handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om min kost?


phillimon
2003-05-12, 18:49
Man kan kanske säga att jag är i en liten minideff och därför bestämt mig för att ändra lite på mina kostvanor.
Till frukost käkar jag ibland lätt fil/yoghurt och müsli eller te och rågmacka med kalkonkött, keso eller kaviar och ytterst lite smör.
Funderar också på att byta ut müslin mot all bran.:eating:

Går sen i plugget och där måste vi äta ute på restaurang varje dag och de kan därför vara lite svårt att få i sig bra mat. Försöker dock äta bra saker som pasta, ris, kyckling och fisk men maten kan ofta vara stekt i smör och ibland kan det vara svårt att få i sig rätt grejer.:cryout:

Sen efter plugget så gymmar jag och går i ca en timme. Efter träningen tar jag en banan och en protte drink. :bpump:

En och en halv timme senare käkar jag middag. Nu kan jag däremot undvika äckliga gräddsåser. Käkar en del tonfisk, kyckling, fisk (fiskekaka), pasta, ris och potatis.

Sen om jag blir hungrig frammåt kvällen brukar jag öppna en liten tonfisk burk eller göra en sallad.

Undrar om detta är en bra diet för att gå ner i vikt? Förstår att det inte är någon ultradeff men hoppas den kan ge goda resultaten ändå.

Vad tycker ni?

King Grub
2003-05-12, 19:50
Låter helt okej, tycker jag. All-Bran istället för müsli kan vara en god idé. Lite mer protein till frukosten också kanske.

Mellanmål på långsamma kolhydrater och protein någon timme innan passet. Annars blir det för långt utan näring.

Mer kolhydrater efter träningen. En banan räcker inte långt för att påbörja återhämtningen och fylla på glykogendepåerna. Dessutom: byt ut bananen mot snabbare kolhydrater, som inte innehåller så mycket fruktos. Fruktos lagras i levern, inte i musklerna. Skall det vara bananer efter träningen skall det vara skumbananer, som innehåller andra sockerarter också.

Resten låter fint. :thumbup:

phillimon
2003-05-13, 12:22
Mellanmål på långsamma kolhydrater och protein någon timme innan passet. Annars blir det för långt utan näring.

Okej, kan man få något bra tips på mellanmål då.. är som sagt i skolan vid den tiden så finns inte direkt otroligt mycket att välja på.

Mer kolhydrater efter träningen. En banan räcker inte långt för att påbörja återhämtningen och fylla på glykogendepåerna. Dessutom: byt ut bananen mot snabbare kolhydrater, som inte innehåller så mycket fruktos. Fruktos lagras i levern, inte i musklerna. Skall det vara bananer efter träningen skall det vara skumbananer, som innehåller andra sockerarter också.

Okej, ska jag byta ut bananen mot godis eller??:hbang:

Vill absoulut inte lägga på mig något onödigt fett juh. :smash:

King Grub
2003-05-13, 13:06
Okej, kan man få något bra tips på mellanmål då.. är som sagt i skolan vid den tiden så finns inte direkt otroligt mycket att välja på.

Ta med dig hemifrån. Strunta i att kompisarna tittar snett på dig. Flerkornsbröd, All-bran flingor att smaska på, färdigkokt pasta, frukt, t ex ger kolhydraterna. En burk kesella, tonfisk eller makrill i tomat till det. Jag minns (faktiskt) hur det var att sitta och äta medhavd mat i skolan - kompisarna trodde inte man var klok. Men, men - idag är det dem som sitter med gubbmagar.

Okej, ska jag byta ut bananen mot godis eller??

Vill absoulut inte lägga på mig något onödigt fett juh.

Ja, eller något annat med högt GI, t ex skum- eller gelégodis, cornflakes, vitt bröd, kalaspuffar, riskakor, dextropur. Cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Efter ett hårt pass blir du inte fet av snabba kolhydrater, utan de går till dina tömda glykogendepåer.

phillimon
2003-05-13, 13:40
oke... låter bra det där med skum o gele godis:)

Jobbigt att släpa med sig mat till skolan dock... har kanppt några raster :cryout:

King Grub
2003-05-13, 13:44
Jobbigt... :rolleyes: :booty: Hur lång tid tar det att tugga i sig ett par skivor grovbröd och slafsa i sig en tonfiskburk? 2 minuter? Har man inget val så har man inte. Och i sådana lägen kan man inte bekymra sig över smaken heller - bara att tugga och svälja. Njuta av maten kan man göra hemma, när man har gott om tid.

phillimon
2003-05-13, 14:24
jaja... får väll ta med lite börd eller nåt då:whipped:

Räcker det om man käkar en dryg timma innan träning och vilket typ av bröd ska man äta?:confused:

King Grub
2003-05-13, 14:29
Originally posted by phillimon
jaja... får väll ta med lite börd eller nåt då:whipped:

Räcker det om man käkar en dryg timma innan träning och vilket typ av bröd ska man äta?:confused:

1 timme innan passet tycker jag personligen det är perfekt att lägga den närmaste måltiden. I och för sig föredrar jag ett riktigt, stort mål innan passet, men tidsmässigt ligger du bra till.

Den enda brödsorten som innehåller långsamma kolhydrater är den med hela korn och surdeg. Finns vanligast paketerat i 500-grams förpackningar, inplastat och skivat, och heter Flerkornsbröd eller Fyrkornsbröd.

phillimon
2003-05-13, 17:47
tänkt lite på det där med godis igen:)
Går inte insulin värdet upp mycket av godis och insulin hämmar ju fettförbränningen

King Grub
2003-05-13, 18:15
Jo, men insulinet skall upp efter passet, eftersom nivåerna är i botten då, och utan snabba kolhydrater kommer kroppen tvingas använda proteindrinken till att höja dem istället, och det är ju inte det du vill ha den till. Och lösgodis höjer inte insulinet "värre" än t ex potatismos, cornflakes eller liknande. Efter passet skall det vara snabba kolhydrater.

phillimon
2003-05-13, 18:19
Får väll köpa lite ahlgrens bilar eller nåt ;)

Tack för all hjälp
:bow:

King Grub
2003-05-13, 18:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10746

:D