handdator

Visa fullständig version : 5 veckors diet -upplägg-


Tjuckot
2008-01-28, 21:14
Saxat från min journal, fast har lagt till en del grejer.

Diet -08

Inledning

Kommer köra en diet på 5 veckor, jag känner mig i hyffsad form nu. Men det är lite för mycket fläsk tycker jag. Skulle jag vara helt inne på att bygga så skulle jag såklart fortsätta att äta och träna, men jag tränar för mitt eget välmående och hälsa. I det så ingår det att jag har en lite lägre fett% för psykets skull, mår mycket bättre då och känner mig bekvämare.

Tidsplan


5 veckor med början den 4e februari


Mål

Gå ner 4-6kg
Mindre midja
Minskat fett%
Bättre kondition


Delmål

Ökad muskeldeffination



Tankar runt diet och deff allmänt

De som känner mig eller följt mig ett tag vet att jag i ett par omgångar gått ner i vikt på 25kg, 5kg och senast förra våren 8kg. Så jag har viss erfarenhet och tror mig ha en hyffsad koll på vad jag gör, har även lärt mig en hel jäkla massa från min senaste deff. Jag tror på att ha en absolut koll på kosten och ha träningen upplagd från första början. Att ha kosten under kontroll underlättar att se hur man ska förändra den om resultaten uteblir eller liknande problem, vet man inte vad som ska ändras blir det väldigt hipp som happ och jag är övertygad om att dieten inte skulle gå lika bra då.

Att ha träningen planerad, inkl. cardio, promenader och gym är fördelaktigt för att man inte ska få något fnatt och köra 7 morgonpromenader i veckan, 4 cardio och 5 gymdagar.. vilket blir hyffsat katabolt och man tappar muskler. Planerar jag det så kan jag undvika det, samt öka/minska den på bra nivåer så att jag får effekt utan att slita sönder kroppen.

Angående 5 veckor, jag känner inte att jag vill köra en regelrätt deff under en längre period, därför kör jag en kortare på 5 veckor och kallar det diet istället. Jag tror att det är en lagom tidsperiod för att jag ska hinna tappa fett och uppnå mina mål, men tillräckligt kort för att jag inte ska tappa mycket muskler eller bli riktigt sliten på köpet. Skulle jag på något sätt inte uppnå mina mål, eller skulle jag gå ner mer än 6kg på säg 4 veckor så kommer jag ändå att köra 5 veckor, det är den tidsplanen jag har och den tänker jag följa.

Förändringar från dagsläget


Mindre styrketräningsdagar
Mer konditionsträning/promenader
Uppstriktad kost


Jag äter redan nu ganska strikt om man jämför med medelsvensson. Räknar på kolhydrater, fett och protein. Men det är ingen exakt vetenskap, jag har en bas på x antal kalorier som jag jämnt får i mig, men sen blir det ofta mer än så. Då jag lägger till mer protein, creme fraiche osv. Under dieten blir det enbart strikt ätning enligt de scheman jag lagt upp.


Förändringar från förra dieten

Cyklade kcalnivåer efter aktivitet. Olika kolhydrat/fett/protein-intag från dag till dag, inte samma kcalnivå rakt genom förra dieten. Ska inte köra 7 dagar promenad, då det slet som fan. Jag tror att om jag cyklar kalorierna och kör bra konditionsträning,promenader osv så kommer det ge en bra fettförlust.

Kommer även att köra 3 dagar styrka istället för 4, har höga förväntningar på att det kommer gå bättre då jag har kära mystic som planerar åt mig, vilket jag tror starkt kommer hjälpa till att jag inte tappar muskler eller sliter ut mig med tusen set till fail.

Kost

All kost är planerad, även om det kan fortfarande bli några små förändringar, så på det stora hela är den klar. All mät vägs upp efter den kostplanering jag har lagt upp för mig själv. Varken mer mat eller mindre. Förändrar jag något under vägen så ska det övervägas och planeras innan jag gör den förändringen.

Planen är:

ca 2800 kcal @ gymdagar x 3
2700 kcal @ konditionsträningsdagar x 2
2500 @ promenaddagar x 2

Se excellbilderna för lite mer ingående. Jag har även bestämt mig för att lägga till ca 50-70kcal turkisk yoghurt / fetaost / liknande till den totala kcalmängden under dagarna. Detta för att maten inte ska bli så jävla tråkig att äta, plus att det ökar min mättnadskänsla en del.

I dessa kalorieberäkningar så har jag endast räknat med kyckling som proteinkälla samt rapsolja som ren fettkälla, och så kommer det nog att hålla sig ett tag. Planerar dock på att utöka kosten under tiden som dieten fortgår med bland annat lax, avokado, keso, lövbiff osv. Fast det måste jag räkna på, och jag är inte sugen på att räkna mer just nu.

Jag är ganska säker på att detta inledningsvis kommer göra att jag tappar vikt, idagsläget så äter jag runt 3000kcal (+-200kcal) och kör endast gym 4 dagar i veckan, så när jag sänker kosten och ökar min aktivitetsnivå så tror jag det kommer ge ett bra resultat.

Stagnerar viktnedgången så har jag inte bestämt mig ännu för om det blir utökad konditionsträning/promenad eller sänkta kalorier, det lutar åt det förstnämnda.

Mer om själva träningen i nästa rubrik.

Träning


Gym 3 dagar
Konditionsträning 2 dagar
Promenad 2 dagar


Gymupplägget har jag inte ännu, väntar på att mystic ska knåpa ihop det. Gymmet blir att köra så att jag inte tappar styrka, det är ungefär vad jag vet.

Konditionsträningen blir gissningsvis kortare intervalliknande träning, blandat utomhus/inomhus. Inga långa pass där jag spyr blod förhoppningsvis, ska försöka undvika sådant eftersom jag tror det kommer bryta ner musklerna och kroppen ganska hårt. Gissningsvis blir det 15-20 minuter konditionsträning och 15-30 minuter promenad till/från där jag kör själva träningen, promenaden fungerar som uppvärmning.

Promenaderna blir till en början runt 30-45 minuter långa. Tror det kommer räcka då jag äter ungefär lika mycket/lite mer nu på de dagarna jag inte tränar, och då ligger jag hyffsat stilla i vikt. Gissningsvis kommer jag öka längden på dom runt vecka 2-3. Det märks.

Tillskott

Protec, vassle, malto, kre-alk, rage.

Allt utom protec blir runt träningen, mestadels för att boosta upp energin och förhoppningsvis kommer de hjälpa mig att inte tappa så mycket styrka. Samt det är alltid bra med malto/vassle runt träningen.

Tankar..

Jag tror nog att många skulle säga att jag bara skulle köra på och bygga, men som jag sa inledningsvis, detta är för mig och mitt välmående. Jag går inte i något drömland och tror jag är späckad med muskler och en diet kommer ge mig en fysik som är knapertorr och riktigt packad med muskler á la beefcake. Jag vet däremot att jag kommer må bättre när jag gör detta. Sedan känns det bara bra för träningen att variera, chocka kroppen och samtidigt få upp syreupptagningen några snäpp.

Kommer att köra stretching av höfter/ben mer än vad jag gör nu, och även försöka hålla igång med axelstretch á la DC. Jag vet med mig att jag måste vara nogrann med höfter/ben osv när jag kör löpning och dylikt då jag lätt får ont i svanken.

Är det någon som är intresserad av min förra deff (våren -07) så finns det en länk i min signatur.

Så, tror inte jag har missat något nu. Men det har nog, en vecka kvar nu, det känns grymt spännande och jag är riktigt taggad till att komma i bättre form. Applåder till er som orkar läsa genom det här med :)

Givetvis hoppas jag på många uppmuntrande kommentarer och folk som följer mig :)

Tjuckot
2008-01-28, 21:18
LP = promenad
G = Gym
C = konditionsträning

Den sista bilden har inte alls med det hela att göra.

tntballe
2008-01-28, 21:27
Ordning & reda, det där lär du fixa.

lycka till :thumbup:

Tjuckot
2008-01-28, 23:09
Ordning & reda, det där lär du fixa.

lycka till :thumbup:

Tack, tack :) Ordning och reda är fint!

Glömde ju måtten med.

Ålder: 22 år
längd: 176cm
Vikt: 81-82kg

thexbishop
2008-01-28, 23:36
Vi hoppas få se bilder:D

Tjuckot
2008-01-29, 13:35
Vi hoppas få se bilder:D

Bilder kommer vid dietstart :)

Men nu blir dieten uppskjuten i 2 veckor. Men samma upplägg kommer gälla :)

Tabbe
2008-01-29, 14:04
Även om man inte ska jämföra är jag intresserad av bilder, är lika lång och vikten brukar ligga runt där, och tjock är jag inte.

Tjuckot
2008-01-29, 14:28
Även om man inte ska jämföra är jag intresserad av bilder, är lika lång och vikten brukar ligga runt där, och tjock är jag inte.

Bilder finns lite här och var, kolla runt i min journal b.la. Annars är det bara att vänta tills dieten börjar om 2.5 vecka, ska lägga upp bilder då.

Tjuckot
2008-02-18, 18:28
Bilder finns lite här och var, kolla runt i min journal b.la. Annars är det bara att vänta tills dieten börjar om 2.5 vecka, ska lägga upp bilder då.

Och nu börjar det hela... :)

Eddie Vedder
2008-02-18, 18:31
Och nu börjar det hela... :)

Lycka till nu biffen!:thumbup:

Tyvärr finns jag inte där den här deffen, så du får klara dig utan mitt sällskap på kvällspromenaderna och jag kommer inte kunna köpa ett vitkålshuvud åt dig den här gången.*cry*

Men jag vet att du kommer göra det bra.*flex*

Tjuckot
2008-02-18, 18:36
Lycka till nu biffen!:thumbup:

Tyvärr finns jag inte där den här deffen, så du får klara dig utan mitt sällskap på kvällspromenaderna och jag kommer inte kunna köpa ett vitkålshuvud åt dig den här gången.*cry*

Men jag vet att du kommer göra det bra.*flex*

Mja, tråkigt utan sällskap på promenaderna, hehe. Det hjälpte en hel del ;) Men jag har radio på min mobil nu, det får duga istället. Ang. vitkål.. du kan få mitt kontonummer så kan du få föra över en symbolisk summa som ska gå till vitkål? :D

Tabbe
2008-02-18, 23:01
köper du ut vitkål nu eddie?
Bilder då tjuckot?

Tjuckot
2008-02-18, 23:58
köper du ut vitkål nu eddie?
Bilder då tjuckot?

Förra dieten fick jag väl 1kg vitkål eller vad dom väger av honom :D
Bilder i journalen :)

Eddie Vedder
2008-02-19, 06:07
Förra dieten fick jag väl 1kg vitkål eller vad dom väger av honom :D
Bilder i journalen :)

Det var nog snarare 3-4 kg.;)

Tjuckot
2008-02-19, 16:28
Det var nog snarare 3-4 kg.;)

Åt jag så jävla mycket vitkål? Ptja, kanske får ta och inkludera det i denna dieten med. Gick ju bra senast så, hehe.

Golcic
2008-02-28, 20:31
Räcker verkligen 5 veckor? Varför inte hålla på längre, säg, dubbelt?

Animalistic
2008-02-28, 20:45
Räcker verkligen 5 veckor? Varför inte hålla på längre, säg, dubbelt?

+1
vi vill se en stenhård tjuck :D

Tjuckot
2008-02-28, 21:23
Räcker verkligen 5 veckor? Varför inte hålla på längre, säg, dubbelt?

+1
vi vill se en stenhård tjuck :D

Det står i texten, den är till för att svara på sådana frågor :)

Golcic
2008-02-28, 23:34
Det står i texten, den är till för att svara på sådana frågor :)
Oj då. Ska jag vara ärlig så orkade jag inte riktigt finläsa igenom hela boken.

Men jag tycker ändå att 5 veckor är för lite för en deff. Men det är ju din kropp så. :) Lycka till.

Tjuckot
2008-02-29, 00:16
Angående 5 veckor, jag känner inte att jag vill köra en regelrätt deff under en längre period, därför kör jag en kortare på 5 veckor och kallar det diet istället. Jag tror att det är en lagom tidsperiod för att jag ska hinna tappa fett och uppnå mina mål, men tillräckligt kort för att jag inte ska tappa mycket muskler eller bli riktigt sliten på köpet.


Sedär, vi är två som tycker det :) Är dock sjuk nu vilket jag inte hade kalkylerat men borde ha gjort, får se hur det tar sig i slutändan.