handdator

Visa fullständig version : Yttre nyckelbensleds problem


MaW
2008-01-29, 20:55
Hello..

Jag vet att det finns många kunniga här inne på axlar, mm t.ex Arne, Åse....

Jag har i ett års tid haft ont i vad jag trodde var axeln, men efter några naprapatbesök så visade det sig att den yttre nyckelbensleden är problemet.
Den glappar och knakar en del, och vid övningar som involveras att nyckelbetet rör på sig så smärtar det, samt att "knölen" (leden) är öm.

Naprapaten gjorde något med armen för att dra saker till rätta utan resultat.. har varit på återbesök utan någon lösning på problemet.

Så nu till frågan.. vad kan jag göra för att den ska stabilisera sig, samt vad för rehabövningar ska jag köra?

Mvh, desperat liten skit

grimfish
2008-01-29, 21:30
Jag vet inte exakt hur naprapaten undersökte dig och uttryckte sig, men det kan ju rent teoretiskt vara problem med axelns senor också. Det är vanligare att problemen sitter där, men om man styrketränar hårt kan man även få problem med yttre nyckelbensleden.

Se först och främst till att vila. Yttre nyckelbensleden ganska känslig och det är relativt svårt att träna upp musklerna där. Uppsök förslagsvis samma naprapat igen (om du känner förtroende för denne) så att han eller hon får ta sig en titt igen.

Åse Columbus
2008-02-01, 16:17
har din naprapat kollat så det inte är en förkortad pectoralis minor?

den sitter nämligen just i ac-leden...och sedan fäster den i 3-4-5 revbenen...om den förkortas som drar den fram axlarna och man kan få ordentligt ont.....en massör kan stretcha bra..att göra det själv kan vara lite knepigt...men...håll handen ovanför huvet..greppa tag i en dörrkarm eller ngt annat stadigt ovanför huvet..luta dig framåt.....o vrid lite utåt sidan...känn efter att du får tag i området som du har probs med...men var försiktig ..om du har en inflammation så ska du vänta tills den lagt sig...sedan stretcha som ja beskrivit