handdator

Visa fullständig version : Hej, ny på styrketräning.


Madness
2008-01-26, 19:47
ej, jag är 16 år och bor i Stockholm. Det är såhär att jag skulle vilja börja styrketräna, främst inte för utseende, men för att se till att muskler och ben utvecklas ordentligt och blir tåliga och speciellt att benen (då, skelettet) blir starka, sitter mest still annars så det vore nog bäst.
Hade tänkt att läsa på lite om styrketräning så jag vet hur man ska göra rätt och så att man tränar alla muskler och så. Vad tycker ni är en bra början till träning? Vart man ska börja/hur? Vill helst inte bli stel i kroppen, snarare fortfarande ganska smidig (då menar jag fan inte att jag ska bli nån ninja, men ni förstår?), men mycket styrka i muskler och ben och en del uthållighet vore bra, inte nödvändigtvis jättestora och tjocka muskler, men ändå mycket styrka, hoppas ni förstår. Så kan sammanfatta det som: ALLROUND, vill träna varje muskel, ingen muskel går till spillo. och det ska helst vara Styrka, snabbhet, och uttållighet, så hela rubbet, lite mer jämnt alltså, kanske lite mer fokus på styrkan just. Och tänker inte hålla på med nåt tillskott eller pulver och sådant. Tackar!

zeusden1
2008-01-26, 19:52
Hej! Antar att du inte läst i "Best of.." än.

Kolla "Råd till nybörjare del 2". http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

alindvall
2008-01-26, 19:53
Helkroppspass på gymmet 2 gånger i veckan samt 2 st konditionsträning där du tränar snabbhet och uthålighet.

dyxeldoff
2008-01-26, 20:06
läs i min dagbok i början står det hur jag tränar och äter
funkar mycket bra

jag ahr provat många sätt och tycker dethär är bäst

Madness
2008-01-26, 20:17
Helkroppspass på gymmet 2 gånger i veckan samt 2 st konditionsträning där du tränar snabbhet och uthålighet.

Jo, presis som jag tänkte, att köra helkropspass på gymmet två gånger i veckan. Men, har inte (ännu) kunskapen på hur jag ska få med varje muskel och hur de ska tränas för att göra på detta sätt. Vad jag har förstått, kanske 3 sets med medelantal reps (beroende på vad jag tränar med) så att jag inte kör få tunga, men inte heller mycket lätt, så något imellan gissar jag kommer ge resultatet av en jämn träning och kropp eller? Med konditionsträning, hur menar du då? Ut och jogga eller menade du något mer för varje muskel. Tackar för svaren. Ska kolla in nybörjartråden!

Madness
2008-01-26, 20:30
Jaha, det var en begränsad edit funktion, så får lägga till detta här
Jag såg att på nybörjarlänken stod det hur man lägger upp ett sådant pass, men är det verkligen för det jag vill ha? En allround träning för alla muskler? Och hur bör Stretching/Uppvärming utföras?
Också, kan någon rekommendera ett bra gym i Stockholm?, helst vid Söder(malm).

Rahf
2008-01-26, 20:53
Jaha, det var en begränsad edit funktion, så får lägga till detta här
Jag såg att på nybörjarlänken stod det hur man lägger upp ett sådant pass, men är det verkligen för det jag vill ha? En allround träning för alla muskler? Och hur bör Stretching/Uppvärming utföras?
Också, kan någon rekommendera ett bra gym i Stockholm?, helst vid Söder(malm).

Vad vill du ha? Vad är ditt mål med träningen?

Madness
2008-01-26, 20:56
En stark, välutvecklad kropp runt om.

Rahf
2008-01-26, 20:59
Börja med nybörjarprogrammet isf. Med tanke på att du verkar leva ett relativt slappt liv i övrigt så kommer den påfrestningen vara nog i början.

raQblad
2008-01-26, 21:49
Och hur bör Stretching/Uppvärming utföras?Det är väldigt individuellt, men jag rekommenderar att du värmer upp ordentligt genom att jogga/cykla/ro etc. i ca 5-10 minuter för att få upp pulsen, sen kan du ge dig på vikterna. Även där kan du lasta på vikter eftersom, så att du börjar med en lätt vikt för att värma upp muskelgruppen.

Och stretching genomförs efteråt, brukar finnas tavlor eller affischer på de flesta gymen som instruerar i hur det ska göras.

Lycka till!

Madness
2008-01-27, 16:29
Okej, anser ni vara bäst av dessa?
Köra alla de övningar jag ska göra på ett pass och göra det två gånger i veckan, eller dela upp övningarna mellan passen? Har fått råd att börja med basövningarna bl.a iallafall som grund och det är inte särskilt många, så är det bra att göra alla övnignarna jag ska göra två gånger i veckan, eller blir det för mycket? Eller kanske köra fler gånger i veckan men färre övningar per pass?
Och hur viktigt är det att man håller kondisen uppe genom att gå ut o jogga/rullband?

ChrisDEFC
2008-01-27, 17:22
ja det är ju upp till dig hur många pass du vill köra och vad du vill träna (styrka/kondition) men som någon skrev så låter det vettigt med 2pass kondition och 2pass styrka till att börja med för att få en bra grund och då helkroppspass med mycket basövningar. vill du träna fler gånger i veckan kan du ju lägga in ett styrkepass till och vill du träna mindre kan du ta bort ett konditionspass.

dyxeldoff
2008-01-27, 20:42
dela upp dom

Madness
2008-01-27, 20:48
Bra om du kan motivera varför. Svårt att följa din rekommendation om du inte säger varför jag bör göra så.

tobbo
2008-01-27, 21:03
Jaha, det var en begränsad edit funktion, så får lägga till detta här
Jag såg att på nybörjarlänken stod det hur man lägger upp ett sådant pass, men är det verkligen för det jag vill ha? En allround träning för alla muskler? Och hur bör Stretching/Uppvärming utföras?
Också, kan någon rekommendera ett bra gym i Stockholm?, helst vid Söder(malm).

Friskis&Svettis eller Eriksdalsbadet borde fylla dina behov, men finns bättre om du vill gå utanför Söder.

predrik
2008-01-28, 01:00
När man skaffar gymkort för första gången ingår det väl instruktör ?
Har för mig att på friskis och svettis så "måste" man ha en instruktör första gången.
Där kan du fråga mer om de praktiska övningarna då det är lättare att visa i verkligheten än att förklara med text och bilder :)