handdator

Visa fullständig version : Max OT, något för nybörjaren?


Bojje
2008-01-26, 15:40
Tjena!

Jag har blivit avrådd att köra Max OT eftersom jag är nybörjare. Började gymma för några veckor sedan.

Vad säger ni om det?

zeusden1
2008-01-26, 15:43
Jag säger nej, inget att rekommendera till nybörjare.
Använd sök nästa gång. ps. har suttit i samma position en gång, kolla min MAX-OT tråd.

He-man
2008-01-26, 15:45
Jag körde själv max-ot efter några månaders träning. Det possetiva för nybörjare är att det ger ett färdigt program, men 5 dagar i veckan tycker jag är onödigt, speciellt i början. Kör hellre ett 4-split program till att börja med, vill du kan du ju alltid prova max-ot ett tag och se vad du tycker, du måste ju inte forstätta

agazza
2008-01-26, 15:46
varför skulle det vara ett dåligt schema att börja med?
Ifall man inte har några problem med rörelselängd borde väl ett tungt schema inte vara några problem ifall man utför övningarna rätt?

eller?:confused:

Scratch89
2008-01-26, 15:46
Fördelen med Max-OT är att det är relativt låg volym, och man ska basera övningarna på ordentliga, effektiva basövningar. Man förespråkar ett bra utförande med full rörelse.
Nackdelen är att det är ett så lågt repsantal, och är man nybörjare skulle man behöva nöta in rörelserna på lägre vikter. Dels för att man inte kört övningarna innan, och dels för att man med fördel kan stretcha sig ner i fulldjup i böjen, trycka ner röven ordentligt i marklyft osv.
Max-OT skulle fungera väldigt väl för en nybörjare, men jag skulle helst vilja se ett par-tre veckors inkörning med högre repetitioner, och inte till fail, för att få till tekniken ordentligt.

Scratch89
2008-01-26, 15:47
varför skulle det vara ett dåligt schema att börja med?
Ifall man inte har några problem med rörelselängd borde väl ett tungt schema inte vara några problem ifall man utför övningarna rätt?

eller?:confused:

Skulle du vilja gå till fail på en fyra, det första du gör i din träningskarriär?

agazza
2008-01-26, 15:57
Skulle du vilja gå till fail på en fyra, det första du gör i din träningskarriär?

Jag gjorde det dom två första åren i min träningsperiod och gav mig väldigt bra resultat, men det failade vid kalori intaget istället.

Jag ser bara inte att kroppen skulle ta någon speciell skada av att träna så tungt så länge man kan utföra fulla rörelselängden utan problem och övningen korrekt med tillräckligt mycket uppvärmning.

Eller?:confused:

jag har ingen anning jag undrar faktiskt?:D

747
2008-01-26, 16:48
Max-ot förespråkar 12-15 reps de första veckorna.

pragmatist
2008-01-26, 18:04
Det beror väl lite på vad man menar med "nybörjare". Självklart ska man inte sätta det i händerna på en komplett nybörjare som aldrig varit på ett gym i sitt liv, men om man kan grunderna och arbetat upp lite teknik i några månader så kan det funka.

Största nackdelen med Max-OT är väl att den extrema splitten, och att man bara hinner igenom kroppen en gång på 5-7 dagar trots väldigt många pass. Den forskning som finns pekar på att nybörjare ökar snabbast i styrka genom att träna varje muskelgrupp 2-3 gånger per vecka, och om man ska ta det på allvar blir ju Max-OT:s träningsfrekvens per muskelgrupp och övning alldeles för låg. Samma forskning visar också att 12-15 reps är bättre för nybörjare, medan det viktintervall som Max-OT rekommenderar är lämpligare för någon med flera års erfarenhet.

krellik
2008-01-26, 18:08
Nej Max OT är för dogmatiskt i det läget, lär dej lyssna på din kropp först.

Lomas
2008-01-26, 21:44
Juste nybörjarprg om du har någon vänlig kamrat eller instruktör som lär dig korrekt utförande på övningarna > 5X5 (http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm)

Kinnander
2008-01-27, 01:55
Helkroppsprogram, 3 pass i veckan är något jag varmt rekommenderar till nybörjaren. Max - OT är lite i överkant när du inte känner din kropp särskilt väl. Ta det lite chill i början och var din på vakt, tänk inte att du kan skippa stretcha bara idag osv.. Do ur thing and GL!

Sheogorath
2008-01-27, 12:47
Max-OT är perfekt för nybörjare. Man lär sig vettiga övningar och sunt träningstänk. Jag började med Max-OT för sex år sedan och bättre bas kunde jag inte fått. Den slår "nybörjarprogrammen" här på Kollo på fingrarna. Är man motiverad och verkligen vill börja bli starkare och större rekommenderar jag det. Det är inget för den som bara vill "börja köra lite". Där har du en viktig skillnad.

z_bumbi
2008-01-27, 13:29
Jag har inte läst på ast på länge och orkar inte leta reda på inloggningen men vad jag kommer ihåg är träningsprogrammet inte så skilt från något annat träningsprogram inom samma volymområde utom att man betonar viken av att gå till fauilure varje set.

Jag är själv mer försiktig med att få folk att pressa sig till max när de är nybörjare utan tycker att man ska fokusera på teknik och då särskilt för folk jag aldrig har träffat eller kan följa. Att få nybörjare att pressa sig till max med dålig teknik finns det nog med folk som lyckas med i alla fall..

Åke
2008-01-27, 13:38
Vad jag vet så är det väl inge bra om en nybörjare tränar för tungt! Lederna och skellettet är inte redo för så tung träning vilket kan leda till skador. En månads träning med 12-15 reps är väl att rekomendera innan iaf!?

ChrisDEFC
2008-01-27, 17:25
Jag är själv mer försiktig med att få folk att pressa sig till max när de är nybörjare utan tycker att man ska fokusera på teknik och då särskilt för folk jag aldrig har träffat eller kan följa. Att få nybörjare att pressa sig till max med dålig teknik finns det nog med folk som lyckas med i alla fall..

+1

Betar
2008-01-27, 17:34
Man förespråkar ett bra utförande med full rörelse.


Jag vet inte om jag delar den synpunkten med dig. Max-OT säger att vikten inte ska bli lidande av ett strikt utförande. Däremot så är full ROM något dom förespråkar om.