handdator

Visa fullständig version : Hacka lök


Modde
2008-01-27, 19:02
Idag gjorde jag en märklig upptäckt. Jag skulle hacka lök och som vanligt såg jag fram emot de vanliga svidande ögonen och den där skiten ni vet... Men det kom aldrig, trots att jag hackade 2 riktigt stora gula lökar ner till 2000 riktigt små lökbitar. Inte ens ett mycket litet svid.

Anledningen var nog denna. Skulle använt lökarna redan igår. Då skalade jag dom men ändrade mig och la in dom i kylen igen, skalade.

Skall forsätta och exprimentera med detta. Hoppas på nobellpris.

(Har inte ätit löken än dock)

Danne
2008-01-27, 19:04
Har du handlat av en vettig källa ? du kan ha fått fake.

Yankeee
2008-01-27, 19:05
Har du handlat av en vettig källa ? du kan ha fått fake.

+1 Jag kör bara med CreaLök.

Jax
2008-01-27, 19:06
Svider det i ögonen av två lökar i vanliga fall så är du antingen:
1: en ovan kock
2: långsam på att hacka
3: både ett och två
:D

En trick du kan prova om det svider i ögonen är att äta knäckebröd samtidigt som du hackar. Jag vet inte varför, men det fungerar. Sen finns ju det gamla vanliga knepet att hacka under fläkten.

Hades
2008-01-27, 19:06
Kontaktlinser brukar funka. Att andas genom munnen istället för näsan hjälper också en del. Eller att stå under köksfläkten. Annars kan man alltid låtsas att man är jävligt arg för då verkar tårarna extremt manliga.

Doozer
2008-01-27, 19:08
Hur många Läkerol-askar måste man käka för att det ska få laxerande effekt? :confused:

stargate
2008-01-27, 19:08
Jag serverade på ett bröllop för några veckor sedan, hackade lök för sisådär 120 pers, satan vad jag grät!

Jax
2008-01-27, 19:10
Jag serverade på ett bröllop för några veckor sedan, hackade lök för sisådär 120 pers, satan vad jag grät!
För böveln, då hade jag nästan övervägt alternativet att ta på ett par simglasögon och sett ut som en idiot en stund.

Modde
2008-01-27, 19:10
Svider det i ögonen av två lökar i vanliga fall så är du antingen:
1: en ovan kock
2: långsam på att hacka
3: både ett och två
:D

En trick du kan prova om det svider i ögonen är att äta knäckebröd samtidigt som du hackar. Jag vet inte varför, men det fungerar. Sen finns ju det gamla vanliga knepet att hacka under fläkten.

Jag är nog alla tre alternativen :)

Modde
2008-01-27, 19:12
Jag serverade på ett bröllop för några veckor sedan, hackade lök för sisådär 120 pers, satan vad jag grät!

När jag var liten så fick man lära sig en sång om farbror lök eller något sådant. Han satt i källaren och fick alla att gråta. Kom ihåg att jag tyckte sjukt synd om farbror lök:smash:

erks
2008-01-27, 19:22
Jag är nog alla tre alternativen :)

:smash:

Kwon
2008-01-27, 19:46
Hur många Läkerol-askar måste man käka för att det ska få laxerande effekt? :confused:

Vet ej när det gäller Läkerol, men snackar vi Mentos-askar så 1-2 st.

Jompan
2008-01-27, 19:47
Nedan info från http://school.chem.umu.se/Experiment/124

Lösningar
Vad kan man då göra för att förhindra eller minska effekten av lökens framfart? Det finns flera lösningar och några är mer vetenskapliga än andra - pröva själva!

1.
Värmer man löken innan man hackar den kommer enzymerna att denaturera, ingen syn-propanethial-S-oxid kommer att bildas.
2.
Fryser man löken kommer enzymerna att denaturera, ingen syn-propanethial-S-oxid kommer att bildas.
3.
Låt ångorna transporteras bort med hjälp av vinden om du har möjlighet att hacka vid ett öppet fönster eller varför inte en fläkt. [3]
4.
Använd en vass kniv gärna med hålad egg vilket krossar färre celler vilket ger upphov till mindre mängd ånga med syn-propanethial-S-oxid bildas.
5.
En annan lösning är att försöka undvika de ångor som bildas av löken, t ex hacka under ett slutet kärl eller under rinnande vatten. Syn-propanethial-S-oxiden söker sig till vattnet och hydrolyserar.
6.
Andas genom munnen när du skalar lök! Vill man se lite hårdare ut kan man använda sig av tandpetare i mungipan vilket också ger samma resultat! Ett ytterliggare alternativ är att sätta en bit ost mellan läpparna vilket också ska hjälpa - sägs det (2.Litteratur)! Det verkar som om syn-propanethial-S-oxiden reagerar med saliven i munnen istället för med tårvätskan - du får i alla fall mindre mängd tårar.
7.
Använd något som skärmar dig från ångan tex glasögon eller tom skyddsglasögon.

Pata
2008-01-27, 19:50
Nedan info från http://school.chem.umu.se/Experiment/124

Lösningar
Vad kan man då göra för att förhindra eller minska effekten av lökens framfart? Det finns flera lösningar och några är mer vetenskapliga än andra - pröva själva!

1.
Värmer man löken innan man hackar den kommer enzymerna att denaturera, ingen syn-propanethial-S-oxid kommer att bildas.
2.
Fryser man löken kommer enzymerna att denaturera, ingen syn-propanethial-S-oxid kommer att bildas.
3.
Låt ångorna transporteras bort med hjälp av vinden om du har möjlighet att hacka vid ett öppet fönster eller varför inte en fläkt. [3]
4.
Använd en vass kniv gärna med hålad egg vilket krossar färre celler vilket ger upphov till mindre mängd ånga med syn-propanethial-S-oxid bildas.
5.
En annan lösning är att försöka undvika de ångor som bildas av löken, t ex hacka under ett slutet kärl eller under rinnande vatten. Syn-propanethial-S-oxiden söker sig till vattnet och hydrolyserar.
6.
Andas genom munnen när du skalar lök! Vill man se lite hårdare ut kan man använda sig av tandpetare i mungipan vilket också ger samma resultat! Ett ytterliggare alternativ är att sätta en bit ost mellan läpparna vilket också ska hjälpa - sägs det (2.Litteratur)! Det verkar som om syn-propanethial-S-oxiden reagerar med saliven i munnen istället för med tårvätskan - du får i alla fall mindre mängd tårar.
7.
Använd något som skärmar dig från ångan tex glasögon eller tom skyddsglasögon.

Eller så kan man käka löken hel ... typ som en sushibit ... en munsbit, inga tårar ...

Jompan
2008-01-27, 19:53
Eller så kan man käka löken hel ... typ som en sushibit ... en munsbit, inga tårar ...

Åh missa att få se hård ut med en tandpetare i mungipan? :naughty: