handdator

Visa fullständig version : Äta rätt vid träning


Jaeric
2008-01-29, 19:22
Halloj!

Det är så här att jag kämpar och står i med träningen och nu har jag dragit igång hårt igen och satsar hårt på nytt.

Nu har jag lite frågor angående vad jag ska käka.
Jag vill äta så att jag får ut så mycket av träningen som möjligt. Jag vill äta väldigt nyttigt, för jag behöver verkligen inte gå upp i vikt. Tvärtom. Har ett par överskottskilon som ska försvinna.

Så nu undrar jag, vad ska jag äta när jag tränar? Jag är beredd att offra så mycket som går.

För att klargöra lite;

Jag vill omvandla fett, samtidigt som jag tränar styrketräning väldigt hårt.
Så vad ska jag göra för att göra detta så bra som möjligt? Har inget med vikten att göra, eftersom muskler väger mer än fett,
men jag tror ni förstår vad jag menar.

Så tips på bra dieter uppskattas. Som man vet precis vad man ska äta och när man ska äta det. Så det är lätt att följa.

Ber om ursäkta ifall jag har varit invecklad och Väldigt tacksam för tips! :)

schabo-labo
2008-01-29, 19:34
Jag vill omvandla fett, samtidigt som jag tränar styrketräning väldigt hårt.
Så vad ska jag göra för att göra detta så bra som möjligt? Har inget med vikten att göra, eftersom muskler väger mer än fett,
men jag tror ni förstår vad jag menar.

Så tips på bra dieter uppskattas. Som man vet precis vad man ska äta och när man ska äta det. Så det är lätt att följa.

Ber om ursäkta ifall jag har varit invecklad och Väldigt tacksam för tips! :)
Det går inte omvandla fett. Men du kan bli av med fett och få muskler, det känns som att du "omvandlar". Jag äter mycket gröt, håller mig mätt länge. Grundregel är att ät mindre än vad du förbrukar.

Jaeric
2008-01-29, 19:36
Grundregel är att ät mindre än vad du förbrukar.

Hur vet jag att jag gör det? Hur håller jag koll på det?

schabo-labo
2008-01-29, 19:38
Hur vet jag att jag gör det? Hur håller jag koll på det?
Svårt att veta, du får uppskatta lite. Beroende på stillasittande jobb kontra tidningsbud. Osv tar du bilen från jobbet och hem, sitter på soffan. Då har du ingen vidare hög förbrukning. Ät regebundet och vettig mat. Kyckling, tonfisk (inte för mycket), ris osv. Hur ska du lägga upp träningen?

Jaeric
2008-01-29, 19:43
Hur ska du lägga upp träningen?

Jag kör någon form av träning varje dag. I regel ett styrkepass (olika muskler vid olika tillfällen självklart) och ett konditions pass. Tror du att det kommer att ge resultat?

schabo-labo
2008-01-29, 19:55
Jag kör någon form av träning varje dag. I regel ett styrkepass (olika muskler vid olika tillfällen självklart) och ett konditions pass. Tror du att det kommer att ge resultat?
Absolut, kommer du ifrån att vara helt otränad så kommer resultaten snabbt. Kämpa på och lycka till med träningen.

Jaeric
2008-01-29, 20:06
Det är ju det att jag vill veta om jag äter tillräckligt för att träna hårt? Hur många kalorier ska man ligga på om man ska gå ner i vikt samtidigt som man tränar?

schabo-labo
2008-01-29, 20:10
Många har ett riktvärde på att kalori-intaget ska ligga 500kcal under det de förbrukar.

Jaeric
2008-01-29, 20:13
Många har ett riktvärde på att kalori-intaget ska ligga 500kcal under det de förbrukar.

Alright. Har du något bra tips på hur man kan räkna ut hur mycket man har förbränt. Eller vad man förbrukar i genomsnitt ett träningspass. Det är ju självklart olika, beroende på hur man tränar.

piraten99
2008-01-29, 20:18
det är lätt som en plätt att äta rätt.

tumregel:
ingen näring utan träning!

tobbo
2008-01-29, 20:18
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 , där kan du räkna ut och läsa andra vettiga saker.

Jaeric
2008-01-29, 20:29
Tack för tipsen.

Själva målet är ju att få en "snyggare" kropp och bränna fett. Så ni tror att äta väldigt snålt med mat och träna hårt är det som kommer att ge mig bäst resultat?

Eddie Vedder
2008-01-29, 20:33
Själva målet är ju att få en "snyggare" kropp och bränna fett. Så ni tror att äta väldigt snålt med mat och träna hårt är det som kommer att ge mig bäst resultat?

Det fetstilta går att kombinera under en viss tid, sedan finns risken att du går in i väggen.

Att träna hårt och äta lite under din förbrukning går nog bra, då är sannolikheten att klarar du av att hålla prestationsförmågan uppe samtidigt som du går ner i vikt större.
Äter du jättesnålt med mat lär det bli svårare, dessutom en större skaderisk.

schabo-labo
2008-01-29, 20:36
Tack för tipsen.

Själva målet är ju att få en "snyggare" kropp och bränna fett. Så ni tror att äta väldigt snålt med mat och träna hårt är det som kommer att ge mig bäst resultat?
Neej. Tänk långsiktigt, du ska inte äta snålt med mat och träna hårt. Det håller inte i längden, sikta på gå ner två kilo i månaden. Gör ett vettigt kostschema, gå inte runt hungrig osv.

Jaeric
2008-01-29, 20:37
Gör ett vettigt kostschema, gå inte runt hungrig osv.

Vad är det som gör att detta kan bli "farligt"?

Jaeric
2008-01-29, 20:38
Äter du jättesnålt med mat lär det bli svårare, dessutom en större skaderisk.

Men det går att göra det?

Eddie Vedder
2008-01-29, 20:41
Men det går att göra det?

Menar du rent tekniskt? Ja då är det klart du kan, bara att träna som en tok och sedan självsvälta dig.

Men jag tror knappast din kropp kommer tacka dig om man säger så.:(

Jaeric
2008-01-29, 20:41
Det jag egentligen är ute efter är tips på vad jag ska käka för att få ut så mycket som möjligt? Jag kan inte alls mycket om det här.

Hur ska jag egentligen lägga upp min kost?

Chrillee
2008-01-29, 20:47
Jag har läst till mig att man får välja antingen eller ungefär. Antingen går du ner i vikt, ligger på ett kaloriunderskott.
Eller så går du upp i vikt (fett/muskler) via ett kaloröverskott.

Men hur är det, Eddie, kan man lägga på sig muskler vid underskott som överviktig? Vissa påstår ju det, men är det sant?

Jaeric
2008-01-29, 20:49
Men hur är det, Eddie, kan man lägga på sig muskler vid underskott som överviktig? Vissa påstår ju det, men är det sant?

Det känns väl som det är kanske det jag gör?

skaparn
2008-01-29, 20:58
Det fetstilta går att kombinera under en viss tid, sedan finns risken att du går in i väggen.

Att träna hårt och äta lite under din förbrukning går nog bra, då är sannolikheten att klarar du av att hålla prestationsförmågan uppe samtidigt som du går ner i vikt större.
Äter du jättesnålt med mat lär det bli svårare, dessutom en större skaderisk.

Förklara hur skaderisken ökar tack. Jag ser det där skrivas i samband med viktnedgång i allmänhet men har svårt att se hur det hör samman om vi förutsätter att man inte tar Rössner på orden och livnär sig på hallonbåtar under dieten utan får i sig hyfsat näringsrik mat. Att man kanske skulle kunna bli övertränad lite lättare kan jag köpa, åtminstone då jag själv sover lite sämre när jag åstadkommer energiunderskott.

Eddie Vedder
2008-01-29, 21:12
Förklara hur skaderisken ökar tack.

Byggstenar i otillräcklig mängd efter hård ansträningning. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

Finns gott om exempel på konditionsidrottande tjejer som drabbats av benskörhet p.g.a. av kroniskt energiunderskott i samband med träning. I just det här specifika fallet som jag svarade på i inlägget du citerade så var det ju frågan om att snåla rejält på maten, inte ett moderat energiunderskott.

Anorexia som exempel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17668143?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1

Givetvis är jag medveten om att just anorexia är ett extremexempel, men iom att du ifrågasätter själva principen otillräckligt med mat-skador så tycker jag ändå det är ett relevant exempel.