handdator

Visa fullständig version : Ryggövningar...


Big_Vik
2003-05-12, 12:53
jag har tränat till och från i typ 6-8 månader eller nåt. de senaste månaderna har jag börjar köra alltmer seriöst. tränar 3 ggr i veckan och ryggpasset innehåller dessuom 4 set mage och ännu 4 set biceps. till saken, mitt nuvarande schema ser ut på följande sätt:

Uppvärmning: typ 3 set marklyft (försöker lära mig tekniken men ska inte säga att jag försökt mig på lite högre vikter nån gång, inte riktigt max alltså.)
Sen kör jag 2-3 Set latsdrag med V-handtag och 2 set skivstångsrodd.

jag är rädd att detta kan vara för få set. sen känns inte utförandet i stångrodden som det bästa men det kommer väl...Vill ha en stabil grund att bygga vidare på när jag börjar gymnasiet till hösten, alltså jag vill inte råka upp för några ryggskador och bygga en stark korsrygg. då borde man väl slänga in något set för korsryggen också? isf vilken övning? ryggresningar gillar jag inte alls och då återstår good mornings. vad tycker ni om dessa, är de svåra?

Everest
2003-05-12, 12:55
marklyft tar ju annars bra på korsryggen också.

Big_Vik
2003-05-12, 12:57
vore tackasmt om någon kunde ge förslag på schema/ryggövningar.

uppvärmningen är f.ö väldigt lik max-ot.
Efter några månad med lätta/oseriösa vikter började jag på stenhårt max-ot i några månader. I våras kom jag underfund med att leder och muskelfästen borde byggas upp först så nu blir det lite lättare vikter men jag blandar ganska friskt också..

Big_Vik
2003-05-12, 12:58
Originally posted by Everest
marklyft tar ju annars bra på korsryggen också.

jo det vet jag men det är ju som sagt inga tunga set jag kör direkt.. stångrodden tar ju rätt bra också. tror du detta räcker? fler svar uppskattas!

Everest
2003-05-12, 13:25
Personligen tycker jag om att köra många set när jag kör rygg Exempelvis:

4 set marklyft
4 set chins
3 set sittande rodd (maskin)

+ lite vad jag känner för (hantelrodd, skivstångsrodd, ryggrensningar, goodmornings mm)

Oskis
2003-05-12, 14:09
Det finns många bra ryggövningar jag brukar blanda dessa

Marklyft
skivstångsrodd
cabelrodd
latsdrag
V-latsdrag
hantelrodd
chins

brukar köra ca 10-13 set rygg totalt

Big_Vik
2003-05-12, 15:36
90 views och ingen annan har något vettigt att säga???

TV-shopparen
2003-05-12, 15:46
blev du skadad när du körde hårt eller? Annars om det gick bra äre väl bara att fortsätta köra hårt. Jag körde 6-8 reps till failure när jag börja träna o jag skada mig inte....

Chris
2003-05-12, 16:04
Visst, marklyft är en bra övning, men inte fan MÅSTE man köra den för att träna upp en bra rygg... likaså knäböj, det är en grym övning men man KAN köra andra och få bra resultat ändå... det är min synpunkt

Mitt ryggschema ser ut nått sånt här:

Chins 3 set
Skivstångsrodd 3-4set
Hantelrodd 3set
Close grip pull 3set
Ryggresningar 3set

psyko_bob
2003-05-12, 16:04
-hyperextension
-rumänska marklyft
-enarms marklyft
-enaarms hantelsvingar
-frivändningar
-overhead squats
-zercker böjar

ovanstående övningar är bra korsryggsövningar.

z_bumbi
2003-05-12, 16:33
Originally posted by Big_Vik
90 views och ingen annan har något vettigt att säga???

Lugn och fin nu, det hade bara gått 2,5 h från första inlägget till detta inlägg ovan.

Ländrygg/korsrygg:
Marklyft
Rakbensmarklyft
Ryggresningar
Omvända ryggresningar

Eftersom du tränar teknik på marken och inte får skivstångsrodden att sitta perfekt så kan kanske sittande rodd vara ett bra komplement för hela ryggen.

Big_Vik
2003-05-12, 17:42
z_bumbi:

tack så mycket. är det ingen som har en åsikt om good mronings?

z_bumbi
2003-05-12, 18:05
Big_Vic: Jag har aldrig gillat dem men jag pajade ryggen långt innan jag fick för mig att testa dem också..

biginjapan
2003-05-13, 02:49
har personligen aldrig kant nagot behov av att trana korsryggen speciellt. korde mycket marklyft forut men just nu har jag en liten skada sa jag kan inte kora mark. har ar ett program utan mark som funkar skit bra for mig

chin 1 set
stangrodd 4
sittrodd 2-3
chins 3

om du kor nagot liknade tror jag inte du behover kora goodmornings


tack sEmycket. är det ingen som har en åsikt om good mronings? [/B][/QUOTE]

GhostFace
2003-05-13, 05:39
Inte för inte som goodmornings kallas ryggknäckare...;)

Med träningsvana får du dessutom mera korrekt utförande, gäller nästintill samtliga övningar.

Big_Vik
2003-05-13, 08:02
tack så mycket för alla svar!

Åse Columbus
2003-05-13, 08:03
Felet dom flesta gör med goodmornings är att de redan från början lägger lite för mycket vikt i övningen.......

bound to hurt U!!

psyko_bob
2003-05-13, 08:17
Tycker inte good mornings är första valet för korsryggen pga skaderisken är något högre än andra övningar. Men vill man köra good mornings och har klen rygg så kör den sittande på bänk vilket minskar skaderisken betydligt.

Firm
2003-05-13, 16:35
Marklyft, chins och en roddövning. Det är allt som behövs. Mark och chins kör jag strikt medan roddövning blir lite mer ryck och slit.
Blir man starkare och känner att det "tar" finns det ingen anledning att krångla till programmet.