handdator

Visa fullständig version : Smärta i skuldra efter lutande/över huvudet pressar


ArcTiC
2008-01-30, 10:42
Vad är det jag lyckas skada då och då när jag kör lutande bänkpress och ibland även axelpress. Mitt på skuldran, på ett ställe, mao inte speciellt diffust. Ömmar som mest efteråt då jag böjer fram huvudet.

Finns det någon speciell öm punkt som kan ta stryk vid nämnda övningar?
Börjar även misstänka att min "nack"kudde inte är helt oskyldig i sammanhanget.

Rahf
2008-01-30, 10:51
Vad är det jag lyckas skada då och då när jag kör lutande bänkpress och ibland även axelpress. Mitt på skuldran, på ett ställe, mao inte speciellt diffust. Ömmar som mest efteråt då jag böjer fram huvudet.

Finns det någon speciell öm punkt som kan ta stryk vid nämnda övningar?
Börjar även misstänka att min "nack"kudde inte är helt oskyldig i sammanhanget.

Stretcha efter passet, det lindrar. Finns två små övningar som jag känner har hjälpt, det gäller dock att ta det lugnt.

Första stretchen (har inte tillgång till bilder just nu p.g.a. sidor som är nere) utgår ifrån att du sitter på en stol. Korsa armarna och fatta tag mellan benen i sitsen. Luta dig tillbaka och känn att det tar uppre vid bakre delta/skulderregionen.

Andra stretchen är enkel, men här är det ännu viktigare att du tar det lugnt. Luta helt enkelt fram huvudet och lägg händerna på det. Ta det vääääldigt lugnt och känn efter ifall smärtan lättar. Det kommer att ta emot i början så ta det nätt.

Se om de där lindrar, det bör lösa sig av sig självt om någon dag.

ArcTiC
2008-01-30, 10:58
OK, har funderat lite smått på liknande övningar du nämner. Jag provar så får jag se hur det går. Tackar!