handdator

Visa fullständig version : Enkelt musikprogram?


Osten80
2008-01-30, 11:00
Trots att jag har spelat instrument hela livet har jag aldrig gett mig in på den tekniska biten.
Finns det något enkelt program för att tex skala bort instrument på en mp3:a om man tex bara vill höra sången?
Jag är ruskigt dålig på sånt här.

Wilhelm
2008-01-30, 11:11
det är skitsvårt att ta bort instrument ur en låt... man kan försöka EQa bort just de frekvenserna som det intestrumentet spelar. men det blir kan aldrig bli bra..

kanske om du hittar en instrumental vesrsion av låten. och sen fasvänder du den och spelar upp den tillsammans med den med sång så släcker dom frekvenser som krockar ut varandra och så blir bara sången kver :) kanske kan funka i teorin men int ei verkligheten tror jag.

X-ecuter
2008-01-30, 11:47
för att detta skall gå så måste du ha alla filernas grundspår separerade och ha " skapande " filen... för att sedan ta bort dem spår du vill få bort... tror det är nästintill omöjligt att ta bort ett spår från en mp3 fil som redan är klar... Kanske har fel?

Per B
2008-01-30, 12:09
Som Willhelm skriver så är den enda lösningen att använda EQ för att dämpa/ta bort ljudet inom de frekvensområden där instrumenten ligger, men inte sången. Du inser ju själv att det inte kan bli bra!? Möjliga undantag är väl stycken med exempelvis bara trummor, bas och sång kanske?!?

Om jag förstår dig rätt så är det sången du vill ha kvar, och inte tvärtom? Annars hade jag tipsat om diverse karaokesajter där man kan ladda ner låtar utan sång. Ofta finns låten också med sång, och eventuellt skulle man då kunna göra nån mer avancerad manöver där man tar ut skillnaden mellan dem, vilket då skulle vara sången. Hmm, jag undrar jag...

Nåja, här är ett exempel på en bra karaokesajt: http://www.karaoke-version.com

Honken
2008-01-30, 12:50
Om livet ändå vore som CSI...