon som satt precis rygg i rygg med mig skriker ett gällt fjortisskrik rakt i örat på mig. Sa åt henne att hålla käften på ett ganska otrevligt sätt, blev förvånad över mig själv.

tenchi
2008-01-30, 19:03
jag håller det mesta för mig själv. men om det direkt irriterar/stör mig t ex som tjejen som satt bakom mig och blåste rök och askade rakt på mig, då är jag inte sen att säga till.

borde kanske sagt till tjejen som körde marklyft på gymmet. alldeles för tungt och med den sämsta teknik jag sett. Situationen störde mig men där kändes det mer påträngade för nåt som jag inte hade att göra med. Kanske... alltid känsligt att säga åt andra hur de "ska" träna.

Spene
2008-01-30, 19:08
borde kanske sagt till tjejen som körde marklyft på gymmet. alldeles för tungt och med den sämsta teknik jag sett. Situationen störde mig men där kändes det mer påträngade för nåt som jag inte hade att göra med. Kanske... alltid känsligt att säga åt andra hur de "ska" träna.
Liknande har nog många här varit med om. Ett par killar, cirka 5 år äldre än jag och en del starkare o.s.v., som kör kvartsböjar på gymmet med ganska mycket vikt vecka efter vecka. Har tänkt att jag borde säga till dem men känns inte riktigt rätt. Speciellt när de uppenbart har större träningserfarenhet än jag själv. Sedan en dag för inte alltför länge sedan kommer en av dem fram till mig och påpekar att jag har lite dåligt utförande i marklyft eftersom jag råkade krumma ryggen en aning (nästan spikrak) i mark *gah!* .

dice
2008-01-30, 19:34
När asiater går före i kön som om det inte fanns en kö överhuvudtaget. Varför just asiater? De är experter på att låtsas som om det inte finns en kö.

Rex
2008-01-30, 20:09
Njae.. tycker att det är ganska respektlöst och säga till någon, bara för att man själv stör sig på de.

Alexlindgren
2008-01-30, 20:18
Njae.. tycker att det är ganska respektlöst och säga till någon, bara för att man själv stör sig på de.

Hårt mot hårt :cool:

PowPow
2008-01-30, 20:40
Hårt mot hårt :cool:

Hur tänker du nu?

Ignatius72
2008-01-30, 20:52
Extremt sällan jag säger till på det sättet. I princip måste det nästan vara direkt riktat mot mig eller mot någon som inte kan stå emot själv. I övrigt så ska det vara något rejält störande under en lite längre tid (dvs längre än några sekunders mobilsignal) innan jag undarr om vederbörande kan tänka sig att agera på ett annorlunda sätt.

Cilia
2008-01-30, 20:58
*uppdate*


Jag stör mig på människor som snor varor från andras matkorgar och lägger i sina egna! Såg en som gjorde det nyss när jag var och handlade, snodde åt sig en purjolök och tre burkar bönor ifrån någon annans korg och strosade sedan lugnt vidare.

Satte ditt henne dock, för jag frågade hon som ägde korgen som stod med ryggen vänd och plockade tomater om de kände varandra. Först tittade hon på mig som om jag var lite konstig, sen förklarade jag vad som hänt och varför jag frågade - Då blev det fart och damen satte efter mattjuven :D
Du är ju jätterolig.



Njae.. tycker att det är ganska respektlöst och säga till någon, bara för att man själv stör sig på de.
Varför då?
Om vi ska kunna leva i ett samhälle tillsammans måste vi visa varandra respekt.
det är inte samma sak som att man kan göra precis hur man vill utan det innebär att ta hänsyn till varandra.

Om några låter väldigt högt påverkar det andra och det är då inte respekt.
Att ngn är ful eller klär sig annorlunda påverkar inte andra och behöver inte påpekas.
Att klättra på någon annan när man åker t-bana påverkar andra och bör sägas till.
Hur ska dom annars få reda på att dom är störande?

regus
2008-01-30, 21:00
Hur tänker du nu?

ASSÅ TYST DIN FJOOORTIS!!!


Ungefär så tror jag.

PowPow
2008-01-30, 21:02
Varför då?
Om vi ska kunna leva i ett samhälle tillsammans måste vi visa varandra respekt.
det är inte samma sak som att man kan göra precis hur man vill utan det innebär att ta hänsyn till varandra.

Om några låter väldigt högt påverkar det andra och det är då inte respekt.

Det är just den synen på respekt och hänsyn jag ogillar så starkt.

Om min granne har fest och spelar hög musik när jag ska gå och lägga mig, och jag går och säger till honom att de måste vara tysta. Är det verkligen hänsynsfullt av mig? Jag tycker det inte.

Självklart handlar det, som alltid, om hur grova saker (och hur återkommande) det är. Men i stort tycker jag att respekt inte bara ska handla om att inte störa sin omgivning extremt mycket, utan även om att man ska tillåta sin omgivning att göra saker den vill, även om det stör en själv lite.

PowPow
2008-01-30, 21:03
ASSÅ TYST DIN FJOOORTIS!!!


Ungefär så tror jag.

Raka dig, regus (som om det skulle behövas lol) :D

regus
2008-01-30, 21:05
Raka dig, regus (som om det skulle behövas lol) :D

To hard

leetajz
2008-01-30, 21:08
Det finns inget jag stör mig mer på än killar som kommer in på gymmet med en MÖSSA på huvudet.. För det första ser det ju bara dumt ut, och för det andra så om dem fryser så kan dem väl istället ta på sig en tröja eller något..

Stoltz
2008-01-30, 21:10
Du är ju jätterolig.



Tänk själv när hon kommer hem och inser att hon inte har några bönor :( Man kan inte göra Chilli Con Carne (Stavas det så?) utan bönor!

PowPow
2008-01-30, 21:12
To hard

Flåt /=

skaparn
2008-01-30, 21:13
Hatar alla mobilblottare på bussen som inte förstår att vi andra skiter fullständigt i deras telefonsamtal.

...

Krampus
2008-01-30, 21:15
Det finns inget jag stör mig mer på än killar som kommer in på gymmet med en MÖSSA på huvudet.. För det första ser det ju bara dumt ut, och för det andra så om dem fryser så kan dem väl istället ta på sig en tröja eller något..

Tröja, på huvudet?

Yankeee
2008-01-30, 21:16
Brukar igga, orka med den svettiga pöbeln(tm).

Rex
2008-01-30, 21:18
Varför då?
Om vi ska kunna leva i ett samhälle tillsammans måste vi visa varandra respekt.
det är inte samma sak som att man kan göra precis hur man vill utan det innebär att ta hänsyn till varandra.

Om några låter väldigt högt påverkar det andra och det är då inte respekt.
Att ngn är ful eller klär sig annorlunda påverkar inte andra och behöver inte påpekas.
Att klättra på någon annan när man åker t-bana påverkar andra och bör sägas till.
Hur ska dom annars få reda på att dom är störande?Jadu.. det är så jag är uppfostrad, eller det känns så.

Om någon skriker och gapar så skulle jag inte gå fram till den personen och ber honom/henne att dämpa ner.

Fast ifall det är någon alkis / våldsam person som stör någon.. Då går jag fram och ser till satt det inte går långt. Klarar verkligen inte av sånt :P Fast nu blev det lite offtopic här.

leetajz
2008-01-30, 21:40
Tröja, på huvudet?

Ja om det nu är så du använder tröjor.

Eldhroka
2008-01-30, 21:57
*gah!*
Störde mig massor på ett gäng snorungar som härjade på bussen ikväll.
Larvade sig vid avstigning och hindrade dörrarna från att stängas.
Jag sa åt dem att lägga av och de började jiddra...
det jag sen störde mig mest på var att ingen av de andra passagerarna
backade upp mig. *idioter*
Jaja, jag "vann" iaf, då de la ner och pös iväg.
Inte jeklas med en trött eldhroka!!!

PowPow
2008-01-30, 22:05
*gah!*
Störde mig massor på ett gäng snorungar som härjade på bussen ikväll.
Larvade sig vid avstigning och hindrade dörrarna från att stängas.
Jag sa åt dem att lägga av och de började jiddra...
det jag sen störde mig mest på var att ingen av de andra passagerarna
backade upp mig. *idioter*
Jaja, jag "vann" iaf, då de la ner och pös iväg.
Inte jeklas med en trött eldhroka!!!

De hade roligt, fick uppmärksamhet, och skrattade antagligen åt dig hela vägen hem. Du blev arg.

M.a.o: De vann, du förlorade :D

Granatgiraffen
2008-01-30, 22:28
Jag stör mig inte på människor som använder orden "jiddra" eller "chilla" osv.

Scratch89
2008-01-30, 23:36
Ja om det nu är så du använder tröjor.
Ägd. Igen. För typ, tusende gången.

Angel
2008-01-31, 00:20
Är det fel att störa sig på folk med glasögon? Retroisk fråga.

Alexlindgren
2008-01-31, 00:25
Är det fel att störa sig på folk med glasögon? Retroisk fråga.

Träben. Ostbåge.









Kanske, eller inte. Det är inte det viktiga som är frågan.

*drool*

Krampus
2008-01-31, 00:39
Ja om det nu är så du använder tröjor.

Nej, det var ju ditt råd.
Själv skiter jag fullständigt i hur folk ser ut. Det påverkar inte träningen.

joriice
2008-01-31, 00:44
jag stör mig på människor som förtär alkohol på sina avatarer, de är ett dåligt föredömme, Nu är detta ingen "jag stör mig" tråd, men nu vet ni det, så ta till er också. :D

shut teh face
2008-01-31, 00:45
Typiskt för tränande individer är ju att man gärna pratar illa om överviktiga eller extremt underviktiga personer. Man ser ned på dem helt enkelt.

Känner ett par människor som gjorde detta på gymmet, det måste ju vara det mest idiotiska någonsin. Om de är där så ska de ju snarare ha creds för att de gör något åt saken och inte är någon soffmask.

Så detta sa jag till om iaf. Men annars brukar jag ge fan i att lägga mig i hur folk jag inte känner så jättebra, uppför sig.

Tricce
2008-01-31, 01:23
*gah!*
Störde mig massor på ett gäng snorungar som härjade på bussen ikväll.
Larvade sig vid avstigning och hindrade dörrarna från att stängas.
Jag sa åt dem att lägga av och de började jiddra...
det jag sen störde mig mest på var att ingen av de andra passagerarna
backade upp mig. *idioter*
Jaja, jag "vann" iaf, då de la ner och pös iväg.
Inte jeklas med en trött eldhroka!!!

Uj påmminer mig om när brorsan och jag va i England och det vart världens bråk på tunnelbanan på väg till flygplatsen. ALLA passagerare gick in och hjälpte till att avstyra bråket, då vart man smått paff.

Typiskt för tränande individer är ju att man gärna pratar illa om överviktiga eller extremt underviktiga personer. Man ser ned på dem helt enkelt.

Känner ett par människor som gjorde detta på gymmet, det måste ju vara det mest idiotiska någonsin. Om de är där så ska de ju snarare ha creds för att de gör något åt saken och inte är någon soffmask.

Så detta sa jag till om iaf. Men annars brukar jag ge fan i att lägga mig i hur folk jag inte känner så jättebra, uppför sig.

Kan störa mig på jätteöverviktiga personer som står framför mig i kassan på affären och så kollar man va dom lägger upp på bandet, chips, skräpmat, fettmojäng, sockertjofräs osv. Då vill man egentligen föreläsa men man får ta hänsyn till att det är deras val. *kissass*

shut teh face
2008-01-31, 01:24
Kan störa mig på jätteöverviktiga personer som står framför mig i kassan på affären och så kollar man va dom lägger upp på bandet, chips, skräpmat, fettmojäng, sockertjofräs osv. Då vill man egentligen föreläsa men man får ta hänsyn till att det är deras val. *kissass*
De får väl äta vad de vill egentligen. Däremot kan man störa sig ifall de gnäller att de inte kan gå ned i vikt osv. Sen ser man vad de egentligen handlar. :)

Avesta
2008-01-31, 01:42
+1! :thumbup:

*spy* !

Rabia
2008-01-31, 01:51
Inte bara rökare i busskurer, det är ju inte tillåtet. Men andra saker som folk gör som du irriterar dig på. Pratar högt i mobilen eller sådant.

En gång så satt jag på centralstationen i Jönköping vid deras datorer och surfade lite,och åt en minipåse sourcream&onion chips jag köpt i pressbyrån. Då säger gubben två datorer bort..."Kan du sluta äta chips, det prasslar i påsen och det stör" Hjälp vad rädd jag blev, försökte peta ut ett chips utan att prassla men det gick inte så ja fick sitta och sukta efter chipsen.

En annangång var det en man som försökte preja mig när jag cyklade över ett långt övergångsställe. Det var tidig morgon och jag hade bråttom till jobbet och det var bara han och jag där, han gick rakt emot mig så ja höll på att ramla. Sedan skrek han "Man får inte cykla på övergångsställen"...


Själv har ja nog aldrig sagt till någon vad ja kan minnas.

Det har jag nog inte gjort, känns kanske lite konstigt att göra. Inte för att det är pinsamt men jag antar att för det mesta är jag tolerant och försöker att bry mig så lite som möjligt vad andra människor gör.

Sen om det är något helt annat, som att en personlighet är störig kan man inte göra så mycket åt.

Frida.B
2008-01-31, 02:34
jag säger inte till, jag sitter bara och tänker ut sätt att skada människan på.

TCOG
2008-01-31, 03:16
Stör mig på folk som handlar med mynt på krogen.

Yankeee
2008-01-31, 06:48
Jag stör mig på folk som måste betala på krogen.

Cilia
2008-01-31, 08:00
Det är just den synen på respekt och hänsyn jag ogillar så starkt.

Om min granne har fest och spelar hög musik när jag ska gå och lägga mig, och jag går och säger till honom att de måste vara tysta. Är det verkligen hänsynsfullt av mig? Jag tycker det inte.

Självklart handlar det, som alltid, om hur grova saker (och hur återkommande) det är. Men i stort tycker jag att respekt inte bara ska handla om att inte störa sin omgivning extremt mycket, utan även om att man ska tillåta sin omgivning att göra saker den vill, även om det stör en själv lite.
Allt kan inte tas ur sitt sammanhang.
Har man fest en helg med hög musik kan det vara ok.

Har du däremot fest varje dag så grannarna inte kan sova och därmed får svårt att vara utsövda till jobbet är jag mer tveksam.

Men det beror ju också på hur hög musik du spelar och hur ni uppför er.
Spelar ni så högt så grannarnas glas går sönder tycker jag det är tveksamt.
Springer ni i trapphuset och skriker och ringer på alla dörrklockor, dito.
Slutar ni 6 på morgonen också tveksamt.



Jag förstår inte varför respekt, vanligt hyfs och hänsyn till medmänniskor är ett problem.
För mig är det naturligt.
Det innebär inte att andra inte ska låta, synas eller existera utan bara vanligt uppförande.
Min uppfattning är att dom flesta klarar det väldigt bra utan att man sätter upp 1000 regler för vad man får och inte får göra.

Det är för mig som jag sa grunden för att vi ska ha ett fungerande samhälle.
Jag har svårt att se hur du tycker att det ska fungera om man inte ska ta hänsyn till andra? För mig blir det att den som spelar högst musik, behöver minst sömn, kan klättra bästa på sina medpassagerare är dom som tycker livet är ok på bekostnad av alla andra.

Buken
2008-01-31, 09:24
Jag stör mig på kickers i mina ögon människor som ska bråka med allt och alla hela tiden. Stör mig även otroligt mycket på människor som blockerar powerracken för att köra biceps, då jag vill köra böj. :(

beckman88
2008-01-31, 10:51
Det sitter en tjej vid sidan om mig nu på en skodator och skriver med 1 "ett" finger, hon slår i tangensbordet. Detta stör jag mig förbannat mycket på så nu säger jag till henne.

PowPow
2008-01-31, 11:45
Allt kan inte tas ur sitt sammanhang.
Har man fest en helg med hög musik kan det vara ok.

Har du däremot fest varje dag så grannarna inte kan sova och därmed får svårt att vara utsövda till jobbet är jag mer tveksam.

Men det beror ju också på hur hög musik du spelar och hur ni uppför er.
Spelar ni så högt så grannarnas glas går sönder tycker jag det är tveksamt.
Springer ni i trapphuset och skriker och ringer på alla dörrklockor, dito.
Slutar ni 6 på morgonen också tveksamt.



Jag förstår inte varför respekt, vanligt hyfs och hänsyn till medmänniskor är ett problem.
För mig är det naturligt.
Det innebär inte att andra inte ska låta, synas eller existera utan bara vanligt uppförande.
Min uppfattning är att dom flesta klarar det väldigt bra utan att man sätter upp 1000 regler för vad man får och inte får göra.

Det är för mig som jag sa grunden för att vi ska ha ett fungerande samhälle.
Jag har svårt att se hur du tycker att det ska fungera om man inte ska ta hänsyn till andra? För mig blir det att den som spelar högst musik, behöver minst sömn, kan klättra bästa på sina medpassagerare är dom som tycker livet är ok på bekostnad av alla andra.

Jag tror faktiskt att vi är på ungefär samma blad.
Min poäng var mest att hänsyn inte _endast_ handlade om att agera på ett sätt som inte stör omgivningen, utan även att låta omgivningen vara lite störig ibland.

KniveN
2008-01-31, 12:37
Nej? Man ser om någon inte släpper blicken, alltså det är skillnad på stirra och kolla. Exempelvis kan jag se någon normalt, ser att personen stirrar. Kollar då bort kanske och kollar kanske igen 3sek senare och ser att personen fortfarande stirrar. Kollar rakt fram och ser i ögonvrån hur personen vrider huvet och fortsätter stirra.
En dryg jävel med andra ord.

Stör mig också otroligt mycket på dom. När jag märker att det är en sån person så brukar jag stirra lika mycket tillbaka, ibland även stanna och vända mig om för att stirra på dom *mini*

Typiskt för tränande individer är ju att man gärna pratar illa om överviktiga eller extremt underviktiga personer. Man ser ned på dem helt enkelt.


Om dom klagar utan att försöka göra något åt saken så stör jag mig på dom. Men något som irriterar mig mer är föräldrar till feta barn. Kollade på hundar på blocket och på en av bilderna var det en extremt fet unge. Letade reda på vilken myndighet som hade hand om detta i deras kommun och mailade in länken, vet dock inte hur det slutade.

leetajz
2008-01-31, 12:45
Ägd. Igen. För typ, tusende gången.


Och det är relevant hur?


Nej, det var ju ditt råd.
Själv skiter jag fullständigt i hur folk ser ut. Det påverkar inte träningen.


Trådens titel lyder inte vad som påverkar ens träning utan vad man stör sig på.

PowPow
2008-01-31, 12:47
Trådens titel lyder inte vad som påverkar ens träning utan vad man stör sig på.

Hjälp mig förstå.
Hur kan man lyckas bli irriterad på att en annan person har mössa på sig, även om man själv inte anser det vara nödvändigt?

De kanske skäms över sin frisyr/tycker mössa är snyggt bara? På vilket sätt stör och irriterar det dig?

leetajz
2008-01-31, 12:51
Hjälp mig förstå.
Hur kan man lyckas bli irriterad på att en annan person har mössa på sig, även om man själv inte anser det vara nödvändigt?

De kanske skäms över sin frisyr/tycker mössa är snyggt bara? På vilket sätt stör och irriterar det dig?


Varför blir man irriterad när någon skriver med ett finger på ett tangentbord? Hur kan man bli irriterad över att någon knäböjer fel? Hur kan man bli irriterad över personer som betalar på krogen?

Trassel
2008-01-31, 12:56
Jag störde mig imorse...

Satt på tunnelbanan på väg till jobbet, med mig har jag en fullpackad gymväska, samt en liten påse med matlåda, bok, osv.

Jag tog upp två säten, jag gör det när jag har med mig gymväskan, men jag gör det bara om det finns lediga platser runtomkring. Annars drar jag upp den i knät, hur obekvämt det än är.

Imorse kom det en dam/tant/kvinna, whatever, och ställer sig framför mig, jag tittar upp, säger ingenting, eftersom sätet mittemot är ledigt. Hon harklar sig och jag tittar upp igen, då ber hon mig att flytta på min väska. Jag pekar på sätet mitt emot och frågar, kan du inte sätta dig där, det är ju tomt. Näe det var precis det sätet där min väska låg som var det hon ville ha.

Det jag fick höra var ju att jag inte behövde ta upp två platser, mitt svar var att jag tyckte att det var okej så länge det fanns ledigt runt omkring.

Tyvärr drog jag det inte till sin spets, jag var trött, det var tidigt, så med en sarkastisk kommentar, ställde jag mig upp istället.

PowPow
2008-01-31, 13:00
Varför blir man irriterad när någon skriver med ett finger på ett tangentbord? Hur kan man bli irriterad över att någon knäböjer fel? Hur kan man bli irriterad över personer som betalar på krogen?


Precis. Jag tänkte att du skulle ge mig lite klarhet i frågan.

Enfingersbankandet kan jag förstå, om det låter en en massa.

bubbe
2008-01-31, 13:10
Stör mig på folk som röker, även på tillåtna platser. Är inget fel med dessa människor bara jag som stör mig....
Fast mest störande är när rökande människor tror dom har "andats ut" röken innan dom sätter sig i samma bil som en själv, får man sitta där i den äckliga rökstanken tills ventilationen har tagit bort det värsta.


Fö efter ha läst denna tråd så måste jag säja att Stoltz verkar vara en rekorderlig snubbe!

Kwon
2008-01-31, 13:47
Jag störde mig imorse...

Satt på tunnelbanan på väg till jobbet, med mig har jag en fullpackad gymväska, samt en liten påse med matlåda, bok, osv.

Jag tog upp två säten, jag gör det när jag har med mig gymväskan, men jag gör det bara om det finns lediga platser runtomkring. Annars drar jag upp den i knät, hur obekvämt det än är.

Imorse kom det en dam/tant/kvinna, whatever, och ställer sig framför mig, jag tittar upp, säger ingenting, eftersom sätet mittemot är ledigt. Hon harklar sig och jag tittar upp igen, då ber hon mig att flytta på min väska. Jag pekar på sätet mitt emot och frågar, kan du inte sätta dig där, det är ju tomt. Näe det var precis det sätet där min väska låg som var det hon ville ha.

Det jag fick höra var ju att jag inte behövde ta upp två platser, mitt svar var att jag tyckte att det var okej så länge det fanns ledigt runt omkring.

Tyvärr drog jag det inte till sin spets, jag var trött, det var tidigt, så med en sarkastisk kommentar, ställde jag mig upp istället.

Du skulle pekat på sätet mitt emot och sagt
"Sätt dig där eller stå upp!"

Trassel
2008-01-31, 14:16
Det jag kom att tänka på efteråt, var att hon säkert ville ha JUST det sätet för att det var ett YTTERSÄTE och folk verkar förtjusta i såna, så det jag skulle gjort var att flytta ut och lämna innersätet ledigt ;) men hur pigg är man innan halv åtta på morgonen ;)?

Rahf
2008-01-31, 14:30
Hjälp mig förstå.
Hur kan man lyckas bli irriterad på att en annan person har mössa på sig, även om man själv inte anser det vara nödvändigt?

De kanske skäms över sin frisyr/tycker mössa är snyggt bara? På vilket sätt stör och irriterar det dig?

Det finns två tillfällen då man inte har mössa på sig: Under måltid och i religiösa kyrkobyggnader.

Mago
2008-01-31, 14:42
Det finns två tillfällen då man inte har mössa på sig: Under måltid och i religiösa kyrkobyggnader.

Varför inte under en måltid? Borde ju bara vara mer hygieniskt.

Cilia
2008-01-31, 15:18
Det jag kom att tänka på efteråt, var att hon säkert ville ha JUST det sätet för att det var ett YTTERSÄTE och folk verkar förtjusta i såna, så det jag skulle gjort var att flytta ut och lämna innersätet ledigt ;) men hur pigg är man innan halv åtta på morgonen ;)?

så skulle du ha gjort.
Det hade varit kul.

Löjtnant Blank
2008-01-31, 15:22
Varför inte under en måltid? Borde ju bara vara mer hygieniskt.
Du vet svaret. Jag tycker också det ser illa ut.

Tricklev
2008-01-31, 15:24
Händer dagligen att jag säger till folk när dom stör mig.

DON`T TASE ME BRO

Mago
2008-01-31, 15:28
Du vet svaret. Jag tycker också det ser illa ut.

Men det tycker inte jag.

Jag tycker det är löjligt. Varför ska ska det vara oförskämt att ha huvudbonad på sig inomhus? I klassrummet, framför TV:n, vid matbordet.. Låt folk ha på sig vad de vill.

Tolkia
2008-01-31, 15:31
Det finns två tillfällen då man inte har mössa på sig: Under måltid och i religiösa kyrkobyggnader.
Jag tror att det från början var ett tecken på fredlighet (man tog av sig hjälmen, typ). Å andra sidan var det förr vanligare att man hade mössa på inne av den enkla anledningen att det var kallt, vilket man ju inte behöver ha nu. Ang. hygienen så är nog den sedan så gammal att eventuella kringflygande hårstrån inte gjorde så mycket för att vare sig höja eller sänka nivån (sedan kan det diskuteras hur hygienska många mössor är ...). :D

Rahf
2008-01-31, 15:31
Men det tycker inte jag.

Jag tycker det är löjligt. Varför ska ska det vara oförskämt att ha huvudbonad på sig inomhus? I klassrummet, framför TV:n, vid matbordet.. Låt folk ha på sig vad de vill.

Jag bryr mig inte om folk har huvudbonad utom dom två scenarierna jag beskrev ovan. Anledningen är att jag är uppfostrad så. Det finns ingen direkt praktisk anledning att ha mössa på sig när man äter. I religiösa byggnader så tar man av sig den utav respekt, troende eller ej.

Ja det finns de med långt hår men det finns hårsnoddar också. Långhåriga människor är inte direkt i majoritet när det gäller ätande med mössa på.

Löjtnant Blank
2008-01-31, 15:35
Men det tycker inte jag.

Jag tycker det är löjligt. Varför ska ska det vara oförskämt att ha huvudbonad på sig inomhus? I klassrummet, framför TV:n, vid matbordet.. Låt folk ha på sig vad de vill.
På McD bryr jag mig inte så mycket. Jag var mer inne på ställen där maten kostar över 100 kr.

Mago
2008-01-31, 15:37
Jag bryr mig inte om folk har huvudbonad utom dom två scenarierna jag beskrev ovan. Anledningen är att jag är uppfostrad så. Det finns ingen direkt praktisk anledning att ha mössa på sig när man äter. I religiösa byggnader så tar man av sig den utav respekt, troende eller ej.

Ja det finns de med långt hår men det finns hårsnoddar också. Långhåriga människor är inte direkt i majoritet när det gäller ätande med mössa på.

Frågan är väl snarare om det finns någon praktiskt anledning att INTE ha mössa på sig vid matbordet. Det finns ingen praktisk anledning att ha örhänge vid matbordet, men inte skulle jag bli sur för att någon hade det på sig.

Jag är nog också uppfostrad så, men är det korkat och onödigt så är det. Vi kan ändra på världen!

bubbe
2008-01-31, 15:40
Intressant att folk stör sig väldigt mycket på mössa inomhus, och att det inte ser "bra" ut. Känns lite som acceptansnivån för folk som inte är likt en själv är rätt låg. Iofs kanske det mer hänger ihop med respekt än att det inte ser snyggt ut. Att inte ta av sig mössa kanske är en skymf mot personerna i omgivningen?

leetajz
2008-01-31, 15:54
Nej, det var ju ditt råd.
Själv skiter jag fullständigt i hur folk ser ut. Det påverkar inte träningen.

Det jag menade var att om man fryser så kan man väl slänga på sig en TRÖJA/Byxor, sen om du använder tröjan genom att linda den runt huvudet så är det helt okej.

Tolkia
2008-01-31, 15:55
Intressant att folk stör sig väldigt mycket på mössa inomhus, och att det inte ser "bra" ut. Känns lite som acceptansnivån för folk som inte är likt en själv är rätt låg. Iofs kanske det mer hänger ihop med respekt än att det inte ser snyggt ut. Att inte ta av sig mössa kanske är en skymf mot personerna i omgivningen?
Jag är inte helt säker, men från början var det väl lite så. Ungefär som att man inte tog av sig hjälpen för att man förväntade sig att bli påhoppad (smått oförskämt mot personerna i omgivningen, kan man anta).

Varför det fortfarande är så att mössa inomhus ogillas är nog svårt att svara på; de flesta traditioner förs ju liksom vidare av sig själva, utan att man så mycket tänker på varför. Jag tror dock att man förenklar om man säger att det handlar om att man inte tolererar att folk ser annorlunda ut än en själv, eftersom frågan "mössa inomhus eller inte?" verkar spela i en annan dimension än den rena modedimensionen.

On topic så händer det sällan att jag säger åt folk; senast det hände var det ett gäng killar som gick runt och sparkade på gatlyktor för att släcka dem (ja, de fortsatte säkert när jag hade gått därifrån, men det kändes inte som en anledning att inte säga åt dem).

leetajz
2008-01-31, 15:56
Precis. Jag tänkte att du skulle ge mig lite klarhet i frågan.

Enfingersbankandet kan jag förstå, om det låter en en massa.

Anledningen till att man blir irritired är väl för att det inte stämmer överrens med det som man själv anser är rätt och/eller OK. Jag tycker bara att mössa inomhus är dumt om den inte fyller någon funktion(?), och nån utsmyckning är den verkligen inte, den döljer ju halva huvudet.

demode
2008-01-31, 15:59
Men alltså går man förbi en person på cykelbanan, så kanske blickarna möts en liten stund. Några sekunder, eller inte alls. Normalt gör människor så. Men det är när någon, typ 1 av 20, verkligen stirrar och nästan får lov att vrida huvudet för att kunna fortsätta stirra, som jag blir jävligt förbannad. Vill bara skrika typ "Har du inget bättre för dig gubbjävel än att stirra på folk hela dagarna?!!"

folk kan ha dålig syn, jag lider av det problemet och kan därför stirra lite extra för att se om det är någon man känner,.

gnagaren
2008-01-31, 16:04
Den här tråden var rolig ända tills alla började diskutera hurvida det är rätt/fel att ha mössa inomhus :/

leetajz
2008-01-31, 17:44
Den här tråden var rolig ända tills alla började diskutera hurvida det är rätt/fel att ha mössa inomhus :/

Japp :P Jag verkar inte få ha en enda åsikt utan att folk skall börja säga emot.. Lite sorgligt faktiskt

Krampus
2008-01-31, 17:45
Det jag menade var att om man fryser så kan man väl slänga på sig en TRÖJA/Byxor, sen om du använder tröjan genom att linda den runt huvudet så är det helt okej.

Good for you! :)

leetajz
2008-01-31, 17:46
Good for you! :)

Aswell for you mo'n.

Krampus
2008-01-31, 17:54
Aswell for you mo'n.

Que?

gnagaren
2008-01-31, 18:02
Que?

"Man" med jamaicansk accent? Eller så fattar jag inte heller nåt.

Gpajpen
2008-01-31, 18:13
folk kan ha dålig syn, jag lider av det problemet och kan därför stirra lite extra för att se om det är någon man känner,.

Stor risk. Dessutom ser man om en någon stirrar eller om personen försöker känna igen en för att personen glömt glasögonen/linserna.

Krampus
2008-01-31, 18:16
"Man" med jamaicansk accent? Eller så fattar jag inte heller nåt.

Bumbaklaat. Då heter det "maan".. Ital riddim. :)

Gpajpen
2008-01-31, 18:21
Bumbaklaat. Då heter det "maan".. Ital riddim. :)
Jah man

forslund
2008-01-31, 18:25
Småungar som tränger sig före in i bussen.

Äldre personer som gör samma sak. Visst, jag backar undan om de kommer fram utav hänsyn, men när de tränger sig blir jag förbannad.

Äldre personer som anser att de ska få gå före hela matkön där jag äter mat med skolan. SÅ gamla är de inte så att de inte kan stå.

*grr*

DET stör jag mig på. Men jag gör ändå ingenting åt det. :p

Skönt att få klaga lite :D

leetajz
2008-01-31, 18:39
Que?

Ingenaning om vad "mo'n" betyder, har läst det någonstans. GLHF

leetajz
2008-01-31, 18:41
Småungar som tränger sig före in i bussen.

Äldre personer som gör samma sak. Visst, jag backar undan om de kommer fram utav hänsyn, men när de tränger sig blir jag förbannad.

Äldre personer som anser att de ska få gå före hela matkön där jag äter mat med skolan. SÅ gamla är de inte så att de inte kan stå.

*grr*

DET stör jag mig på. Men jag gör ändå ingenting åt det. :p

Skönt att få klaga lite :D



Ja, pensionärer är det värsta jag vet. Speciellt när dem smyger in på bussen hur långsamt som helst och sen säger "flytta på dig, här ska jag sitta"...

petah
2008-01-31, 19:37
Ibland, väldigt sällan.