handdator

Visa fullständig version : Ännu en lam tråd om benhinneinflammationer...


Arnoldski
2008-01-26, 21:13
Tja!

Jag sitter med svår ångest när jag plitar ned dessa rader...

Började kuta förra året på våren och det gick skitbra. Sprang då i min gamla helpajja NewBalance pjuck.

Tänkte för mig själv att detta går ju bra -jag ska minsann börja springa långt. Då tyckte jag att jag borde köpa ett par proffsigare dojjor. Jag hamnade på nån slags InterSport eller liknande. Det låter inte så seriöst men jag fick i alla fall kuta på ett band och blev filmad och fick sedan en sjukt dyr sko rekommenderad som jag sedan köpte.

Jag fortsatte att springa i de nya skorna och då kom benhinneinflammationen igång.
Jag pausade, började igen, och det började om. Höll på så hela förra säsongen.

Nu har jag vilat från löpning sedan i oktober. Har nu börjat jätteförsiktigt igen. Endast oerhört lugna 5 km lopp. Helt lugnt, mjuk löpstil, 2 pass i veckan först och nu senast 3 pass. Vad händer?
Jojomensan -benhinnorna säger ifrån direkt.

Man blir ju galen! *mini*

Nu undrar jag om det finns andra som känner igen sig och som löst sina problem?
Ska jag testa att köpa nya skor igen? Det är ok, även fast de senaste då blir väldigt dyra per sprungen meter... *cry*

Jag lindar, maserar, värmer och kyler -rubbet.

Kan man liksom bita ihop och skita i det och det ger sig efter ett par månaders smärta eller? Sånt brukar vara en dålig idé när det gäller inflammationer och liknande men desperat börjar jag bli.

Jag har fortfarande kondis som Peter Harrysson och marathon nnärmar sig.

HJÄLP!!!

tobbo
2008-01-26, 21:33
Har exakt samma problem som dig atm..

Jag har en liten fråga angående löparteknik, hur ska man springa "rätt" eller är det individuellt?

grimfish
2008-01-26, 21:48
Det tråkiga svaret är att så länge som du har ont ska du inte springa. Det förvärrar bara inflammationen. Satsa långsiktigt och inse att det kommer fler maraton. Du kan träna konditionen genom t.ex. cykling, roddmaskin och simning under tiden som du har ont.

Det är också frågan om du inte bör överväga en operation. Det minsta du kan göra är att i alla fall uppsöka en idrottsläkare snarast.

HiCoast
2008-01-26, 21:55
Ibland tror jag att benhinneinflammation kan förväxlas med compartmentsyndrom i tibialis anterior eller att det rör sig om ngn inflammation i muskeln pga överansträngning.

Är du säker på att det inte är detta det rör sig om?

grimfish
2008-01-26, 22:07
Ibland tror jag att benhinneinflammation kan förväxlas med compartmentsyndrom i tibialis anterior eller att det rör sig om ngn inflammation i muskeln pga överansträngning.

Är du säker på att det inte är detta det rör sig om?

Benhinneinflammation och kompartmentsyndrom förväxlas säkert ofta, men det spelar för träningens skull mindre roll. I de båda fallen gäller det att vila tills smärtan går över och sedan börja träna med minskad belastning. Det som skiljer sig åt är främst operationen.

En inflammation i muskeln på grund av överansträngning rör det sig knappast om i det här fallet. Rent statistiskt är benhinneinflammation klart vanligare än kompartmentsyndrom i tibialis anterior.

HiCoast
2008-01-26, 22:12
Benhinneinflammation och kompartmentsyndrom förväxlas säkert ofta, men det spelar för träningens skull mindre roll. I de båda fallen gäller det att vila tills smärtan går över och sedan börja träna med minskad belastning. Det som skiljer sig åt är främst operationen.

En inflammation i muskeln på grund av överansträngning rör det sig knappast om i det här fallet. Rent statistiskt är benhinneinflammation klart vanligare än kompartmentsyndrom i tibialis anterior.

Jag känner till statistiken. Dock spelar det nog visst lite roll för träningen. Om det rör sig om en lättare inflammation i tibialis anterior skulle jag rekommendera stretching av tibialis anterior samt lättare styrketräning av triceps surae. I teorin kan problemen komma av en lite för stark (och stram) dorsalflexionsmuskel i jämförelse med plantarflexionsmuskel.

grimfish
2008-01-26, 22:24
Jag känner till statistiken. Dock spelar det nog visst lite roll för träningen. Om det rör sig om en lättare inflammation i tibialis anterior skulle jag rekommendera stretching av tibialis anterior samt lättare styrketräning av triceps surae. I teorin kan problemen komma av en lite för stark (och stram) dorsalflexionsmuskel i jämförelse med plantarflexionsmuskel.

Jag gissar att du åsyftar benhinneinflammation när du skriver "inflammation i tibialis anterior". Det finns som jag ser ingen anledning till att inte rekommendera ovanstående vid kompartmentsyndrom heller.

HiCoast
2008-01-26, 22:26
Jag gissar att du åsyftar benhinneinflammation när du skriver "inflammation i tibialis anterior". Det finns som jag ser ingen anledning till att inte rekommendera ovanstående vid kompartmentsyndrom heller.

Nä, menade myosit i tibialis. Jag skulle inte rekommendera ovanstående vid compartment heller.

grimfish
2008-01-26, 22:39
Nä, menade myosit i tibialis. Jag skulle inte rekommendera ovanstående vid compartment heller.

Myosit är en allmänsjukdom och inget som man brukar ha i en muskel...

HiCoast
2008-01-26, 22:58
Myosit är en allmänsjukdom och inget som man brukar ha i en muskel...

Myo=muskel
-it=inflammation

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myosit

"Myosit betyder muskelinflammation"

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3914

Eller?

grimfish
2008-01-26, 23:17
Myo=muskel
-it=inflammation

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myosit

"Myosit betyder muskelinflammation"

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3914

Eller?

Rent etymologiskt betyder myosit förvisso muskelinflammation, men det används inte i den betydelsen. Den senare av länkarna som du nämner ovan säger att det finns tre typer av myosit: polymyosit, dermatomyosit och inklusionskroppsmyosit. Polymyosit betyder att man har en inflammation som ger svaghet i kroppens muskler, i synnherhet höft och skuldror. Vid dermatomyosit drabbas både muskler och hud, och inklusionskroppsmyosit kan jag faktiskt inte ange på rak arm vad exakt det rör sig om, men det är extremt ovanligt. Myosit är väldigt ovanligt över huvud taget och det är mycket vanligare att det rör sig om ont i musklerna.

Möjligen skulle myosit kunna användas i betydelsen muskelinflammation på andra språk, det kanske kan vara därifrån du har fått det? Jag är dock rent principiellt en aning oroad över att folk vill använda "fina" ord för att det ska låta proffsigt när man inte har den exakta distinktionen klar för sig. Det kan leda till missförstånd.

grimfish
2008-01-27, 00:11
Förtydligande till det ovan: muskelinflammation i en specifik muskel, alltså.

Nadreas
2008-01-27, 01:35
Har exakt samma problem som dig atm..

Jag har en liten fråga angående löparteknik, hur ska man springa "rätt" eller är det individuellt?
Det är individuellt ja. Men några saker som alla skall sträva efter är att sätta i foten rakt, ha en så rak linje från höft till knä till stortå som möjligt, inte sätta i tårna som, inte bromsa in utan låta hastigheten sakta ner av sig själv, inte smälla ner tårna efter hälisättningen.
En av friidrottslandslagets sjukgymnaster och tränare tillåter inte sina aktiva genomföra påfrästande övningar som hopp och intervaller förrän de har en bra balans och styrka i sina underben. Ett av hans tester är "stå med korsade armar på ett ben med det andra benet ganska nere det som är i marken, gå upp på tå och stå stilla i minst 30s" Klarar du inte det är du inte redo för tung träning och kommer ta skador.

HiCoast
2008-01-27, 10:30
Möjligen skulle myosit kunna användas i betydelsen muskelinflammation på andra språk, det kanske kan vara därifrån du har fått det? Jag är dock rent principiellt en aning oroad över att folk vill använda "fina" ord för att det ska låta proffsigt när man inte har den exakta distinktionen klar för sig. Det kan leda till missförstånd.

Det jag skrev först var ju faktiskt inflammation i tibialis anterior och därefter skrev jag myosit för att specificera mig först efter att du frågat. Alla vill väl låta proffsiga men samtidigt vill man att folk ska förstå.

Myosit var den termen jag lärde mig på uni, nån annan förklaring har jag inte. ;)

Arnoldski
2008-01-27, 10:56
Hej!

Jag vet inte om det är nån hjälp angående diagnostiken, men om jag tar vänsterbenet som exempel gör det alltså inte ont på utsidan av skenbenet på framsidan, dvs där tibialis löper, utan mitt på den flata sidan av skenbenet som vätter framåt/inåt.

Är det ingen som lyckats lösa detta eller är bra på skor/löpteknik etc?

Jag upplever viss skillnad när jag verkligen koncetntrerar mig på att spänna underbensmusklerna vid varje steg, och liksom se till att jag "rullar" fram på foten för att det ska smälla/stöta så lite som möjligt i backen.

Känns detta igen??

Ondskapelsen
2008-01-27, 11:36
Gå till en ortopedtekniker och gjut nya sulor med REJÄLT stöd för hålfoten. Sen vilar du från ALL löpning tills det känns bra. Annars förvärrar du bara =/.

grimfish
2008-01-27, 13:40
Det jag skrev först var ju faktiskt inflammation i tibialis anterior och därefter skrev jag myosit för att specificera mig först efter att du frågat. Alla vill väl låta proffsiga men samtidigt vill man att folk ska förstå.

Myosit var den termen jag lärde mig på uni, nån annan förklaring har jag inte. ;)

Det är inte så vanligt med långvariga inflammationer i tibialis anterior. De uppkommer ibland i samband med löpning men går oftast över ganska snabbt. Man kan ha en smärtkänsla en längre tid i tibialis anterior, men då rör det sig med största sannolikhet inte om en inflammation. I jämförelse med benhinneinflammation är sannolikheten försvinnande liten.

Trådskapararen bör hur som helst hålla sig borta från löpning och uppsöka en idrottsläkare snarast möjligt för att överväga en operation.

Nadreas
2008-01-27, 13:49
Hej!

Jag vet inte om det är nån hjälp angående diagnostiken, men om jag tar vänsterbenet som exempel gör det alltså inte ont på utsidan av skenbenet på framsidan, dvs där tibialis löper, utan mitt på den flata sidan av skenbenet som vätter framåt/inåt.

Är det ingen som lyckats lösa detta eller är bra på skor/löpteknik etc?

Jag upplever viss skillnad när jag verkligen koncetntrerar mig på att spänna underbensmusklerna vid varje steg, och liksom se till att jag "rullar" fram på foten för att det ska smälla/stöta så lite som möjligt i backen.

Känns detta igen?? Jag har haft benhinneinflammation nu i 5 år och tränat med hur många som helst som har det. 90% av de som får det blir inte av med det. Jag tränar friidrott och är sprinter vilket belastar benhinnor enormt mycket. Jag använder kylgel vilket funkar jätte bra. Men har själv helt enkelt insett att detta kommer jag få leva med...

Det är som du säger mycket viktigt med rätt skor som är perfekta för dig. Du skall helst gå till en affär där säljaren låter dig springa på ett löpband och spelar in din fot-i-sättning för att kunna ge dig den bästa skon möjlig.

grimfish
2008-01-27, 14:04
Jag har haft benhinneinflammation nu i 5 år och tränat med hur många som helst som har det. 90% av de som får det blir inte av med det. Jag tränar friidrott och är sprinter vilket belastar benhinnor enormt mycket. Jag använder kylgel vilket funkar jätte bra. Men har själv helt enkelt insett att detta kommer jag få leva med...

Det är som du säger mycket viktigt med rätt skor som är perfekta för dig. Du skall helst gå till en affär där säljaren låter dig springa på ett löpband och spelar in din fot-i-sättning för att kunna ge dig den bästa skon möjlig.

Du är ute och cyklar. De allra flesta som har vanlig benhinneinflammation blir helt bra igen.

Nadreas
2008-01-27, 21:17
Du är ute och cyklar. De allra flesta som har vanlig benhinneinflammation blir helt bra igen.

Eftersom alla väljer att vila och sedan när det inte gör ont länge börja igen så kommer smärtan tillbaka. Ingen gör något åt orsaken till problemet, därmed så kommer inflammationen tillbaka.

grimfish
2008-01-27, 21:38
I de flesta fallen blir man bra av att vila bort smärtan. Om man är elitlöpare kanske man inte blir helt bra alla gånger, men för vanliga motionärer blir nog åtminstone 99 av 100 helt återställda så småningom.

Om man mot förmodan inte blir bra så beror det nog i många fall gissningsvis på smärtminne eller ärrbildning snarare än själva inflammationen (jag vet inte riktigt hur den senaste forskningen ser ut i det avseendet).

Bärs
2008-01-29, 22:21
Köp inte nya skor. Investera först pengar i ett naprapatbesök. Hade brutal benhinneinflammation för några år sedan och den försvann med det. Försök också analysera vad det var för fel i träningen som ledde tíll att du fick inflammationen. Återuppta träningen efter naprapabesöket (även om du känner lite smärta till en början) men undvik att göra om samma fel som förr.

terax
2008-01-29, 22:35
Hade detta problem hela förra fotbollssäsongen till och från... det som fick bort problemet för mig var 2 saker, 1. Gick till en naprapat och fick ett par finfina inlägg till skorna 2. Gick ner en del i vikt, sen försvann det efter en tid för mig.... Ont i benhinnorna är nog värsta skadan jag har haft, det gör så sjuuukt ont och är väldigt frusterande... hoppas det löser sig!