handdator

Visa fullständig version : Reoperation av korsbandet


wza
2008-01-28, 13:44
För c:a 4år sen sabbade jag mitt korsband. Jag höll då på med handboll på elitnivå. Jag fick först göra en artroskopi där jag tror att de fixade till menisken men även konstaterade att en korsbandsoperation var nödvändig. När jag fick höra att sjukgymnastiken var över ett halvår bestämde jag mig för att lägga ner handbollen helt.

Jag hörde runt lite om vart man skulle operera sig, och en kompis rekommenderade en idrottskirurg som han själv hade opererat sig hos. Denna kirurg hade någon speciell teknik som min kompis sa hade fått bra kritik. Jag opererade mig där och i rapporten stod det att operationen var bra och lyckad.


För c:a 8månader sedan lirade lite fotboll med polarna i en park och då kändes det som mitt korsband gick av på nytt. Detta var otroligt nog första gången jag utövade någon sport halvseriöst sen operationen. Hade verkligen suttit helt still i över 3år. Jag kan springa och jogga utan smärta, men vid kraftiga sidledsförflyttningar förstörs nåt och jag får halta i 2veckor.


Efter en MR där man konstaterat att korsbandet inte var som det skulle var jag hos en kirurg för några veckor sedan. Han jobbade på samma ställe som den personen som opererade mig gjorde förr (han har numera slutat där). Varför jag drar tillbaks dit är för att jag vet att de ska kunna mycket om idrottsskador.

Kirurgen förklarade hursomhelst tydligt att en helt ny korsbandsoperation krävdes och minst lika lång sjukgymnastik efter på nytt. Trots att läkare är sjukt lojala mot varandra kan jag säga att denna kirurg lite diskret kritiserade tekniken som hans fd kollega använde.

Reoperationer av korsbandet tror jag är mycket sällsynt (väntar bekräftelse från svenska korsbandsregistret). Att mitt knä pajar första gången jag testar det efter en sådan operation och 8 j***a månaders sjukgymnastik varje dag tycker jag är väldigt märkligt. Att dessutom sjukgymnastiken kostade då 75kr per dag är inte heller något kul.

Kirurgen jag var hos nu senast sa för övrigt att en lyckad andra operation aldrig kan bli i närheten så bra som en lyckad första. Jag antar att det betyder att även om nästa korsbandsoperation blir lyckad så bör jag aldrig anstränga det rejält igen.

Vet fan om jag orkar gå igenom en nyoperation och mer än ett halvårs sjukgymnastik på nytt, och känns ändå som om jag aldrig kommer kunna idrotta något mer i livet.

Att tillägga är att min polare som rekommenderade mig till den läkaren tror jag (observera inte ett faktum) också fick bekymmer med sitt opererade knä hos samma läkare som jag opererades hos får mig att tvivla starkt på kirurgens teknik. Jag avvaktar just nu svar från min kompis om det verkligen var samma knä.


Mest skriver jag bara av mig lite, klart man blir less. Men hur hade ni burit er åt? Hade ni forskat över om vad som gick fel från början eller bara gett er på en nyoperation direkt? Någon som har reopererat korsbandet här på kolo?

Ni som vet vilka personer jag skriver om, eller vilket ställe jag opererat mig på var snälla och inte nämn det.

wza
2008-01-28, 14:51
Nu bekräftade kompisen som opererade sig hos samma läkare att även han fick operera om sitt korsband.

wza
2008-01-28, 15:13
Även fått svar av svenska korsbandsregistret nu. C:a 5% reopereras. Visserligen fler än jag trodde men att det inträffat på både mig och den enda andra personen som jag känner som opererat samma skada hos samma läkare. Slump kan det visserligen fortfarande vara...

Aasa
2008-01-28, 15:18
Det låter verkligen inte roligt. Har flera vänner som ocskå elitidrottat och skadat sig i relativt unga år... tråkigt men inte så mycket att göra åt tyvärr. De har fått hitta andra saker som ger dem utmaningar och höjer livskvaliteten.

Jag tycker att det är lämpligt att anmäla det till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, på så sätt kanske du besparar andra lidandet från en mindre bra operationsmetod.

Fetknoppen
2008-01-28, 15:43
För c:a 4år sen sabbade jag mitt korsband. Jag höll då på med handboll på elitnivå. Jag fick först göra en artroskopi där jag tror att de fixade till menisken men även konstaterade att en korsbandsoperation var nödvändig. När jag fick höra att sjukgymnastiken var över ett halvår bestämde jag mig för att lägga ner handbollen helt.

Jag hörde runt lite om vart man skulle operera sig, och en kompis rekommenderade en idrottskirurg som han själv hade opererat sig hos. Denna kirurg hade någon speciell teknik som min kompis sa hade fått bra kritik. Jag opererade mig där och i rapporten stod det att operationen var bra och lyckad.


För c:a 8månader sedan lirade lite fotboll med polarna i en park och då kändes det som mitt korsband gick av på nytt. Detta var otroligt nog första gången jag utövade någon sport halvseriöst sen operationen. Hade verkligen suttit helt still i över 3år. Jag kan springa och jogga utan smärta, men vid kraftiga sidledsförflyttningar förstörs nåt och jag får halta i 2veckor.


Efter en MR där man konstaterat att korsbandet inte var som det skulle var jag hos en kirurg för några veckor sedan. Han jobbade på samma ställe som den personen som opererade mig gjorde förr (han har numera slutat där). Varför jag drar tillbaks dit är för att jag vet att de ska kunna mycket om idrottsskador.

Kirurgen förklarade hursomhelst tydligt att en helt ny korsbandsoperation krävdes och minst lika lång sjukgymnastik efter på nytt. Trots att läkare är sjukt lojala mot varandra kan jag säga att denna kirurg lite diskret kritiserade tekniken som hans fd kollega använde.

Reoperationer av korsbandet tror jag är mycket sällsynt (väntar bekräftelse från svenska korsbandsregistret). Att mitt knä pajar första gången jag testar det efter en sådan operation och 8 j***a månaders sjukgymnastik varje dag tycker jag är väldigt märkligt. Att dessutom sjukgymnastiken kostade då 75kr per dag är inte heller något kul.

Kirurgen jag var hos nu senast sa för övrigt att en lyckad andra operation aldrig kan bli i närheten så bra som en lyckad första. Jag antar att det betyder att även om nästa korsbandsoperation blir lyckad så bör jag aldrig anstränga det rejält igen.

Vet fan om jag orkar gå igenom en nyoperation och mer än ett halvårs sjukgymnastik på nytt, och känns ändå som om jag aldrig kommer kunna idrotta något mer i livet.

Att tillägga är att min polare som rekommenderade mig till den läkaren tror jag (observera inte ett faktum) också fick bekymmer med sitt opererade knä hos samma läkare som jag opererades hos får mig att tvivla starkt på kirurgens teknik. Jag avvaktar just nu svar från min kompis om det verkligen var samma knä.


Mest skriver jag bara av mig lite, klart man blir less. Men hur hade ni burit er åt? Hade ni forskat över om vad som gick fel från början eller bara gett er på en nyoperation direkt? Någon som har reopererat korsbandet här på kolo?

Ni som vet vilka personer jag skriver om, eller vilket ställe jag opererat mig på var snälla och inte nämn det.

Jag förstår att det inte är roligt när du sliter upp skadan igen, men måste trots detta försvara kirurgen lite även om jag inte vet exakt vilken teknik han använt.

När man opererar in ett nytt korsband brukar man klippa bort en del av seninfästningen på hamstringsmuskulaturen eller patellasenan och använda den biten som material för att bygga ett nytt korsband.

Man borrar ett hål genom lårbenet som går under knäskålen och ner på en fästpunkt i underbenet. Genom detta hål för man in det korsband som skapats med hjälp av patellasenan eller hamstringssenan och syr fast den så att ett ursprung bildas i lårbenet och ett fästa bildas på underbenet.

Det är här viktigt att korsbandet stramas upp ordentligt så att det efter läkning verkligen gör skäl för namnet korsband. Det normala är att man använder en senbit som är betydligt tjockare än vad den egentligen måste vara för att hålla för belastningar som uppstår i knäleden. Orsak till detta är att det inopererade korsbandet inte har några blodkärl och således inte heller någon näringstillförsel. Första tiden efter operationen kommer därför mycket av den nyskapade senan att dö och restprodukterna tas upp av kroppen. Med tiden växer dock nya blodkärl in runt senan och sakta men säkert växer den sig tjockare och starkare igen. Pga detta tar det lång tid innan man har ett korsband som är tillräckligt starkt för att hålla belastningar och ibland misslyckas också operationerna.

Exakt vad som misslyckas har jag förstått är inte tydligt klarlagt, eftersom det idag endast finns några få operationsmetoder som används, och samtliga lyckas ibland och misslyckas ibland. En förklaring jag fått är att läkningsprocessen ibland inte fungerar fullt ut och det bildas då för få blodkärl för att försörja senan med näringsämnen. Resultatet av en sådan läkningsprocess blir ett svagt korsband som riskerar gå av oavsett hur lång tid det gått sedan operationen. Jag gissar att rehabiliteringsträningen hos sjukgymnast är av stor betydelse här. Missköter man den biten så minskar sannolikheten för ett fullgott resultat, men helt säkert spelar genetiken också en roll för hur lyckad/misslyckad operationen blir.

Jag vill också upplysa dig om att dem som lever stora delar av sitt liv utan korsband riskerar att drabbas av artros många år efter att korsbandet gått av. Artros är en sjukdom som gör att ledbrosket tunnas ut och man får ont i knät. Smärtan tilltar med stigande ålder och ibland blir det nödvändigt med inoperation av en helt ny knäled eftersom smärtan/besvären blir för svåra att leva med. Den instabilitet som uppstår i knäleden vid avsaknad av korsband har angivits som en trolig orsak till uppkomsten av artros, men säkert finns också andra förklaringar. Att man blir rädd för att belasta knät och därmed inte belastar ledbrosket kan nog också vara en trolig förklaring.

Mitt tips till dig är därför att försöka göra om operationen och att sedan undvika fotboll och andra lagsporter för en lång tid framöver (helst hela livet). Efter operationen ska du dock vara närmast fanatisk med rehabträningen och det skadar inte om du blir en riktig gymråtta som fokuserar på att bygga upp stark lårmuskulatur. Styrketräningen stimulerar broskbildning i lederna och motverkar därför uppkomst av artros. Att sitta stilla i tre år torde vara det absolut sämsta man kan göra och kanske har du förklaringen till att senan/korsbandet gick av där? Inaktivitet gör kroppens strukturer svaga och aktivitet gör det motsatta.

Guddi
2008-01-28, 17:40
Den absolut störsa riskfaktorn för att man ska skada ett korsband är att man har skadat ett korsband tidigare. Detta gäller för båda knäna (dvs skadar du höger knä är risken sen förhöjd för båda knäna) och siffran du har fått på 5 % är nog snarare de som har behövt operera knät igen pga en misslyckad operation och inte sådana som har slagit upp sin skada igen efter 3-4år. Återfallfrekvensen ligger snarare kring 20-30 % och med tanke på du inte gjorde någonting på 3 år för att uppehålla det du tränat upp hos sjukgymnasten så var antagligen risken ännu högre för dig när du gick ut på planen.

edit: Gjorde en snabb pubmed sökning hittade en studie som visade på en återfallsfrekvens på 22% hos handbollsspelare..
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=14623667&cmd=showdetailview

grimfish
2008-01-28, 18:41
Bra inlägg av Fetknoppen! Jag håller med om det allra mesta och vill också understryka att kirurgen antagligen inte har gjort något fel i operationen. Håller också med om att en ny operation sannolikt är att föredra om din läkare säger så. Efter den nya operationen är sjukgymnastik och varierad träning, t.ex. promenader, simning och cykling, mycket viktigt (viktigare än ren styrketräning) för att få tillbaka koordination och balans.

wza
2008-01-28, 18:58
Många bra och välformulerade svar ni ger. Måste dock tillägga en sak. Jag hade styrketränat i ett halvår innan jag slet upp det på nytt. 4pass i veckan varav ett pass med ben såklart. Dessutom jobbade jag på donken i ett helt år (!) efter operationen. Menade att jag inte utövat någon sport på den långa perioden. Men innan styrketräningen var det ingenting och detta kan väl mycket väl som ni påpekar vara anledningen till att jag slet upp det.


Den absolut störsa riskfaktorn för att man ska skada ett korsband är att man har skadat ett korsband tidigare. Detta gäller för båda knäna (dvs skadar du höger knä är risken sen förhöjd för båda knäna) och siffran du har fått på 5 % är nog snarare de som har behövt operera knät igen pga en misslyckad operation och inte sådana som har slagit upp sin skada igen efter 3-4år. Återfallfrekvensen ligger snarare kring 20-30 % och med tanke på du inte gjorde någonting på 3 år för att uppehålla det du tränat upp hos sjukgymnasten så var antagligen risken ännu högre för dig när du gick ut på planen.

edit: Gjorde en snabb pubmed sökning hittade en studie som visade på en återfallsfrekvens på 22% hos handbollsspelare..
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=14623667&cmd=showdetailview


Intressant, men dessa spelare återvände till handbollen på elitnivå och efter ett tag (antar jag) rev de upp sitt korsband igen. Jag å andra sidan (om vi bortser från faktumet att jag inte idrottade på lång tid) rev upp det första gången jag lirar lite fotboll med polarna i en park.

Aasa
2008-01-29, 08:06
Vill bara tillägga att en anmälning till HSAN innebär en granskning av ärendet, inte att en oskyldig läkare blir avstängd.

wza
2008-03-05, 15:02
Nu ska man ju snart dra igång deffen och börja jogga några gånger i veckan. Jag frågade endast min läkare om det var okej att styrketräna benen. Men hur "farligt" är det egentligen att jogga regelbundet utan korsband?


Har för övrigt kommit i kontakt med vad jag tror kan vara en av Sveriges bästa kirurger, men väntetiden bara för att prata med honom är 3-4mån! Ska försöka få en operationstid hos honom så fort sommaren är slut om det går. Just det, MR:en konstaterade även att jag hade en skruv som ramlat av helt lös i benet :confused:

obesogen
2008-03-05, 15:21
Nu ska man ju snart dra igång deffen och börja jogga några gånger i veckan. Jag frågade endast min läkare om det var okej att styrketräna benen. Men hur "farligt" är det egentligen att jogga regelbundet utan korsband?


Din fråga är omöjlig att helt omöjlig att svara på, då detta är högst individuellt. Dock skulle jag nog tänka över det en extra gång med att börja jogga pga att du skrev detta:


Just det, MR:en konstaterade även att jag hade en skruv som ramlat av helt lös i benet :confused:

wza
2008-03-05, 15:48
Din fråga är omöjlig att helt omöjlig att svara på, då detta är högst individuellt. Dock skulle jag nog tänka över det en extra gång med att börja jogga pga att du skrev detta:

Jag tror inte skruven i sig skulle vara någon fara utan bevisar bara att jag slitit upp det efter operationen.

illitch77
2008-03-06, 08:40
Vill bara tillägga att en anmälning till HSAN innebär en granskning av ärendet, inte att en oskyldig läkare blir avstängd.

Inte för att någon verkar vara på väg att anmäla men jag kan ändå upplysa om att det finns en preskriptionstid på 2 år för anmälan till HSAN. Således inte aktuellt av flera skäl i det här fallet.

Neco
2008-03-08, 18:54
Åh jag förstår lidandet Jag har fortfarande inte hittat en ny personlighet Jag har dock inte opererat mig än Blir nog till hösten, var ju faktiskt tre år sen nu så ingen panik. Vilken klinik var du på, risken att jag får just han är ju inte så stor. Men bara för att utesluta det.

Hoppas du hittar något nytt du kan glänsa i!

Neco
2008-03-08, 19:02
Mitt tips till dig är därför att försöka göra om operationen och att sedan undvika fotboll och andra lagsporter för en lång tid framöver (helst hela livet). Efter operationen ska du dock vara närmast fanatisk med rehabträningen och det skadar inte om du blir en riktig gymråtta som fokuserar på att bygga upp stark lårmuskulatur. Styrketräningen stimulerar broskbildning i lederna och motverkar därför uppkomst av artros. Att sitta stilla i tre år torde vara det absolut sämsta man kan göra och kanske har du förklaringen till att senan/korsbandet gick av där? Inaktivitet gör kroppens strukturer svaga och aktivitet gör det motsatta.

Nej alltså allvarligt. Inget personligt. Allt är helt sant... men att leva ut något som man hållt på med hela sitt liv. Det är en stor del av ens identitet som försvinner. Börja med något nytt kanske många tänker då... men bowling, dart och biljard är inte något som direkt lockar därför att det saknar glidtacklingar, en gräsmatta och ett omklädnigsrum vars doft man faktiskt saknar efter ett tag. Det går bra länge (jag har klarat mig tre år) men sen kommer allt ikapp en. Alla minnen om snygga dragning/räddningar, applåder man fått och så vidare Jag kan inte ens följa mitt eget lags framgång (fotboll div 1) utan att känna mig väldigt illa till mods.

Är det inte hela knät man kört sönder, satsa och låt det bära eller brista. Man kan faktiskt vara stjärna i div 4 också. Då får man nog tillräckligt med tid för att ha tid med att träna benstyrkan.

Det är lättare sagt en gjort att ligga på en lägre nivå än ens kapacitet innan skada, men det är fan bättre än ingenting.

Lycka till!

wza
2008-03-09, 21:27
Nej alltså allvarligt. Inget personligt. Allt är helt sant... men att leva ut något som man hållt på med hela sitt liv. Det är en stor del av ens identitet som försvinner. Börja med något nytt kanske många tänker då... men bowling, dart och biljard är inte något som direkt lockar därför att det saknar glidtacklingar, en gräsmatta och ett omklädnigsrum vars doft man faktiskt saknar efter ett tag. Det går bra länge (jag har klarat mig tre år) men sen kommer allt ikapp en. Alla minnen om snygga dragning/räddningar, applåder man fått och så vidare Jag kan inte ens följa mitt eget lags framgång (fotboll div 1) utan att känna mig väldigt illa till mods.

Är det inte hela knät man kört sönder, satsa och låt det bära eller brista. Man kan faktiskt vara stjärna i div 4 också. Då får man nog tillräckligt med tid för att ha tid med att träna benstyrkan.

Det är lättare sagt en gjort att ligga på en lägre nivå än ens kapacitet innan skada, men det är fan bättre än ingenting.

Lycka till!

Att känna att man aldrig mer kan idrotta är naturligtvis inget kul. Jag kommer nog inte börja om med någon sport, har lidit så mycket och ryser dagligen bara jag tänker tanken att det går sönder igen (inte för att det kan bli mer sönder än vad det är nu, men när man känner att det knakar till och smärtan)

Men kollar man på t ex Ronaldo, tredje gången han sabbar korsbandet nu? Nu var det det vänstra tror jag, men hans högra har ju också gått av 2gånger och han planerar fortfarande att fortsätta lira. Men allt är väl genetiskt, och man kanske inte ska jämföra sig själv med ett internationellt proffs som har dem bästa läkarna och massa andra resurser att tillgå.

Fortfarande ingen som vet om jogging kan förstöra knät mer än vad det är? Jag drar ju 200kg i marklyft utan korsband så att springa kan väl inte vara farligare?

Neco
2008-03-10, 08:24
Att känna att man aldrig mer kan idrotta är naturligtvis inget kul. Jag kommer nog inte börja om med någon sport, har lidit så mycket och ryser dagligen bara jag tänker tanken att det går sönder igen (inte för att det kan bli mer sönder än vad det är nu, men när man känner att det knakar till och smärtan)

Men kollar man på t ex Ronaldo, tredje gången han sabbar korsbandet nu? Nu var det det vänstra tror jag, men hans högra har ju också gått av 2gånger och han planerar fortfarande att fortsätta lira. Men allt är väl genetiskt, och man kanske inte ska jämföra sig själv med ett internationellt proffs som har dem bästa läkarna och massa andra resurser att tillgå.

Fortfarande ingen som vet om jogging kan förstöra knät mer än vad det är? Jag drar ju 200kg i marklyft utan korsband så att springa kan väl inte vara farligare?

Jag känner igen tankarna, när jag ser en fotbollsmatch nu förstår jag inte hur det höll för så mycket konstiga vinklar, tacklingar osv.

Visst beror det på den egna kroppen och egna träningen hur mycket knät klarar i framtiden, det finns de som kan spela fotboll tack vara enbart styrketräning och alltså utan korsbandet. Men då pratar vi mycket och tung styrketräning året runt.

Ja alltså vi kommer alla få problem med artros, säkerligen du ännu mer om det var så att meniskerna är skadade. Och nu när jag sitter och läsr symptom för meniskskada så *snyft* har jag nog det också. Men jag ska till sjukgymnasten idag, ska fråga honom, kan ju vara bra att veta även för mig.

Neco
2008-03-10, 17:18
Jaha då har jag varit hos sjukgymnasten.

Förutsatt att du är vältränad i benen (särskild framsida lår och balans) så orsakar inte korsbandskadan någon ökad slitning. Däremot orsakar skadan ett större spelrum i knät om man inte är vältränad och inte stretchar så mycket. Vad gäller meniskerna säger det sig sjlävt tycker jag, när man väl skadat något så kommer det ju nöta mer och då är all träning som inte orsakar "slag" mot knät att föredra.

Sen påpekade han att alla som skadar ledband förr eller senare får artros, oavsett träning.

Jag saknar visst två av tre ledband i foten också :D Det orsakar däremot mer nötning eftersom det inte finns skyddande brosk på samma sätt...

Håll dig lätt, vältrand, bra skor och gärna inte asfalt när du springer så ska du nog klara dig bra.

wza
2008-11-23, 06:21
GÖR DET INTE!! Smärtan är enorm, har ont dygnet runt, citodon hjälper långt ifrån tillräckligt och har inte sovit ett piss sen operationen (tisdags). Kan fan inte göra någonting i dagsläget, och allt har blivit värre sen dag 1 efter operationen (kan bero på att jag hade massa morfin i kroppen då, men det har verkligen blivit sämre och sämre dag för dag). Då var ändå min operation "oerhört lyckad". Den där j*vla skruven hade tagit evigheter att pilla bort sa läkaren.

Jag har fullt förtroende för den här läkaren och det blir säkert kanon i slutändan, men ska jag lida såhär oerhört länge till var det fan inte värt det.

cri11e
2008-11-25, 22:24
Det går ju faktiskt att spela utan korsband också. Jag har slitit av korsbandet i ena knät, två ggr faktiskt.

Min läkare ville inte operera dit ett nytt ytterligare en gång till pga att jag hade ganska skadat ledbrosk.

Jag spelar innebandy nu, ett par divisioner lägre än tidigare, men det funkar alldeles utmärkt.

Kan tillägga att jag har kört stenhård benträning och kört mycket med balansplatta.

Så det går att spela fast enligt min läkare ökar risken för artros.. men den dagen den sorgen..

Neco
2008-11-26, 08:23
Det går ju faktiskt att spela utan korsband också. Jag har slitit av korsbandet i ena knät, två ggr faktiskt.


gäller tyvärr killar i betydligt större utsträckning, men ja, det ska gå utan, men då är det ju också som du säger att sänka sig någon nivå är att föredra.