handdator

Visa fullständig version : Speciellt med magträning?


manipulerade_mongon
2008-01-28, 15:55
Jag har sökt igenom forumet och inte funnit svar på min fråga, så därför startar jag en helt ny istället.

Det handlar om magträning och huruvida man ska variera reps-antalet i sin magträning. Där jag tränar får jag känslan av att jag endast kan variera mellan att köra typ crunches i liksom 5 minuter eller tills jag spyr, eller sitta i en vanlig maskin där rörelsen är snarlik crunch. Min fråga är alltså, är det dåligt att inte kunna belasta magen så mycket som ned till kanske 6 reps eller färre på ett set? Jag kör både knäböj och marklyft vilket gör att magen ibland får riktigt tung belastning, annars känns det som om de flesta kör högreps på magen.

Några synpunkter eller idéer?

Robbin
2008-01-28, 16:16
Jag försöker personligen träna magen som vilken annan muskelgrupp som helst men håller med om att det är svårt att komma ner på riktigt få reps då utförandet lätt blir lidande. Brukar hålla mig inom 5-15reps dock och varierar uppenbarligen repsantalet. Vill du komma ner på få reps så testa övningar som repcrunches stående och på knä, benlyft till taket, crunches med vikt.

Imni
2008-01-28, 19:39
Jag försöker personligen träna magen som vilken annan muskelgrupp som helst men håller med om att det är svårt att komma ner på riktigt få reps då utförandet lätt blir lidande. Brukar hålla mig inom 5-15reps dock och varierar uppenbarligen repsantalet. Vill du komma ner på få reps så testa övningar som repcrunches stående och på knä, benlyft till taket, crunches med vikt.

+1. Har fått ner från 45-50 reps, typ situps, till 5-15 och har fått en väldigt bra utveckling.

Sheogorath
2008-01-28, 20:13
Jag strävar alltid efter 20-30 repetitioner i magen. Varför? För att jag tror att en viss uthållighet i magen är guld värt för de flesta övningar vi gör på gymmet. Det är ju inte så att man inte kommer bygga massa för att man väljer lite högre repsantal i en viss muskelgrupp. Jag tror inte för mitt liv att kroppen ö.h.t. kan syssla med så specifik storleksanpassning i de intervallen vi talar om. Det är ju inte maraton kontra tunga singlar.

Absolut att det skulle kunna påverka om man låg så högt i alla muskelgrupper, men inte om man väljer en.

manipulerade_mongon
2008-01-28, 20:37
Jag har mest litat till de ståra basövningarna när det gäller magen, kör ibland crunches. Men du menar att om jag kör 20-30 situps reelbundet så kommer jag också att bygga upp magmusklerna?

Sheogorath
2008-01-28, 21:40
Jag har mest litat till de ståra basövningarna när det gäller magen, kör ibland crunches. Men du menar att om jag kör 20-30 situps reelbundet så kommer jag också att bygga upp magmusklerna?

Ja, fast du får ju anpassa belastningen för att hamna i det intervallet. Du får lägga på vikt (t.ex. hålla i en viktskiva) så att du "failar" någonstans mellan 20 och 30 repetitioner. Att göra 30 om man kan göra 70 ger inte mycket.

manipulerade_mongon
2008-01-29, 22:17
Ja, fast du får ju anpassa belastningen för att hamna i det intervallet. Du får lägga på vikt (t.ex. hålla i en viktskiva) så att du "failar" någonstans mellan 20 och 30 repetitioner. Att göra 30 om man kan göra 70 ger inte mycket.

Jo men det förstår jag.

Sheogorath
2008-01-29, 22:18
Jo men det förstår jag.

:thumbup:

Det är så här jag kör med min filosofi. Rätt? Jag tror det för mig.