handdator

Visa fullständig version : Smärta i axeln


cakmak
2008-01-29, 19:46
Tränar idag regelbundet men har sedan länge haft besvär med axeln som hindrar mej från att köra maxfart.

Besvären uppstår vid hantellyft åt sidan som och drag till hakan, dvs övningar som träffar starkt på deltoi lateral.

Värt att veta om besvären är att de uppträder vid träning och inte vid vila och endast när jag med armens egna muskler lyfter armen, ber jag någon utföra samma rörelse med min arm så uppstår inte smärtan.

Tidgare har jag tränat men gjorde så ett uppehåll i ett halvår pga brist på tid men nu när jag börjat träna igen så märker jag att besvären faktiskt inte försvann under min vila.

Det här börjar kännas väldigt hopplöst och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. jag har besökt läkare tidigare som kort bestämt sig för att man måste vila tills axeln mår bra igen. men jag vet av egen erfarenhet att när man prövar axeln på gymet så klipper smärtan till och man är tillbaks på ruta ett igen.

Är en antiinflammatorisk gel värd ett försök?
Finns annan medicin?
Var hittar man läkare som förstår träningsskador?

All hjälp är välkommen

grimfish
2008-01-29, 20:58
Det rör sig troligen om impingement (ibland försvenskat inklämningssyndrom). Uppsök en idrottsskademottagning för att få det konstaterat. Vila axeln tills dess att du har varit där.

Om det säkerställs att det rör sig om impingement får du gå till en naprapat eller idrottsintresserad sjukgymnast och där öva inåt- och utåtrotation med armen intill kroppen (detta ska utövas under bevakning).

cakmak
2008-01-29, 23:52
Tack så mycket för hjälpen, nu undrar jag bara om man först ska vända mig till vårdcentral eller sjukhus?

grimfish
2008-01-30, 00:16
Helst till en idrottsskademottagning. De finns utspridda över i stort sett hela landet. Om det visar sig att du skulle ha väldigt långt till en sådan kan man gå till en vårdcentral. Ett sjukhus är ingen idé att vända sig till i det här fallet.

cakmak
2008-01-30, 00:36
Tror jag hittat nåt bra nu efter lite sökande. Tack för hjälpen igen, förhoppningsvis blir de ändring på axeln nu :)