handdator

Visa fullständig version : Cykling/fotboll


bambii
2008-01-29, 21:00
Hm. är helt ny här..
Tänkte bara kolla om man tränar fotboll.
Är det bra att komplettera med cykling då? för stryka och kondition exempelvis?

loztdignity
2008-01-29, 21:49
Javisst, varför inte. Eller tror du att kroppen kommer att implodera?

Iofs, vill du bli bättre på att "stryka" är kanske ett strykjärn bättre.

forslund
2008-01-29, 22:01
Helt överförbar verkar konditionen från cykling till löpning och vise versa inte vara. Har tyvärr ingen studie eller liknande som bevisar/motbevisar det, om någon har en sådan, länka gärna. Dock har jag cyklat väldigt länge och har nyss tagit upp löpningen, och jag har väldigt mycket svårare för att springa.

Men sen å andra sidan, att du rör på dig inverkar ju inte negativt på konditionen.

Vad är det du vill förbättra? Styrka och Kondition står lite svagt i din post.
För styrkan är det optimala antagligen styrketräning, och konditionen skulle nog förbättras bättre genom att springa(Om det nu är där du vill få bättre kondition).

Fast om man tänker igen så förnöjer ju omväxling träningen, och det är ju alltid kul att testa på något nytt. Cykling är enligt mig fruktansvärt roligt.

King Grub
2008-01-29, 22:03
Javisst, varför inte. Eller tror du att kroppen kommer att implodera?

Iofs, vill du bli bättre på att "stryka" är kanske ett strykjärn bättre.

Skärp dig. Spydig kan du vara någon annanstans. Ge ett vettigt svar i stället för att försöka göra dig lustig/ironisk, särskilt när försöket inte är bättre än så där. När man har en varningsnivå som du har bör man vara försiktig med att tramsa i seriösa trådar. Du behöver inte svara på det här inlägget.

Guddi
2008-01-30, 01:16
Cykling är inte att rekommendera då dina muskler arbetar i helt andra längdomfång än vad de gör vid löpning, dessutom blir psoas lätt kort.

Om du bara är en hobbymotionär som spelar fotboll 2-3ggr/vecka spelar det mindre roll och du kan cykla på med gott samvete om att det säkert förbättrar din syreupptagningsförmåga samtidigt som inverkan på din fotbollsprestation i övriga mått förblir opåverkad.