handdator

Visa fullständig version : Na R ala


Mukryian
2008-01-28, 23:00
Tja, jag upptäckte att SAN har kommit med en ny typ av R ala produkt. Den ska tydligen, enligt en hemsida, ha 350% högre biotillgänglighet än övriga ala produkter. Min fråga blir således om ni har ytterligare information om denna produkt och hur de som prövat denna upplevt dess effektivitet.

En sak till, vad är den egentliga skillnaden mellan ALA och R-ala?


Mvh

Sverker
2008-01-29, 07:15
Många organiska molekyler finns i två olika former, spegelbilder av varandra. Bästa exemplet är att allt protein är uppbyggt av aminosyror i L-formen. Spegelbilden D-formen är oftast värdelös, harmlös eller t o m direkt giftig.

R- och S-form är motsvarande. De olika molekylerna är spegelbilder av varandra.

Vid kemisk syntes av olika molekyler bildas ofta en 50- / 50-blandning av R och S-formen. Nu har tydligen tillverkaren lyckats tillverkat ett rent ALA med enbart R-formen. Det intressanta att naturligt ALA som vi får i oss från kosten och själva använder är R-formen. Troligen saknar S-formen vitaminaktivitet. Däremot är den fortfarande antioxidant.

Blandningen, den racemiska formen, av R- och S-ALA har effekt så det är upp till dig ifall det är värt pengarna att köpa rent R-ALA.

Mukryian
2008-01-30, 13:13
tack så mkt, ingen kommentar om sans nya produkt och dess självriktade lovord?

Fat tony
2008-01-30, 14:48
Många organiska molekyler finns i två olika former, spegelbilder av varandra. Bästa exemplet är att allt protein är uppbyggt av aminosyror i L-formen. Spegelbilden D-formen är oftast värdelös, harmlös eller t o m direkt giftig.

R- och S-form är motsvarande. De olika molekylerna är spegelbilder av varandra.

Vid kemisk syntes av olika molekyler bildas ofta en 50- / 50-blandning av R och S-formen. Nu har tydligen tillverkaren lyckats tillverkat ett rent ALA med enbart R-formen. Det intressanta att naturligt ALA som vi får i oss från kosten och själva använder är R-formen. Troligen saknar S-formen vitaminaktivitet. Däremot är den fortfarande antioxidant.

Blandningen, den racemiska formen, av R- och S-ALA har effekt så det är upp till dig ifall det är värt pengarna att köpa rent R-ALA.

+1:thumbup: lekman förstog detta också

EiseltUK
2008-01-30, 16:43
Tja, jag upptäckte att SAN har kommit med en ny typ av R ala produkt. Den ska tydligen, enligt en hemsida, ha 350% högre biotillgänglighet än övriga ala produkter. Min fråga blir således om ni har ytterligare information om denna produkt och hur de som prövat denna upplevt dess effektivitet.

En sak till, vad är den egentliga skillnaden mellan ALA och R-ala?


Mvh


Jag har inte sett någon studie hurvida Na resp K-salt påverkar upptaget men det finns studier som jämförs r- kontra s-ALA. I den togs r-ALA upp 40-50 % bättre än s-ALA. Observera att det var s-ALA inte sk racemiskt rs-ALA.

SweLabs
2008-01-30, 17:19
The plasma pharmacokinetics of R-(+)-lipoic acid administered as sodium R-(+)-lipoate to healthy human subjects.

BACKGROUND: The racemic mixture, RS-(+/-)-alpha-lipoic acid (rac-LA) has been utilized clinically and in a variety of disease models. Rac-LA and the natural form, R-lipoic acid (RLA), are widely available as nutritional supplements, marketed as antioxidants. Rac-LA sodium salt (NaLA) or rac-LA potassium salt (KLA) has been used to improve the aqueous solubility of LA. STUDY RATIONALE: Several in vitro and animal models of aging and age-related diseases have demonstrated efficacy for the oral solutions of LA salts in normalizing age-related changes to those of young animals. Other models and studies have demonstrated the superiority of RLA, the naturally occurring isomer over rac-LA. Despite this, RLA pharmacokinetics (PK) is not fully characterized in humans, and it is unknown whether the concentrations utilized in animal models can be achieved in vivo. Due to its tendency to polymerize, RLA is relatively unstable and suffers poor aqueous solubility, leading to poor absorption and low bioavailability. A preliminary study demonstrated the stability and bioavailability were improved by converting RLA to its sodium salt (NaRLA) and pre-dissolving it in water. The current study extends earlier findings from this laboratory and presents PK data for the 600-mg oral dosing of 12 healthy adult subjects given NaRLA. In addition, the effect of three consecutive doses was tested on a single subject relative to a one-time dosing in the same subject to determine whether plasma maximum concentration (Cmax) and the area under the plasma concentration versus time curve (AUC) values were comparable to those in animal studies and those achievable via intravenous infusions in humans. METHODS: Plasma RLA was separated from protein by a modification of a published method. Standard curves were generated from spiking known concentrations of RLA dissolved in ethanol and diluted in a phosphate-buffered saline (PBS) into each individual's baseline plasma to account for inter-individual differences in protein binding and to prevent denaturing of plasma proteins. Plasma RLA content was determined by the percent recovery using high-performance liquid chromatography (electrochemical/coulometric detection) (HPLC/ECD). RESULTS: As anticipated from the preliminary study, NaRLA is less prone to polymerization, completely soluble in water, and displays significantly higher Cmax and AUC values and decreased time to maximum concentration (Tmax) and T1/2 values than RLA or rac-LA. In order to significantly extend Cmax and AUC, it is possible to administer three 600-mg RLA doses (as NaRLA) at 15-minute intervals to achieve plasma concentrations similar to those from a slow (20-minute) infusion of LA. This is the first study to report negligible unbound RLA even at the highest achievable plasma concentrations.

EiseltUK
2008-01-30, 17:35
Synd att det inte framgår några siffror i sammanfattningen.

Rent r-ALA vet jag faktiskt inte om det säljs?

Mukryian
2008-02-05, 15:47
Bumpar tråden med ytterligare en fråga tillhörande topicen. Jag har hittat en ala prudukt med denna innehållsförteckning:

Innehåll per kapsel: Liponsyra (a-LA) 300 mg (50% r-ala, 50% s-ala)

Vad tycks?

Mehdi
2008-02-05, 22:05
Bumpar tråden med ytterligare en fråga tillhörande topicen. Jag har hittat en ala prudukt med denna innehållsförteckning:

Innehåll per kapsel: Liponsyra (a-LA) 300 mg (50% r-ala, 50% s-ala)

Vad tycks?

Du har hittat en vanlig ALA-produkt, när det är 50%-fördelning mellan de olika föreningarna så kallar man det för racemat. r-ALA inehåller enbart den ena formen av ALA då man har "bortafiltrerat" s-formen av ALA.

Edit: Ser att Sverker förklarat tidigare vad racemat betyder.

Mukryian
2008-02-05, 23:15
Tack Mehdi :)

Så med andra ord innehåller de bara 50% av en burk tex San R ala?
Jag brukar gilla sans produkter...

Tompeii
2008-02-06, 15:55
Men bara "R-ala" är således inget att hänga i granen?

Mehdi
2008-02-07, 01:56
Men bara "R-ala" är således inget att hänga i granen?

Det är inte riktigt så enkelt. Hos vissa kemikalier har R och S för sig har enskilda egenskaper medan racemat har en (helt) annan. Jag kan inte svara på om 100mg r-ala har samma effekt som 200mg ala (racemat), men jag tror inte det är samma.