handdator

Visa fullständig version : Överträning?


Uffesmyg
2008-01-29, 17:30
Kan jag träna såhär utan att bli övertränad osv?

Mån - biceps, rygg, axlar

tis - bröst, triceps, mage, ben

ons - vila

tors - biceps, rygg, axlar

fre - bröst, triceps, mage, ben

lör - vila

sön - vila

zeusden1
2008-01-29, 17:34
Ja, om du får tillräckligt med återhämtning.

Du får specificera dig om du vill ha riktiga svar. Hur gammal du är. Vikt. Längd. Träningserfarenhet och träningsvolym.

myling
2008-01-29, 17:34
Ja/nej/kanske?

Beror på en massa parametrar. Hur hårt du tränar, hur mycket du vilar, hur bra du äter etc. Testa och se. Alla är vi olika.

Eddie Vedder
2008-01-29, 17:49
Om du skulle bli övertränad på den träningsdosen vore det något REJÄLT fel. Antingen att du slarvar något alldeles horribelt med återhämtningen eller att du kör tokpass där du misshandlar varenda muskelgrupp totalt.

Men förutsätter vi att du äter och vilar med sunt förnuft och tränar på ett klokt sätt lär risken för överträning vara helt obefintlig på det upplägget.:)

Att köra ben dagen efter rygg kan nog vara lite slitsamt för ryggen om du kör tunga böj på benpasset och marklyft på ryggpasset t.ex.

Uffesmyg
2008-01-29, 17:51
181 cm, 75kg
tränat 6 månader.

3 övningar per muskelgrupp, 8-12 rep.
3-4 set.

Eddie Vedder
2008-01-29, 17:53
3 övningar per muskelgrupp, 8-12 rep.
3-4 set.

Jag är ganska okunnig om just styrketräning men det där ser ju jättebra ut.:thumbup:

Sunnebris
2008-01-30, 09:40
Eftersom du inte har tränat länge nog så är det lite onödigt att köra för många övningar per muskelgrupp. Du borde istället överväga att köra helkropps- eller halvkroppsprogram med få basövningar(flerledsövningar) för att bygga en grund. Armar och axlar behöver du inte träna mycket specifikt i början eftersom de används mycket i flera bröst- och ryggövningar. Vill du ändå träna dessa små muskler specifikt, träna då dessa sparsamt med få set i slutet av passet. Ingen katastrof om du hoppar över dessa muskler ibland eftersom de har fått sitt tillräckligt med bröst- och ryggövningarna. När du har vuxit till dig rejält med träning av bröst, rygg och ben under några år kan du splitta ditt program lite mer för att träna armar och axlar specifikt. Viktigaste är att du först bygger grunden.

z_bumbi
2008-01-30, 09:46
Troligen går det men det finns risk för att du kommer att bli övertränad, främst axlarna ser ut att kunna må ganska illa efter ett tag då de tränas väldigt mycket båda dagarna.

HiCoast
2008-01-30, 09:52
Mån - biceps, rygg, axlar

tis - vila

ons - bröst, triceps, mage, ben

tors - vila

fre - biceps, rygg, axlar

lör - vila

sön - bröst, triceps, mage, ben

Det där tror jag är bättre. En dags vila mellan varje pass ökar dina chanser till en bra återhämtning. Schemat roterar på 8 dagar istället för 7 men sånt får man leva med.

Ett annat tips:

Dag 1: Bröst & Rygg
Dag 3: Lår & vader
Dag 5: Axlar & armar
Dag 7: Lår & vader

Två pass där överkroppen involveras och två där benen tränas. Tipset om att använda basövningar som grund är riktigt bra också!

Big Lou
2008-01-30, 09:54
Troligen går det men det finns risk för att du kommer att bli övertränad, främst axlarna ser ut att kunna må ganska illa efter ett tag då de tränas väldigt mycket båda dagarna.

Håller med. Kanske bättre att dela upp så man har ben,rygg,biceps och mage en dag och bröst,axlar,triceps den andra dagen.
Det skulle jag ha föredragit iaf.

bertbert
2008-01-30, 10:01
På en 2-split hade jag nog föredragit någon typ av drag/tryck-uppdelning. Dvs bröst axlar triceps samma dag etc som flera varit inne på i tråden.

Men kom ihåg att man måste inte dela kroppen på heltal mellan passet. Jag har tidigare under flera månaders tid kört ca 2/3 av kroppen per pass med bra resultat. Har alltså tränat igenom kroppen 2 ggr på 1 vecka under 3 pass.

På samma vis ska man inte vara rädd för att t ex dela kroppen i två och köra tre pass i veckan. Det finns inget magiskt med att man måste köra igenom kroppen ett heltal antal gånger per vecka. Fokusera istället på att hitta en träningsmängd du trivs med som passar ditt övriga liv. Då blir träningen rolig och har större chans att ge bra resultat!

Med din träningserfarenhet hade jag dock rekommenderat 3 helkroppspass i veckan med huvudsakligen basövningar.

z_bumbi
2008-01-30, 10:01
Håller med. Kanske bättre att dela upp så man har ben,rygg,biceps och mage en dag och bröst,axlar,triceps den andra dagen.
Det skulle jag ha föredragit iaf.

Med de träningsdagar som är så verkar det här mycket bra.

Ska man dela upp det på andra träningsdagarna så finns det andra alternativ. Jag t ex är också förtjust i att träna varannan dag av en hel rad anledningar men passar det inte i övrigt så är det ju inte bra bara för att jag gillar det.