handdator

Visa fullständig version : Pålitlig fettmätning - existerar det?


NuclearWinter
2008-01-27, 20:46
Jag vill göra en kroppsfettmätning. Ska jag göra en kalipermätning, bodpod eller finns det något bättre inom rimlig prisnivå?
Skulle uppskatta om Grub eller någon annan med lite koll svarade, vill helst slippa slösa pengar helt i onödan ^^'


Om någon vet ett jäättebra ställe i Stockholm vore tips också uppskattade. Hittar typ inget annat än centralbadet och Pauluns näringscenter (har läst tråden om bodpod XP).

joriice
2008-01-27, 22:50
Munspelsmannen vet, han har klämt på min mage och gett jättebra beräkningar, kostade bara 5 kronor. :)

agazza
2008-01-27, 22:56
Det finns någon kille här på forumet som har mätt med röntgen (tror jag). Det verkar vara VÄLDIGT exakt, kommer tyvärr inte ihåg vad han heter :(

Och ska det vara bra så kostar det

Halldin
2008-01-27, 23:06
Jag har för mig att King Grub gjorde någon väldigt exakt mätning som kostade ca. 10000kr.

Solve
2008-01-27, 23:22
jag har också minne av att någon gjorde mätning med photoshop vilket är vädligt billigt :) blev rätt exakt också men vet inte om de var ren lyckoträff

Edit. nån som vet vad ja snackar om? vill prova själv med photoshopskite

agazza
2008-01-27, 23:42
jag har också minne av att någon gjorde mätning med photoshop vilket är vädligt billigt :) blev rätt exakt också men vet inte om de var ren lyckoträff

Edit. nån som vet vad ja snackar om? vill prova själv med photoshopskite

jo det är ett filter som diffar ungefär 0,0001%

Shajjn
2008-01-27, 23:44
Jag har för mig att King Grub gjorde någon väldigt exakt mätning som kostade ca. 10000kr.

Det var kaloriförbrukningen under en vanlig träningsdag han mätte.

Solve
2008-01-27, 23:56
jo det är ett filter som diffar ungefär 0,0001%

tråd/person som hade de där? :p borde nästan starta en sån tråd skitbra

Halldin
2008-01-28, 08:32
Det var kaloriförbrukningen under en vanlig träningsdag han mätte.
My bad. :smash:

NuclearWinter
2008-01-28, 13:36
Munspelsmannen vet, han har klämt på min mage och gett jättebra beräkningar, kostade bara 5 kronor. :)

Vi stockholmare, vi kan vi (:

NuclearWinter
2008-01-28, 13:38
Behöver inte alls kosta för att det smakar. Fick göra någon magnetrötgen-tjossan för bentätheten bara för att jag gnällde lite hos ungdomsmottagningen.

Piranha
2008-01-28, 14:28
Behöver inte alls kosta för att det smakar. Fick göra någon magnetrötgen-tjossan för bentätheten bara för att jag gnällde lite hos ungdomsmottagningen.

Du får gärna utveckla den där, jag förstår inte sammanhanget emellan mäta bentätheten och en ren fettmätning.

Det är förvisso samma apparatur.

Pepz
2008-01-28, 14:41
bodpod är bra. kostar ca 300kr.

Så länge du använder samma mätmetod för att se en förändring så är det lugnt.

Att folk vill veta sitt exakta kroppsfettvärde har jag aldrig förstått mig på, det är ju förändringarna man vill se.

Piranha
2008-01-28, 14:48
bodpod är bra. kostar ca 300kr.

Så länge du använder samma mätmetod för att se en förändring så är det lugnt.

Att folk vill veta sitt exakta kroppsfettvärde har jag aldrig förstått mig på, det är ju förändringarna man vill se.

Bodpod skall vara bra sägs det.

(tråden jag länkar in är om min och några tills erfarenhet av just bodpodmätning), ni får sen själva bedöma.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99839&highlight=bodpod

z_bumbi
2008-01-28, 15:13
Du får gärna utveckla den där, jag förstår inte sammanhanget emellan mäta bentätheten och en ren fettmätning.

Det är förvisso samma apparatur.

En gissning är att man mäter kroppssammansättningen totalt.

Undrar vilket företag som blir först med att skaffa en magnetröntgen, det är lite dyrare än en kaliper. :D

Tolkia
2008-01-28, 15:17
Behöver inte alls kosta för att det smakar. Fick göra någon magnetrötgen-tjossan för bentätheten bara för att jag gnällde lite hos ungdomsmottagningen.
Inte ens ungdomsottagningen lär dock betala en fettmätning med DEXA, hur mycket man än gnäller. Är man farligt fet syns det utmärkt väl för ögat, är man inte det så är det inte en fråga för sjukvården, och då kan man betala.

Ola Wallengren
2008-01-28, 16:11
Inte ens ungdomsottagningen lär dock betala en fettmätning med DEXA, hur mycket man än gnäller. Är man farligt fet syns det utmärkt väl för ögat, är man inte det så är det inte en fråga för sjukvården, och då kan man betala.

Om man tex har glutenintolerans så kan de vara intresserade av att veta bentätheten och om man vill mäta i tex i bäckenet så får man ju en helkropps DXA på samma gång, då får man ju också kroppsammansättningen.

Piranha
2008-01-28, 16:21
En gissning är att man mäter kroppssammansättningen totalt.

Undrar vilket företag som blir först med att skaffa en magnetröntgen, det är lite dyrare än en kaliper. :D

Jag tänkte mer på att det lär vara extremt svårt att få en kroppsfettsmätning betalt av landstinget i en magnetröntgen.

Pepz
2008-01-28, 16:29
Bodpod skall vara bra sägs det.

(tråden jag länkar in är om min och några tills erfarenhet av just bodpodmätning), ni får sen själva bedöma.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99839&highlight=bodpod

Onekligen dåliga resultat flera fått i den tråden. Undra vad det beror på?
Vätskebalans? Kreatin? Glykogendepåer? illa att personalen inte är kompetent nog att svara på varför mätningarna sög.

bodpod fungerade dock fint när vi körde på en av mina adepter.
Hade minskat exakt lika mycket vid jämförelse kaliper och bodpod efter en diet.

Kalipermätning som utförs av en kompetent person borde vara det bästa valet efter DEXA och undervattensvägning.

Tolkia
2008-01-28, 17:00
Om man tex har glutenintolerans så kan de vara intresserade av att veta bentätheten och om man vill mäta i tex i bäckenet så får man ju en helkropps DXA på samma gång, då får man ju också kroppsammansättningen.
Javisst. Det jag menade var att det lär vara svårt att gnälla sig till det för att man tycker att det är kul att veta sin kroppsfettprocent (vid glutenintolerans, misstänkt osteoporos osv. finns ju ett medicinskt intresse).

NuclearWinter
2008-01-28, 19:37
Du får gärna utveckla den där, jag förstår inte sammanhanget emellan mäta bentätheten och en ren fettmätning.

Det är förvisso samma apparatur.

skulle bara påpeka att man kan ha tur och få det gratis. OM det går att mäta hela kroppssammansättningen med samma maskin kanske det var Den som mätte min typ.. förra våren? Isåfall stämde det nog bra, hade 19% då. Men jag vill fortfarande med relativt säker apparatur veta vad jag har NU, som ren hälsokontroll. Jag tycker varken att det är vågen eller måttbandet som ska avgöra hur bra kroppen mår.

NuclearWinter
2008-01-28, 19:39
bodpod fungerade dock fint när vi körde på en av mina adepter.
Hade minskat exakt lika mycket vid jämförelse kaliper och bodpod efter en diet.

Kalipermätning som utförs av en kompetent person borde vara det bästa valet efter DEXA och undervattensvägning.

Hmm, men vågar kanske ändå inte chansa på den där saker när det verkar vara så många som fått felaktiga resultat.

Då gäller det att försöka hitta en kompetent person som kan utföra mätningen med andra ord. Är undervattensvägning också svårt och dyrt?

Pepz
2008-01-29, 10:14
varför fixera sig vid en viss fettprocent? Fettprocenten avgör inte hur du mår.
Tycker du att du är för smal - bli lite tjockare
Tycker du att du är för tjock - bli lite smalare.

Använd spegeln.


undervattensvägning är svindyrt.

z_bumbi
2008-01-29, 10:25
varför fixera sig vid en viss fettprocent? Fettprocenten avgör inte hur du mår.
Tycker du att du är för smal - bli lite tjockare
Tycker du att du är för tjock - bli lite smalare.

Använd spegeln.


:thumbup:

Sunnebris
2008-01-29, 13:23
Tycker du att du är för smal - bli lite tjockare
Tycker du att du är för tjock - bli lite smalare.
Det är inte så enkelt. Vissa kan ha en störd och snedvriden uppfattning om sig själv, dvs tro att denne är tjock men egentligen är för smal.

Morty
2008-01-29, 20:44
Nyfiken i en strut kallas det. Jag skulle verkligen vilja veta min fettprocent.

NuclearWinter
2008-01-29, 21:55
Det är ju en betydligt större hälsorisk att ha en fettprocent högre än 30, än det är med några extrakilon så länge kroppssammansättningen är bra. Jag vill helt enkelt veta hur mitt semmelbulleintag påverkar mina inre organ, det är väl inte så konstigt?

Shajjn
2008-01-29, 22:11
Jag hittar varken ordet "smal" eller "tjock" i Nukleärvinterns trådinlägg, Pepz.

Jag vill göra en kroppsfettmätning.

Rahf
2008-01-29, 22:36
Jag hittar varken ordet "smal" eller "tjock" i Nukleärvinterns trådinlägg, Pepz.

Logiska slutledningsförmågan säger att det är vad trådskaparen tänker på. Sen om det är rätt eller inte är en annan sak.

z_bumbi
2008-01-30, 09:12
Det är inte så enkelt. Vissa kan ha en störd och snedvriden uppfattning om sig själv, dvs tro att denne är tjock men egentligen är för smal.

Siffrorna de får vid en mätning gör möjligtvis i ett fåtal fall att de inser detta, annars är det mer troligen bara en ny siffra de ska slå.

Shajjn
2008-01-30, 09:27
Logiska slutledningsförmågan säger att det är vad trådskaparen tänker på. Sen om det är rätt eller inte är en annan sak.

Vissa på kolozzeum kanske främst tänker på sin hälsa, och inte på att bli lika smal som Kiera Knightley, och då är inte det intressanta ifall man är "tjock/smal", utan var man ligger inom gränserna. Nyfikenhet, få lite "hum".

Jag vill också veta min fettprocent. Siffror är kul.

Tolkia
2008-01-30, 10:03
Vissa på kolozzeum kanske främst tänker på sin hälsa, och inte på att bli lika smal som Kiera Knightley, och då är inte det intressanta ifall man är "tjock/smal", utan var man ligger inom gränserna. Nyfikenhet, få lite "hum".
Faktum är att om det bara är hälsan som är det intressanta så ÄR tjock/smal det intressanta (vi kan för tydlighetens skull utvidga det till tjock/normalviktig/smal). Som redan har påpekats är hälsotillståndet något som bestäms av många faktorer, av vilka mängen fett på kroppen bara är en. Den hälsomässiga vinsten av att gå från t.ex. 25% till 24% skulle jag kalla en ren tankekonstruktion (det är tveksamt om mätfelet på tillgänglig apparatur är så litet att man verkligen kan säkerställa en så liten skillnad).
Siffror är kul.
Det kan jag hålla med om, och det är helt OK att vilja veta för att man är nyfiken i största allmänhet - jag tycker inte att man behöver ge ett sådant "nyfikenhetsintresse" något slags "hälsomedvetenhetsförklädnad" för att rättfärdiga detta.

Pepz
2008-01-30, 10:55
Vissa på kolozzeum kanske främst tänker på sin hälsa, och inte på att bli lika smal som Kiera Knightley, och då är inte det intressanta ifall man är "tjock/smal", utan var man ligger inom gränserna. Nyfikenhet, få lite "hum".

Jag vill också veta min fettprocent. Siffror är kul.

Hälsa är inte primärt beroende på kroppsfettet.
Man kan vara överviktig och ha en utmärkt hälsa och lider ingen risk alls pga av sin övervikt. (fetma är en annan sak).
Och en midja-höftkvot funkar alldeles utmärkt för att se om man "ligger inom gränserna"

För att citera P.O Åstrand
-det är bättre att vara en överviktig rökare som tränar,
-än att vara en otränad smal soffpotatis

Piranha
2008-01-30, 11:02
Hälsa är inte primärt beroende på kroppsfettet.
Man kan vara överviktig och ha en utmärkt hälsa och lider ingen risk alls pga av sin övervikt. (fetma är en annan sak).
Och en midja-höftkvot funkar alldeles utmärkt för att se om man "ligger inom gränserna"

För att citera P.O Åstrand
-det är bättre att vara en överviktig rökare som tränar,
-än att vara en otränad smal soffpotatis

Japps, helt korrekt, även om man är smal som en speta så kan man fortfarande ha skyhöga blodfetter och högt blodtryck.

NuclearWinter
2008-01-30, 16:09
Hälsa är inte primärt beroende på kroppsfettet.
Man kan vara överviktig och ha en utmärkt hälsa och lider ingen risk alls pga av sin övervikt. (fetma är en annan sak).
Och en midja-höftkvot funkar alldeles utmärkt för att se om man "ligger inom gränserna"

För att citera P.O Åstrand
-det är bättre att vara en överviktig rökare som tränar,
-än att vara en otränad smal soffpotatis

Det är ju precis därför jag vill veta min kroppssammansättning och inte min vikt.
Är man tjej och har relativt breda höfter behöver man inte bry sig om midje-höftkvoten heller, så länge man Inte är överviktig. Och jag Är inte överviktig, men det innebär inte att jag inte kan ha ohälsosamt mycket fett kring mina inre organ eller allmänt.

Heniin
2008-01-30, 16:42
Har 2st vågar här hemma båda två är digitala och den ena mäter bara vikten, den andra mäter vikt,vätska,fettprocent och enligt denna låg jag senast på runt 8% fett känns ganska ungefärligt om man ser på hur min kroppsbyggnad är så det kan väl vara ett bra exempel att gå efter om man strävar att gå upp eller ner i vikt. För att ha lite humm om var man är på väg.

Pepz
2008-01-30, 17:57
Är man tjej och har relativt breda höfter behöver man inte bry sig om midje-höftkvoten heller, så länge man Inte är överviktig. Och jag Är inte överviktig, men det innebär inte att jag inte kan ha ohälsosamt mycket fett kring mina inre organ eller allmänt.

midja-höftkvot mäter ju det ohälsosamma fettet och tar hänsyn till tjejers kroppsbyggnad.(självklart inte extremfall) Motionerar du regelbundet, äter normalt och inte är överviktig så har du inte ohälsosamt mycket fett kring dina inre organ och heller inte allmänt.

Låter som en fix idé du har kring din fettprocent.
Gör ett vanligt hälsotest så får du ett mycket bra kvitto på om du är hälosam eller inte.

NuclearWinter
2008-01-31, 20:25
Men jag vet ju redan allt Utom den. :'P Som om jag inte kunde räkna ut kvoter, BMI eller föra kostdagbok själv liksom.
^^ Kommer ha den här fixa idén tills jag vet var jag ligger ^^