handdator

Visa fullständig version : Trötthet i axlar vid bicepscurl?


Altec
2008-01-28, 18:58
Tjena
Hittade ingen tråd som handlar om just detta, så jag frågar.

På senaste tiden har jag varje gång jag kört bicepscurls så har jag märkt att jag inte riktigt får kontakt i just biceps. Jag har inga som helst problem för tunga bicepscurls med rygg/handleder whatsoever.. Ryggen är alltid rak och jag svingar aldrig heller upp vikterna. Grejen är att jag känner mer trötthet i axlar än vad jag gör i biceps, vad kan detta bero på? Jag kan inte vara övertränad (tror jag) då jag gör ökningar i vikter och volym.. Ibland är jag tröttare i axlarna än vad jag är i biceps efter ett pass med armar som prio..

Någon som känner/har känt liknande?

Johan_S
2008-01-28, 19:07
Tränar du axlar separat vid annat tillfälle? Jag känner mig inte mer trött i axlar jämfört med andra kroppsdelar, det är inte bara så att du är otränad i axlar och blir trött av själva stabiliseringen av överkroppen och armarna?

Mvh
Johan

Rahf
2008-01-28, 19:26
Tänk på att hålla armbågarna i sidorna, åker de fram så känner även jag av axlarna. Ifall axlarna är trötta så kommer de att begränsa din bicepsträning eftersom de inte orkar hålla emot, du får ett tvärstopp till slut.

Chrillee
2008-01-28, 19:54
Kör du axlar vid ett annat tillfälle? För används inte axlarna till en viss del vid bicepsträning?

När jag kör biceps brukar mina handleder kapsejsa innan bicepen gör det dock. *gah!*

Sheogorath
2008-01-28, 20:03
Tjena
Hittade ingen tråd som handlar om just detta, så jag frågar.

På senaste tiden har jag varje gång jag kört bicepscurls så har jag märkt att jag inte riktigt får kontakt i just biceps. Jag har inga som helst problem för tunga bicepscurls med rygg/handleder whatsoever.. Ryggen är alltid rak och jag svingar aldrig heller upp vikterna. Grejen är att jag känner mer trötthet i axlar än vad jag gör i biceps, vad kan detta bero på? Jag kan inte vara övertränad (tror jag) då jag gör ökningar i vikter och volym.. Ibland är jag tröttare i axlarna än vad jag är i biceps efter ett pass med armar som prio..

Någon som känner/har känt liknande?

Biceps går både över armbågsleden och över axelleden. Så av den anledningen är det inte så konstigt om du blir trött i vad du tror är axlarna. Det kan fortfarande vara trötthetskänningar i bicepssenan som fäster just i och kring axelleden. Eller så är det något annat.

Men egentligen: Behöver du bry dig? Gör du övningarna på ett någorlunda vettigt sätt stimulerar du vad som behöver stimuleras.

Fjällbrynt
2008-01-28, 20:20
du kanske trycker fram vikten lite med framsida axel?

Altec
2008-01-28, 21:00
Jag tror inte att jag trycker fram vikten med axlarna utan försöker koppla bort dom så mycket som möjligt. Måste även tillägga att detta även förekommer om jag har armbågarna vilandes mot en curl bänk. Och ja, jag tränar axlar vid separat tillfälle, ca 72h före armpasset (då till failure). Jag har upptäckt att jag inte känner samma trötthet i axlarna när jag kör med curl bänk + hantel så det får nog bli till att köra så framöver.

Sheogorath: Tror inte det är trötthet i bicep vid axelleden då det mer känns på utsidorna av axlarna, och jag bryr mig för att det känns som om jag inte lyckas få specielt bra kontakt/pump i biceps..
Men det får nog bli hantlar + curlbänk framöver.. :)

Sheogorath
2008-01-28, 21:42
Jag tror inte att jag trycker fram vikten med axlarna utan försöker koppla bort dom så mycket som möjligt. Måste även tillägga att detta även förekommer om jag har armbågarna vilandes mot en curl bänk. Och ja, jag tränar axlar vid separat tillfälle, ca 72h före armpasset (då till failure). Jag har upptäckt att jag inte känner samma trötthet i axlarna när jag kör med curl bänk + hantel så det får nog bli till att köra så framöver.

Sheogorath: Tror inte det är trötthet i bicep vid axelleden då det mer känns på utsidorna av axlarna, och jag bryr mig för att det känns som om jag inte lyckas få specielt bra kontakt/pump i biceps..
Men det får nog bli hantlar + curlbänk framöver.. :)

Ok. :thumbup: Nej, utsida av axeln verkar inte vara bicepssenan.

Om jag blir trött någon annanstans än jag har för avsikt att bli trött, brukar jag applicera ett "länktänk". Det ställe där jag blev tröttast är min svagaste länk: alltså kör jag på precis som jag gör tills den länken är stark nog för att jag ska bli trött i nästa länk i kedjan osv osv.