handdator

Visa fullständig version : Ben funderingar


TheDoe
2008-01-29, 11:46
Hej!

Jag har några funderingar ang låren bland annat..

Fundering 1: Om man har stora lår och stor rumpa men inte är speciellt överviktig och inte heller speciellt vältränad vad ska man då göra för att få dessa mindre? Ska man träna ben som vem som helst? Benböj osv? Vill inte ha speciellt stora ben.


Fundering 2: Hur stark ska man vara framsida lår för hållandevis till baksidan?
t.ex i ben curlen tränar jag på 45kg och i bensparken på 95kg, är det rimligt? Känns som att jag är lite försvag i baksidan.

Fundering 3: Hur gör man för att man ska få mindre svank?
Stretcha höftböjaren
träna magen
Baksida lår
Något mer?

Rahf
2008-01-29, 11:58
Hej!

Jag har några funderingar ang låren bland annat..

Fundering 1: Om man har stora lår och stor rumpa men inte är speciellt överviktig och inte heller speciellt vältränad vad ska man då göra för att få dessa mindre? Ska man träna ben som vem som helst? Benböj osv? Vill inte ha speciellt stora ben.


Fundering 2: Hur stark ska man vara framsida lår för hållandevis till baksidan?
t.ex i ben curlen tränar jag på 45kg och i bensparken på 95kg, är det rimligt? Känns som att jag är lite försvag i baksidan.

Fundering 3: Hur gör man för att man ska få mindre svank?
Stretcha höftböjaren
träna magen
Baksida lår
Något mer?

1: Ifall storleken beror på fett så går man ner i fettvikt, det går inte att punkförbränna. Benträning kommer förmodligen inte att leda till en förminskning.

3: Man tränar med en balanserad belastning på bålen och ser till att hålla sig någorlunda rörlig (stretching). Man korrigerar även aktivt sin hållning i vardagen.

Sheogorath
2008-01-29, 12:00
Hej!

Jag har några funderingar ang låren bland annat..

Fundering 1: Om man har stora lår och stor rumpa men inte är speciellt överviktig och inte heller speciellt vältränad vad ska man då göra för att få dessa mindre? Ska man träna ben som vem som helst? Benböj osv? Vill inte ha speciellt stora ben.


Fundering 2: Hur stark ska man vara framsida lår för hållandevis till baksidan?
t.ex i ben curlen tränar jag på 45kg och i bensparken på 95kg, är det rimligt? Känns som att jag är lite försvag i baksidan.

Fundering 3: Hur gör man för att man ska få mindre svank?
Stretcha höftböjaren
träna magen
Baksida lår
Något mer?

1. Lägger du på dig muskelmassa under fettet så blir låren naturligtvis större. Du måste gå ner i vikt för att krympa muskelgrupper. Du kan inte välja vad som ska bli mindre. Du får gå ner i vikt tills du har de lår och rumpa du vill ha. Har resten av kroppen blivit för litet då, får du bygga upp dessa (d.v.s. överkroppen i ditt fall).

2. Omöjligt att säga. Alla har olika styrkeförhållande och det finns ingenting som är rätt. Kan du göra de övningar du vill på ett korrekt och säkert sätt, och har de visuella proportioner du vill, så har du "rätt" styrkeförhållande.

3. Lägg till: undvik stretching av baksida lår, rumpa och mage. Har man svank är dessa för överrörliga redan, alternativt för svaga. Kanske inte för överrörliga eller svaga för person A, men för person B.

pragmatist
2008-01-29, 12:06
Fundering 1: Om man har stora lår och stor rumpa men inte är speciellt överviktig och inte heller speciellt vältränad vad ska man då göra för att få dessa mindre? Ska man träna ben som vem som helst? Benböj osv? Vill inte ha speciellt stora ben.

Vill man göra en muskelgrupp mindre så får man låta bli att träna den, alternativt träna den väldigt lite. Troligen har du inte särskilt stora lår i objektiv mening, men det kan ju hända att de är stora i proportion till resten. I så fall får du väl träna upp de delar som släpar efter.

Fundering 2: Hur stark ska man vara framsida lår för hållandevis till baksidan?
t.ex i ben curlen tränar jag på 45kg och i bensparken på 95kg, är det rimligt? Känns som att jag är lite försvag i baksidan.

Omöjligt att säga eftersom maskiner inte är jämförbara på det sättet. Om du tar 95 kilo i en bensparkmaskin så kanske du bara tar 50 i en annan. Men generellt så är folk för svaga i baksidan av benen i förhållande till framsidan.

Fundering 3: Hur gör man för att man ska få mindre svank?
Stretcha höftböjaren
träna magen
Baksida lår
Något mer?

Ta det lugnt med att träna övningar som tar mycket på korsryggen (typ marklyft) tills kroppen har rätat upp sig.

TheDoe
2008-01-29, 13:41
Tack för tippsen, blir nog att köra hårt baksidan lår och ta det lite lugnare fram även köra magen hårt och ta tag i stretchingen. Vill helst inte sluta köra marklyft så jag forsätter med det så länge så får jag dra ner på det om det andra inte hjälper.

HiCoast
2008-01-29, 15:23
Finns ju självklart en stor möjlighet att du har en genetiskt markerad svank och att det är nåt du får leva med. Alla är vi olika helt enkelt.

TheDoe
2008-01-29, 16:05
jo det kan ju vara så, fast det känns som att det blivit värre sen jag började med benböj och marklyft.
Jag får ofta ont i svanken när man står en längre tid och har som fått känslan av att det beror på för mycket svank.