handdator

Visa fullständig version : Ketchup nyttigt eller ej?


Mega_man1000
2008-01-25, 22:56
tjoo kom och tänka på en sak är ketchup så onyttigt? som jag tidigare hört är att ketchup bara är rent socker i flytande form:) eller är det så att det innehåller antitoxiodanter i ketchuper eftersom det är gjort på tomater? isåfall hur mycket? och vilken ketchup innhåller det då mest antitioxiodanter?

Morty
2008-01-25, 23:09
Högt GI i ketchup! undvik!11 Iom mängderna som används så är det rena döden :(


Sorry för en så sjukt onödigt post <3

Rahf
2008-01-25, 23:45
Mycket socker i ketchup. Det finns sockerfria varianter och då är det upp till dig hur du ställer dig till sötningsmedel. Med tanke på att du knappast sprutar i dig ketchup utan att äta något annat till så kommer GI-siffran med stor sannolikhet att sjunka.

Det där är en avvägning man gör. Ketchup är inte ett baslivsmedel och knappast något du äter i större mängder (hoppas jag). En klick ketchup gör gott för smaklökarna ibland. Tycker du om ketchup, ät ketchup.

Mega_man1000
2008-01-26, 00:00
så de e bara socker i ketchup alltså inge annat?

J de Koof
2008-01-26, 00:13
Hellre riktigt socker än nåt annat mysko. Ketchup är gott, gott är trevligt, trevligt är nyttigt. Går det åt en flaska om dagen är det kanske obra.

/J

Haeffner
2008-01-26, 00:18
Vet inte om jag lurar ut folk på hal is nu men vad jag har hört så är ketchup väldigt tätt på antioxidanter. Högt GI har det men jag personligen ifrågasätter hela GI-konceptet starkt. Speciellt mycket socker behöver det inte vara, beror väl lite på fabrikat men det finns ju mer eller mindre sockerfria varianter. Kcalinehållet i ketchup är inte heller speciellt högt.

Sammanfattningsvis skulle jag om jag gillade ketchup inte se någon anledning att ta bort detta ur min kosthållning så länge kosten inte mer eller mindre baseras på ketchup.

Rahf
2008-01-26, 00:21
Vet inte om jag lurar ut folk på hal is nu men vad jag har hört så är ketchup väldigt tätt på antioxidanter. Högt GI har det men jag personligen ifrågasätter hela GI-konceptet starkt. Speciellt mycket socker behöver det inte vara, beror väl lite på fabrikat men det finns ju mer eller mindre sockerfria varianter. Kcalinehållet i ketchup är inte heller speciellt högt.

Sammanfattningsvis skulle jag om jag gillade ketchup inte se någon anledning att ta bort detta ur min kosthållning så länge kosten inte mer eller mindre baseras på ketchup.

Högt GI kommer inte spela så jättestor roll om du äter det med något som har lägre GI.

Chrillee
2008-01-26, 01:29
Brukar ösa på rätt bra när jag äter t ex pasta och bacon, men det får man ta. Vid diet kanske man får tänka sig efter lite, men som sagt, tycker man det är gott och håller en sund och nyttig kost så tycker jag inte det ska vara några större problem att unna sig ketchupen.

Koloftw
2008-01-26, 01:37
Sockerfri ketchup innehåller bara 50 kcal/100g :eating:

Eddie Vedder
2008-01-26, 08:24
Varken antioxidantinnehållet eller sockermängden blir ju egentligen särskilt intressant om man inte öser på.

Ketchup är ju betydligt mer "tomatkoncentrerat" än tomater och är således betydligt mer rikt på lykopen än vad motsvarande volym tomater är. Rikast på lykopen är tomatpuré, vilket jag faktiskt tycker är godare än ketchup.

Men vill man komma upp i stora mängder lykopen från just ketchup så blir det ju en hel del. Vill man ta på lagom med ketchup (vad nu "lagom" må vara i det här fallet?) så blir det ju lite antioxidanter också.

Det är ju bara du läser ingredienser och näringsvärde och bildar en egen uppfattning Mega_Man1000.

loztdignity
2008-01-26, 09:57
Finns ju faktiskt också ketchup utan tillsatt socker som man kan köpa vilket torde vara nyttigare än den "vanliga" ketchupen.

I måtta spelar det väl knappt nån roll?

Mega_man1000
2008-01-26, 13:17
Varken antioxidantinnehållet eller sockermängden blir ju egentligen särskilt intressant om man inte öser på.

Ketchup är ju betydligt mer "tomatkoncentrerat" än tomater och är således betydligt mer rikt på lykopen än vad motsvarande volym tomater är. Rikast på lykopen är tomatpuré, vilket jag faktiskt tycker är godare än ketchup.

Men vill man komma upp i stora mängder lykopen från just ketchup så blir det ju en hel del. Vill man ta på lagom med ketchup (vad nu "lagom" må vara i det här fallet?) så blir det ju lite antioxidanter också.

Det är ju bara du läser ingredienser och näringsvärde och bildar en egen uppfattning Mega_Man1000.

Men tomatpure var kan man köpa det? och hur mycket kostar det?

King Grub
2008-01-26, 13:20
Vilken matvaruaffär som helst. Det är dock inte gott att äta som det är eller som "ketchup", utan skall användas i matlagning.

Scratch89
2008-01-26, 14:04
Ett tips till framtida trådar är att titta på innehållsförteckningen.

regus
2008-01-26, 17:29
Sockerfri ketchup innehåller bara 50 kcal/100g :eating:

Ja, och vanlig ketchup innehåller hela 75kcal/100 g


Hemskt.:)

Degpekka
2008-01-27, 00:59
Men tomatpure var kan man köpa det? och hur mycket kostar det?

Köper du på williys har dom en gul/grön tub, kostar typ 6:- betydligt billigare än andra märken. Men som grub sa så smakar det inte ketchup, det är det dom använder som tomat på pizzor tex. Men det är väldigt gott! :D

Scratch89
2008-01-27, 01:24
Köper du på williys har dom en gul/grön tub, kostar typ 6:- betydligt billigare än andra märken. Men som grub sa så smakar det inte ketchup, det är det dom använder som tomat på pizzor tex. Men det är väldigt gott! :D

Om inte annat så fungerar det ypperligt som fuktighetsgivare i matlådor. :D

puccini
2008-01-27, 03:00
Men ketchup består jo for det meste av tomatpurè, og 100 g ketchup tilsvarer ca 200 g ferske tomater.
Jeg elsker ketchup og bruker det som tilbehør til nesten alt!
Men holder meg selvsagt til de sukkerfri typene - Idun ketchup uten tilsatt sukker (tilsv. Felix ketchup) med 40 kcal/100 g, eller en sukkerfri fra Lidl (Linessa) med 34 kcal/100 g.

Tomater er jo rike på antikosidanter, og særlig lykopen. Kroppen har faktisk mer nytte av lykopen når tomatene er blitt presset eller behandlet på en måte. Tomatketchup inneholder ca 4 x mer lykopen enn ferske tomater. Varmebehandling av tomatene bryter ned celleveggene i tomaten slik at det blir lettere for kroppen å ta opp antioksidantene.

jompa
2008-01-27, 12:38
Någon som har koll på den där myten? Att ketchup till pasta gör så att kolhydraterna inte kan tas till vara av kroppen?

King Grub
2008-01-27, 12:38
Jag visste inte att det fanns en sådan myt.