handdator

Visa fullständig version : Widescreen dataskärm


Goddaniel
2008-01-26, 13:11
Är i behov av en ny dataskärm då min nuvarande vägrar sammarbeta. Är sugen på en lite större widescreen, runt 22" eller liknande men är lite osäker på hur bekvämt det faktiskt är med widescreen.

Ni som har det, hur tycker ni det är att surfa med den? Spela med den?

Måste ge mig iväg efter en ny under dagen så snabba svar uppskattas varmt!

Mvh

VhaM
2008-01-26, 13:53
Kör på 19" Wide, tycker den är grymt skön att surfa med, 22 skulle nog vara lite stort för mig. Hellre widescreen än vanlig iallafall.

Flykt
2008-01-26, 13:55
Jag hade 19" förr, ej widescreen. Bytte upp mig till 22" widescreen för 1.5 år sen och är riktigt nöjd fortfarande :)

Widescreen är skönare än "vanlig"!

XroW
2008-01-26, 13:58
sitter på 32" TV skärm, funkar hur bra som helst att köra med!
Ser lite konstigt ut när man lirar typ WC3 TFT men på internet funkar det skit bra.

Mago
2008-01-26, 14:03
Kör också på 22" widescreen. Underbart!

Jstn
2008-01-26, 14:05
Sitter på Samsung 226BW 22'', helt sjukt nice :D

Bubban
2008-01-26, 14:05
Kör på en 22" wide och en vanlig 19", det är verkligen skillnad! Om man ska se film, surfa etc. så är det hur härligt som helst, men om man ska spela, då hade jag nog hellre tagit en "vanlig".

Gris
2008-01-26, 14:15
en 22" widescreen, sjukt underbart.

Whistler
2008-01-26, 14:29
Jag har en 22" wide TFT som extraskärm. Försökte ha den som primär ett tag, men det gick åt skogen, fick ont i huvudet och blev allmänt irriterad. Skärpan och kontrasten går helt enkelt inte jämföra med min 22" CRT.

Olsson
2008-01-26, 14:51
Jag har använt 24" WS i 3 år och jag skulle aldrig kunna tänka mig verken mindre eller 4:3 ratio :) När jag använder 19" skärmarna på skolan får jag cellskräck ;) Det är bara o köpa! Men köp en BRA skärm! Bättre bra bild än stor bildyta.

Johan_S
2008-01-26, 15:04
Otroligt skönt med WS! Kör själv 19", funkar kanon både vid surfning och spelande så som CS med mera. Samsung 940BW. Tycker det är riktigt snyggt då vissa har dubbla identiska TFT skärmar, smidigt med alla dokument som ibland används.

StefanC
2008-01-26, 15:12
Har 17" WS på min bärbara, kan tyckas onödigt, men jag älskar det.

bear.flowertwig
2008-01-26, 15:20
Kör en Samsung SyncMaster 242MP - 24'', wide och tv. Upplösning 1920x1200.
Helt underbar! 2 browsers i bredd ftw!

Högtalarna kan flyttas ut från skärmen/tv:n, eller så kan man ta bort fötterna för renare utseende när man har den så här.
http://img112.imageshack.us/img112/541/242mpsilverleftbluelpb3.jpg

Goddaniel
2008-01-26, 15:26
Tack för alla snabba svar! Åker nu och köper en Samsung 223BW, 22". Blir nog skitbra :)

King Grub
2008-01-26, 15:31
Var beredd på rejält försämrad bildkvalitet om du haft en bra CRT tidigare, särskilt färger och betraktningsvinklar.

Johan_S
2008-01-26, 16:54
Tack för alla snabba svar! Åker nu och köper en Samsung 223BW, 22". Blir nog skitbra :)
Kul! Hoppas du blir nöjd med köpet! :)

hahavaffan
2008-01-26, 17:14
Jag bytte från 19" CRT till 20" Wide, och är nöjd med allt utom betraktningsvinklarna. När man använt widescreen ett tag, mår man typ illa av en vanlig.

Goddaniel
2008-01-26, 18:44
Kul! Hoppas du blir nöjd med köpet! :)

Tack tack!
Har inte hunnit testa den ännu, har kopplat in datorn till tvn istället. :)

Kimball
2008-01-26, 23:12
Var beredd på rejält försämrad bildkvalitet om du haft en bra CRT tidigare, särskilt färger och betraktningsvinklar.

Dock märker inte "otränade" ögon (imho) skillnaden i färgåtergivningen på en bra inställd tft och en CRT skärm, åtminstone inte jag. Dock jobbar jag inte direkt proff. med bildbehandling osv, men shit, hur många gör det?
Betraktningsvinkeln däremot håller jag med om, men det går ju fortf. att sitta 2 pers vid skärmen så båda ser bild osv utan problem.

Har själv en samsung 225bw 22" som jag är sjukt nöjd med. WS ftw !

Chris
2008-01-26, 23:47
Sitter på Samsung 226BW 22'', helt sjukt nice :D

Jag har en likadan och den fungerar mycket bra för mig!

Gris
2008-01-26, 23:53
Jag har en likadan och den fungerar mycket bra för mig!

same same

KniveN
2008-01-27, 02:59
Jag klarar inte av upplösningarna under 1600x1200 eller motsvarande, man får ju inte plats med nånting på skärmen. Har själv 2st 20"

Goddaniel
2008-02-02, 16:51
Tack för alla snabba svar! Åker nu och köper en Samsung 223BW, 22". Blir nog skitbra :)

Blev inte så jävla skitbra tyvärr. Skärmen håller på att pipa hela tiden, otroligt irriterande. Går över ett kort tag när jag stängt av sen satt på skärmen igen. Vad göra? Byta på en gång?

Chris
2008-02-02, 17:01
Blev inte så jävla skitbra tyvärr. Skärmen håller på att pipa hela tiden, otroligt irriterande. Går över ett kort tag när jag stängt av sen satt på skärmen igen. Vad göra? Byta på en gång?

Byt den om den inte fungerar som den ska.

Guybrush
2008-02-02, 17:15
Byt direkt! Acceptera inte att skärmen piper. Samsung brukar faktiskt ha bra kvalitet på sina skärmar och bör fan inte stå och tjuta. Själv blir jag vansinnig på sånada ljud och faktum är att man blir trött på längre sikt om man har ett högfrekvent pipande i rummet.

simme-
2008-02-02, 17:48
Min bror spelar wow på en 22" WS. Funkar bra enlgt honom.

Löjtnant Blank
2008-02-02, 17:54
Jag klarar inte av upplösningarna under 1600x1200 eller motsvarande, man får ju inte plats med nånting på skärmen. Har själv 2st 20"
Samma här. Jag har haft två wideskärmar, men jag går alltid tillbaka till 4:3. Jag rockar en 21" Dell som jag älskar.

Ondskapelsen
2008-02-02, 19:56
19" wide, skulle aldrig kunna tänka mig mindre!
Widescreen e grymt skönt, oavsett om du ska se film, spela eller surfa. Får plats med så mycket<3<3.
Aaah, ja e nog kär i min skärm. Har en samsung nånting från komplett för 2000lappen. Finemang.

Och om upplösning o färg, bullshit.
Det enda som e problem e betraktningsvinkel, ser bra ut rakt framifrån dock, bra som fan.

Dreas
2008-02-03, 01:10
HP w2207h är en skärm du ska ta en närmare titt på. Går i funderingarna själv och då är det mellan Samsung 226bw och en HP w2207h.

Nån som har tips på en bättre skärm för under 3000 till mig och trådskaparen?*whistle*

Whistler
2008-02-03, 04:12
Och om upplösning o färg, bullshit.
Det enda som e problem e betraktningsvinkel, ser bra ut rakt framifrån dock, bra som fan.

Du är välkommen när som helst att komma hem till mig och se skillnaden på min 22" CRT med Trinitron-rör som kör 2048x1536 i 85Hz och 22" Widescreen-skärmen bredvid som kör 1680x1050. Skillnaden i skärpan är så jäkla stor att man blir lite mörkrädd och färgåtergivningen går inte ens jämföra.

Man bör notera att jag inte är någon photoshopnörd (det enda bildbehandlingsprogram jag använder är MSpaint) och inte har kalibrerat mina skärmar till fullo. Det enda jag gör med datorn är att se på film och spela spel (samt skapa musik, men det är irrelevant i bildkvalitetsdiskussionen).

King Grub
2008-02-03, 05:24
Dom som inte tror att det är någon skillnad, jämför nog en halvbillig TFT med en skuggmask-CRT, men visst är det skillnad, om man i stället för skuggmask jämför med en bra diamondtron/trinitron. Dell och Sonys stora CRT-skärmar, t ex. Makalöst bra bild.

Squirrel
2008-02-03, 19:01
Hur bra är bra LCD? Funderar på en Samsung 305T, som får toppbetyg i bildkvalité, men jag antar att de inte jämför med CRT:s då. Sitter nu på en Iiyama Vision Master 1451. Tror det är en relativt bra skärm, men det var inte jag som köpte den.

Yes
2008-02-03, 19:31
En bra LCD är mycket bra bortsett från svärta, kontrast och eftersläpningar. Här kan du se en liten jämförelse mellan en mycket bra CRT och en hyffsad LCD:
http://users.telenet.be/p/forumbd/necVSlacie.gif

NiXPhoenix
2008-02-03, 23:15
Hur bra är bra LCD? Funderar på en Samsung 305T, som får toppbetyg i bildkvalité, men jag antar att de inte jämför med CRT:s då. Sitter nu på en Iiyama Vision Master 1451. Tror det är en relativt bra skärm, men det var inte jag som köpte den.



Båda har sina för- och nackdelar.


Jag skulle kika på HPs 30-tummare, HP LP3065, då den använder en bättre paneltyp. Är inte alltför dyr heller, har sett att inwarehouse sålt den för 12k vilket är lite för en så stor skärm.
Annars NECs 2690.

Löjtnant Blank
2008-02-03, 23:24
Det är skitsamma hur bra bilden blir, för vem vill ha en CRT-skärm på ett kvarts ton på skrivbordet? Numera ryser jag när jag ser tjockskärmar. De framkallar lika mycket ångest hos mig som de förbannade VHS-spelarna gjorde för tio år sedan.

Viktor_Balck
2008-02-04, 00:59
Sitter på Samsung 226BW 22'', helt sjukt nice :D

Är det verkligen bra att sitta på skärmen?

tja88
2008-02-04, 12:48
Var beredd på rejält försämrad bildkvalitet om du haft en bra CRT tidigare, särskilt färger och betraktningsvinklar.

Beror ju på vilken skärm / panel man har. Jag kör med en Eizo och tycker den överträffar min gamla crt riktigt jävla hårt.

Whistler
2008-02-04, 13:47
Det är skitsamma hur bra bilden blir, för vem vill ha en CRT-skärm på ett kvarts ton på skrivbordet? Numera ryser jag när jag ser tjockskärmar. De framkallar lika mycket ångest hos mig som de förbannade VHS-spelarna gjorde för tio år sedan.

Skulle jag bli tvungen att välja mellan en stor DVD-spelare eller en liten VHS-spelare så skulle jag lätt tagit DVDn. Bildkvalitet är allt, otymplighet är försumbart!

NiXPhoenix
2008-02-04, 21:57
Beror ju på vilken skärm / panel man har. Jag kör med en Eizo och tycker den överträffar min gamla crt riktigt jävla hårt.



Knappast i betraktningsvinklar då, det kan inte ens du tycka. Eizo kör med MVA/PVA-paneler i merparten av sina skärmar, alltså inte den överlag bästa paneltypen. Kan vara värt att uppmärksamma. Sen spelar så klart en massa annat roll, och de ställer in sina skärmar i fabriken vilket ger riktigt bra resultat, men i mina ögon har de lite väl gott rykte, i alla fall här i Sverige.


Men kanske i det mesta annat, men då vet vi för det första inte vad du haft för CRT, och för det andra kan den åldrats kraftigt.

Har en polare med en Eizo 24" 2431, och visst är den imponerande, men just betraktningsvinklarna som jag själv lägger mycket vikt vid är inte alls roliga på den.
Brukar gå in och kolla nära på bilder rätt ofta (är närsynt så har inga problem med att titta på extremt nära håll), och på de flesta platta skärmar får man då en färgförändring eller förändring i ljusstyrka. Ibland bara lite, ibland mer, men minsta lilla förändring är störande tycker jag.
Kan bli som en slöja över nedre delen av skärmen, allting nedanför centrum dit ögonen riktas blir liksom lite dovt.

Sen att färger förändras för att man lutar sig lite fram och tillbaka i stolen eller tom står upp (gud förbjude!) tycker jag inte heller är okej.

Johan86
2009-03-03, 22:42
Jag körde med en gammal tjock 19" skärm förrut. Har köpt mig en 19" LCD skärm nu. Allting är jättesmått. Man ser ju knappt texten. Hur funkar det att surfa med en 22" wide? Är 22" wide mest för spel och film? Kan man få en hyfsad 22" wide för under 2000kr för lite cs och surfande?

Snobbe
2009-03-03, 23:13
CRT har ju även 100hz lr högre också vilket är otroligt skönt i vissa FPS spel.

joriice
2009-03-03, 23:21
22" är bra storlek.

rolf
2009-03-03, 23:23
Jag har en LG Flatron w2452t (24" alltså) och jag har absolut inget att gnälla om angående bilden. Nu bör ju tas i beaktande att jag aldrig haft någon super-crt-skärm heller så jag har väl inget att jämföra med. Min poäng är bara att bilden duger utmärkt till vardagligt spel och film.

Dreas
2009-03-03, 23:23
Jag körde med en gammal tjock 19" skärm förrut. Har köpt mig en 19" LCD skärm nu. Allting är jättesmått. Man ser ju knappt texten. Hur funkar det att surfa med en 22" wide? Är 22" wide mest för spel och film? Kan man få en hyfsad 22" wide för under 2000kr för lite cs och surfande? Jättesmått? Van 640*480? Jag sitter på 24tummare och kan utan problem sitta en meter ifrån skärmen och se allt bra. För 2000 kan du få en BenQ 2200HD eller LG L227WP vilket är två mkt bra skärmar.

CRT har ju även 100hz lr högre också vilket är otroligt skönt i vissa FPS spel. Det släpps snart 120hz tfts, Samsung och Viewsonic kommer med varsin. Så då kommer väl de sista av det utdöende släktet av "GAMERS" :smash:*cry*

Yes
2009-03-03, 23:36
Det släpps snart 120hz tfts, Samsung och Viewsonic kommer med varsin. Så då kommer väl de sista av det utdöende släktet av "GAMERS" :smash:*cry*
Vet du vad det är för teknik/paneler som kommer användas i dessa? Har inte hängt med så mycket på vad som händer på skärmfronten, så tänkte bara om det är något nytt och spännande som är på gång - typ LED-backlight eller nåt.

Har tänkt byta skärm när det kommer nåt till vettigt pris som kan slå min Eizo på fingrarna, men gissar att de mer intressanta teknikerna låter vänta på sig innan de når den breda marknaden.

Dreas
2009-03-03, 23:40
Vet du vad det är för teknik/paneler som kommer användas i dessa? Har inte hängt med så mycket på vad som händer på skärmfronten, så tänkte bara om det är något nytt och spännande som är på gång - typ LED-backlight eller nåt.

Har tänkt byta skärm när det kommer nåt till vettigt pris som kan slå min Eizo på fingrarna, men gissar att de mer intressanta teknikerna låter vänta på sig innan de når den breda marknaden. Tyvärr är det Tn-paneler så det är ingen höjdare. Det dummaste jag gjort var att köpa en P-MVApanel, kommer aldrig kunna/vilja köpa en Tn igen. Har du en Eizo tft eller CRT?

Yes
2009-03-03, 23:49
Tyvärr är det Tn-paneler så det är ingen höjdare. Det dummaste jag gjort var att köpa en P-MVApanel, kommer aldrig kunna/vilja köpa en Tn igen. Har du en Eizo tft eller CRT?
Trist att det är TN-paneler... då blev det genast ointressant.

Har en FlexScan S2411W, så det är en tft. Hade inte suttit fel med en bra CRT men de är ju i stort sett utdöda idag så man får tålmodigt vänta på bättre plattskärmar(inte för att råder någon större nöd på mig, men det finns ju vissa aspekter som kunde vara bättre).

Dreas
2009-03-03, 23:54
Trist att det är TN-paneler... då blev det genast ointressant.

Har en FlexScan S2411W, så det är en tft. Hade inte suttit fel med en bra CRT men de är ju i stort sett utdöda idag så man får tålmodigt vänta på bättre plattskärmar(inte för att råder någon större nöd på mig, men det finns ju vissa aspekter som kunde vara bättre). Japp, men det kommer förhoppningsvis X-PVApaneler eller S-IPSpaneler med 120hz snart också. Vad är det som kunde vara bättre på din? Min LG L245WP är jag så nöjd med att jag är kär.

Yes
2009-03-04, 00:29
Japp, men det kommer förhoppningsvis X-PVApaneler eller S-IPSpaneler med 120hz snart också. Vad är det som kunde vara bättre på din? Min LG L245WP är jag så nöjd med att jag är kär.
Ok, ska bli spännande att se hur dessa presterar.

Även om det inte direkt stör mig så mycket kan man märka av att betrakningsvinklarna är lite begränsade(om man är pedantisk dvs, förändringarna är ändå väldigt små), sen kunde kontrasten och svärtan vara bättre samt att de gånger jag spelar så märks det lite eftersläpningar ibland. Men det ska ju samtidigt nämnas att det är en mycket bra skärm och funkar egentligen hur bra som helst till allt jag använder den till.

Dreas
2009-03-04, 00:33
Ok, ska bli spännande att se hur dessa presterar.

Även om det inte direkt stör mig så mycket kan man märka av att betrakningsvinklarna är lite begränsade(om man är pedantisk dvs, förändringarna är ändå väldigt små), sen kunde kontrasten och svärtan vara bättre samt att de gånger jag spelar så märks det lite eftersläpningar ibland. Men det ska ju samtidigt nämnas att det är en mycket bra skärm och funkar egentligen hur bra som helst till allt jag använder den till. Ja, det har jag faktiskt hört att PVA-paneler ska ha problem med, knepigt att min inte har det (rev2). Frågan är när OLED/LEDskärmar kommer in på tftmarknaden?

Hur mycket gav du för din skärm? Sen de höjde FP241W så får man en PVA för runt 4500, vilket är bra dyrt för en 3 år gammal skärm :)

Yes
2009-03-04, 00:44
Ja, det har jag faktiskt hört att PVA-paneler ska ha problem med, knepigt att min inte har det (rev2). Frågan är när OLED/LEDskärmar kommer in på tftmarknaden?

Hur mycket gav du för din skärm? Sen de höjde FP241W så får man en PVA för runt 4500, vilket är bra dyrt för en 3 år gammal skärm :)
Det är iof småsaker så jag är väl egentligen bra petig av mig... förutom med kontrast och svärta, tyvär är alla tft-skärmar dåliga på det(PVA-panelerna brukar rentav vara de bästa på det, och Eizon har 3000:1 i kontrastförhållande... men det är ändå inte i närheten av en bra CRT). OLED/LED-skärmarna ska väl vara riktigt bra där, men hittils finns väl bara ett par modeller i 50kkr-klassen har jag för mig.

Ehm, betalade "bara" 12,000Kr för min skärm. Jag tror dom har gått ned lite i pris sen dess. :D

Dreas
2009-03-04, 00:51
Det är iof småsaker så jag är väl egentligen bra petig av mig... förutom med kontrast och svärta, tyvär är alla tft-skärmar dåliga på det(PVA-panelerna brukar rentav vara de bästa på det, och Eizon har 3000:1 i kontrastförhållande... men det är ändå inte i närheten av en bra CRT). OLED/LED-skärmarna ska väl vara riktigt bra där, men hittils finns väl bara ett par modeller i 50kkr-klassen har jag för mig.

Ehm, betalade "bara" 12,000Kr för min skärm. Jag tror dom har gått ned lite i pris sen dess. :D Du kör väl inte med den dynamiska kontrasten på? Den vanliga är ju på 1000:1. Jag antar att jag är tft-skadad, var 4 år sen jag satt dagligen framför en CRT, och då var det en 14-tummare med 1024*768 i maxupplösning.

Oj, 12 000, det var endel! De kostade sjukt mycket i början. Ja de har sjunkit endel, dock tycker jag det verkar vara så att det gamla gardet är bäst ändå, BenQ FP241W, LG L245WP och andra omnämns ofta då det gäller bra skärmar för en acceptabel peng.

Yes
2009-03-04, 04:31
Du kör väl inte med den dynamiska kontrasten på? Den vanliga är ju på 1000:1. Jag antar att jag är tft-skadad, var 4 år sen jag satt dagligen framför en CRT, och då var det en 14-tummare med 1024*768 i maxupplösning.

Oj, 12 000, det var endel! De kostade sjukt mycket i början. Ja de har sjunkit endel, dock tycker jag det verkar vara så att det gamla gardet är bäst ändå, BenQ FP241W, LG L245WP och andra omnämns ofta då det gäller bra skärmar för en acceptabel peng.
Jodå, brukar köra med den dynamiska kontrasten på - tycker den är mycket trevlig.

14-tum CRT var ett tag sen man satt med. Nu blir jag ju nästan lite nostalgisk. :D

Visste inte ens att det kommit nyare varianter, men det är iaf kul att höra att de gamla står sig fortfarande.

Fatalist
2009-03-04, 12:23
Är det skillnad på tekniken bakom CRT och gamla TV-apparater? Jag har aldrig förstått varför en vanlig tjock-TV inte klarar av HD när en CRT väl gör det?

hoikka poika
2009-03-04, 12:51
Är det skillnad på tekniken bakom CRT och gamla TV-apparater? Jag har aldrig förstått varför en vanlig tjock-TV inte klarar av HD när en CRT väl gör det?

I grund och botten är det samma teknik. CRT står för Cathode Ray Tube. Katodstrålen är en stråle av elektroner som styrs av elektromagnetiska fält. När elektronerna träffar anoden (själva bildytan) avges ljus.

Att just TV:n inte klarar högre upplösning handlar nog mest om ekonomi. Högre upplösning kräver högre precision och därmed dyrare komponenter; onödigt på en TV som ska visa relativt lågupplösta bilder (iaf när de konstruerades). Det kan även vara andra konstruktionstekniska problem som gör TV:n otymplig osv. En 22" CRT-skärm är inte direkt lätt, om man skalar upp den till 32" så kanske den skulle väga ett ton :)