handdator

Visa fullständig version : Kan jag bli en bra löpare? igen


zydar
2008-01-29, 17:51
löpte mycke när ja var yngre, vägde dock bara 75kg då,på mina 191cm drygt.
då gick det bra.

sen blev ja lite lat och börade dra o träna på gym istället, gick upp till 92kg på 1,5 år.

ja undrar om ja kan bli en bra löpare igen och behålla den musklemassa som ja lagt på mej, eller måste jag gå ner i vikt?

är det skadligt för knäna o löpa om man väger 92kg`? ja har inge knäproblem än, men vill inte sluta som farsan,, kan knappt gå pga att han löpte sönder sina knän.

anledingen till att ja vill bli bra på löpning är igentligen att ja upptäckte att ja blivit så kass på innabandy, orkar helt enkelt inte springa så mycke längre, det betyder nästan allt i innebandy, viserligen så spelar ja bara med några varje torsdag lite oseriöst, men betyder en del för mej ändå.
Förr ägde ja verkligen på bandyn, nu är jag nästan sämst :/

Noctrl
2008-01-29, 17:55
Känn efter! Börja med att gå raska promenader som du sedan eskalerar till långsammare joggingrundor, känns de bra så ökar du, känns de kass så.. a du fattar. Se till att ta de lungt å bli inte för ivrig med ökningen både intensitet och distans.

krima
2008-01-29, 19:14
Jag väger 95+ kg och springer 4-5 ggr i veckan. Bara du börjar lungt och ökar sakta, precis som Noctrl skriver, så är det nog inga problem. Tänk på att införskaffa stabila skor, med bra dämpning.

Noodles
2008-01-29, 23:28
Bara du ökar försiktigt ska vikten inte vara något problem. Se bara för guds skull till att du har ordentliga skor att springa i. Att "springa sönder knäna" är mest sannolikt om du ökar för snabbt och/eller använder dåliga skor. Jag väger lika mycket som du och har inga problem med knäna. Däremot blir du antagligen snabbare med lite mindre massa.