handdator

Visa fullständig version : Mår illa av gainer


kaysim
2008-01-30, 09:59
Hur kan det komma sig att jag mår jätteilla (inte kräk-illa, men inte långt ifrån) varje gång efter att jag druckit upp min gainer pro-drink efter ett gym-pass? Kan inte bero på laktos-intolerans eftersom att den enligt tillverkarna innehåller minimalt med laktos + jag är inte överkänslig mot laktos i små mängder. Blandar den med ca 3,5 dl vatten. Väger 68 kg, 172 cm lång.

kaysim
2008-01-30, 10:01
testade söka nu och hittade en del svar:) sorry. men om någon har något bra tips ändå så får ni gärna dela med er!

King Grub
2008-01-30, 10:05
Använd mer vatten.

z_bumbi
2008-01-30, 10:19
Illamående på en gång är väl inte ett typiskt laktosproblem men gainern innehåller vasslekoncentrat och mellan tummen och pekfingret så blir det 2-3 g laktos per 100 g gainer. En ganska stor mängd om man är känslig.

Trance
2008-01-30, 10:39
Kan vara ovana att få i sig mycket "mat" så snabbt och direkt efter träning.

Tabbe
2008-01-30, 12:07
Kan vara ovana att få i sig mycket "mat" så snabbt och direkt efter träning.

Den tror jag också på, blir också illamående om jag tar för mycket gainer.
Mer vatten eller lite mindre gainer var svaret på det.

Aasa
2008-01-30, 12:41
Använd mer vatten i drinken, drick lite extra vatten innan och efter drinken också. Det tar bort mitt illamående.

Jag är inte beläst på området men jag gissar att illamåendet beror på att det krävs mycket vatten för spjälkning av så stor mängd föda, som dessutom intagits på kort tid. Inget osmältbart i träningsdrinken, och allt är väldigt finfördelat - det borde innebära stort vattenbehov snabbt.

Ola Wallengren
2008-01-30, 13:24
Jag tror att just den gainer som du nämner innehåller en hel del dextros/druvsocker/glukos vilket är det som troligen skapar problemet. Som sagt blanda svagare eller byt till ett annat märke. Har haft precis samma problem när jag använde den gainern, men inte med andra märken.