handdator

Visa fullständig version : Plattare mage


sBe
2008-01-26, 14:54
Vi vet alla att synliga magmuskler, mer eller mindre, handlar om hur stor andel fett man har på kroppen. Men jag satt och klurade på en sak häromdagen: är det bara jag som får intrycket av att ens mage blir plattare - alltså tajt och inte rund - om man tränar magen regelbundet? Finns det några sorts "belägg" för detta?

King Grub
2008-01-26, 14:59
Jämfört med otränad magmuskulatur - naturligtvis. En helt otränad magmuskulatur kan inte agera "gördel" på samma sätt. Mer tveksamt om direkt isolerande magträning behövs, dock; basövningar i allmänhet aktiverar magmuskulaturen rejält, liksom många former av mer konditionskrävande träning, med samma effekt. Samtidigt växer magmuskulaturen av belastande träning, som andra muskler, och stora muskler i magregionen -> större midja.

He-man
2008-01-26, 15:00
Vi vet alla att synliga magmuskler, mer eller mindre, handlar om hur stor andel fett man har på kroppen. Men jag satt och klurade på en sak häromdagen: är det bara jag som får intrycket av att ens mage blir plattare - alltså tajt och inte rund - om man tränar magen regelbundet? Finns det några sorts "belägg" för detta?

Nja, möjligtvis att du ökar muskeltonus som gör att musklerna har en viss spänning hela tiden, så du får bättre hållning och magen hålls upp lite av spänningen. Dock kan du få sk lyftarbuk efter många år av hård träning, varpå magen får en lite mer rund form.

Edit: pucktvåa

sBe
2008-01-26, 15:02
Så jag behöver inte lägga till specifik magträning så länge jag kör knäböj,marklyft osv?

He-man
2008-01-26, 15:04
Så jag behöver inte lägga till specifik magträning så länge jag kör knäböj,marklyft osv?

Egentligen inte, men det skadar inte heller att ha nån övning specifikt för magen.

Johan_S
2008-01-26, 15:18
Så jag behöver inte lägga till specifik magträning så länge jag kör knäböj,marklyft osv?
Jag tycker marklyften ger mycket bålstabilitet! Har du provat så kallade Cable Kneeling Crunches? Väldigt skön övning enligt mig, jag tycker den ger mycket.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Vad kallas den övning där man med etc en vikt i ena handen lutar sig höger, vänster?

Mvh
Johan

Anders The Peak
2008-01-26, 15:37
En gammal beprövad metod är vacum metoden dvs man tränar upp diafragma med andningsövningar.

http://www.balansboll.nu/fakta/balstabilitet/balmuskler/diafragma/diafragma.htm

Scratch89
2008-01-26, 15:50
Jämfört med otränad magmuskulatur - naturligtvis. En helt otränad magmuskulatur kan inte agera "gördel" på samma sätt. Mer tveksamt om direkt isolerande magträning behövs, dock; basövningar i allmänhet aktiverar magmuskulaturen rejält, liksom många former av mer konditionskrävande träning, med samma effekt. Samtidigt växer magmuskulaturen av belastande träning, som andra muskler, och stora muskler i magregionen -> större midja.

SÅ egentligen "behövs" inte specifik magträning? Nu har jag ju iofs fått betydligt bättre bålstabilitet och större magrutor sedan jag började köra ordentligt i knäböj och marklyft, utan bälte och fullt djup, men det kanske skulle blivit en bättre effekt om jag tränat magen också?
Nu har jag för mig att du dissar böj och mark för deras tråkighetsgrad, men ändå. :)

z_bumbi
2008-01-26, 16:15
Så jag behöver inte lägga till specifik magträning så länge jag kör knäböj,marklyft osv?

Jag tror de flesta behöver göra det. Alla jag vet som böjer mer vikter än "normalt" tränar i alla fall magen specifikt just för att de märker att de behöver det.

joriice
2008-01-26, 16:35
Tränar man magen mer, plus basövningarna så bör man få rätt mycket muskler runt midjepartiet, och det ger väl inte något slimmat intryck (avslappnat) eftersom organen tar plats, alltså, ju mer muskler, desto mindre fett för att inte se "rund" ut om magen.. såklart.
Jag tvivlar att magen ser plattare ut av separat magträning.

Laijza
2008-01-26, 16:44
Jag tycker marklyften ger mycket bålstabilitet! Har du provat så kallade Cable Kneeling Crunches? Väldigt skön övning enligt mig, jag tycker den ger mycket.

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Vad kallas den övning där man med etc en vikt i ena handen lutar sig höger, vänster?

Mvh
Johan

Sidebends ;)

Johan_S
2008-01-26, 16:49
Sidebends ;)
Logiskt namn, tack! ;)

moment22
2008-01-26, 17:39
Jag läste någon stanns på en slags "gym mythbuster" hemsida där först påståendet att "man ska inte träna magen på sin rygg/ben dag då den används så mycket i marklyft och knäböj". Svaret skrevs att det är de inre magmusklerna som främst används i dessa övningar för att stabilisera, och att när man kör magövningar såsom crunches, benlyft etc så är det de yttre synliga som tränas.
Därför skulle det alltså inte vara några som helst problem att träna magen under sin ben/rygg dag, samt att om man inte tränar magen så får man en väldigt oestetisk magmuskulatur då träningen av den synliga magmuskulaturen knappt tränas någonting. Om man inte har ett magpass så att säga.
Kan detta stämma? Tycker det känns väldigt troligt faktiskt, för här pratar alla ständigt om att använda muskelns hela rörelselängd etc, men i marklyft och knäböjj så spänner man ju bara magen, så någon rörelse ens inte kommer på tal.

Är jag ute och cyklar?

moment22
2008-01-26, 17:46
Måste bara tillägga, ja jag vet att det inte går att punktmarkera nedre, inre, yttre magmusklerna men jag vet att det går att ändra hur mycket de arbetar.

He-man
2008-01-27, 19:04
Jag tränar själv mage på bendagar, dock anser jag att det inte behövs lika många övningar och sett, då de redan får sig en ordentlig genomkörare av benträningen.