handdator

Visa fullständig version : Tunn basketspelare vill nå nya höjder!


julernst
2008-01-28, 19:45
Ja, nu kan jag inte komma undan det längre; Jag måste göra något åt min kropp.

Efter att ha insett att man inte endast kan lita på att generna skall bygga upp en tilltalande lekamen, har jag nu gått och köpt mig ett gymkort. Endast priset var motivation nog då jag fick gräva djupt i min tunna plånbok och måste naturligtvis få valuta för skiten. Eftersom jag är näst intill nybörjare bland tunga vikter och stora, svettiga män hoppas jag att någon vänlig själ vill hjälpa mig lite på traven.

Lite om mig
Ålder: 20
Längd: 195
Vikt: 87 kg
Träningserfarenhet: Basketspelare sedan 12-årsåldern, inget mer.

Situation: För ett halvår sedan flyttade jag ner till Tyskland för att jobba som au-pair åt två hundar. Min enda motion har varit 3 timslånga promenader om dagen, samt basketträning två gånger i veckan. Hade alltid klarat mig bra pga min längd, men nu när jag kom till ett äldre och fysiskt starkare lag förstod jag varför min förra tränare tjatade så mycket om fysiken. Jag kände helt enkelt att jag inte räckte till. Pga ännu en flytt var jag tvungen att ge upp basketträningen, vilket har lett till att jag blivit ganska försoffad.

Har en proportionerligt byggd kropp, fast den har blivit i tunnaste laget nu. Jag är inte ovän med min spegel, men nu vill jag att vi ska bli bättre kompisar. Jag är ute efter att förbättra allt, med betoning på spänst och snabbhet som jag kommer att behöva till min framtida comeback till basketen. Mina knän har alltid jävlats med mig och jag har fått höra att det bästa är att stärka musklerna runt om.

Mål
- Kunna dunka utan problem
- Bygga en allsidigt tränad kropp
- Bli snabbare på korta distanser

Jag tittade runt här på forumet och hittade z_bumbis tredagarsprogram, som fått mycket bra respons;

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8


Tänkte att det passade perfekt. Fanns även ett tvådagarsprogram, är det kanske bättre för en nybörjare eller spelar det ingen roll? Vill ju helst träna tre gånger i veckan, men om det finns risk för skador tar jag det hellre lugnt i början.

Om jag vill satsa lite extra spänst, vad är bäst? Att lägga till hoppträning eller mer gymövningar?

Utöver det här programmet hittade jag den här intervallmetoden http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp . High-Intensity Interval Training, vilket innebär att man joggar, springer, joggar, springer, joggar osv i 30-sekundersperioder. Har ingen aning om det funkar bra, men det skall iaf testas. Är det bäst att ta en springtur före eller efter gymmet? Eller ska man helst springa dagar när man inte gymmar alls?

All respons välkomnas!

Cilia
2008-01-28, 20:21
Kul, basket är bästa sporten.
Dunka borde inte kunna bli ngt problem med den där längden.
Själv var jag nöjd när jag kunde nudda nätet *L*

snabbhet övar du inte direkt upp i gymmet men det vet du ju redan?
Konstigt att du inte prövat intervaller innan. Det är ju en klassiker.
Det finns kanske bättre sätt men snabba backintervaller med små steg är ett tips.

apropå att springa före eller efter så finns det olika skolor.
bäst är att separera dom under dagen om du ska köra båda på en dag t ex cardio på morgonen och styrka på kvällen eller vice versa

Johgl
2008-02-02, 23:50
Roligt att basketspelare har startat en journal, spelar själv också basket:) . Den här journalen kommer följas;) .

julernst
2008-02-12, 17:00
Roligt att basketspelare har startat en journal, spelar själv också basket . Den här journalen kommer följas .

Härligt att det finns andra här som insett att basket är the way to go!

Kul, basket är bästa sporten.
Dunka borde inte kunna bli ngt problem med den där längden.
Själv var jag nöjd när jag kunde nudda nätet *L*

snabbhet övar du inte direkt upp i gymmet men det vet du ju redan?
Konstigt att du inte prövat intervaller innan. Det är ju en klassiker.
Det finns kanske bättre sätt men snabba backintervaller med små steg är ett tips.

apropå att springa före eller efter så finns det olika skolor.
bäst är att separera dom under dagen om du ska köra båda på en dag t ex cardio på morgonen och styrka på kvällen eller vice versa

Jodå, har allt prövat intervall innan, men eftersom jag aldrig gjorde det regelbundet märkte jag ingen större skillnad. Backintervaller är ett helvete men är bra som fan. Har dock inte hittat någon backe värd namnet ännu.

Igår var jag ute på en joggingtur i någon halvtimma, sprintade 4 gånger i 30 sek och sen var det tack och hej.*rolleyes* Fy fan, där fick jag för att jag har suttit framför TV:n och degat. Efter första sprinten började lungorna göra ont och min astma gjorde sig påmind. Kändes som att andas sand ungefär. Efter andra sprinten fick jag dra ner joggingtakten till under gånghastighet. Tredje och fjärde sprinten kändes som slowmotion, jag försökte springa mitt yttersta men benen var inte med på noterna. Men när jag joggat hem kändes allt så jävla bra! Aah, jag hade helt glömt bort hur skönt det känns *cupid*

Har även kört första och andra delen i gymprogrammet och även det känns underbart. Körde bl a biceps idag och det kändes som att armarna skulle explodera. Vill inte berätta vilka vikter jag körde med, vill ju inte bli utskrattad så här i början;)

Notis: Av någon anledning kom den snygga tjejen i kassan förbi när jag stod i en fulporrig pose och tvättade håret. Smått pinsamt. Och när jag efter 5 min skulle hämta handuken är hon där igen, och den här gången hade jag byggt upp en halv erektion. Hon försvann snabbt ut och sedan var det tomt i kassan när jag skulle lämna in nyckeln...

Johgl
2008-02-13, 21:02
yeah basket ftw:hbang: ! Hur går det med basketen spelar du i någon klubb eller blir det gym och konditons träning för hela slanten?

Härligt att du har kommit igång. Det brukar alltid vara jobbig att börja träna efter ett uppehåll men det kommer nog bara gå enklare och enklare. skulle vara kul med vikter på syrketräningen:D

beckman88
2008-02-13, 21:14
Snabbare på kortdistans, usch hatar att höra det. Har sprungit 1000000 tals sprinter på ca 40-50 meter dagar ut och dag in i brottningen! Men fyfan vad snabb man blev!:thumbup:

akerstrom
2008-02-13, 21:20
najs med en basketspelare på forumet, och en lång sådan!!
87kg till 195 är väll inte så lite.. Kommer se bra ut med lite mer muskler!

julernst
2008-02-14, 19:04
yeah basket ftw:hbang: ! Hur går det med basketen spelar du i någon klubb eller blir det gym och konditons träning för hela slanten?

Härligt att du har kommit igång. Det brukar alltid vara jobbig att börja träna efter ett uppehåll men det kommer nog bara gå enklare och enklare. skulle vara kul med vikter på syrketräningen:D

Tyvärr har jag inte tränat någon basket sen december eftersom vi flyttade och jag inte har råd med anmälningsavgift till en ny klubb :( Blir därför bara gym och kondition nu. Har däremot en basketplan i närheten, så när det bli några grader varmare ska jag ta tag i det igen. Saknar det som fan! "Basketball is not a sport, it´s a drug" stämmer till 100%.

Angående vikterna så har jag förstått att det är av stort intresse här på forumet. Ska försöka lägga dem på minnet nästa pass.

Snabbare på kortdistans, usch hatar att höra det. Har sprungit 1000000 tals sprinter på ca 40-50 meter dagar ut och dag in i brottningen! Men fyfan vad snabb man blev!

Usch ja, gillar det inte heller något vidare. Men som du säger, det ger resultat.:thumbup:

najs med en basketspelare på forumet, och en lång sådan!!
87kg till 195 är väll inte så lite.. Kommer se bra ut med lite mer muskler!

Vi får hoppas på det iaf :D Har alltid varit en tunn jävel, så det ska verkligen bli intressant att se lön för mödan om några månader (förhoppningsvis till sommaren iaf).

Idag körde jag sista delen i programmet och jag måste säga att z_bumbi har gjort ett jävligt bra jobb. Har haft lite träningsvärk i de flesta delarna av kroppen och jag vill tro att det är ett bra tecken.

Har kört med relativt lätta vikter och många set för att vänja mig, ska börja med lite tyngre vikter nästa vecka. Är sugen på att testa Pyramidset, eller ska man kanske vänta med det ett tag?

Är lite besviken på mitt gym dock. Det är i stort sett bara maskiner som gäller där, och vad jag har förstått är det oftast bättre med fria vikter. Finns t ex inget högt ställ för stången så att man kan göra tunga knäböj. Var tvungen att lyfta stången från marken och sätta den bakom nacken, kändes lagom ergonomiskt. Fick köra lite tyngre i Smithen istället, men det är ju uppenbarligen inte samma sak;

För att kunna genomföra en full rörelse i just Smithen måste man placera fötterna framför stångens rörelsebana - skulle man stå på samma vis i den vanliga knäböjen skulle man ramla bakåt. Och eftersom man står på det viset får man en större belastning på Gluteus, under förutsättning att man går fulla djupet. Man kopplar ur Vastus och får inte heller full längd på Femoris.

Är det kanske någon vänlig skäl där ute som har förslag på kompletterande övning till knäböj i Smith? Vore evigt tacksam!

Som sagt, nästa gång skall jag även anteckna vikterna. När jag tänker efter är det nog en en bra idé, då blir det lite mer struktur på träningen.

Ha det!

Zacke
2008-04-19, 23:19
Ja, nu kan jag inte komma undan det längre; Jag måste göra något åt min kropp.

Efter att ha insett att man inte endast kan lita på att generna skall bygga upp en tilltalande lekamen, har jag nu gått och köpt mig ett gymkort. Endast priset var motivation nog då jag fick gräva djupt i min tunna plånbok och måste naturligtvis få valuta för skiten. Eftersom jag är näst intill nybörjare bland tunga vikter och stora, svettiga män hoppas jag att någon vänlig själ vill hjälpa mig lite på traven.

Lite om mig
Ålder: 20
Längd: 195
Vikt: 87 kg
Träningserfarenhet: Basketspelare sedan 12-årsåldern, inget mer.

Situation: För ett halvår sedan flyttade jag ner till Tyskland för att jobba som au-pair åt två hundar. Min enda motion har varit 3 timslånga promenader om dagen, samt basketträning två gånger i veckan. Hade alltid klarat mig bra pga min längd, men nu när jag kom till ett äldre och fysiskt starkare lag förstod jag varför min förra tränare tjatade så mycket om fysiken. Jag kände helt enkelt att jag inte räckte till. Pga ännu en flytt var jag tvungen att ge upp basketträningen, vilket har lett till att jag blivit ganska försoffad.

Har en proportionerligt byggd kropp, fast den har blivit i tunnaste laget nu. Jag är inte ovän med min spegel, men nu vill jag att vi ska bli bättre kompisar. Jag är ute efter att förbättra allt, med betoning på spänst och snabbhet som jag kommer att behöva till min framtida comeback till basketen. Mina knän har alltid jävlats med mig och jag har fått höra att det bästa är att stärka musklerna runt om.

Mål
- Kunna dunka utan problem
- Bygga en allsidigt tränad kropp
- Bli snabbare på korta distanser

Jag tittade runt här på forumet och hittade z_bumbis tredagarsprogram, som fått mycket bra respons;

Dag 1
Plyometriska hopp 5-7*3
Bänkpress 3*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Smal bänkpress 3*8
Rotator cuff, valfri 3*15



Dag 2
Marklyft 3*6 varannan vecka Omvända ryggresningar 3*10
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Pinch 2*20 s

Dag 3
Frivändning 4*3-5
Knäböj 4*3-5 (med fart, djupa, baksida lår ska toucha vaderna)
Rakbensmarklyft 3*5 (lätt vikt)
Valfri magövningar 5*5-8reps (tungt)


Tänkte att det passade perfekt. Fanns även ett tvådagarsprogram, är det kanske bättre för en nybörjare eller spelar det ingen roll? Vill ju helst träna tre gånger i veckan, men om det finns risk för skador tar jag det hellre lugnt i början.

Om jag vill satsa lite extra spänst, vad är bäst? Att lägga till hoppträning eller mer gymövningar?


Jag har lagt till lite plyometrisk träning och dessutom lagt till frivändningar.

Det bygger din spänst.

Sedan har jag dragit ner ditt repsantal i böjövningar och tagit bort sådant som inte hjälper dig att hoppa högre.

Vadpressen ger dig snarare sämre spänst.

Finns inte en enda spelare med kraftiga vader som är spänstig.

Så undvik de övningarna om du vill fortsätta fly like Mike.

Du verkar ju vara en kille som kan det här med att googla och att söka på nätet. sök på youtube efter klipp med plyo training. det finns en användare som heter sihunt han har en hel del bra instruktionsvideos.

Bara att titta och köra.

Angående HIIT: Det funkar väldigt bra. Jag har testat ngt som kallas Tabata protocol.

Det brukar man köra på en roddmaskin 20sekunder arbete sedan 10 sekunder vila.

tar knappt 4 minuter. Sedan vill man ha syrgas.

Sådan träning räcker med två gånger i veckan tror jag när du väl börjar shoot some hoops.

Tycker för övrigt att du ska prioritera träning för basketen. Då kan du ju kolla mkt efter hur höjdhoppare och exempelvis stavhoppare tränar.

Jag tror inte du ska fläska på med så mkt bänkpress faktiskt.