handdator

Visa fullständig version : En kraftigt undertränad styrkebyggare.


Sidor : [1] 2 3 4

pe11e
2008-01-29, 13:03
Jahapp, jag är nu inne på mitt andra träningsår. Framgångar och motgångar under 2007 väger rätt lika och under en tid framöver kommer min träning till stor del att bestå av rehabilitering.

Under hösten 07 gjorde jag illa ryggen rätt ordentligt med en kraftig låsning kombinerat med nått annat jox. Efter naprapatbehandling kändes det mycket bättre men för några veckor sedan hade jag ett återfall igen. Under den senaste tiden har jag därför tränat mycket lugnt i knäböj/marklyft.

Det är därför ett utmärkt tillfälle att starta en journal och följa återhämtningen. Nu är jag verkligen i botten, träningen kan enbart gå framåt från nu :thumbup:

Om jag skulle summera träningen 2006/2007;

2006

Sep Började träna med en kroppsvikt på 68kg ungefär. Under ett par månader ökade jag rätt snabbt i vikt och styrka och närmade mig den tidigare formen från 2004.

2007

April Ökat i vikt till 77,6kg och började leka runt med SL-övningar. Fick blodad tand och mersmak på detta.

Knäböjde t ex. 130kg x 6reps med bälte, maxade 145kg. Drog 130kg x 6reps i marklyft med bälte och 145kg x 3.

Maj Provade att gå tungt i bänkpress för första gången i mitt liv. Efter att ha gjort 8-or på 70kg under en väldigt lång tid lyckades jag maxa 95kg med rumplyft.

Maxade i marklyft och drog 150kg med bälte. Det kändes lätt, några veckor efter testade jag 155kg vilket gick bra. Maxade också i böjen igen och tog 155kg.

Juni Knäböjde 160kg med bälte. Nu började jag känna hur tränigen tog emot mer och mer. Kroppsvikten hade gått upp till 82kg ungefär. Tränade också mer och mer utan bälte med lättare vikter.

Mot slutet av Juni drog jag 160kg i marklyft med bälte.

Juli Någon vecka efter testade jag att maxa 162,5kg i mark vilket gick fint! efter lite träning lyckades jag med 165kg i knäböj också.

Efter att ha försökt spränga 100kg-vallen i bänkpress lyckades jag äntligen med det också.

Efter lite snack med en viss Damien Thorne drog jag igång programmet MM2k i slutet av Juli. Vikterna 165,100,162,5.

Lite kuriosa också att jag vid det här tillfället gjorde 6-or på 140 utan bälte i knäböj! känns väldigt avlägset idag :(

Sep Efter några veckor med MM2k satte jag personbästa i bänk med 112,5kg. I marklyft blev det 172,5kg

Okt Avlustade programet i knäböj med 175kg.

Nov Efter 2månader med en lugn träningsperiod satte jag igång med MM2k i bänkpress igen.

Det var också nu i November jag fick problem med ryggen. Det var så illa i början att jag trodde det var diskbråck.

Mot slutet av månaden noterade jag en kroppsvikt på 85,6kg efter att ha använt Kreatin ett tag.

Jan08 Blev sjuk mitt i träningen och slet varg för att avsluta bänkprogramet. Lyckades ta 122,5kg till slut.

Phew! sådär, det var väl det viktiga ur den gamla journalen. Mina planer under 2008 är naturligtvis att bli bra i ryggen, det har första prioritet! sedan tänker jag fortsätta öka i bänken, det är nånting som har gått bra redan från start. Bortsett från en larvig sträckning i baksida axel från ett tungt Dips-pass har jag inte haft några problem med bänkpress så det känns kul.

pe11e
2008-01-29, 13:14
Mån 28 Jan - Ben, rygg och biceps

*Frontböj (långsamt med stop i botten) - 60x8,8,8,8

*Böjböj - 60x8,8,8,8

Böj funkar inte alls just nu. Böjer långsamt och försöker hålla ryggen lyftet igenom.

*Ryggresningar några set på kv.

*Rumänska marklyft - 70x8,8,8

*Benpress - 100x12 / 150x10 / 180x8

*Några set benspark och lårcurl

*Koncentrationscurl - 15x,8,8 / 20x5,5

*Alt. hantelcurlar - 25x6,6 / 27,5x5,5 / 27,5x5 -> 22,5x4 -> 15x8

*Enarms preacher i CC. - 20x6,6,6

Inte mycket att hurra över. Det går framåt och känns mindre smärtsamt än förra veckan...

Honn
2008-01-30, 13:05
Wait, whaaat? Ditt andra träningsår? Hur jäkla mycket talang har du egentligen? :hbang:

pe11e
2008-01-30, 20:09
Ons 30 Jan - Bröst, triceps & axlar

Har lyckats mörsa sönder pennan med shakern så jag kunde inte skriva ner allt. Iof. inte så tvärnoga...

*Fb-bänk m. litet stopp - (efter uppvärmning) 50x8,8 / 70x8 / 80x8 / 90x4,4,4?

Jag får sån sanslös träningsvärk av det lilla larviga stoppet. Känns som att göra 2reps på varje en.

*Lutande flyes - 15x8,8 / 20x8,8,8

*Dips - kv. x 10,10,10

*Sittande h-pressar - 10x12,12 / 15x8 / 17,5x8,8,8?

*Sidolyft m. hantlar - (uppv. i CC) 10x8,8 / 15x8 / 10x8,8?

*Baksida axlar över bänk - 10x12?,12? / 15x8,8,8?

*Smalbänk - 50x8,8 / 60x8 / 70x8,7? / 60x8

*Pushdowns - 50x12 / 60x8 / 70x8,8

Det fick räcka. Bänken känns bra. Det blir ändå lite mjölksyraträning med 8-or, tror nästan jag går ner till 6-or härefter och gör fler set på de tyngre vikterna.

pe11e
2008-01-30, 20:10
Wait, whaaat? Ditt andra träningsår? Hur jäkla mycket talang har du egentligen? :hbang:
Men sånt smicker! det handlar enbart om envishet, lite väl mycket för mitt eget goda :em:

delta_mats
2008-01-30, 20:17
Knäböjen och bänkpressen är riktigt imponerande efter enbart två års träning:bow:

pe11e
2008-01-30, 20:21
Knäböjen och bänkpressen är riktigt imponerande efter enbart två års träning:bow:
Tack Mats! Fast jag har ju skadat mig mycket också. Har lugnat ner framfarten litegrann nu.

Har du lagt träningen på is? ser ingen uppdatering i journalen.

delta_mats
2008-01-30, 20:27
Träningen flyter på rätt bra faktiskt, är starkare än på länge. Men har inte haft lusten att skriva i journalen däremot. Funderar på att skapa en ny.

pe11e
2008-01-30, 20:46
Jamen, gör det! du tränar mycket förmiddag visst?

delta_mats
2008-01-30, 20:54
Jobbar skift så det beror på. Under förmiddagsveckorna är jag där från 15.00. Under eftermiddagsveckorna brukar jag vara där från 11.00.

Jo ska tänka på saken. Kanske får bli från nästa vecka:)

pe11e
2008-01-31, 12:53
Har precis kommit hem efter ännu en naprapatbehandling. Denna gång hos en ny kille som känns betydligt vettigare och behandlade mer skonsamt. Utöver justering fick jag elektrobehandling av hela ryggen som verkligen känns speciell. Fick även djup massage i gluteus maximus, det var inte skönt! när musklerna klämdes mot höftbenet var det bara att bita ihop å visa att man är en man!

Hade planerat ett ben/ryggpass till i veckan men blev avrådd till efter nästa behandling. Blir att träna liggmusklerna nu framför tv'n *rolleyes*

dyxeldoff
2008-01-31, 13:42
hur lång?
hur tung?
och ps i dom 3?

hoppas du får vara skadefri nu :thumbup:

pe11e
2008-01-31, 14:16
ca 184cm & 87kg

175-122,5-172,5 zilo!

pe11e
2008-02-04, 11:24
Ännu en behandling genomförd. Massa sträck, knäck å tänj på Måndag morgon. Inte smidigaste stunden på veckan. Nu känns det betydligt mycket bättre... igen, nu ska jag fan hålla kroppen i trim också :)

Det jag behöver är att kontinuerligt en tid sträcka höftböjaren och sätesmuskeln och jobba på muskulaturen i ländryggen. Tydligen har jag en kraftigt utvecklad bröstrygg, nedre rygg i förhållande till ryggslutet. Framför allt på höger sida. Om det är pga. skadan eller dålig teknik får jag försöka komma underfund med härefter. Sen skulle jag behöva unna mig en rejäl idrottsmassage nån gång i månaden!

När jag nu blir medlem i Umeå Power ska jag ta böjarn & marken "back to basic", få en ordentlig genomgång av korrekt utförande.

pe11e
2008-02-04, 20:29
Mån 4 Feb - Bröst & triceps

Sådär, nu är jag officiellt styrkelyftare med licens å allt (snart iaf). Jag hann träffa tränaren och ett par andra idag, det verkar vara ett heltrevligt gäng.

Det är redan bestämt en tävling också, Norrländskan i April. Jag kommer tävla utan utrustning och enbart i bänk. Med hjälp av klubben kan det enbart gå bra :thumbup:

*FB-bänk m. litet stopp - (efter uppv.) 60x8,8 / 70x8 / 80x6 / 90x4,4,4?

Kändes tungt idag, inget tryck i rattarna. Behandlingen från imorse kanske...

*Dips - kv. x 10,10,6

*Lutande flyes - 15x8,8,8

*Pushdowns - 60x12 / 70x8 / 75x7

*Rotatorcuff i CC.

Damien Thorne
2008-02-05, 11:22
Du har startat en ny journal :D

Skoj, den ska jag följa.

pe11e
2008-02-05, 11:27
Jamenvisst. Den förra var så tankspridd, förstod ju inte om jag höll på med byggning eller styrkelyft nästan *rolleyes* ;)

Damien Thorne
2008-02-05, 11:28
Det är redan bestämt en tävling också, Norrländskan i April. Jag kommer tävla utan utrustning och enbart i bänk. Med hjälp av klubben kan det enbart gå bra :thumbup:



Enligt Umeå Powers hemsida så är Norrlandsmästerskapen i år i Sundsvall i Maj.

pe11e
2008-02-05, 11:29
Enligt Umeå Powers hemsida så är Norrlandsmästerskapen i år i Sundsvall i Maj.
Jag fick höra 12 April igår av Janne och Mattias, men det kanske är i Maj. Ni höll väl Norrlands i Maj då jag var dit och titade.

Damien Thorne
2008-02-05, 11:42
Jag fick höra 12 April igår av Janne och Mattias, men det kanske är i Maj. Ni höll väl Norrlands i Maj då jag var dit och titade.


Kollade nu Sundsvalls hemsida... Du har helt rätt. Det är fel information på Umeå Powers hemsida.

"19-20 april kommer Norrländskan vara i Sundsvall."

Ska du dit även fast det är långt att åka?

Japp, det stämmer att Norrlands var i Umeå förra året i Maj (även 2006).


Vilka dagar kommer du att träna?
Har du fått något program att köra efter?
Hur kommer programmet att se ut?

pe11e
2008-02-05, 11:48
Kollade nu Sundsvalls hemsida... Du har helt rätt. Det är fel information på Umeå Powers hemsida.

"19-20 april kommer Norrländskan vara i Sundsvall."

Ska du dit även fast det är långt att åka?

Japp, det stämmer att Norrlands var i Umeå förra året i Maj (även 2006).


Vilka dagar kommer du att träna?
Har du fått något program att köra efter?
Hur kommer programmet att se ut?
Klart jag ska testa på att tävla så fort som möjligt. Man ska tygla tävlingsnerverna tidigt. Långt? Sitta i en bil/buss till Sundsvall känns inte så märkvärdigt :)

Vi får väl se vilka träningsdagarna blir. Ni försöker ju som jag förstått att sprida ut er. Ska höra efter om någon har ett bra bänkprogram idag och försöka tajma in det till Norrlands. Annars blir det väl att försöka på 120 eller nått "otränad".

Damien Thorne
2008-02-05, 11:57
Klart jag ska testa på att tävla så fort som möjligt. Man ska tygla tävlingsnerverna tidigt. Långt? Sitta i en bil/buss till Sundsvall känns inte så märkvärdigt :)

Vi får väl se vilka träningsdagarna blir. Ni försöker ju som jag förstått att sprida ut er. Ska höra efter om någon har ett bra bänkprogram idag och försöka tajma in det till Norrlands. Annars blir det väl att försöka på 120 eller nått "otränad".

Jag har blivit lite väl bekväm av mig. Tycker det känns jobbigt att åka till Nordmaling :em:

De flesta tränar Mån, Tis, Tors, Fre.

Men det är några som tränar Onsdagar.

pe11e
2008-02-05, 12:05
Ja det är lätt att bli bekväm, ta bilen till brevlådan osv :)

Jag skulle tippa att eftersom jag enbart tränar bänk seriöst nu blir det 3ggr i veckan. Får la se!

-AG-
2008-02-05, 12:33
Välkommen till klubben!

SweLabs
2008-02-05, 13:01
Välkommen till klubben:hbang:

pe11e
2008-02-05, 21:38
Tis 5 Feb - Rygg & ben

Hade lite teknikträning idag. Böjarna ska väl ordna till sig så småningom, sumomarken känns rakt igenom obekvämt men det släpper säkert efter några pass.

Annars inte så mycket att skriva upp om dagen. Drog några ryggresningar, bensparkar, liggande lårcurl. Sedan som sagt teknikträning i böj å mark.

pe11e
2008-02-05, 21:42
Välkommen till klubben!

Välkommen till klubben:hbang:
Tackarrr, tackarr :)

SweLabs
2008-02-05, 21:58
Läste igenom din inledning och tycker också att du har fina styrkeökningar efter att ha tränat så kort tid. Bra ökning i vikt också. Kan bli riktigt intressant detta.

Damien Thorne
2008-02-06, 07:11
Läste igenom din inledning och tycker också att du har fina styrkeökningar efter att ha tränat så kort tid. Bra ökning i vikt också. Kan bli riktigt intressant detta.

Håller med...

Mycket imponerande styrkeökningar på kort tid samt bra viktuppgång. Från 68kg till 85kg :naughty:

Framöver när det blir tävlingar så får du sikta på att väga fullt i -90kg :thumbup:

Din viktuppgång ger mig motivation. Jag måste börja satsa hårdare på att gå upp i vikt. Måste nå 82kg till sommaren.

Angående att sumomarken känns obekväm så tyckte jag också det från början. Men efter några pass så blev det min favoritövning.
Jag tycker det känns bra att köra lätt sumoböj (på 50kg) som uppvärmning samt stretch innan sumomarken. Då går det lättare att "bräsa", så att man kommer närmare stången med höften.

Damien Thorne
2008-02-06, 07:15
Kan du berätta lite mer om "den tidigare formen från 2004"?

pe11e
2008-02-06, 13:28
Läste igenom din inledning och tycker också att du har fina styrkeökningar efter att ha tränat så kort tid. Bra ökning i vikt också. Kan bli riktigt intressant detta.
Trevligt att höra!

Med fortsatt teknikträning och hjälp av er, samt med sunt förnuft den här gången, hoppas jag att vara i god form snart igen. Det blev mycket att fundera över efter gårdagens genomgång :)

Håller med...

Mycket imponerande styrkeökningar på kort tid samt bra viktuppgång. Från 68kg till 85kg :naughty:

Framöver när det blir tävlingar så får du sikta på att väga fullt i -90kg :thumbup:

Din viktuppgång ger mig motivation. Jag måste börja satsa hårdare på att gå upp i vikt. Måste nå 82kg till sommaren.

Angående att sumomarken känns obekväm så tyckte jag också det från början. Men efter några pass så blev det min favoritövning.
Jag tycker det känns bra att köra lätt sumoböj (på 50kg) som uppvärmning samt stretch innan sumomarken. Då går det lättare att "bräsa", så att man kommer närmare stången med höften.
Hihi, jag har alltid varit ett svart hål när det gäller mat. Mitt problem har tidigare varit en kraftig ämnesomsättning, har alltid haft problem med idrott pga. dålig rygg till följd av det. När jag började träna och disciplinerade matintaget gick jag däremot upp fort i vikt. Det gäller att hitta den där balansen, och att träna en större del av kroppen bidrar ju naturligtvis.

Grejjen är ju att man ofta tror att man går upp av att sitta still. För mig blev det så att konditionsträningen, bara en rask promenad om dagen, ökade min ämnesomsättning kraftigt! det är därför jag cyklar till gymmet fortfarande, det håller igång förbränningen.

Angående viktklass så satt jag och funderade över det själv. Jag kan nog glömma att komma ner till 82'an, klass -90 känns väl mer rimligt. En del kilon kommer säkert trilla av så småningom när jag inriktar träningen mer på styrkelyft. Idag väger jag 86kg på morgonen, så 2kg i vardera bröstmuskel blir ju perfa :thumbup:

pe11e
2008-02-06, 13:31
Kan du berätta lite mer om "den tidigare formen från 2004"?
Där jag var 2004, dvs. ungefär samma kroppsvikt. Vid den här tidpunkten hade jag inget intresse av styrka, jag löptränade till stor del och simmade. Sen brukade jag träna några pass i veckan på simhallens gym.

SweLabs
2008-02-06, 13:32
så 2kg i vardera bröstmuskel blir ju perfa :thumbup:

Minst :thumbup:

pe11e
2008-02-06, 15:00
Grottmänniskorna visste redan då vad som gällde :cool:

http://www.stationcrafts.net/montenegro/pics/benchpress.jpg

Damien Thorne
2008-02-06, 19:17
Grottmänniskorna visste redan då vad som gällde :cool:


Ja, hur skulle dom annars kunna brottas med björnarna *screwy* ;)

Damien Thorne
2008-02-06, 19:24
Angående viktklass så satt jag och funderade över det själv. Jag kan nog glömma att komma ner till 82'an, klass -90 känns väl mer rimligt. En del kilon kommer säkert trilla av så småningom när jag inriktar träningen mer på styrkelyft. Idag väger jag 86kg på morgonen, så 2kg i vardera bröstmuskel blir ju perfa :thumbup:

Det kommer att bli lättare att öka i styrka om du väljer att gå upp istället för ner. Så då är det väl ett enkelt val? ;)

Faan, 86kg :hbang:
4kg bröstmuskler låter mycket bra.

Jag tror inte att det kommer att ta så lång tid tills du går om mig i bänkpressen. Till jul kanske... Det är ju bara 17.5kg kvar till 140kg.

Ahh... Jag måste ligga i lite nu framöver efter jag har stärkt upp baksida axel lite mer (1-2 månader). Jag måste nå 150kg innan jul så att du måste kämpa för att komma om mig :D

pe11e
2008-02-06, 20:30
Hördu, jag tycker det är lite onödigt att tävla sådär. Det blir ju en ganska osund inställning till att göra sitt eget bästa. Men ifall det sporrar dig att träna så visst, nog ska du väl nå 150kg i år :)

Damien Thorne
2008-02-06, 21:30
Hördu, jag tycker det är lite onödigt att tävla sådär. Det blir ju en ganska osund inställning till att göra sitt eget bästa. Men ifall det sporrar dig att träna så visst, nog ska du väl nå 150kg i år :)

Jag tävlar inte med dig.... än ;)

Jag tror att de flesta tävlar lite mellan varandra för skojs skull (om de är jämnstarka).

Om jag tar 140kg nu och även träningspolaren tar 140kg så kan man peppa varandra ordentligt att öka till 150kg. Det är mycket psykiskt.

"Faan, du gjorde en 2a på 137.5kg. Det ska jag också klara."
Då tänker man att eftersom han klarade det och vi är jämnstarka så kommer jag också att klara det. Jag kan ju inte vara sämre än han.

Jag tränade med en kompis under några år. Vi tävlade hela tiden mot varandra. Vi var jämnstarka i de flesta övningar. Vissa var jag lite starkare i och vissa var han lite starkare i. Efter ett tag så blev det tvärtom. Vi gick om varandra hela tiden.

Fast det var nog lättare att tävla då eftersom man körde högreppare.
Ex. Jag klarar 8 reps på 30kg i bensparken. Han gör 9 reps direkt efter. Jag blir "arg" och pressar mig till 10 reps. Han blir ännu "argare" och pressar sig till 11 reps.

Men om man tävlar i maxstyrka så är det mycket svårare att pressa sig.

Just nu tävlar jag nog mot de flesta som är lite starkare än mig. Jag får bättre motivation att träna då. Känns som jag pressar mig mer. Om jag hoppar över träningspass så kan jag omöjligt bli starkare än tex dig i böjen.

Ett roligt livsmål är att bli en av de starkaste i klubben i alla 3 grenar (iallafall inte så mycket svagare än toppskiktet). Men då måste jag nog ta 200 i böj, 170 i bänk och 250 i mark. Det känns inte helt omöjligt.

Vad har du för mål i år?
Jag tycker 140kg verkar rimligt i bänken innan jul. 130kg fram till semester.
Och du skulle väl ta det lite lugnare med böjen och marken ett tag tills du får ordning på ryggen.

Oj... Jag skulle bara skriva lite grann... Det blev en hel novell :em:

pe11e
2008-02-06, 22:05
Bra att du förklarar läget :)

Målen i år är att prova på att tävla i bänk och "rehabba" ryggen. Ja inte blir det några monstervikter i böj å mark på ett bra tag. Kanske sikta på 150kg i alla tre :thumbup: Nämen, jag satt och planerade en gnutta idag. Skratta inte åt min planering nu, trots allt ny till SL haha!

Det är idag 73 dagar till Norrlands eller 14 veckor ungefär. Den 12 feb var det 1månad sedan jag avslutade bänkprogrammet sist. Jag har räknat ut att ifall jag sätter igång med MM2k igen om 2 veckor ska jag hinna toppa till tävlingen. Med ingångsvikt lågt ställd, kanske 125kg (pass 12 127,5x1 -> 132,5x1) sedan testa 130-132,5kg. Måste se till att öva på stopp som fanken nu!

Annars rent teoretiskt ifall gudarna vill! Låt säga att jag lyckas med 132,5kg efter tävlingen. Mjukträna till Juni och en runda till i programmet kanske ger 140-142,5kg. Sen ta det lugnt och försöka en omgång till inför klubbtävlingen i December och försöka på 152,5-155kg. Rimligt? NEJ, men drömma går :hbang:

Damien Thorne
2008-02-07, 06:46
Hoppas teorin blir verklighet :naughty:

Det skulle vara en bra julklapp om du tog 150kg till jul. :hbang:

Har du funderat nåt mer hur du ska lägga upp splitten?
3 eller 4 dagar/vecka? Vilka dagar?

pe11e
2008-02-07, 12:57
Fram till tävlingen blir det nog enbart 3pass i veckan. 2 för bänk och 1 böj/mark. Så det blir lite Öjeby-tänk här en tid hehe. Inte så mycket komplementövningar utan fullt fokus på bröststyrkan.

Edit: och träningsdagar mån-ons-fre med lördagen som backup

Damien Thorne
2008-02-07, 13:08
Fram till tävlingen blir det nog enbart 3pass i veckan. 2 för bänk och 1 böj/mark. Så det blir lite Öjeby-tänk här en tid hehe. Inte så mycket komplementövningar utan fullt fokus på bröststyrkan.

Edit: och träningsdagar mån-ons-fre med lördagen som backup

Så det kallas Öjeby-tänk :D

Jag trodde först att du menade att du skulle köra Öjeby-modellen (programmet). Lätt, Tung, Excentrisk eller hur det nu var... Tror man tränar bänk 3dagar/vecka då.

Ett annat program jag tycker verkar intressant som bygger på bänk 3ggr/vecka är Lars Berglunds program (väger 75kg och tar 200kg raw).

Få se om jag hittar länken till det... Men du kan ske har läst det redan?

Damien Thorne
2008-02-07, 13:10
Fram till tävlingen blir det nog enbart 3pass i veckan. 2 för bänk och 1 böj/mark. Så det blir lite Öjeby-tänk här en tid hehe. Inte så mycket komplementövningar utan fullt fokus på bröststyrkan.

Edit: och träningsdagar mån-ons-fre med lördagen som backup

Det är bättre att du tränar Måndag, Onsdag, Lördag (kl12) med Fredag som backup :D
(Onsdag, Lördag bänk)

Damien Thorne
2008-02-07, 13:14
Så det kallas Öjeby-tänk :D

Jag trodde först att du menade att du skulle köra Öjeby-modellen (programmet). Lätt, Tung, Excentrisk eller hur det nu var... Tror man tränar bänk 3dagar/vecka då.

Ett annat program jag tycker verkar intressant som bygger på bänk 3ggr/vecka är Lars Berglunds program (väger 75kg och tar 200kg raw).

Få se om jag hittar länken till det... Men du kan ske har läst det redan?

Hittade det :D

http://geocities.com/Colosseum/Lodge/1436/Per_berglund_020525_test.htm

Funderar om det finns nåt sätt att göra om det till ett böjprogram. Det ska nog gå.

-AG-
2008-02-07, 13:16
Ett annat program jag tycker verkar intressant som bygger på bänk 3ggr/vecka är Lars Berglunds program (väger 75kg och tar 200kg raw).


Han heter Per Berglund, och tog 200 raw för 8-10 år sen, inte nulängre ;) (men det är säkert ett bra program. Det är tex många som kör bänk 3ggr/vecka i Öjebyn).

Damien Thorne
2008-02-07, 13:31
Han heter Per Berglund, och tog 200 raw för 8-10 år sen, inte nulängre ;) (men det är säkert ett bra program. Det är tex många som kör bänk 3ggr/vecka i Öjebyn).

Jag och namn... :em:

Lars Berglund heter ju han som är med i våran klubb. :D

Så det var så länge sedan han var i topp... Ja, just det ja. Jag läste att han varit sjuk i 10år.

Jag läste även att han gjort comeback nyligt. Undrar hur mycket han tar raw nu?

Damien Thorne
2008-02-07, 13:35
Hur som helst så känns det helt overkligt att en som väger 75kg kan ta 200kg raw.

Jag har alltid trott att max ligger kring dubbla kroppsvikten.

Jag tyckte ju att David Öhman var övermänsklig som tog 162.5kg med en kroppsvikt på 82.5kg.

Och nu tar Emil Johansson 160kg och väger 82kg.

Jag vill också vara en övermänniska :D

Damien Thorne
2008-02-07, 14:35
Om du är intressarad av nåt liknande MM2K som bygger på 2 bänkpass/vecka så kan du testa ett 9 veckorsprogram som jag har fundrat på.

Det var först ett helt styrkelyftprogram. Men jag tog bort marken och böjen från schemat, så kan man köra det fritt på dag 2 (Om man kör bänk på dag 1 och dag 3)

Doctor Squat's 9 weeks benchprogram (http://medlem.spray.se/damienthorne/doctorsquats_9weeks_benchprogram.xls)

pe11e
2008-02-07, 20:42
Tor 7 Feb - Bröst, axlar & triceps

Idag drog jag lite snabb teknikträning även i bänk med tränar'n. Det är en hel del fel jag gör idag.

Fick även tag i en av klubbens mer rutinerade bänkare som erbjöd sig att sätta ihop ett bänkprogram åt mig. Det blir super, då slipper jag stressa ihop nått själv till tävlingen.

*FB-bänk - (uppvärmning) 60x8,8 / 70x6 / 80x6 / 92,5x4,4,4,4?

*Dips - kv.x10,10,10

*Sittande h-pressar - 10x12,12 / 15x12,12

*Sidolyft m. hantlar - 7,5x12,12 / 10x12,12

*Baksida över bänk - 7,5x12,12 / 10x12,12

*Smalbänk - 60x8,8

*Klossbänk (13,5cm?) - 60x8? / 100x10

Skum känsla. Det tar ju faktiskt bra på triceps.

pe11e
2008-02-07, 20:48
Det är bättre att du tränar Måndag, Onsdag, Lördag (kl12) med Fredag som backup :D
(Onsdag, Lördag bänk)
Hehe, kan ju alltid träna biceps på Lördan iof.

Han heter Per Berglund, och tog 200 raw för 8-10 år sen, inte nulängre ;) (men det är säkert ett bra program. Det är tex många som kör bänk 3ggr/vecka i Öjebyn).
Det ser väl kanske vettigt ut, blev ju uppenbarligen tryck i den karln. Frågade Janne idag vad han tyckte, han var inte så imponerad. Han undrade mycket vilket syfte ett helt pass smalbänk med 3set 10reps har. Tja, jag vet inte :)

Damien Thorne
2008-02-07, 21:23
Hehe, kan ju alltid träna biceps på Lördan iof.

Bra idé :D


Det ser väl kanske vettigt ut, blev ju uppenbarligen tryck i den karln. Frågade Janne idag vad han tyckte, han var inte så imponerad. Han undrade mycket vilket syfte ett helt pass smalbänk med 3set 10reps har. Tja, jag vet inte :)

Janne är sig lik, svårt att imponera på honom. :D

Men det är inte ett pass smalbänk. Det är ett pass med bänkpress med smalt grepp.

Janne och Berglund menar inte samma när dom säger smalbänk.

"Smalbänk innebär att man sätter lillfingret vid ringen & kär med tumlöst grepp. Explosiva lyft, inga sega maxtior utan lätta."

Men man ska absolut inte köra med tumlöst grepp. Livsfarligt.

Så här tolkar jag det...
Om man håller lite smalare (ca5cm per sida) än tävlingsutförande så kommer man lite djupare med armbågarna och man får träna in explosiviteten på en lite lägre nivå, samt att pressvägen blir aningen längre.


Det finns många program som är uppbygda så. Ena passet kör man med tävlingsbrett grepp (långfingret på ringen) och nästa pass kör man smalare grepp (lillfingret på ringen)


På senate månaderna har jag börjat fundera på om verkligen vanlig smalbänk ger någonting för mig som raw-lyftare. Jag kör ju på kraftigt lägre vikter än vanliga bänken. Då är det bättre med klossbänk eller utlåsningar för att stärka triceps, då kör man ju tyngre än vanligt.

Men bänkpress med smalt grepp tror jag fungerar bra. Där kan man komma upp i vikter ganska nära sina maxvikter som man har med brett grepp (kanske exakt samma vikter)

Damien Thorne
2008-02-07, 21:30
[

Idag drog jag lite snabb teknikträning även i bänk med tränar'n. Det är en hel del fel jag gör idag.

Fick även tag i en av klubbens mer rutinerade bänkare som erbjöd sig att sätta ihop ett bänkprogram åt mig. Det blir super, då slipper jag stressa ihop nått själv till tävlingen.



Verkar som du blivit välkomnad av tränaren :D
Att han körde teknik med dig. Det har han aldrig gjort med mig...
Jag kände mig faktiskt inte ett dugg välkommen av tränaren när jag gick med i klubben.

Men Marcus var mycket hjälpsam :thumbup:

Vad gör du för fel? Själv så blev jag informerad om tre eller fyra fel jag gjorde.

Vem ska göra ett program åt dig?

Damien Thorne
2008-02-07, 21:37
Frågade Janne idag vad han tyckte, han var inte så imponerad. Han undrade mycket vilket syfte ett helt pass smalbänk med 3set 10reps har. Tja, jag vet inte :)

Just det ja. Det får mig att tänka på när jag körde mitt första bänkpass efter att jag gått med i Umeå Power.

Jag bad Janne passa mig när jag skulle köra en negativ. men han såg bara sur ut och ifrågasatte vad negativa skulle vara bra för. Han tyckte att det var helt onödigt att köra overloadträning förrän man kommit till en platå.

Men efter att Fetknoppen (en tränare från Öjebyn, härifrån Kolozzeum) var och pratade om det under några månader i sommras och att en i klubben börjat köra det så verkar det helt acceptabelt att köra negativa nu. :thumbup:

SweLabs
2008-02-07, 21:39
Att han körde teknik med dig. Det har han aldrig gjort med mig...
Jag kände mig faktiskt inte ett dugg välkommen av tränaren när jag gick med i klubben.

För att få hjälp måste måste man fråga. Gjorde du det?

Damien Thorne
2008-02-07, 21:47
För att få hjälp måste måste man fråga. Gjorde du det?

Jag är för feg för att be om hjälp. Så jag får väl skylla mig själv.

Men jag tyckte att jag som var helt ny i klubben borde ha fått en total teknikgenomgång av Janne. Jag har ju sett att han ger alla andra nybörjare det.

När det har kommit nybörjare i klubben har Janne alltid visat ett mycket stort intresse att lära dom rätt teknik. Jag gissar att han bara är intresserad av ungdomar och Juniorer som har en chans att bli nåt stort i framtiden. gamla seniorer som mig skiter han i.

Jag har aldrig sett han så glad som när de där syskontjejerna började (12år och 14år). Han sa att dom kommer att tävla i VM i framtiden.

SweLabs
2008-02-07, 21:54
Jag är för feg för att be om hjälp. Så jag får väl skylla mig själv.

Men jag tyckte att jag som var helt ny i klubben borde ha fått en total teknikgenomgång av Janne. Jag har ju sett att han ger alla andra nybörjare det.

När det har kommit nybörjare i klubben har Janne alltid visat ett mycket stort intresse att lära dom rätt teknik. Jag gissar att han bara är intresserad av ungdomar och Juniorer som har en chans att bli nåt stort i framtiden. gamla seniorer som mig skiter han i.

Jag har aldrig sett han så glad som när de där syskontjejerna började (12år och 14år). Han sa att dom kommer att tävla i VM i framtiden.


Njae. Tror inte han tänker så. De som han hjälpt mycket och så är de som är totala nybörjare med träning osv och de kan ju behöva mer hjälp. Vi äldre och som tränat längre delar han gärna med sig av sin erfarenhet om man frågar. Sedan är det ju självklart att han tycker det är roligt med unga nybörjare som har stor tallang.

pe11e
2008-02-07, 23:57
Det är tråkigt om du känner så Magnus för jag tror att du misstolkar honom totalt. Jag har ju fått veta nu att han arbetar i princip 2 jobb, har häcken full med det och dessutom ska han ner på klubben om kvällarna och instruera ungdomarna mm. Självklart behöver han lägga ner tid för de som är ny till träningen och har kanske en viktig tävling framför sig. Man får ju passa på att fråga när han har en lucka ledig, som jag har gjort.

Sen så underlättar det ju ifall du är på Sporthallen först och främst. Hålla på och träna Tenton, det är ju rentav så man saknar dig *cupid*

Damien Thorne
2008-02-08, 08:47
Njae. Tror inte han tänker så. De som han hjälpt mycket och så är de som är totala nybörjare med träning osv och de kan ju behöva mer hjälp. Vi äldre och som tränat längre delar han gärna med sig av sin erfarenhet om man frågar. Sedan är det ju självklart att han tycker det är roligt med unga nybörjare som har stor tallang.

Det är tråkigt om du känner så Magnus för jag tror att du misstolkar honom totalt. Jag har ju fått veta nu att han arbetar i princip 2 jobb, har häcken full med det och dessutom ska han ner på klubben om kvällarna och instruera ungdomarna mm. Självklart behöver han lägga ner tid för de som är ny till träningen och har kanske en viktig tävling framför sig. Man får ju passa på att fråga när han har en lucka ledig, som jag har gjort.

Sen så underlättar det ju ifall du är på Sporthallen först och främst. Hålla på och träna Tenton, det är ju rentav så man saknar dig *cupid*

Sorry... Jag var lite för känslig igår. Är inne i nån depressionsperiod. Blev lite för jobbigt igår att tänka igenom vars det gick fel i min "träningskarriär".

Anledningen till att jag är på Tenton varannan vecka är att jag jobbar skift. Så jag är på Sporthallen varje Lördag, varannan Måndag och varannan Onsdag.

Under senaste månaderna har jag dock missat en hel del träningar på Sporthallen pga av sjukdom och skador.

Jag tycker att det känns jättetråkigt att jag inte har möjlighet att träna samtidigt som alla andra i klubben.

Damien Thorne
2008-02-08, 09:48
Vad gör du för teknikfel i bänken?

Vem ska göra ett program åt dig?



Har du fått teknikgenomgång i mark och böj också?
Hur gick det?

Damien Thorne
2008-02-08, 09:51
Måste dra ner på spammandet i din journal *slap*

Jag har skrivit nästan lika många inlägg som dig (25/23) :em:

pe11e
2008-02-08, 12:17
Du har PM.

Jo jag har fått tips till böjen och sumomark också, det ska väl ordna till sig med lite nötande. Lite småjusteringar enbart i bänken, det jag däremot måste lära mig är att fälla ner axlarna.

Det är Mr. Marcus O som knåpar ihop ett program. Fick även komplementövnngar för att stärka kroppen.

pe11e
2008-02-09, 16:02
Lör 9 Feb - Mysträning / Tävlingsspionage!

Tydligen var det en del som inte tävlade på Serie1 i Skeå. De bänkade idag istället, mycket lärorikt att titta på.

För min egen del blev det mest flumträning. Nå rotatorcuff å annat. Hm, har varit mycket slapp träning i veckan *rolleyes*

Nu ska jag släpa mig ut till Hörnsjö, jippi...

Damien Thorne
2008-02-09, 16:56
Lör 9 Feb - Mysträning / Tävlingsspionage!

Tydligen var det en del som inte tävlade på Serie1 i Skeå. De bänkade idag istället, mycket lärorikt att titta på.

För min egen del blev det mest flumträning. Nå rotatorcuff å annat. Hm, har varit mycket slapp träning i veckan *rolleyes*

Nu ska jag släpa mig ut till Hörnsjö, jippi...

Å annat = Biceps *flex* :D

Är det föräldrarna som bor i Hörnsjö?

pe11e
2008-02-09, 23:37
Erkännes, vill ha stora påkar!

Näe, jag har ett band med några vänner som ligger på is större delen av året. Nu ringde vår bassist och menar att vi har en spelning på gång hehe. Vi hyr en studio/replokal som ligger i Hörnsjö, ska försöka repa av sig rosten litegrann iaf.

SweLabs
2008-02-10, 02:43
Erkännes, vill ha stora påkar!

Näe, jag har ett band med några vänner som ligger på is större delen av året. Nu ringde vår bassist och menar att vi har en spelning på gång hehe. Vi hyr en studio/replokal som ligger i Hörnsjö, ska försöka repa av sig rosten litegrann iaf.

Vad lirar du?

simpan
2008-02-10, 10:31
Läst igenom din journal nu :) när vill du tävla I SL då? Tycker det är bra att det är bra att göra bort tävlings debuten snabbt!

pe11e
2008-02-10, 17:56
Vad lirar du?
Trummor.
Läst igenom din journal nu :) när vill du tävla I SL då? Tycker det är bra att det är bra att göra bort tävlings debuten snabbt!
Som sagt när ryggen är bra. Tänker testa på alla tre under klubbtävlingen om inte förr. Så snabbt som möjligt helt enkelt.

Damien Thorne
2008-02-11, 08:08
Näe, jag har ett band med några vänner som ligger på is större delen av året. Nu ringde vår bassist och menar att vi har en spelning på gång hehe. Vi hyr en studio/replokal som ligger i Hörnsjö, ska försöka repa av sig rosten litegrann iaf.

Faan vad skoj :D

Jag spelade också i band under några år. 1987-1993. Spelade elgitarr.

Vad spelar ni för musik?
Covers eller egna låtar?

pe11e
2008-02-11, 11:06
Coverband kan man väl säga. Väldigt blandat, till stor del pga. olika intressen, men rock & hårdrock.

Vad hade du för band?

Damien Thorne
2008-02-11, 14:27
Coverband kan man väl säga. Väldigt blandat, till stor del pga. olika intressen, men rock & hårdrock.

Vad hade du för band?

7an till 9an. Skolband. Hårdrockscovers, tex dio, helloween, bon fire, phenomena, dokken

9an. Var med i 2 band då. Skolband även det. Gjorde egna hårdrockslåtar. Spelade även Metallicacovers.

1992-1993. Egna dödsmetalllåtar + Covers, tex Sepultura, Slayer, Metallica.


2003 spelade jag några covers i min amatörhemmastudio.
Obs... Mycket pinsam sång på en låt.

http://hem.passagen.se/biffsson/Musiksida.html




Kan du ge några exempel på hårdrockslåtar ni spelar?

simpan
2008-02-11, 15:51
Lyssnade på din Fade to black låt, tycker det lät bra! Älskar den låten ^^.
Har själv försökt lära mig spela bas, men hinner lära mig lite tills jag har ett uppehåll på ca 2 månader så jag glömmer allt igen, gissar att jag måste ta lektioner någon gång för att ha ork och lust att spela mer :).

pe11e
2008-02-11, 21:30
Mån 11 Feb - Rygg/ben, bröst & triceps

Långkörare idag, över 3h. Tränade med Mackan vilket blev ett av de bättre bänkpassen jag gjort.

*Rumänsk mark - 60x8,8

*Smalmark - 60x8

*Sumomark - 60x8 / 80x8,8

Mellan smal och sumo tycker jag den senare är klart skonsammare för min rygg.

*Knäböj - 60x8,8 / 80x8,8 / 50x8

*Klossbänk 13,5 - (uppv.) 120xfetbom / 110x5,5,5

Testade mest på idag och drog lite mjukstart. På 120kg landade jag stången på sånt sätt att den gled ner mot huvet. Tappade all kontroll, tur jag var klok nog och hade passare. På 110 tyckte jag kontakten med klossen kändes bättre för varje set.

*Widebänk - (uppv.) "80x4" / 90x4,4,4 / 100x4

Riktigt annorlunda känsla, det märks att man är van att använda triceps mycket.

*Smalbänk armb. ut - 80x5,5

*Dips - +25x5,5

*Pushdowns - 60x6 / 70x6 / 80x6

Damien Thorne
2008-02-12, 09:29
Bra pass Pelle.

Jag är imponerad på att du hade så bra tryck i botten. Det kommer du att tjäna en hel del på, på tävlingarna framöver.

Widebänken var med stopp.
Var även klossbänken med stopp? (Jag har för mig att de flesta kör utan stopp)

pe11e
2008-02-12, 10:30
Inget stopp på klossbänken, mycket riktigt stopp på bredbänken och det tar på!

Jo, det gick förvånandsvärt bra igår. Iaf. om jag ska dömma av träningsvärken idag :thumbup:

...Kan du ge några exempel på hårdrockslåtar ni spelar?
De är lätt räknade, nån Deep Purple och ZZtop och ett antal som aldrig repats in. Det är strängbändarna som styr repertoaren så det är på tok för mycket partyrock.

Damien Thorne
2008-02-12, 10:39
Inget stopp på klossbänken, mycket riktigt stopp på bredbänken och det tar på!

Jo, det gick förvånandsvärt bra igår. Iaf. om jag ska dömma av träningsvärken idag :thumbup:


De är lätt räknade, nån Deep Purple och ZZtop och ett antal som aldrig repats in. Det är strängbändarna som styr repertoaren så det är på tok för mycket partyrock.

Men det är partyrocken som går hem hos tjejerna :D
Gärna någon ballad också *cupid*

Jag tror att du kommer att bänkpressen kommer att gå mycket bra för dig framöver. Det verkar vara ett bra schema Mackan kör.
Norrlands blir intressant :naughty:

eleni
2008-02-12, 10:49
Du är tillbaka!
Hade helt missat att du skadat dig. Rehabträning för ryggen nu alltså? Annars så verkar överkroppsstyrkan ha hållt i sig bra :)
Kör hårt och akta ryggen :)

pe11e
2008-02-12, 13:37
Du är tillbaka!
Hade helt missat att du skadat dig. Rehabträning för ryggen nu alltså? Annars så verkar överkroppsstyrkan ha hållt i sig bra :)
Kör hårt och akta ryggen :)
Javisst! Vad det gäller bänk så kommer jag sparka i överväxeln snart, ska tävla i April.

Det är svårt att undvika de tyngre vikterna för ryggen. Ska försöka :)

Damien Thorne
2008-02-13, 08:51
Javisst! Vad det gäller bänk så kommer jag sparka i överväxeln snart, ska tävla i April.


Det var ett bra uttryck :D
(Jag har aldrig hört det förr)

Låter som du har en mycket bra inställning.

Om en vecka är det 2 månader kvar tills tävling. :naughty:
Spännande...

Jag tror att du kommer att ta 130kg då. :hbang:

pe11e
2008-02-13, 12:00
Egentligen går väl uttrycket "lägga i överväxeln".

Liten kul anekdot om detta. Körde en gamsur Ford Fiesta 87'a tidigare. Kopplingen var mest där för syns skull, och för att överhuvud taget ta sig nånstans i år fick man rycka i 4-5'ans växel.

Den bilen var räzer! brumbrum... *bs*

Damien Thorne
2008-02-13, 14:17
Egentligen går väl uttrycket "lägga i överväxeln".

Liten kul anekdot om detta. Körde en gamsur Ford Fiesta 87'a tidigare. Kopplingen var mest där för syns skull, och för att överhuvud taget ta sig nånstans i år fick man rycka i 4-5'ans växel.

Den bilen var räzer! brumbrum... *bs*

:laugh:

pe11e
2008-02-13, 15:55
Jag tänkte träna idag men det blir inget av. Vaknade upp imorse med ryggont nått så innåt Hellv-te. Nånting knäckte till igår när jag skulle passa starke-Kim's bänkar och lastade vikter av å på.

Efter lite stretching och rehabövningar samt en längre promenad känns det bättre. Får vila till morgondagens bänkpass istället. Måste spara lite krafter inför helgens festival också :hbang:

SweLabs
2008-02-13, 15:59
Nice..så du ska också röja på House Of Metal :hbang:

pe11e
2008-02-13, 16:06
Jajjmen, Meskuggla och de Symetriska Ärren lockar väl mest. Tycker det var lite dåliga band i år. Var ju inte ett dåligt band 2007 i princip!

Jag hoppades i det sista att de skulle lägga ovan nämda band på samma kväll, men näe! dom är inte dum inte ;)

SweLabs
2008-02-13, 16:13
Jajjmen, Meskuggla och de Symetriska Ärren lockar väl mest. Tycker det var lite dåliga band i år. Var ju inte ett dåligt band 2007 i princip!

Jag hoppades i det sista att de skulle lägga ovan nämda band på samma kväll, men näe! dom är inte dum inte ;)

Ja Meshuggah och Scar Symetry blir ruskigt kul att se. Kan också rekommendera Naglafar samt Dead End där choffe i klubben spelar. Meshuggah är bland det bästa man kan se live.

pe11e
2008-02-13, 16:21
Mjo, kanske stannar till på Naglfar också. Deras förra skiva "Pirrajan" var ju helt okej. Fast jag skulle kunna gå dit enbart för att dräggla över trummisens Pearl CZX *drool*

Vem spelar i Dead End säger du? hittar ingen hemsida på HoM-infon, har dom nått på myspace?

SweLabs
2008-02-13, 16:34
Vem spelar i Dead End säger du? hittar ingen hemsida på HoM-infon, har dom nått på myspace?

Choffe heter han. Hårdrockare som är med i klubben.

Kolla: http://www.allears.se/MyPage.aspx?id=ee8d4b39-09c6-40dd-8973-9b06e9ac9962&songId=

De är riktigt bra:hbang:

pe11e
2008-02-13, 16:42
Kommer han från Invader eller Amsvartner? känner igen tongångarna från Invader litegrann, har faktiskt några låtar av de på datorn rentav.

Sitter å lyssnar nu, inte helt dumt. "Planetary cries" drar på nackmusklerna :hbang:

SweLabs
2008-02-13, 16:49
Kommer han från Invader eller Amsvartner? känner igen tongångarna från Invader litegrann, har faktiskt några låtar av de på datorn rentav.

Sitter å lyssnar nu, inte helt dumt. "Planetary cries" drar på nackmusklerna :hbang:

Han tillhör ursprungs gänget från Invader. De är riktig bra live också.

Damien Thorne
2008-02-14, 12:27
Kommer han från Invader eller Amsvartner? känner igen tongångarna från Invader litegrann, har faktiskt några låtar av de på datorn rentav.

Sitter å lyssnar nu, inte helt dumt. "Planetary cries" drar på nackmusklerna :hbang:

Ahhh.. Invader.... Det var ju där min lillebror spelade bas tidigare :D

pe11e
2008-02-14, 21:34
Tors 14 Feb - Bröst, triceps & axlar

Så uppdagades äntligen mitt nya träningsschema. Det ser hårt ut, som jag önskar. Måste sätta mig och korrigera till det lite så allting faller på plats till tävlingsveckan bara.

Utöver detta har jag även tränat lite rygg. Farsan ringde på eftermiddagen och berättar att lillsyrran skaffat piano som behöver hämtas. Japp!!! *gah!* bara att dra på gymbältet och sticka iväg, vägde lugnt strax under 200kg. Det gick de'å!

*Signalbänk - 90x5 / 80x4,4,4

För dålig explosivitet! jag är fortfarande byggare.

*Smalbänk m. kloss 13,5 (armb. in) - 90x3,3,3

*Pushpress - 50x5 / 60x5,5

Bör egentligen göra överstötar men fick ta det lite lugnt pga. dålig dagsform.

*Lutande smithpress - 50x8 / 60x6,6

*Baksida axlar över bänk - 10x8 / 15x8 / 17,5x8

*Lite rotatorcuff

SweLabs
2008-02-14, 21:38
Bra pass. Ska bli kul att följa utvecklingen fram till Norrlands.

pe11e
2008-02-14, 21:46
Ja! nu måste jag lära mig att tända till ordentligt på tävling också, är ju annars rätt tyst av mig.

Å du, ses i moshpitten imorrn :hbang:

SweLabs
2008-02-14, 21:53
Ja! nu måste jag lära mig att tända till ordentligt på tävling också, är ju annars rätt tyst av mig.

Å du, ses i moshpitten imorrn :hbang:

Man brukar ha en del adrenalin på tävling så det ska nog lösa sig.

Heavy metal in the night :hbang:

monstermatte
2008-02-17, 14:15
Har du fått nån träningsvärk i nacken efter helgens festligheter? :D

pe11e
2008-02-17, 17:25
Inte alls. Blev ingen headbanging, har som inte hårsvallet för det där :) Däremot är det lite blykepa och småsegt just nu hehe.

Hur är det med the "real bröderna hårdrock", blev det partaj i VIP-rummet eller?

pe11e
2008-02-20, 13:47
Fy bövelen vad seg jag är just nu. Vaknade upp Måndag förkyld, halsont och heltätt i näsan. Känner mig fortfarande lite matt i kroppen. Tänker dra mig iväg och göra bort i alla fall det tunga bänkpasset denna vecka. Vill inte spräcka deadlinen pga. sjukdom *grr27*

Damien Thorne
2008-02-20, 14:26
Bra att du prioriterar det viktigaste.... bänkpressen *flex*

Hoppas förkylningen går över fort så du inte missar nåt viktigt pass.

pe11e
2008-02-20, 17:59
Hehe, ja det har blivit en bänkare av mig. Tänker försöka mig på några tyngre böjar snart också, kanske mäktiga 100kg eller nått *rolleyes*

Damien Thorne
2008-02-20, 18:02
Hehe, ja det har blivit en bänkare av mig. Tänker försöka mig på några tyngre böjar snart också, kanske mäktiga 100kg eller nått *rolleyes*

Då är du ju uppe i mina vikter :naughty:

pe11e
2008-02-20, 18:17
Jag vet *gah!* ;)

pe11e
2008-02-21, 21:22
Tors 21 Feb - Bröst, triceps

Huga vilket skitpass, ingen energi å dåligt humör. Förkylningen har inte släppt uppenbarligen men nu har jag avverkat det tunga passet denna vecka. Kanske blir det jättelätt på Lördag jag får se...

*Klossbänk 13,5 - (uppv.) 100x3 / 120x3,3,3

*Bredbänk m. stopp - 100x4,3,3

Skulle varit 4-or detta pass men orkade inte.

*Smalbänk armb. ut - 90x5,5

*Dips - kv.+30x6,6

*Franskpress m. hantel - 30x6 / 35x6

monstermatte
2008-02-21, 23:39
Inte alls. Blev ingen headbanging, har som inte hårsvallet för det där :) Däremot är det lite blykepa och småsegt just nu hehe.

Hur är det med the "real bröderna hårdrock", blev det partaj i VIP-rummet eller?

hehe nja det vet ja väll inte :) Var ganska lugnt. Vilka tyckte du va bäst å se då? :)

simpan
2008-02-22, 00:43
Tors 21 Feb - Bröst, triceps

Huga vilket skitpass, ingen energi å dåligt humör. Förkylningen har inte släppt uppenbarligen men nu har jag avverkat det tunga passet denna vecka. Kanske blir det jättelätt på Lördag jag får se...

*Klossbänk 13,5 - (uppv.) 100x3 / 120x3,3,3

*Bredbänk m. stopp - 100x4,3,3

Skulle varit 4-or detta pass men orkade inte.

*Smalbänk armb. ut - 90x5,5

*Dips - kv.+30x6,6

*Franskpress m. hantel - 30x6 / 35x6

Kommer alltid pass som går sämre... Tycker smalbänken är riktigt fin vikt på! Kämpa på så går säkert nästa pass bättre! *flex*

pe11e
2008-02-22, 14:09
hehe nja det vet ja väll inte :) Var ganska lugnt. Vilka tyckte du va bäst å se då? :)
Meshuggah var helt magiskt. Från första ackordet till de klev av scenen för tidigt stod jag och flinade, grymt bra!

Scar Symmetry var också bra, men det är synd att Äpplet har sån fruktansvärt dålig akustik. Jag hittade en "sweet-spot" i mitten där man hörde nånting iaf.

Sen stannade jag förbi på våran egen rockstjärna i Dead End. Var ett jäkla drag därnere hehe. Nu har jag inte hört dem så mycket men det var bra stämning och sjysst spelat.

Festivalen i övrigt ger jag inte så mycket för men det var bra krubb i år! tog nån getost-macka med lök och jalapenos, den satte farrt på systemet och gav manlig andedräkt :D

pe11e
2008-02-22, 14:13
Kommer alltid pass som går sämre... Tycker smalbänken är riktigt fin vikt på! Kämpa på så går säkert nästa pass bättre! *flex*
Så sant, man kan inte vara på top jämt. Men det vore kul nån gång! har varit mycket fjantiga förkylningar på senare tid för min del.

Nästa vecka ska jag bänka klossen i brand :devil:

Damien Thorne
2008-02-22, 21:37
Nästa vecka ska jag bänka klossen i brand :devil:

Det var ett bra uttryck :laugh:

pe11e
2008-02-23, 12:20
Dumma uttryck det har jag alltid gott om :thumbup:

monstermatte
2008-02-23, 17:31
Meshuggah var helt magiskt. Från första ackordet till de klev av scenen för tidigt stod jag och flinade, grymt bra!

Scar Symmetry var också bra, men det är synd att Äpplet har sån fruktansvärt dålig akustik. Jag hittade en "sweet-spot" i mitten där man hörde nånting iaf.

Sen stannade jag förbi på våran egen rockstjärna i Dead End. Var ett jäkla drag därnere hehe. Nu har jag inte hört dem så mycket men det var bra stämning och sjysst spelat.

Festivalen i övrigt ger jag inte så mycket för men det var bra krubb i år! tog nån getost-macka med lök och jalapenos, den satte farrt på systemet och gav manlig andedräkt :D

Jo ja tycker Meshuggah Scar Symmetry, Naglfar och Dead End va riktigt bra! I övrigt så var det hyfsat. Ja har lite svårt med power metal röster å sån skit! Ska va lite brutalt vrål :) Som sagt så är det synd att Äpplet har så dåligt ljud. Ljudet va riktigt kasst på Naglfar. Men ja gillar deras musik riktigt mycket! :) När blire träning i veckan då?

pe11e
2008-02-24, 00:06
...Ja har lite svårt med power metal röster å sån skit! Ska va lite brutalt vrål :)... När blire träning i veckan då?
Jag håller med, men jag måste erkänna att jag fortfarande är svag för falsettskriken :em:

Träningen blir Måndag & Torsdag spikade fram till Norrlands. Funderar på en 3-split igen och separera ben/rygg till Onsdag, Lördag också. Förhoppningsvis stöter vi ihop nån dag i veckan iaf. :thumbup:

pe11e
2008-02-25, 13:51
http://www.mysmiley.net/imgs/smile/sick/sick0026.gif

Är min lägenhet full av asbest? eller är fastigheten belägen ovanpå gammalt radioaktivt avfall? min förkylning vägrar släppa! nu har jag ont i halsen, rethosta och snuva. Blir ingen träning på ett par dagar, ska iväg till apoteket och hamstra upp på tunga kemikalier.

Damien Thorne
2008-02-25, 15:09
http://www.mysmiley.net/imgs/smile/sick/sick0026.gif

Är min lägenhet full av asbest? eller är fastigheten belägen ovanpå gammalt radioaktivt avfall? min förkylning vägrar släppa! nu har jag ont i halsen, rethosta och snuva. Blir ingen träning på ett par dagar, ska iväg till apoteket och hamstra upp på tunga kemikalier.

Irriterande med seglivade sjukdomar *gah!*

Kan det vara Flunsan (Influensan) som brukar gå så här års?
Den brukar vara seglivad.

Min sambo har just fått den... och nu börjar det klia lite i min hals *cry*

pe11e
2008-02-25, 17:07
Ja det är riktigt irriterande! men det som inte dödar det härdar, eller... *rolleyes*

pe11e
2008-02-27, 22:23
Sådär, äntligen frisk i kroppen igen. Till och med ryggen är helt återhämtad nu, gu så härli! :thumbup:

Imorrn ska jag bänka mig rejält. Oj, deja vu känslor...

Damien Thorne
2008-02-28, 08:51
Sådär, äntligen frisk i kroppen igen. Till och med ryggen är helt återhämtad nu, gu så härli! :thumbup:

Imorrn ska jag bänka mig rejält. Oj, deja vu känslor...

Jippiii :D

monstermatte
2008-02-28, 12:01
Sådär, äntligen frisk i kroppen igen. Till och med ryggen är helt återhämtad nu, gu så härli! :thumbup:

Imorrn ska jag bänka mig rejält. Oj, deja vu känslor...

Great! Kör hårt! *flex*

pe11e
2008-02-28, 17:51
Tors 28 Feb - Bröst, triceps & lite rygg

Ganska bra pass. Lite dåligt tryck i kroppen men det ger sig. Fick lov att träna tidigare idag. Hade ställt in mig på att "klossa" i powerracket men väl där finns groven Johansson på plats. Senare kliver även Janne in så det blev bra med backning.

*Klossbänk 13,5 - 130x3,3,3

Hamnar fortfarande lite fel på klossen. Kanske skulle börja dra några set som uppvärmning så jag får in känslan.

*Bredbänk m. stopp - 100x4,4,4

Börjar kännas bättre. Förra passet gick knappt 3-orna upp.

*Smalbänk armb. ut - 90x5 / 95x5

Larvigt lätt. Skulle gått direkt på 95 båda seten.

*Dips - +40x5,4

*Pushdowns i latsen - 30x8 / 40x6,6

Mjukade även upp ryggen lite med ryggresningar. Blir att klämma in ett benpass i helgen också. Nu är det full rulle framåt :thumbup:

pe11e
2008-02-28, 17:57
Jippiii :D

Great! Kör hårt! *flex*
Kul med fanclub :cool:

Damien Thorne
2008-02-28, 19:09
Mycket bra vikter Pelle :thumbup:

Damien Thorne
2008-02-28, 19:35
Jag kollade tillbaka några pass i journalen...

Det ser ju ut att vara PB i allt :naughty:

Big.Mac
2008-02-28, 20:12
Tors 28 Feb - Bröst, triceps & lite rygg

Ganska bra pass. Lite dåligt tryck i kroppen men det ger sig. Fick lov att träna tidigare idag. Hade ställt in mig på att "klossa" i powerracket men väl där finns groven Johansson på plats. Senare kliver även Janne in så det blev bra med backning.

*Klossbänk 13,5 - 130x3,3,3

Hamnar fortfarande lite fel på klossen. Kanske skulle börja dra några set som uppvärmning så jag får in känslan.

*Bredbänk m. stopp - 100x4,4,4

Börjar kännas bättre. Förra passet gick knappt 3-orna upp.

*Smalbänk armb. ut - 90x5 / 95x5

Larvigt lätt. Skulle gått direkt på 95 båda seten.

*Dips - +40x5,4

*Pushdowns i latsen - 30x8 / 40x6,6

Mjukade även upp ryggen lite med ryggresningar. Blir att klämma in ett benpass i helgen också. Nu är det full rulle framåt :thumbup:


bra! det börjar ju hända saker :thumbup:

pe11e
2008-02-29, 11:15
Jag kollade tillbaka några pass i journalen...

Det ser ju ut att vara PB i allt :naughty:
I smalbänk blev det PB på 95kg. I övrigt är det helt nya övningar jag aldrig testat tidigare, det blir därav PB varje vecka en tid framöver. Det är ju trevligt iof. :)
bra! det börjar ju hända saker :thumbup:
Tack coach! jag börjar känna smygstyrkan växa fram *flex*

Damien Thorne
2008-02-29, 15:11
Jag håller med, men jag måste erkänna att jag fortfarande är svag för falsettskriken :em:

Träningen blir Måndag & Torsdag spikade fram till Norrlands. Funderar på en 3-split igen och separera ben/rygg till Onsdag, Lördag också. Förhoppningsvis stöter vi ihop nån dag i veckan iaf. :thumbup:

Vad blir det för split? Vilka dagar kommer du att träna?

pe11e
2008-03-01, 12:37
En enkel formula 3-split; Böj, bänk, mark :)

Träningsdagar som det står, Mån-ons-tor-lör. Som du ser är jag dock inte på gymmet idag, klev precis upp hrm :em: var tydligen tröttis...

SweLabs
2008-03-01, 12:40
En enkel formula 3-split; Böj, bänk, mark :)

Träningsdagar som det står, Mån-ons-tor-lör. Som du ser är jag dock inte på gymmet idag, klev precis upp hrm :em: var tydligen tröttis...

Du klev ju upp tidigt för att vara helg :)

Bara ner och köra ett pass vid 14-15 tiden.*slap*

Damien Thorne
2008-03-01, 16:02
En enkel formula 3-split; Böj, bänk, mark :)

Träningsdagar som det står, Mån-ons-tor-lör. Som du ser är jag dock inte på gymmet idag, klev precis upp hrm :em: var tydligen tröttis...

Bra, då kommer vi att synas på gymmet ofta :D

Damien Thorne
2008-03-01, 16:04
Du klev ju upp tidigt för att vara helg :)

Bara ner och köra ett pass vid 14-15 tiden.*slap*

Jag brukar kliva upp vid 6-7-tiden på helgen ;)
Men idag fick vi ligga i sängen enda tills 8.30 pga att vi är sjuka :thumbup:

pe11e
2008-03-01, 17:09
Du klev ju upp tidigt för att vara helg :)
Haha, jag kan erkänna att det inte blev något rekord.

Jag brukar kliva upp vid 6-7-tiden på helgen ;)
Men idag fick vi ligga i sängen enda tills 8.30 pga att vi är sjuka :thumbup:
Ojoj, en riktig sovmorgon ;)

pe11e
2008-03-03, 21:09
Mån 3 Mars - Bröst, triceps & mage

Kändes lite segt idag, rimligtvis för lite vila sedan förra tunga passet i Torsdags. Redan Mars nu också, det börjar dra ihop sig!

*Klossbänk 13,5 - 120x3 / 140x1 Bom! / 135x3,3

Onödigt att jag inte klarade 140kg som planerat. Första gick finfint, sedan hamnade jag snett på klossen.

*Breeébänk m. stopp - 107,5x3,3,3

Gick bättre. Börjar gilla denna övning!

*Smalbänk armb. ut - 100x4,4,4

Fy på mig, inte skulle det vara 3 set idag. Hade antecknat fel...

*Dips - +50x2 / 40x4,4

Lyckades sträcka mig i nacken under nån bänk. Pallade inte med 50 så jag sänkte.

*Franskpress m. hantel - 30x6 / 40x6

*Magträning, lite lutande crunches å kabelcrunchar.

Över lag får jag vara nöjd med hur träningen går. Har aldrig känt på 140kg i bänk tidigare så det var mentalt rätt tungt. Fick tipset att börja med utlyft på riktigt tung vikt efter/under varje pass för att få bättre viktvana.

SweLabs
2008-03-03, 22:55
Looking good!

Damien Thorne
2008-03-04, 07:28
En etta på 140kg i klossen tycker jag var mycket bra.
Nästa gång gör du lätt en trea :hbang: (Eller ska du höja vikten till 145kg då?)

Jag tror det var ungefär ett år sedan jag testade klossbänk, men det var bara 7.5cm´s klossen. Jag blir sugen på att testa den stora klossen. :)

Tunga utlåsningar var inte alltför länge sedan jag testade. Men då sträckte jag mig i triceps :em:

Det är ett bra tips att lyfta ut en övertung vikt. :thumbup:
Jag körde det en gång i veckan under en period efter att ha läst om Dr.Squats träningsprogram.
Man blir stabilare och slipper skaka som ett asplöv på maxtunga vikter, samt att man slipper psykiska spärrar pga att det känns tungt när man lyfter ut vikten. Nu kör jag det enbart på böjen.

pe11e
2008-03-04, 12:32
Looking good!
Tack. Jag var nyrakad...... :laugh: *rolleyes*
En etta på 140kg i klossen tycker jag var mycket bra.
Nästa gång gör du lätt en trea (Eller ska du höja vikten till 145kg då?)

Jag tror det var ungefär ett år sedan jag testade klossbänk, men det var bara 7.5cm´s klossen. Jag blir sugen på att testa den stora klossen.

Tunga utlåsningar var inte alltför länge sedan jag testade. Men då sträckte jag mig i triceps

Det är ett bra tips att lyfta ut en övertung vikt. :thumbup:
Jag körde det en gång i veckan under en period efter att ha läst om Dr.Squats träningsprogram.
Man blir stabilare och slipper skaka som ett asplöv på maxtunga vikter, samt att man slipper psykiska spärrar pga att det känns tungt när man lyfter ut vikten. Nu kör jag det enbart på böjen.
Det kändes inte omöjligt på 140, nästa vecka är det tänkt 145-150. Vila upp sig ordentligt till dess så kan det gå.

Tipset fick jag ju av dig för ett bra tag sen. Det funkade mycket bra för psyket innan maxningen i bänk. Frågan är hur man skulle implementera den i programmet. Efter varje pass, nån gång i veckan :confused:

Du tränar väl nästa vecka på hallen va? klossbänka på Måndag då vid 18:30 *flex*

Damien Thorne
2008-03-04, 22:40
Det kändes inte omöjligt på 140, nästa vecka är det tänkt 145-150. Vila upp sig ordentligt till dess så kan det gå.

Det ska bli intressant att se. Du har börjat komma upp i rejäla vikter nu.

Tipset fick jag ju av dig för ett bra tag sen. Det funkade mycket bra för psyket innan maxningen i bänk. Frågan är hur man skulle implementera den i programmet. Efter varje pass, nån gång i veckan :confused:

Ahaa... Jag misstänkte att Mackan sagt nåt liknande.
Klossbänken fungerar bra som alternativ, då får du också bra viktvana. jag tror att det räcker med klossbänken. Men om du inte kan köra klossbänk ett pass pga avsakning av passare så kan du köra tunga utlyft istället.
Det fungerar bra att köra en tung hold innan en maxning.

Du tränar väl nästa vecka på hallen va? klossbänka på Måndag då vid 18:30 *flex*

Ja, jag är där 18.30.
Då ska jag testa klossbänk med dig :D

pe11e
2008-03-04, 22:51
Ja, jag är där 18.30.
Då ska jag testa klossbänk med dig :D
Knugen! det blir trevligt :)

pe11e
2008-03-05, 19:30
Ons 5 Mars - Ben & biceps

Tog det väldigt lugnt idag och stretchade höftböjarna efter varje set. Trots att det kändes lätt så fick jag känningar på samma punkt i ryggen. Styrkan är tillbaka så jag vågar trycka på ordentligt men jag tänker ta det varligt en tid och träna efter dagsformen.

*Frontböj - 60x8,8

*Böj - 80x5 / 90x5 / 100x5,5,5

*Benpress - 130x8 / 160x5 / 210x5 / 260x5

Skönt att ta ut sig i nån övning.

*Ryggresningar några set

*Konc. curl - 15x8,8

*Stående alt. curl - 20x5 / 25x5 / 30x4 -> 25x3 -> 17,5x5

Riktigt kul att börja med ben å rygg-träning igen :thumbup:

Damien Thorne
2008-03-05, 19:34
Välkommen tillbaka till ben och rygg livet :D

Damien Thorne
2008-03-05, 19:36
Föresten... Du är stark i benpressen... 260kg :naughty:

pe11e
2008-03-05, 23:07
Välkommen tillbaka till ben och rygg livet :D
Det goda livet :hbang:

pe11e
2008-03-06, 20:55
Tors 6 Mars - Bröst, triceps å axlar

Första lättare bänkpasset på några veckor. Blir skönt att komma igång med axlarna kontinuerligt.

*Signalbäk m. stopp - 70x4 / 90x4,4

Kändes såpass bra idag att jag ökade. Fick lite skäll för sega lyft på 90kg :)

*Smalbänk armb. in - 100x3,3,3

*Pushpress - 50x5 / 60x4 / 65x4

Lite mör i rygg å ben sedan gårdagen, vågade inte pressa kroppen så hårt. Kändes som jag skulle vikas dubbelt bakåt...

*Smithpress (lastad vikt) - 40x6,6,6

*Baksida axlar över bänk - 10x12 / 15x10,10

*Sidolyft m. hantlar - 10x10 / 15x8,8

*Axelsträck/kontraktioner i latsdraget

Damien Thorne
2008-03-06, 21:46
Schemat du fått... Är det ett fast schema eller kör ni lite på känn?

Var det planerat sedan tidigare att du skulle köra lätt idag samt att du skulle köra axlar?

Ahhh... Jag måste ta mig en titt i ditt schema på Lördag (om du är där då, jag är där från 12 ungefär) eller på Måndag. :D

pe11e
2008-03-06, 22:07
Jag kommer träna på Lördag en snabbis, sen blir det hem å se ifall de sänder nått från SM! kan snacka mer om det då :)

Och nu är det fastslaget en bicepstävling, killar å tjejer i respektive klass nån gång i Maj. Bara att hänga upp discokulan i hallen å köra hårt. Janne ska vara med också! http://www.mysmiley.net/imgs/smile/characters/character0115.gif

Damien Thorne
2008-03-06, 22:16
Jag kommer träna på Lördag en snabbis, sen blir det hem å se ifall de sänder nått från SM! kan snacka mer om det då :)

Och nu är det fastslaget en bicepstävling, killar å tjejer i respektive klass nån gång i Maj. Bara att hänga upp discokulan i hallen å köra hårt. Janne ska vara med också! http://www.mysmiley.net/imgs/smile/characters/character0115.gif

Lite komiskt att alla vill köra biceps nu :D
När jag gick med i klubben för 2 år sedan så körde jag mycket biceps. Då var det nån som ifrågasatte varför jag körde biceps. "Vad har man för nytta av det i styrkelyft?"

Hur ska tävlingen gå till?
Vad blir det för regler angående cheating?

Roligt att Janne ska vara med :)

SweLabs
2008-03-06, 22:38
Lite komiskt att alla vill köra biceps nu :D
När jag gick med i klubben för 2 år sedan så körde jag mycket biceps. Då var det nån som ifrågasatte varför jag körde biceps. "Vad har man för nytta av det i styrkelyft?"

Hur ska tävlingen gå till?
Vad blir det för regler angående cheating?

Roligt att Janne ska vara med :)

Det blir stångcurl över scottbräda dvs väldigt strikt. Reps på halva kroppsvikten.

Honn
2008-03-06, 23:23
Vilka tider kör du nu? Tycker jag inte sett dig på ett tag.

pe11e
2008-03-07, 00:21
Najj det var ett tag sen! Har dragits med en kraftig förkylning och enbart tränat 1 pass i veckan en tid. Nu är det full huggning igen, tränar Mån-Ons-Tors-Lör. Oftast runt 18:00-snåret.

pe11e
2008-03-09, 23:19
Kvällsträning: cykeltur till päronen på Söndags-middag. 1,4mil fram/åter

pe11e
2008-03-10, 21:29
Mån 10 Mars - Bröst å triceps

Rätt kasst pass. "Bara att bryta ihop och komma igen" hehe

*Klossbänk 13,5 - 130x3 / 145x1 / 140x2,3

*Breeeeebänk m. stopp - 112,5x2 / 110x3,2

Fan vad dåligt tryck i kroppen idag.

*Smalbänk armb. ut - 107,5x4,3

*Dips - kv. +50kg x3,3

*Pushdowns - FMx6,6

Nu går jag ner till 5-ans kloss nästa vecka. Känns rätt skönt...

Damien Thorne
2008-03-11, 11:11
Jag tyckte du såg mycket stark ut :hbang:

Även fast du hade dåligt tryck så blev det väl PB i allt?

Jag ser att du lyckades med 3or i dipsen :naughty:

Finns det inget mellansteg mellan 13.5-klossen och 5-klossen? Låter som ett stort hopp. Finns det ingen 9cm´s?

monstermatte
2008-03-11, 11:29
Jag tyckte du såg mycket stark ut :hbang:

Även fast du hade dåligt tryck så blev det väl PB i allt?

Jag ser att du lyckades med 3or i dipsen :naughty:

Finns det inget mellansteg mellan 13.5-klossen och 5-klossen? Låter som ett stort hopp. Finns det ingen 9cm´s?

Jag har en kloss i bilen som är 7cm tror ja. Inte så stor skillnad mot 5cm men.

pe11e
2008-03-11, 11:47
Det är trevligt att jag ser stark ut åtminstonae :) och det är sant som du säger, hoppet ner till 5cm klossen är rätt stor. Samtidigt lyfter man ju betydligt mindre vikt.

Och Matte, förbannat tråkigt med marken i helgen. Till å med jag blev förbannad framför datorn när jag kikade, var ju ett solkart lyft!

pe11e
2008-03-11, 11:50
Fel har jag skrivit också, det var faktiskt bara 45kg i dipsen.

Damien Thorne
2008-03-11, 13:10
Jag har en kloss i bilen som är 7cm tror ja. Inte så stor skillnad mot 5cm men.

Ahaa.. Det är därför Mattias är så stark i bänken. Han tjuvtränar klossbänk i bilen.

Eller det är nog under bilen, med bilen som vikt. "Klosslyft med liten bil" :D

Damien Thorne
2008-03-11, 13:12
Det är trevligt att jag ser stark ut åtminstonae :) och det är sant som du säger, hoppet ner till 5cm klossen är rätt stor. Samtidigt lyfter man ju betydligt mindre vikt.

Ja, jag gissar att man kanske gör en 2a eller 3a på den vikten som man maxar i vanlig bänk. Man kanske tar 5kg mer med 5ans kloss än medingen kloss.

monstermatte
2008-03-11, 13:17
Ahaa.. Det är därför Mattias är så stark i bänken. Han tjuvtränar klossbänk i bilen.

Eller det är nog under bilen, med bilen som vikt. "Klosslyft med liten bil" :D

haha ja du har kommit på min hemlighet! :D

pe11e
2008-03-11, 16:05
Kör Monstret en Dodge RAM är jag imponerad. Är det en Smart Car kan man ju bicepcurla dem nästan :)

pe11e
2008-03-11, 17:51
Kommer öka kalori och proteinintaget nu. Lagt till en extra måltid per dag och passar på att trycka mer kolisar under vilodagarna. Får se om det styr upp trötthetskänslan...

monstermatte
2008-03-11, 22:19
Kör Monstret en Dodge RAM är jag imponerad. Är det en Smart Car kan man ju bicepcurla dem nästan :)

Ja brukar använda Swebusen.....

jebu
2008-03-11, 22:39
Ja brukar använda Swebusen.....

Jag tror Monstret börjar få liite Hybris *kissass*

Men det är juh som de säger "over there": It ain´t braggin if you can do it

så en bild eller två hade vart najs, fast lägg dig inte under en buss som rör på sig. Det är dumt!

monstermatte
2008-03-11, 22:45
Jag tror Monstret börjar få liite Hybris *kissass*

Men det är juh som de säger "over there": It ain´t braggin if you can do it

så en bild eller två hade vart najs, fast lägg dig inte under en buss som rör på sig. Det är dumt!

haha ibland kör ja med timmer lastbilar också för omväxlingens skull. *flex*

pe11e
2008-03-12, 20:30
Ons 12 Mars - Ben,mage å biceps

Kände av ryggen idag och tog det lugnt i stående övningar. Gjorde nog ett PB iaf.

*Frontböj - 50x5,5

Mycket långsamt med stretching av höftböjarna.

*Böj - 80000kg/1000x4,4,4

Ser lite roligare ut så...

*Benpress - 130x8 / 180x5 / 230x5 / 270x5 PB, tror jag

*Benspark några set på 25kg

*Biceps efter hemligt recept :cool:

*Mage - 50 crunches / Kabelcrunchar 70x10,10

Tänker börja med den där specialövningen för magen, sidolyft, så fort ryggen pallar rörelsen. Tror den kommer motverka att min höft sticker iväg åt sidorna i böjen.

Damien Thorne
2008-03-13, 07:50
Tänker börja med den där specialövningen för magen, sidolyft, så fort ryggen pallar rörelsen. Tror den kommer motverka att min höft sticker iväg åt sidorna i böjen.

Jag har hört att det är en bra stabiliseringsövning :thumbup:

Mycket imponerande benpress. :hbang:

Angånde böjen så är det ingenting som säger att man måste skriva i kg. Skriv i hg istället ;)

8000hg x 4,4,4

eller gram

80000g x 4,4,4

pe11e
2008-03-13, 14:45
Ja brukar använda Swebusen.....
Haha, på så vis. När det börjar kännas lätt slänger man upp 100kg Westberg extra. Bra med många bröder!

pe11e
2008-03-13, 14:47
JMycket imponerande benpress.
Tack och lov att man vågar gå tungt i nån övning. Annars hade benpassen inte blivit av alls känns det som.

pe11e
2008-03-14, 21:05
Fre 14 Mars - Bröst, triceps å axlar

Efter hutlös träningsvärk i triceps tog jag lätta bänkpasset idag istället. Gick la bra.

*Signalbänk m. stopp - 85x3,3,3,3

*Smalbänk armb. in - 105x3,3

*Pushpress - 65x4,4,4

*Smithpress (lastad vikt) - 60x6 / 65x6 / 70x4

*Baksida över bänk - 15x8,8,8

*Sidolyft - 10x8,8,8 / 10x12 -> 15x4 -> 10x5

Mjölksyran tog överhanden i axlarna. Vila till Måndag nu...

SweLabs
2008-03-14, 21:16
Fre 14 Mars - Bröst, triceps å axlar

Efter hutlös träningsvärk i triceps tog jag lätta bänkpasset idag istället. Gick la bra.

*Signalbänk m. stopp - 85x3,3,3,3

*Smalbänk armb. in - 105x3,3

*Pushpress - 65x4,4,4

*Smithpress (lastad vikt) - 60x6 / 65x6 / 70x4

*Baksida över bänk - 15x8,8,8

*Sidolyft - 10x8,8,8 / 10x12 -> 15x4 -> 10x5

Mjölksyran tog överhanden i axlarna. Vila till Måndag nu...

Bara sitta och bulka framför datorn nu då i helgen och se på SM *drool*

pe11e
2008-03-15, 00:06
Jag misstänker att det lär bli så, det intressanta är väl på Söndag.

SweLabs
2008-03-15, 00:17
Jag misstänker att det lär bli så, det intressanta är väl på Söndag.

Ja både Olof samt James tävlar på söndag. Sedan är det alltid skoj att se på de tyngre klasserna.

pe11e
2008-03-17, 21:15
Mån 17 Mars - Bröst å triceps

Gick bara bra idag. Lite ont i höger armbåge, det lär ge sig. I värsta fall blir det att köpa värmeskydd.

*Klossbänk 4,5 m.stopp - 117,5x2,2,2

Kändes hyffsat lätt, ovan med stopp på dessa vikter dock.

*Breeebänk m.stopp - 107,5x2,2,2

*Smalbänk armb. ut - 105x3,3

*Dips - kv+35x5,3

*Pushdowns - FMx5,5

Idag fick de mig att känna på en bänktröja också. Risken är väl att en sådan testas i framtid'n hehe...

SweLabs
2008-03-17, 21:31
Mån 17 Mars - Bröst å triceps

Gick bara bra idag. Lite ont i höger armbåge, det lär ge sig. I värsta fall blir det att köpa värmeskydd.

*Klossbänk 4,5 m.stopp - 117,5x2,2,2

Kändes hyffsat lätt, ovan med stopp på dessa vikter dock.

*Breeebänk m.stopp - 107,5x2,2,2

*Smalbänk armb. ut - 105x3,3

*Dips - kv+35x5,3

*Pushdowns - FMx5,5

Idag fick de mig att känna på en bänktröja också. Risken är väl att en sådan testas i framtid'n hehe...


Bra pass. Jo det lär ju bli test av en sådan framöver någon gång efter Norrlands kanske.

Damien Thorne
2008-03-17, 23:44
Bra pass


Idag fick de mig att känna på en bänktröja också. Risken är väl att en sådan testas i framtid'n hehe...

Läses med Björnen Balous röst :
"Men då blir han ju bänkpressare ju" :D

pe11e
2008-03-18, 00:13
Bra pass. Jo det lär ju bli test av en sådan framöver någon gång efter Norrlands kanske.

Bra pass
Läses med Björnen Balous röst :
"Men då blir han ju bänkpressare ju" :D
Jåho! tänker nog prova vad tröjan ger iaf. en gång efter tävlingen. Sen luktar de ju så himla gott å *cupid*

pe11e
2008-03-19, 21:26
Ons 19 Mars - Nästan ben, biceps & underarmar

Dagens träning blev inget större party. Trött, less, sur och kunde inte träna som planerat.

*Några set benspark

*Ryggresningar - 3set kv.x10

Här kände jag att det inte blir några böjar idag...

*Benpress - 130x10,10 / 160x6 / 200x6,6,6

*Mage - crunches & cablecrunches

*Biceps - konc.curlar 2set 15x8 // Stångcurl - 50x6,6 / 50x6 -> 40x6 -> 30x10

Blev ju lite pressad där av grabbarna att göra ett superset m. dropset

*Scottcurl m. hantel - 15x6,6,6

*Underarmscurlar - 2set 10x12 / 2set 15x12

Det var det. Åsså lite gnäll;

Efter att farmor flyttat in på servicehem har det behövts tömma hela gamla lägenheten två helger i rad. Har gått omkring och kallat sig styrkelyftare nu då måste man ju kunna hjälpa till med lite möbler! hur som helst pallade inte min rygg riktigt med det, har knappt kunnat såva de senaste 2 dagarna.

Tankarna som går i huvet runt min knappt påbörjade styrkelyftar-karriär är inte possitiva just nu. Jag är rent ut sagt förbannat less på att vara skadad å det börjar gå mig på nerverna.

Nu har jag fått klaga av mig lite grann, de må man ju få göra ibland! Jag får försöka se på min träning ur rätt perspektiv och koncentrera mig på det som faktiskt går riktigt bra.

Blir att sova en ordentlig stund inatt å köra hårt i bänken imorrn.

pe11e
2008-03-19, 21:38
Just det, liten kul notering av min nya kost. För 2 veckor sedan på Söndagen vägde jag 86,2kg. Efter 2 hela veckor med träning och nu även ökat matintag fick jag en chock på vågen imorse.

88,1kg fullt påklädd!

Ajfan, var min spontana reaktion. Trodde vågen var fel, tog av mig kläderna och den visade ändå 87,5kg. Det är ju rentav så jag får lugna ner mig annars blir det att tävla i 100-ingen haha :D

Damien Thorne
2008-03-19, 22:29
Just det, liten kul notering av min nya kost. För 2 veckor sedan på Söndagen vägde jag 86,2kg. Efter 2 hela veckor med träning och nu även ökat matintag fick jag en chock på vågen imorse.

88,1kg fullt påklädd!

Ajfan, var min spontana reaktion. Trodde vågen var fel, tog av mig kläderna och den visade ändå 87,5kg. Det är ju rentav så jag får lugna ner mig annars blir det att tävla i 100-ingen haha :D

Faan vilken tungviktare du är :hbang:

... eller så skiter du i att ta det lugnt och satsar istället på att väga fullt i 100-ingen :D
Då får du vara med och leka med de stora pojkarna :cool:

Det skulle vara coolt om du väger 90.0kg på Norrlands. Jag tycker det är mäktigt när man väger fullt i en viktklass.

SweLabs
2008-03-19, 23:28
Drygt med skador. Janne kanske kan fixa det om du går på behandling på hans mottagning. Det gör ont men han har fixat det mesta i skadeväg som jag haft genom åren.

Damien Thorne
2008-03-20, 09:06
Jag får försöka se på min träning ur rätt perspektiv och koncentrera mig på det som faktiskt går riktigt bra.

Ja, det ska du göra.

Vad är det du tycker går riktigt bra?

Själv så tycker jag att en hel del övningar går bra för dig (som jag tycker du är stark i). tex bänkpress (du kommer att ta 130kg på tävlingen, möjligen 135kg), klossbänk (du kan hantera tunga vikter), brebänk med stopp (bra tryck i botten), smalbänk (där har du ökat bra, tidigare körde du på 80kg), dips (om du tar i ordentligt kan du hänga på 50kg), biceps, benpress, pushdowns.

En fråga angående
Smithpress (lastad vikt) - 60x6 / 65x6 / 70x4
Visst är det axelpress (framför eller bakom huvudet)? Isåfall är du stark i det också.
Vad menar du med "lastad vikt"

Det är väl bara böjen och marken som inte går bra pga smärta i ryggen?
Men eftersom du nu är bänkpressare så kan du skita i dom övningarna :D

Jag funderar på om jag och du någon gång framöver ska ställa upp i "Team SL". Du kör bänkpress och jag kör böj och mark. Sen slår vi ihop våra poäng och vinner tävlingen. :naughty:

Jag gillar Mackans uttryck :
"Det är bara att bryta ihop o komma igen"

pe11e
2008-03-20, 12:03
Faan vilken tungviktare du är :hbang:

... eller så skiter du i att ta det lugnt och satsar istället på att väga fullt i 100-ingen...
Jamen 12,5kg då på 5-6veckor. Bara å trycka *popcorn*
Drygt med skador. Janne kanske kan fixa det om du går på behandling på hans mottagning. Det gör ont men han har fixat det mesta i skadeväg som jag haft genom åren.
Jag frågade igår om någon varit hos honom, ifall han är bra på min typ av skada. Kanske blir ett besök för en ordentlig ångvälts-massage om inte annat!

...Vad är det du tycker går riktigt bra?

- De mesta annat går ju bra som inte involverar sylt-rännan därbak. Bänken går ju kanon!

En fråga angående
Smithpress (lastad vikt) - 60x6 / 65x6 / 70x4
Visst är det axelpress (framför eller bakom huvudet)? Isåfall är du stark i det också.
Vad menar du med "lastad vikt"

- Ajdå, analfapääten var framme. Visste tidigare inte vad smithstången väger, skrev då bara upp de vikter jag lastade på. Klippte å klistrade från tidigare pass, jag räknade in 20kg smithstång i de vikterna. 70kg totalt framför.

Jag funderar på om jag och du någon gång framöver ska ställa upp i "Team SL". Du kör bänkpress och jag kör böj och mark. Sen slår vi ihop våra poäng och vinner tävlingen. :naughty:

- Hahaha, den var bra. Jo vi kan utgöra klubbens dreamteam. Klär vi ut oss på tävling kanske folk tror vi är samma ena. Du tar blöjarna å sumon så fixar jag biffen :laugh:

Jag gillar Mackans uttryck :
"Det är bara att bryta ihop o komma igen"

- Ja, den summerar min kropp rätt bra just nu :thumbup:

Damien Thorne
2008-03-20, 14:12
- Hahaha, den var bra. Jo vi kan utgöra klubbens dreamteam. Klär vi ut oss på tävling kanske folk tror vi är samma ena. Du tar blöjarna å sumon så fixar jag biffen

Det låter som en bra idé :hbang:

Damien Thorne
2008-03-20, 14:19
Kom på en till sak angående vårat dreamteam.

Om vi lastar på vikter utav helvette så kommer publiken och dommarna att bli så imponerade att de inte lägger märke till våran längdskillnad ;)

Men då skulle vi vart en till i laget. Någon måste ju hjälpa oss att lyfta de tunga vikterna.... man kan ju inte lyfta tunga vikter ensam... :cool:

Det måste vara en bredaxlad jävel som bara råkar gå förbi och skymma sikten för dommarna och publiken. Då ser de inte att han hjälper till att slita upp vikten.

pe11e
2008-03-20, 19:39
Tor 20 Mars - Bröst, triceps å axlar

Idag var det rätt lugnt. Kände av armbågen litegrann och tog det lugnare i explosiva övningarna.

*Signalbänk m.stopp - 85x3,3,3,3,3

*Smalbänk armb. in - 100x3,3

*Pushpress - 60x4,4,4

*Smithpress - 70x5,5,3+1

*Baksida axlar övar bänk - 15x8,8 / 20x8,8

Nu blir det påskvila till Måndag ifall det inte är öppet på Lördag en längre stund.

pe11e
2008-03-20, 19:40
Kom på en till sak angående vårat dreamteam.

Om vi lastar på vikter utav helvette så kommer publiken och dommarna att bli så imponerade att de inte lägger märke till våran längdskillnad ;)

Men då skulle vi vart en till i laget. Någon måste ju hjälpa oss att lyfta de tunga vikterna.... man kan ju inte lyfta tunga vikter ensam... :cool:

Det måste vara en bredaxlad jävel som bara råkar gå förbi och skymma sikten för dommarna och publiken. Då ser de inte att han hjälper till att slita upp vikten.
Vi får satsa på det *flex*

SweLabs
2008-03-20, 21:02
[B]Nu blir det påskvila till Måndag ifall det inte är öppet på Lördag en längre stund.


Påskvila? :confused: Vad är det för dumheter. Träning på fredag klockan 15 för oss i klubben samt troligtvis något pass på lördag också :whipped:

pe11e
2008-03-21, 00:24
Men... tänkte ju slappa nu hehe

Nä, kan väl alltid göra bort lite bortglömda muskelgrupper. När får ni veta om Lördan?

SweLabs
2008-03-21, 00:33
Men... tänkte ju slappa nu hehe

Nä, kan väl alltid göra bort lite bortglömda muskelgrupper. När får ni veta om Lördan?

Jag antar att det blir beslutat på fredagsträningen. Läggs i så fall ut på hemsidan.

pe11e
2008-03-21, 18:17
Fre 21 Mars - Lätt rygg, vader å biceps

Efter påtryckningar drog jag ett pass ändå. Inte dumt med VIP-träning ibland, In Flames ur högtalarna och styrketräning funkar alltid. Grym energi idag *flex*

*Chins - kv. x 6,6,5

*Latsdrag breda - 40x10 / 60x10 / 70x8,8

*Latsdrag v-handt. - 70x8,8

*Kabelrodd - 50x12,12

*Hantelrodd - 30x8,8,8

*Sittande vadpress - 20x20 / 40x12 / 60x10,7

Dålig uthållighet i vaderna numer.

*Vadpress i hacken - 100x12 / 150x10 / 200x7

*Konc.curl - 15x12,12

*Cable, enarms preachercurls - 20x8,8,8

*Konc.curl - 20x5 -> 17,5x5 -> 15x5 / 17,5x6,6

*Scottcurl m.stång - 50x3 / 45x4 / 40x5

Det var ändå kämpigt på 45kg.

*Stående hantelcurl - 25x5 / 25x4 -> 17,5x5 -> 10x10

111 reps för biceps! Ska väl ge nånting hoppas jag.

Nu är det helg, glad påsk för er som firar det.

SweLabs
2008-03-21, 18:44
Biceps kungen :)

pe11e
2008-03-21, 20:26
Inte ännu, du ägde mig ju på 40kg :) till Maj blir det kamp om tronen.

Damien Thorne
2008-03-21, 22:04
Imponerande styrka i skottcurlen. :naughty:

pe11e
2008-03-24, 14:29
En 4-a på halva min vikt är ju inget vidare tycker jag. Märks att jag är van att svinga mycket.

pe11e
2008-03-24, 19:40
Mån 24 Mars - Bröst & triceps

Det gick mycket bra idag, PB i allt utom dips tror jag. Klossbänkarna blev riktiga stänkare, känns väldigt rimligt med 125kg som ingångsvikt nu.

*Klossbänk 4,5 m.stopp - 122,5x2,2,2

*Bredbänk m.stopp - 115x2,2,2

Riiiiiiktigt tungt, klarar nog inte många fler kilon utan att använda triceps mer.

*Smalbänk armb. ut - 110x3,3,2

Armbågen började muppa...

*Dips +45kg - 3,3

*Pushdowns - FMx5 / FM+5kg x 5

Om jag gör någon notering av idag är det att jag blir starkare av att hålla smalare grepp. Upptäckte att jag använde OL-stång och höll lillfingrarna på ringarna. Det blir på en SL-stång lite över långfingret på ringarna, typ.

Lite längre lyftväg men jag blir starkare så...

Damien Thorne
2008-03-24, 21:11
Starkt pass :hbang:

Du skulle haft testa 4 olika greppbreddar för att se vilket som går bäst.
De 4 olika fingrarna på ringen.

Jag brukar mest köra med pekfingret.
Men jag ibland varierar jag mellan pek, lång och lill (vet ej om jag testat ring)
För tillfället varierar jag mellan lill och pek (2 pass pek, 1 pass lill).

Damien Thorne
2008-03-24, 21:17
En 4-a på halva min vikt är ju inget vidare tycker jag. Märks att jag är van att svinga mycket.

Jag tänkte på 3an på 50kg. Hade du börjat på 45kg så hade du säkert gjort 5-6 reps :naughty:

Så länge du är starkare än mig så är du stark ;)

Själv så klarar jag bara ett reps på halva min kroppsvikt :em:
(möjligen 2 om jag tar i ordentligt)

Vad har du kört på som mest i vanlig bicepscurl med stång?
Gissar på några reps på 60kg.

pe11e
2008-03-25, 01:00
Min plan är att göra minst 20+ på 45kg :cool:

Tror jag gjort nån 2'a på 70kg med bälte, magnesium, lindor.... Störtlöjligt, lugnade ner mig efter det.

Damien Thorne
2008-03-25, 06:56
Min plan är att göra minst 20+ på 45kg :cool:

Tror jag gjort nån 2'a på 70kg med bälte, magnesium, lindor.... Störtlöjligt, lugnade ner mig efter det.

Bra plan att göra 20+ :whipped:

70kg :hbang:
Själv så har jag gjort en 1a på 60kg, 2a på 57.5kg, 4a på 55kg, 9-10 på 50kg

pe11e
2008-03-26, 19:10
Ons 26 Mars - Lite ben, mage & biceps

Tränade lite tidigare idag då jag vänt på dygnet fullständigt. Rätt skönt att slippa äta middag klockan 22.00 på kvällen och sen ligga vaken till tidig morgon.

Lätt ben idag och mjölksyraträning för biceps!

*Benspark några sett

*Lite böj med tomstång

Där var jag på väg igen! Har fått vara smärtfri i kroppen i flera dagar nu och tänker fortsätta vara det. Kändes inte värt att knäböja idag.

*Benpress - 130x10,10 / 180x5 / 220x5,5,5

*Mage crunches / cablecrunches / sidolyft mot bänk

*Biceps

Var som lite småseg i armarna fortfarande :hbang:

pe11e
2008-03-27, 19:23
Tor 27 Mars - Bröst, triceps å axlar

Kändes skönt med ett lättpass idag, fortfarande träningsvärk i triceps sen Måndags. Aldrig i bröstet, hm?

*Signalbänk m.stopp - 90x3,3,3,3,3

Det börjar kännas lätt å fint att pressa explosivare. Snart blire dynamit-bänk!

*Smalbänk armb. IN - 107,5x3,3

*Pushpress - 65x4,4,4

*Smithpress (lastad vikt) - 50x5,5,5

Ökar fint i styrka på framsida axlar.

*Baksida axlar över bänk - 10x12,12 / 15x8,8 / 20x8,8

Damien Thorne
2008-03-27, 21:59
fortfarande träningsvärk i triceps sen Måndags. Aldrig i bröstet, hm?

En teoretisk analysering från min sida vad det beror på... :)

*Klossbänk 4,5 m.stopp - 122,5x2,2,2 6 reps som tar mest på triceps

*Bredbänk m.stopp - 115x2,2,2 6 reps på bröst

*Smalbänk armb. ut - 110x3,3,2 8 reps på triceps

*Dips +45kg - 3,3 6 reps på triceps

*Pushdowns - FMx5 / FM+5kg x 5 10 reps på triceps


Du körde sammanlagt 6 reps som tar mest på bröst och 30 reps som tar mest på triceps.

Det var alltså ett tricepspass till större delen.

pe11e
2008-03-28, 12:29
Det ser ju ut att vara extremt mycket triceps när du skriver ut det sådär. Men jag kommer få en mäktig hästsko :)

Lilla 4,5-klossen tror jag dock tar på bröst rätt mycket. Nog får jag värk i bröstet efter den, men inte i jämförelse med hur mina armar känns dagarna efter Måndagen.

Damien Thorne
2008-03-28, 17:10
Det ser ju ut att vara extremt mycket triceps när du skriver ut det sådär. Men jag kommer få en mäktig hästsko :)

Lilla 4,5-klossen tror jag dock tar på bröst rätt mycket. Nog får jag värk i bröstet efter den, men inte i jämförelse med hur mina armar känns dagarna efter Måndagen.

Japp, du kommer att få en gigantisk hästsko :D

Jag missade att det var den låga klossen. Trodde det var den höga

pe11e
2008-03-29, 17:10
Lör 29 Mars - Rygg & blandat

Sliten sen utgången igår. Drog lite mark idag, ja ni läste rätt. Preliminärt blir det SL på norrlands nu *flex* allt sitter i om jag blir ensamen som tävlar på Söndag, det känns totalt onödigt. Då gör jag hellre några lätta böj å mark på Lördan också.

*Chins - kv.x6,6,6

*Latsdrag brett - 60x8 / 70x8 / 80x8 - smalt 80x8,8,8

*Hantelrodd - 25x8 / 30x8,8,8

*Ryggresningar

*Underarmarscurl

*Shrugs - 30x12,12,12

*Smalmark - 60x8,8,8 / 90x5

Både ryggen och formen höll på 90kg. Känns la kul.

*Ryggresningar å rehabövning

Kändes faktiskt bra, ville inte gå tyngre idag. Dels småseg i kroppen men också ett rätt utdraget pass. Lär kännas betydligt mer motiverande att träna ryggpasset om jag lägger in marklyft framöver.

Damien Thorne
2008-03-31, 07:34
[B]
Sliten sen utgången igår. Drog lite mark idag, ja ni läste rätt. Preliminärt blir det SL på norrlands nu *flex* allt sitter i om jag blir ensamen som tävlar på Söndag, det känns totalt onödigt. Då gör jag hellre några lätta böj å mark på Lördan också.

Såg att du skrev i gästboken att det blir bänkpress på Söndagen.

Det betyder alltså att fler än du ska köra det. Vilka?

pe11e
2008-03-31, 12:24
Ja jag bestämde mig för det ändå. Det är tydligen bara jag och Maria, kanske någon till?

Damien Thorne
2008-03-31, 12:54
Ja jag bestämde mig för det ändå. Det är tydligen bara jag och Maria, kanske någon till?

Jag tror Rebecka ska köra bänk också.

Hur mycket tror du att du maxar nu?

pe11e
2008-03-31, 14:22
Jasså, jamen då är vi 3.

Ja, nu är jag inne på maxveckan. Ikväll ska jag göra 2set 2-or på 130-135kg till 4,5 klossen. Det blir lätt!

Rapport kommer senare, kanske en liten film oxå.

Damien Thorne
2008-03-31, 19:48
Jasså, jamen då är vi 3.

Ja, nu är jag inne på maxveckan. Ikväll ska jag göra 2set 2-or på 130-135kg till 4,5 klossen. Det blir lätt!

Rapport kommer senare, kanske en liten film oxå.

Hoppas det blir film *popcorn*

Jag är imponerad hur bra du ökat på sistonde :hbang:

Damien Thorne
2008-03-31, 19:54
Har du hört nåt om det finns något intresse i klubben att köra en bodypress-tävling samtidigt som bicepstävlingen?

Jag gav det som förslag för ett tag sedan (i gästboken samt i Swelabs journal), men jag har inte hört nåt.

Bodypress = bänkpress, maxreps på egen kroppsvikt.

Det skulle vara intressant att se om de i klubben har bra uthållighet i bänken, eller om de bara är starka :D

Har du provat att maxreppa någon gång på någon låg vikt eller på kroppvikten?

Damien Thorne
2008-03-31, 19:57
Vad händer efter maxveckan, fram till Norrlands?
(Hur kör du vecka för vecka)

Är det 2 veckor till Norrlands efter denna vecka?

pe11e
2008-03-31, 20:06
Mån 31 Mars - Maxvecka bröst å triceps

Idag kom överträningen. Det gick inte helt värdelöst men jag är ruskigt sliten nu. Nästa vecka är det tänkt 3set 1-or på ingångsvikt mm.

*Uppv. vanlig bänk - (20x20 / 50x8 / 70x5 / 100x3)

*Klossbänk 4,5 m.stopp - (115x3 / 120x1) 130x2,1 utan stopp

F-n vad kasst! förra veckan gick så bra, stången flög upp. Idag kändes det svintungt och jag fick med nöd och näppe upp vikten. Känns inte så stabilt inför tävlingen men jag borde få upp 127,5-130kg.

Jag får fundera lite på ingångsvikten nu under veckan men det lär bli lågt. Kanske 120 -> 127,5 -> 130 om jag känner mig helfräsch efter "viloveckan". Annars 117,5 -> 122,5 -> 127,5 typ...

*Bredbänk m.stopp - 122,5x1 fail på 2 / 120x2 utan stopp

*Smalbänk armb. ut - 117,5x3,2

Gick bättre. Armbågen har blivit glad igen å!

*Dips - +40kg x5,5

Klarade inte tyngre. Helt matt i kroppen...

pe11e
2008-03-31, 20:14
Hoppas det blir film *popcorn*

Jag är imponerad hur bra du ökat på sistonde :hbang:
Tack, blev ingen film dock. Skitpass *grr27*
Har du hört nåt om det finns något intresse i klubben att köra en bodypress-tävling samtidigt som bicepstävlingen?
Jag misstänker att intresset är lågt. Nog räcker det väl med gamle biceps hehe.

Vad händer efter maxveckan, fram till Norrlands?
(Hur kör du vecka för vecka)

Är det 2 veckor till Norrlands efter denna vecka?
Ja 3 veckor med denna vecka. Maxvecka idag som står ovan, nästa vecka ingångsvikten ner till bröstet 3set, veckan efter det vilovecka med lätt träning för att behålla spänningen. Senna sere ut :)

Damien Thorne
2008-03-31, 21:29
Tack, blev ingen film dock. Skitpass *grr27*

Synd... jag hade sett fram emot lite kvällsfilm :cool:

Jag misstänker att intresset är lågt. Nog räcker det väl med gamle biceps hehe.

Det som är så skoj. Jag var med i en atletic fitness tävling (2001 tror jag).
Då var en av grenarna bodypress.

Ja 3 veckor med denna vecka. Maxvecka idag som står ovan, nästa vecka ingångsvikten ner till bröstet 3set, veckan efter det vilovecka med lätt träning för att behålla spänningen. Senna sere ut :)

Det ser bra ut :thumbup:

Det blir skoj att se vad det blir för ingångsvikter.

Jag brukar ha 10kg mindre än 1RM som ingångsvikt för att känna mig säker. Känns så psykiskt tungt om man missar första lyftet.

Andra lyftet blir 1RM. Om jag klarar det så blir tredje 2.5kg till 5kg tyngre.

Tex om du nu tror att du maxar 125kg med stopp, så skulle jag satt ingången på 115kg och nästa lyft på 125kg. Känns det ganska lätt så testa 130kg i sista lyftet, annars 127.5kg.

pe11e
2008-03-31, 23:29
Det blir skoj att se vad det blir för ingångsvikter.

Jag brukar ha 10kg mindre än 1RM som ingångsvikt för att känna mig säker. Känns så psykiskt tungt om man missar första lyftet.
Nä det blir ju inget av. Första lyftet ska upp!

Damien Thorne
2008-03-31, 23:31
Nä det blir ju inget av. Första lyftet ska upp!

Ja, det har du helt rätt i :D

pe11e
2008-04-01, 15:48
Ingen träning på ett par dagar eventuellt veckan ut. Tänker försöka pricka av bänkträningen på Torsdag om det går.

Vaknade imorse efter 10h sömn och kände mig trött/seg. Fick trycka i mig frukosten och kände mig mätt in på eftermiddagen. Det var nått nytt, typiska signaler på överträning tror jag.

Har varit ute på promenix till stan fram-åter och tänker göra nån daglig motion åtminstone här i veckan tillsammans med stadigt matintag. Hoppas jag klarar träning nästa vecka för det känns rätt viktigt...

Damien Thorne
2008-04-01, 16:59
Ja, det låter som överträning.

Du får göra som din coach gör när han känner sig sliten.
Dra ner på övningarna, setten och repsen.

Huvudsaken att du kör det viktigaste = Bänkpress :D
(och biceps förstås :thumbup: )

Vad gör man på dagarna när man kan sova 10 timmar?
Arbetslös? Skiftjobb?

pe11e
2008-04-01, 18:04
Jepp

Damien Thorne
2008-04-01, 18:08
Är du arbetslös?

Vad studerade/jobbade du med tidigare?

Vad söker du för jobb nu?

Volvo? :D

pe11e
2008-04-01, 23:12
Äre 100 frågor idag hehe. Jag orkar inte tråka ner min journal med massa jobbprat, det får vi ta på nån träning framöver.

Damien Thorne
2008-04-01, 23:18
Äre 100 frågor idag hehe. Jag orkar inte tråka ner min journal med massa jobbprat, det får vi ta på nån träning framöver.

Ja, många frågor blev det :em:

Jag tänkte bara att om du är arbetslös så tänkte jag tipsa om att du kan söka till Volvo. De håller på att bygga en helt ny arbetsplats där.

Men jag får ta intervjun på nån träning istället :D

Damien Thorne
2008-04-01, 23:30
Jag måste sluta spamma i din journal. :smash:
Jag har snart skrivit lika många inlägg som dig.

Du har skrivit 101 och jag 73 (Swelabs ligger på 3e plats med 22 inlägg)

Fast jag är lika jobbig i Swelabs journal. Han har skrivit 371 och jag 171 :em:

I din förra journal har jag också andraplatsen.
Du 245 - jag 91


Fast du har ju andraplatsen i min journal också :D
(Och Swelabs tredje)
(497-84-44)


Japp... Och så blev det ännu ett onödigt spam-inlägg ;)

Och klocken är 0.30 och jag slutade jobbet för 30 minuter sedan. Sitter fortfarande kvar på jobbet... skulle bara läsa lite på Kolozzeum... Igår satt jag kvar över 1 timme efter jag slutat jobbet.... Hur mår jag? :)

pe11e
2008-04-02, 13:46
Det kan aldrig vara spam om det gäller träningen eller livet i övrigt. Det är bara å skriva :)

Däremot på jobb, dansband, mode och politik säger jag pass!

Damien Thorne
2008-04-02, 16:51
Det kan aldrig vara spam om det gäller träningen eller livet i övrigt. Det är bara å skriva :)

Däremot på jobb, dansband, mode och politik säger jag pass!

Haha... Helt rätt inställning :laugh:

pe11e
2008-04-03, 18:51
Tors 3 April - Lite bröst, triceps å axlar

Klarar inte att sitta hemma en dag till, känner mig hyffsat fräsch också. Jag har gått ner i vikt litegrann från förra veckan men nu pekar vågen uppåt igen.

*Signalbänk - 90x3,3,3,3,3

*Smalbänk armb.IN - 100x3,3

Lättfjärt...

*Pushpress - 60x4,4,4

*Smithpress (lastad vikt) - 50x4,4,4

Vågade inte mer än så, får se om det blir nått ryggpass imorgon kanske.

monstermatte
2008-04-03, 20:04
Tors 3 April - Lite bröst, triceps å axlar

Klarar inte att sitta hemma en dag till, känner mig hyffsat fräsch också. Jag har gått ner i vikt litegrann från förra veckan men nu pekar vågen uppåt igen.

*Signalbänk - 90x3,3,3,3,3

*Smalbänk armb.IN - 100x3,3

Lättfjärt...

*Pushpress - 60x4,4,4

*Smithpress (lastad vikt) - 50x4,4,4

Vågade inte mer än så, får se om det blir nått ryggpass imorgon kanske.

Fina grejer! Nu ska du ju trycka mat som en galning. Om du vill gå upp i vikt. Käka typ 5 middagar per dag + mellan mål på det! Du ska vara mätt dyngnet runt. :D Kör så nu fram till Norrlands sen kan du lugna ner dig efter det. Så gjorde ja förut och ja kan lova att vikten rörde på sig. :hbang:

pe11e
2008-04-03, 20:49
Jag kanske ska satsa på att väga fullt *popcorn* Blev en keeebabo och några öl här i kväll och jag käkar stadigt i övrigt.

Men 5 middagar varje dag!!! Inte konstigt du är ett monster, det är ju värre än Coleman & Co. haha

monstermatte
2008-04-03, 22:52
Jag kanske ska satsa på att väga fullt *popcorn* Blev en keeebabo och några öl här i kväll och jag käkar stadigt i övrigt.

Men 5 middagar varje dag!!! Inte konstigt du är ett monster, det är ju värre än Coleman & Co. haha

haha jepp a man gut to do vad a man gut to göra.

pe11e
2008-04-05, 13:13
*ehem* dagens viktigaste nyhet är att jag fläskat upp mig till 88,2kg morgonvikt. Få se om jag spräcker 89kg ikväll, helt galet hihi *screwy*

Blir ingen träning förrän Måndag. Tänker följa bänkprogrammet hela vägen ut småsliten till trots. Eftersom jag inte går ner i vikt av träningen känns det inte som något större problem, ändå sista veckan nu...

Damien Thorne
2008-04-05, 16:59
*ehem* dagens viktigaste nyhet är att jag fläskat upp mig till 88,2kg morgonvikt. Få se om jag spräcker 89kg ikväll, helt galet hihi *screwy*


Coolt :D

Hur har du gjort för att gå upp i vikt?

pe11e
2008-04-05, 21:12
Tryckt mycket mat :)

Läs Mattes tips förra sidan hehe, men några måltider mindre då.

Damien Thorne
2008-04-05, 21:36
Tryckt mycket mat :)

Läs Mattes tips förra sidan hehe, men några måltider mindre då.

Det var ett mycket bra tips. :D

pe11e
2008-04-06, 00:00
Helgens mål avklarat 00:00 :thumbup: 89,8kg! tycker inte ens att jag har satsat idag...

monstermatte
2008-04-06, 09:48
Helgens mål avklarat 00:00 :thumbup: 89,8kg! tycker inte ens att jag har satsat idag...

haha skön bild! :D

SweLabs
2008-04-06, 22:57
Kung det blir hundringen för dig på Norrlands då?

Damien Thorne
2008-04-07, 05:22
Helgens mål avklarat 00:00 :thumbup: 89,8kg! tycker inte ens att jag har satsat idag...

Byt genast avatar! :D

Fortsätter du så här kommer du att väga fullt i 100ingen i år :hbang:

Damien Thorne
2008-04-07, 05:25
Käkar du nåt kosttillskott? Kreatin?

Damien Thorne
2008-04-07, 05:40
Nu har anmälningarna kommit in och det blev 75st lyftare. Pga det stora deltagar antalet(46 i SL 29 I bp) blev vi tvungen att dela upp tävlingen så här.

Lördagen den 19april: Bänkpress med utrustning+ styrkelyft med utrustning.

Söndagen den 20 april: Bänkpress RAW och Styrkelyft RAW.

Tävlingsstart 10.00 båda dagarna. Återkommer med exakta startider och grupper+ deltagar lista efter helgen.



Perfekt att alla raw-tävlingar blev på samma dag. Då slipper du bli ensam på Söndag :thumbup:

pe11e
2008-04-07, 14:03
haha skön bild! :D
*drool*
Kung det blir hundringen för dig på Norrlands då?

Byt genast avatar! :D

Fortsätter du så här kommer du att väga fullt i 100ingen i år :hbang:
Frukta ej! Jag väger under 89kg idag så det blir klass -90 enligt planen.
Perfekt att alla raw-tävlingar blev på samma dag. Då slipper du bli ensam på Söndag :thumbup:
Ja jag såg det. Hade ju haft sällskap av 2 lyftare men nu blir det ännu bättre!

pe11e
2008-04-07, 20:00
Mån 7 April - Bröst å triceps

Provade ingångsvikten idag med domarsignaler. Kändes hyffsat lätt med okej fart, är trots lite småsliten i kroppen. Ingången blir 117,5kg nu och 127-130 känns helt rimligt andra, tredje.

*Bänk med domars. - 117,5x1,1,1

*Signalbänk - 90x3,3,3

*Signal-smalbänk m.stopp - 90x3,3

Väldigt kort pass. Jag fick ju en cykeltur i skitvädret också...

tano
2008-04-07, 23:12
Mån 7 April - Bröst å triceps

Provade ingångsvikten idag med domarsignaler. Kändes hyffsat lätt med okej fart, är trots lite småsliten i kroppen. Ingången blir 117,5kg nu och 127-130 känns helt rimligt andra, tredje.

*Bänk med domars. - 117,5x1,1,1

*Signalbänk - 90x3,3,3

*Signal-smalbänk m.stopp - 90x3,3

Väldigt kort pass. Jag fick ju en cykeltur i skitvädret också...

Bra bänkar.

Lite cykel dör man inte av :D

Damien Thorne
2008-04-08, 07:42
Vad är det för skillnad på "bänk med domarsignaler" och signalbänk?

Gissar här:
Bänk med domarsignaler = tävlingsgodkända lyft

Signalbänk = Måste vänta på pressignal efter varje stopp på bröstet, men i övrigt är det inga andra signaler.

pe11e
2008-04-08, 11:34
Tano - haha det vete katten. Ibland känns det som hjärtat är påväg ur bröstkorgen :)

Magnus - du har uppfattat rätt på domarsignaler, tävlingslyft. Signalbänk har två syften som jag förstått. Dels nöter du in signalbanorna för bänk, men först och främst tränar du upp explosivitet.

Damien Thorne
2008-04-08, 12:26
Magnus - du har uppfattat rätt på domarsignaler, tävlingslyft. Signalbänk har två syften som jag förstått. Dels nöter du in signalbanorna för bänk, men först och främst tränar du upp explosivitet.

Tack för svaret :)

rolf
2008-04-08, 13:59
Du börjar ha en manlig kroppsvikt nu, manliga träningsvikter har du haft länge ;) :thumbup:

pe11e
2008-04-08, 14:05
Tjena Rolf! Hehe tackar, men du vet jag leker ju styrkelyftare numera. Måste ju hålla en image :)

rolf
2008-04-08, 14:09
Tjena Rolf! Hehe tackar, men du vet jag leker ju styrkelyftare numera. Måste ju hålla en image :)

Ah, du lyckas rätt bra, fortsätt så! ;) Hur ser dagsformen ut, börjar du ha kolesterolvärden som en riktig SL-are också? :D

pe11e
2008-04-08, 14:14
Dagsformen. Oj vet inte, valross? :cryout:

Hehe, faktiskt är jag i rätt schysst form. Konditionen håller och 6-packet är kvar. Då är jag nöjd ;)

rolf
2008-04-08, 14:19
Ah, det är fiint! :thumbup: Jag joinar 6-pack-klubben om en månad eller så :D

pe11e
2008-04-10, 19:48
Tors 10 April - Bröst, axlar & rygg

Efter att ha cyklat runt halva stan idag strax innan träningen halvsov jag på gymmet. Måste köpa nytt "Malto" å hinka i mig under passen.

*Signalbänk m.stopp - 80x3,3,3

*Pushpress - 70x3,3,3

*Baksida axlar - 10x12 / 15x12 / 20x12

*Smalmark - 90x5,5,5

Kändes rätt bra! Fick mjölksyra så jevulskt. Vältränad rygg, eller...

Damien Thorne
2008-04-10, 19:53
Dagsformen. Oj vet inte, valross? :cryout:

Hehe, faktiskt är jag i rätt schysst form. Konditionen håller och 6-packet är kvar. Då är jag nöjd ;)

Coolt att gå upp i vikt och samtidigt behålla 6-packet :hbang:

pe11e
2008-04-11, 13:07
Man kan ju hoppas att den håller sig några år. Annars får jag väl ställa in den i kylen ;)

pe11e
2008-04-11, 20:19
Fre 11 April - Biceps, mage & underarmar

Avslutninge på veckan med lite muskelgrupper som gud glömde. Nästa Söndag smäller det! *flex*

*Konc.curl - 15x12,12

*Enarms preacherc. i CC - 20x8 / 25x8 / 30x6

*Kabelcurl - 60x8 / 70x8 / 80x8

*Crunches och kabelcrunchar

*Underarmar

Damien Thorne
2008-04-14, 18:52
Spännande... Nu är det mindre än en vecka kvar :D

Hur känns formen?