handdator

Visa fullständig version : Vill veta hur jag kan förbättra mitt simpass… tipps?


Doncella
2008-01-28, 17:29
10 längder Bröst
10 längder crawl
20 längder varannan bröst/Crawl
5 längder crawl
5 längder bröst
5 längder crawl
5 längder bröst
20 längder varannan bröst/Crawl

Har jag en längd för mig själv brukar jag byta ut några längder mot fjäril och rygg.

jag kör ingen styrketräning just nu utan varvar med promenader.

agazza
2008-01-28, 17:33
simmare brukar väl köra armar, rygg på gymmet för att det inte ger lika mycket att simma?

Väldigt osäker på detta men jag har för mig att jag hört det ett par gånger

machine gun
2008-01-28, 17:45
Vad är syftet med träningen? Att bli snabbare och bättre, eller bara att röra på sig? Är det mest för att röra på sig, tycker jag att du ska lägga upp passet som du tycker är roligast. Annars finns det ju många olika sätt att förbättra teknik och snabbhet, beroende på vilka distanser man vill bli bra på.

Jag brukar köra en del teknikdrillar i början av passet, sen lite olika serier. T.ex. köra stegar (t.ex. 50-100-150 osv) eller pyramider (t.ex. 50-100-150-100-50), 10x100 m, 3x200 m med olika tempon osv.

Mr. Athletic
2008-01-28, 18:07
Schemalägg hur mycket vila du kör mellan olika intervaller så det inte blir slött.

Ryggsim tycker jag du ska köra i samma omfattning som bröst och crawl eftersom dessa tre simsätt belastar väldigt olika.

Fjäril orkar man inte simma i lika stor omfattning om man inte är väldigt van simmare, så det skulle jag simma kanske bara ett par längder per pass.

För att få lite bålstyrka är det utmärkt att köra ett par 7 längder fjärilskickar, dvs skippa armrörelsen och fokusera enbart på kickandet.

Gorilla
2008-01-28, 18:30
Bröstsimmandet kan du dra ner på väldigt hårt. Det ger inte så farligt mycket.

Fokusera istället på frisim, lägg in en del ryggsim och lite fjäril. Lite fjärilskickar, sprintsträckor m.m är roligt.

Doncella
2008-01-29, 09:18
tack för tippsen.
jag simmar för att röra på mig och jag vill inte träna på gym då jag tycker det är roligare att simma och jag får alltid ont i handlederna av att gå på gym.

men jag ska göra som ni föreslår och byta ut några bröstlängder mot fjärilskickar :):thumbup:

machine gun
2008-01-29, 09:22
För att få lite bålstyrka är det utmärkt att köra ett par 7 längder fjärilskickar, dvs skippa armrörelsen och fokusera enbart på kickandet.

Fjärilskickar på rygg är grymt bra magträning faktiskt.

machine gun
2008-01-29, 09:38
Bröstsimmandet kan du dra ner på väldigt hårt. Det ger inte så farligt mycket.

Det beror ju på hur man simmar, Simmar man "riktigt" bröstsim, dvs tävlingssimmarstyle, så kan det bli riktigt jobbigt. Simmar man mer kärringsim, så ger det desto mindre.


Bröstsim:
-sW_HXbkqGc

Bärs
2008-01-29, 09:59
Har börjat leka med tanken på triathlon och då måste jag kunna simma ordentligt. Hur långa träningspass brukar en normalsimmare ha? Antar att min nuvarande kilometer varannan vecka inte räcker långt.

Förresten, blåser ni ut luften på en gång strax innan ni andas in på nytt eller låter ni den sippra ut under hela den tid ansiktet är under vattenytan?

machine gun
2008-01-29, 10:46
Har börjat leka med tanken på triathlon och då måste jag kunna simma ordentligt. Hur långa träningspass brukar en normalsimmare ha? Antar att min nuvarande kilometer varannan vecka inte räcker långt.

Förresten, blåser ni ut luften på en gång strax innan ni andas in på nytt eller låter ni den sippra ut under hela den tid ansiktet är under vattenytan?

Oh, en till blivande triathlet! :)

Jag kör mina simpass med Stockholm City Triathlon och kör då tre pass per vecka, 2 st 60 min-pass (teknik + tempo) och ett 90 min-pass (distans). Teknik- och tempopassen brukar ligga runt 2 km uppdelat i kortare serier och distanspasset runt 3 km uppdelat i längre serier, ibland även lång sammanhängande simning, t.ex. 60 min non-stop.

Jag blåser ut luft kontinuerligt under vattnet, men det är något av en smaksak. Vissa föredrar att hålla andan tills precis innan de ska upp och andas, då de blåser ut all luft på en gång. Det viktigaste är att lungorna är tömda på luft när man går upp och andas.

Doncella
2008-01-29, 20:32
Hej, jag simmar nog mer som han i filmen än söndagssimmarna som jag kallar dem ;)
Idag simmade jag:
10 längder Bröst
10 längder crawl
10 längder rygg crawl
10 längder varannan fjärilskickar/Crawl (jobbigt)
10 längder rygg (bröstsim på rygg ;P)
10 längder varannan fjärilskickar/Crawl (ännu jobbigare!)
10 längder crawl
10 längder Bröst
Passet tog en timme.

Jag har en till fråga, vad är bäst att äta innan och efter träningen? jag simmar på morgonen efter frukosten.

Bärs
2008-01-29, 20:46
Oh, en till blivande triathlet! :)

Jag kör mina simpass med Stockholm City Triathlon och kör då tre pass per vecka, 2 st 60 min-pass (teknik + tempo) och ett 90 min-pass (distans). Teknik- och tempopassen brukar ligga runt 2 km uppdelat i kortare serier och distanspasset runt 3 km uppdelat i längre serier, ibland även lång sammanhängande simning, t.ex. 60 min non-stop.

Jag blåser ut luft kontinuerligt under vattnet, men det är något av en smaksak. Vissa föredrar att hålla andan tills precis innan de ska upp och andas, då de blåser ut all luft på en gång. Det viktigaste är att lungorna är tömda på luft när man går upp och andas.

Tack för tipsen, skall börja strukturera upp träningen så småningom.

Hur många år borde man förresten reservera för att klara av en Ironman tror du? Jag är för ung för att satsa på ultramarathon (skaparn har hånat ultralöpningen så mycket att jag skjuter upp den träningsformen med 20 år) men vill anstränga mig under längre tidsrymder i sträck än man får göra under ett maraton. Löpningsdelen är under kontroll men resten suger. Jag har en skitcykel som under en bra dag tar mig av och an till butiken, så jag börjar från noll på den fronten.

machine gun
2008-01-30, 00:04
Tack för tipsen, skall börja strukturera upp träningen så småningom.

Hur många år borde man förresten reservera för att klara av en Ironman tror du? Jag är för ung för att satsa på ultramarathon (skaparn har hånat ultralöpningen så mycket att jag skjuter upp den träningsformen med 20 år) men vill anstränga mig under längre tidsrymder i sträck än man får göra under ett maraton. Löpningsdelen är under kontroll men resten suger. Jag har en skitcykel som under en bra dag tar mig av och an till butiken, så jag börjar från noll på den fronten.

Det beror nog helt på var man är i sin träning, hur mkt tid man har, hur mkt träning man tål och vilka mål man har (bara ta sig runt eller ta sig runt på en viss tid). Jag är själv nybörjare inom triathlon och har aldrig tävlat på någon distans, började simma för ett år sen och har ungefär samma cykelstatus som du ;)

Ett (något extremt) exempel från verkligheten är Ironwoman här på brädan. Hon bestämde sig för att satsa mot Kalmar järnman 2006 och började lära sig crawla på hösten 2005. Hon satt på en racer för första ggn i maj 2006. Hon kom i mål på ca 12:40. I somras tog hon SM-brons i samma tävling. Men det är som sagt något av ett extremfall. Jag följer hennes journal på halso.info och jag har sällan sett någon träna så målmedvetet. Hon siktar trots allt på att kvala till Hawaii nångång de närmsta åren.

För att få en bra tid säger alla man frågar att det som krävs är hög volym under många år. För att bara ta sig runt kanske det räcker med en medveten satsning under ett år eller två, förutsatt att man har en bra grund att stå på och inte börjar från noll i alla grenar (samt har ett tjockt pannben). Det enklaste är nog att kontakta en triklubb för att få hjälp med träningsupplägg osv. Själv planerar jag att göra ett försök i Kalmar 2009 eller 2010, förutsatt att jag lyckas hålla ihop rent skademässigt. I år kommer jag eventuellt att köra en ½ IM i slutet av säsongen om jag känner att jag fått till cyklingen ordentligt tills dess (kommer köpa racer inom kort). Innan dess hoppas jag kunna få in ett par tävlingar på sprint-/olympisk distans, för att få känna på tävlingsformen ordentligt.

Doncella
2008-01-30, 08:38
Nu på morgonen...
10 Bröst
10 crawl
10 rygg
20 varannan bröst/crawl
10 rygg
5 bröst
5 crawl
10 crawl/bröst
Passet tog en timme.

300g nyponsoppa är på tok för lite för en timmes simning!
det snurrar rätt duktigt i kolan när man kliver upp ur bassängen sen ;)

Ironwoman
2008-01-31, 16:10
Tack för tipsen, skall börja strukturera upp träningen så småningom.

Hur många år borde man förresten reservera för att klara av en Ironman tror du? Jag är för ung för att satsa på ultramarathon (skaparn har hånat ultralöpningen så mycket att jag skjuter upp den träningsformen med 20 år) men vill anstränga mig under längre tidsrymder i sträck än man får göra under ett maraton. Löpningsdelen är under kontroll men resten suger. Jag har en skitcykel som under en bra dag tar mig av och an till butiken, så jag börjar från noll på den fronten.

Jag kan ju svara lite mer detaljerat.

Hade endel erfarenhet av långlopp
2 maror, vättenrundan, 3 vasalopp, 2 lopp motsvarande vasaloppet, 1 lidingölopp + endel annat smått och gott. Så löpningen kunde jag väl lite, cyklingen var på vanlig cykel, så den kunde jag inte, crawla kund jag heller inte. Tränade så lite som möjligt för att ta mig igenom loppen, som mest tre månader, som minst 1 månad.

Sedan sommaren 2004 bestämde jag mig för att göra en långsiktig satsning för att köra en Ironmandistans 2006. Då jag startade var jag i rel dålig form. Så jag började med mitt grundproblem att träna regelbundet. Augusti till Mars tränade jag på att träna regenbundet (3-5 gånger i veckan, men sällan längre pass än 1 timme).
Mars till oktober tränade jag på att träna efter en plan för att bli bra. Alltså inte bara träna det jag vill, utan alla typer av träningspass, långpass och intervaller var det jag slarvat med tidigare. Då körde jag bara löpning, började med 3 mil i veckan i mars (var inte i bättre form än så) och i september sprang jag drygt 7 mil i veckan.
Slutet av november började jag med triathlon, att lära mig crawla och cyklade på min och pappas MTB. Då orkade jag med ca 10 timmars träning i veckan. Sedan som mg påpekat så fick jag min racer i maj och tävlade i slutet av juli.

Så håller med mg om 1-2 år beroende på utgångsläget. Kan tom räcka med ett halvår, beror lite på hur man kan tekniken. Kan man crawla? Kan man sitta på en tempocykel?

Som man har du ju även lite bättre fysiska förutsättningar.

Bärs
2008-02-01, 12:44
Tack mg och Iw för utförliga svar!

Hmmm, allt talar för Kalmar 2009... :bpump:

Får man fråga vad det är för cykel ni antingen cyklar på (Iw) eller inom kort skall cykla på (mg)? Är racer ett slags cykeltyp för landsvägscykling?

machine gun
2008-02-01, 13:10
Tack mg och Iw för utförliga svar!

Hmmm, allt talar för Kalmar 2009... :bpump:

Får man fråga vad det är för cykel ni antingen cyklar på (Iw) eller inom kort skall cykla på (mg)? Är racer ett slags cykeltyp för landsvägscykling?

Då kanske vi ses på startlinjen *flex*

Racer är ett annat ord för landsvägscykel, ja. Jag planerar att köpa en landsvägscykel och sätta en "fusktempobåge" på den, dvs en sån som man sätter fast på det befintliga styret. Man kan ju uppgradera till riktigt tempostyre senare. Känns lite overkill att skaffa en riktig tempohoj på en gång, man lär ändå inte tjäna så mkt på det om man är ovan cyklist (plus att de är mkt dyrare). Dessutom vill jag kunna cykla vanliga långlopp på cykel också samt kunna delta i tritävlingar där drafting är tillåten (vissa lopp på olympisk distans) och då får man inte ha tempobåge.

Hmm.. kanske dags att starta en triathlontråd... :cool:

Bärs
2008-02-02, 22:01
Har googlat runt och blivit helt fascinerad av triathlon. Framför allt är det uppmuntrande att du och Iw anger en så kort förberedelsetid för en Ironman-distans. Tror också det är förnuftigt att spara inköpet av en riktig triathloncykel tills man är med och slåss om bra tider. Råkar någon veta vad man kan få en skaplig träningscykel för, alltså en landsvägsracer som tar en genom ett triathlon? Bör man satsa på begagnat stuff till en början?

MasterChief
2008-02-02, 22:32
Har googlat runt och blivit helt fascinerad av triathlon. Framför allt är det uppmuntrande att du och Iw anger en så kort förberedelsetid för en Ironman-distans. Tror också det är förnuftigt att spara inköpet av en riktig triathloncykel tills man är med och slåss om bra tider. Råkar någon veta vad man kan få en skaplig träningscykel för, alltså en landsvägsracer som tar en genom ett triathlon? Bör man satsa på begagnat stuff till en början?

Det är lätt att hitta mycket bra cyklar för småpengar. Folk som skaparn, Olsson och mig själv som är lite av cykeldårar har ju en tendens att byta hela tiden. Detta är ett vanligt fenomen hos inbitna cyklister så andrahandsmarknaden är bra! En vettig 3 år gammal racer i bra skick som nypris var 15' kan du få för 1/3. Sen är det bara att köpa ett separat tempostyre.

Bärs
2008-02-04, 20:40
Det är lätt att hitta mycket bra cyklar för småpengar. Folk som skaparn, Olsson och mig själv som är lite av cykeldårar har ju en tendens att byta hela tiden. Detta är ett vanligt fenomen hos inbitna cyklister så andrahandsmarknaden är bra! En vettig 3 år gammal racer i bra skick som nypris var 15' kan du få för 1/3. Sen är det bara att köpa ett separat tempostyre.

Då blir det begagnat när säsongen närmar sig. Hoppas kassan är välfylld.

J de Koof
2008-02-07, 06:39
Min uppfattning är att säljare av begagnade cyklar i allmänhet tenderar att övervärdera sina hojar, även racercyklar. Begagnat är begagnat, icke nytt. Undantag finns säkert, men enligt flera cykelhandlare himlar de med ögonen inför blocketpriser och skulle omöjligen kunna sälja beggat för liknande priser.

Vilken cykelnivå man vill lägga sig på kan ju variera hur mycket som helst, men en idé kan vara att få tag på en racer av "känt märke" i endast halvdant skick till bra pris - och sedan komplettera med helt nya delar efter kassa och prioritet. Jag brukar till exempel vilja ha så bra hjul jag har råd med, men kan nöja mig med tämligen billiga bromsar och växlar. Man måste inte ha Shimano Dura Ace på allting. När man köper färdig cykel kan man inte välja prioriteringar på det här viset, och sen vet man aldrig vad en beggad kedja varit med om.

/J