handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna för att lyckas göra chins?


Querer
2008-01-29, 09:09
Jag har ett träningsmål med 2008. Att kunna göra chins. Behöver inte var många men jag vill verkligen kunna det.

Så min fråga till er är. Hur/vad ska jag träna för att lyckas med detta? Vilka muskler ska jag fokusera på och vila övningar så jag utöva?

Rex
2008-01-29, 09:12
Strika latsdrag med brett grepp, eller så gör du fusk chins.. Ber någon att hålla upp dina fötter.

Jag kunde inga chins förut, nu klarar jag av 5 st :P

Ganymedes
2008-01-29, 09:14
Strika latsdrag med brett grepp, eller så gör du fusk chins.. Ber någon att hålla upp dina fötter.

+1. Prova även negativa chins. Dvs hoppa eller klättra upp och ta tag i räcket och håll sedan emot så gott du kan på nedvägen. Upprepa. Latsdrag är nog det bästa rådet dock.

Querer
2008-01-29, 09:33
Då får det bli latsdrag. Har knappt använt den maskinen faktiskt :em:
Men det ska det bli ändring på nu. Och fusk chins ska också provas så fort min tränarkompis är tillbaka på banan.

z_bumbi
2008-01-29, 09:49
Fuskchins i smithmaskinen eller i en böjställning. Höj upp stången ganska högt. Ha fötterna i golvet. Häv dig upp med hjälp av fötterna och bromsa sen ner utan att använda benen. Man kan ha fötterna framför eller bakom kroppen.

Querer
2008-01-29, 09:52
Den lät ju väldigt bra. Tack så mycket!

Oj vad träningsverk jag kommer att ha i dessa muskler på torsdag :) Ska träna i morgon.

Fuskchins i smithmaskinen eller i en böjställning. Höj upp stången ganska högt. Ha fötterna i golvet. Häv dig upp med hjälp av fötterna och bromsa sen ner utan att använda benen. Man kan ha fötterna framför eller bakom kroppen.

-S-T-
2008-01-29, 10:29
Prova även negativa chins. Dvs hoppa eller klättra upp och ta tag i räcket och håll sedan emot så gott du kan på nedvägen.

En variant är, att så länge det går, behålla "högsta läget", dvs hålla emot i uppdragen ställning utan att sjunka nedåt. Det är en större kraftprestation och borde rimligen ge mer.

Ganymedes
2008-01-29, 13:06
En variant är, att så länge det går, behålla "högsta läget", dvs hålla emot i uppdragen ställning utan att sjunka nedåt. Det är en större kraftprestation och borde rimligen ge mer.

Där ser man. Aldrig ens tänkt på.

jontet
2008-01-29, 13:11
mitt gym har denna maskinen http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsPullup.html (notera pinnen under fötterna) så man kan bestämma med hjälp av vikter hur mycket den skall assistera chinsen/dipsen. Tycker den funkar fint

Granstr0m
2008-01-29, 15:59
Be nån hålla i dina fötter, och efter ett tag så klarar du några själv.

Anonym112
2008-01-29, 16:14
http://www.youtube.com/watch?v=vM-b4qOOWsE&feature=related

Den där fast utan vikter, lättare än vanliga chins.

Ställ en bänk vid smithen och lägg upp fötterna.

Lägg till latsdrag och negativa chins. så klarar du riktiga chins inom nolltid.

Commando1980
2008-01-29, 16:18
Jag har ett träningsmål med 2008. Att kunna göra chins. Behöver inte var många men jag vill verkligen kunna det.

Så min fråga till er är. Hur/vad ska jag träna för att lyckas med detta? Vilka muskler ska jag fokusera på och vila övningar så jag utöva?

börja med negativa chins.

Koloftw
2008-01-29, 17:40
Testa chins med smalt, supinerat grepp. Det är lättare, då kan du köra det tills du kan riktiga.

tobbo
2008-01-29, 17:45
vM-b4qOOWsE

Den där fast utan vikter, lättare än vanliga chins.

Ställ en bänk vid smithen och lägg upp fötterna.

Lägg till latsdrag och negativa chins. så klarar du riktiga chins inom nolltid.

+1, den är bra.

Querer
2008-01-30, 12:04
http://www.youtube.com/watch?v=vM-b4qOOWsE&feature=related

Den där fast utan vikter, lättare än vanliga chins.

Ställ en bänk vid smithen och lägg upp fötterna.

Lägg till latsdrag och negativa chins. så klarar du riktiga chins inom nolltid.

Den verkar riktigt bra. Blir så sugen. Tur att man är ledig (arbetslös) så man kan sticka iväg nu.. Kommer uppdatera hur det gick.

DANNE1988
2008-01-30, 12:33
det finns en maskin som jag kallar Chins-Assistenten, en maskin som man lägge rpå vikter, och om man väger 100kg och klarar 70kg, så lägger man på 30kg och står på en platta, då lyfter de 30kg dig upp i luften och du väger 70kg! :)

GolDog
2008-01-30, 22:00
Jag klarade inte heller några chins allts för ungefär 3-4 månader sen,nu gör jag 7,7,5 och väger mer än jag gjorde då!

Hård ryggträning (latsdrag och andra liknande dragövningar) och teknik-träning på chins gör susen!